Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 51295
Har du noen som helst gang (siste 10 årene) hørt at noen har blitt tatt med avg.fri diesel på en privat bil.
Tror nok det er nokk å skylde på dama da også i tilfellet.
Hun betalte sikkert med kortet sitt også ikke ditt.
Tror du at hvis du fyller naboens bil opp med avg.fri diesel hver morgen at han får problemer??
Sitat av morphinytry Vis innlegg
Fordi jeg har blitt stoppet før(fikk ikke bot). Det var storkontroll for ikke lenge siden her i Stavanger.

Tollvesenet forstod godt hva som hadde skjedd og registrerte det. Siden mengden var såpass liten fikk jeg bare ett saksnummer jeg skulle skrive ned og ha med i bilen. Dersom jeg blir stoppet og de finner ut noe så skulle jeg oppgi dette nummeret og be dem sjekke opp. Var null stress. Dersom "straffeavgiften" blir på over 50,- ville jeg få en regning tilsendt.
Var nesten overrasket over hvor enkelt de faktisk håndterte dette
Vis hele sitatet...
Ja, vi lever heldigvis i et samfunn hvor det er lov til å begå feil Du kunne helt sikkert bare kjørt opp den dieselen du hadde på tanken, uten å si noe til noen, og du ville sannsynligvis aldri bli tatt for det, men nå har du iallfall ren samvittighet for det også! Glad det ordnet seg.
Hvordan finner de ut om dieselen som er fyllt er avgiftfri eller ikke? :P
Sist endret av Skyfx; 23. november 2011 kl. 16:35.
man ser det ikke. for viss man blander noe i dieselen så fucker man opp ventiler og eksosporter , eventuelt turbo . eneste man kan blande det ut med nesten er brendstoff (whitesprit, rødsprit"ikkje braa", oljer osv) .. men det tar likevell knekken på ventiler osv når man blander ut dieselen

avgiftsfri er ment for de som kommer for kommunen, staten osv (annlegsmaskiner og varmepumper)
viss noen her har blitt tatt for og kjøre med avgiftsfri så har man selv sagt det. for ingen skjekker om man har noe mystifistisk i tanken.
Det er tidligere sagt at du ringer tollvesenet og forklarer situasjonen. Gjør det og du vil bli tilsendt faktura på mellomlegget. Noen hundrelapper ca. Billig forsikring selv om det dog er 0,01%sjanse for å bli stoppet. Farget diesel kan bli sporet selv etter at tanken er tom og det er kjørt en stund. En kvittering på et betalt mellomlegg fra en feilfylling tidligere får deg ut av alle problemer i en svært usannsynlig kontroll.

Avgiftsfri er ment for nyttekjøretøy som ikke har noe på vanlig bilvei å gjøre (type bulldozere, traktor, gravemaskiner, etc) og motoriserte redskaper (Aggregater, komressorer etc). Som oftest er disse brukt av næringsdrivende, men om du som privatperson har et gammelt 4kW strømaggregat stående i kjelleren og dette går på diesel er det selvfølgelig lov for deg og å bruke avgiftsfri. Tungtransport blir ofte sjekket da det er disse som har desidert mest å tjene på å kjøre på avgiftsfri siden dem gjerne fyller 300 liter i døgnet, noen ganger mer. 300L*8,60kr=2580,-kr kontra 300L*13,30=3990,-kr
En gjennomsnittlig personbil fyller kanskje 150 liter i uka i snitt.

At farget diesel ødelegger ventiler og annet i en motor klarer jeg ikke forstå med min beste viten, selv ikke når jeg legger godviljen til. Forskjellen på de to er utelukkende et veskeløselig fargestoff. Verken mer eller mindre. Samme kvalitet på begge deler. Vinterdiesel levert på pumpe fra leverandør (f.eks Statoil) er tilsatt ekstra mye parafin for å motstå kulde bedre.

Diesel er eksplosivt først når det settes under trykk, og med normal utetemperatur er dieselen så vanskelig å antenne at en må bruke veke for å få det til å brenne, og da brenner det som en hvilkensomhelst parafinlampe, og ikke i nærheten like hissig som f.eks bensin. Jeg sier ikke at det ikke er brannfarlig, men at det er eksplosivt er å ta veldig hardt i.

Ellers legger jeg ved noen linker så trådstarter kan lese seg litt opp på emnet.

Wiki: Avgiftsfri Diesel.
Datablad for avgiftsfri diesel
Datablad for "vanlig" B30 Diesel.
Hvor i landet kommer du fra, hvis du påstår en gennomsnittelig personbil bruker 150liter i uka?

Si det er gjennomsnitt på og bruke 0,7 på mila. (Noen bruker 1 liter noen bruker 0.4)

= 214 mil i uka ca.
= 2140km i uka
= 111280km i året.
Det hadde blitt en jævla dyr årsforsikring, og tap på bil iallafall :P
Hmmm det lurer jeg også på hvor du bor. Enten så har du en kjæreste alt for langt unna eller noe. 214 mil altså det er 7 timer å kjøre til bergen og det er ca 500 km herfra. Her er vi oppe i 2140 km i uka... Bor du i bilen eller noe?
My bad- dreit meg ut. Jeg tenkte mer i retning av 50 liter enn i 150.
Det forsterker uansett meningen min i det jeg sa. Da er det desto mer å tjene for tungtransporten enn for en vanlig gjennomsnittlig personbil ettersom dem kjører mye lengre og har mye høyere liter pr mil forbruk. Er nok derfor hovedsaklig tungtransporten blir sjekket for dette. Har kjørt dieselbil i 8 år nå og enda ikke blitt stoppet for å kontrollere drivstoffet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
De ser fort om du bruker avgiftsfri diesel eller ikke.
De kjører en sånn test greie av noe slag ned i tanken, så viser det utslag eller ikke .
▼ ... flere år senere ... ▼
Sorry for bumping av gammel tråd!

Har ca 50l på tanken med vanlig diesel, og fylt på ytterligere 10l med farget diesel, vil dette merkes hvis det blir kontroll?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Mest sannsynlig, men det vil være såpass utvannet at det neppe har betydning.

Du kan jo bare si det var et uhell, du måtte ha drivstoff, og i full fart tok du kanna til traktoren som stod i garasjen ved en feiltagelse?
Sitat av Fleff Vis innlegg
Mest sannsynlig, men det vil være såpass utvannet at det neppe har betydning.

Du kan jo bare si det var et uhell, du måtte ha drivstoff, og i full fart tok du kanna til traktoren som stod i garasjen ved en feiltagelse?
Vis hele sitatet...
Det kan spores i lang tid etter det har vært fylt på tanken.
Ble selv kontrollert sist vår og da ble det sagt at sporestoffene samles opp i drivstoffiltret og lavtrykkspumpe (aner ikke hva det er), de gikk i alle fall grundig til verks.

Jeg vil anbefale å gjøre som nevnt tidligere i tråden ringe tollvesenet og forklare hva som har skjedd og betale noen kroner i avgift.

20k er sure penger å betale i bot hvis man blir kontrollert.
Hvor lang tid er det snakk om? Kan jo bare si at det kan ha vært den tidligere eieren?

hørte noe om at det bare var og bytte drivstoffiltret, men ikke hørt noe om å bytte lavtrykkspumpe.

Aldri blitt kontrollert i løpet av de 5 åra jeg har hatt lappen, så da måtte det blitt max uflax og bli stoppa nå.
Har en kompis som hadde en Mercedes som brukte ufattelig mye diesel, så til slutt gikk han over til å bruke avgiftsfri diesel i en periode fordi Faren hannes driver anleggs firma så han fylte via hannes tanker til maskinene.
Videre husker jeg at han brukte å skylle/bytte filter fra tid til annen. Han hadde ingen problem og har ikke blitt tatt den dag i dag! Så ingen grunn til bekymring
Det jeg fikk beskjed om av en nær kamerat, at så lenge du bytter filteret engang i blant så skal det gå bra. Tviler på at jeg blir stopp, men sjansen er der selvfølgelig.

Men noen som kan forklare hva lavtrykkspumpe er? :s
Sitat av cracklab Vis innlegg
Har en kompis som hadde en Mercedes som brukte ufattelig mye diesel, så til slutt gikk han over til å bruke avgiftsfri diesel i en periode fordi Faren hannes driver anleggs firma så han fylte via hannes tanker til maskinene.
Videre husker jeg at han brukte å skylle/bytte filter fra tid til annen. Han hadde ingen problem og har ikke blitt tatt den dag i dag! Så ingen grunn til bekymring
Vis hele sitatet...
Det at din kompis ikke har blitt tatt betyr da ikke at folk aldri blir tatt for å kjøre på avgiftsfri, slike anekdoter betyr lite i det lange løp.

Det er sant at sjangsen for å bli tatt er liten, veldig liten om du ikke bor steder der det er et utbredt problem og noe politiet fokuserer på, men det er alltid en sjangse for å bli tatt.
Sitat av king123 Vis innlegg
Sorry for bumping av gammel tråd!

Har ca 50l på tanken med vanlig diesel, og fylt på ytterligere 10l med farget diesel, vil dette merkes hvis det blir kontroll?
Vis hele sitatet...
Noe du kan gjøre er å ringe vegvesenet/ tollvesenet og fortelle at du er i ferd med å kjøre tom for diesel, men at du har 20 liter med avgiftsfri i bagasjen til traktoren eller noe slikt. Få han eller henne til å skrive ned at du fyller dette på tanken. Enten så får du regning for de 20 literene da, eller så ligger det bare i databasen til vegvesenet/ tollvesenet at du har kjørt på avgiftsfri diesel og evnt personen du har snakka med har godkjent det. Så kan du bare kjøre på avgiftsfritt i ett par uker
Sitat av king123 Vis innlegg
Det jeg fikk beskjed om av en nær kamerat, at så lenge du bytter filteret engang i blant så skal det gå bra. Tviler på at jeg blir stopp, men sjansen er der selvfølgelig.

Men noen som kan forklare hva lavtrykkspumpe er? :s
Vis hele sitatet...

Lavtrykkspumpa suger Dieselen fra tanken og fram til høytrykkspumpa, mange eldre biler som bruker bosch vp pumper har ikke noen egen lavtrykkspumpe da denne er intigrert i selve pumpa ( de fleste vag dieseler fram til pumpedyse og commondrail har disse pumpene .)

Ytterst skjeldent lavtrykkspumpa/ materpumpa er demonterbar, så får ikke gjort mye mer en og skylde igjennom den.

Hvis man tar av ett filter på en motor som har kjørt farga er det knall grønt, den fargen er der til du bytter det , etter min erfaring kjører man med blank diesel 2-3 tanker og så bytter filter så holder dette filteret seg helt fint uten farge når du kjører blank etter det. så det er nok noe sporstoff dem tester etter.

Jeg kjenner forøverig 2 som har blitt tatt med farga og det ble 15000 på pers bil og 120000 på vogntog, men det varierer sikkert.
Sist endret av Husaberg; 10. oktober 2014 kl. 15:49. Grunn: ed
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvis du fyller rød-diesel på tanken kan du få bot på 10000 første gang du blir tatt. Dette er hvis du kjører personbil. Kjører du lastebil er boten 100000 første gang. Andre gang dobles boten. Biltilsynet har nettopp hatt kontroll her i Trondheim, og de sjekket bilen min. De tar en slange ned i tanken og tar en prøve som de har i et glass, nesten som urinprøveglass. Hvis fargen er mørk grønn får du bot.
Sitat av Regrotnnelg Vis innlegg
Hvis du fyller rød-diesel på tanken kan du få bot på 10000 første gang du blir tatt. Dette er hvis du kjører personbil. Kjører du lastebil er boten 100000 første gang. Andre gang dobles boten. Biltilsynet har nettopp hatt kontroll her i Trondheim, og de sjekket bilen min. De tar en slange ned i tanken og tar en prøve som de har i et glass, nesten som urinprøveglass. Hvis fargen er mørk grønn får du bot.
Vis hele sitatet...

Jøss, tror du må være den aller første her i landet som har fått sjekket drivstoffet på en privatbil. Vet om folk som konsekvent har kjørt på avgiftsfri i nesten 20 år. Hver dag i trafikken med feil farge på dieselen. De har aldri blitt sjekka.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jøss, tror du må være den aller første her i landet som har fått sjekket drivstoffet på en privatbil. Vet om folk som konsekvent har kjørt på avgiftsfri i nesten 20 år. Hver dag i trafikken med feil farge på dieselen. De har aldri blitt sjekka.
Vis hele sitatet...
I Aust-Agder har det vært flere kontroller i det siste hvor de har sjekket alt. Deriblant dieselen på privatbiler. Det var nok liten sjanse for å bli sjekka slikt tidligere, men det er blitt mer og mer vanlig, så det er ikke spesielt smart å ta sjansen på å kjøre med avgiftsfri diesel nå for tida.
Ja det er kanskje på tide å begynne å ha kontroller mtp hvor slapt dette har vært håndhevet frem til nå.

Men må si at mtp begrensede ressurser så skulle jeg ønske kjøretøy i dårlig stand, og ruskjøring ble prioritert fremfor avgiftskontroll.