Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2125
Hallo, jeg har tenkt til å kjøpe meg rc nitro bil. Og jeg lurte på hva dere syns om denne? http://www.hobbex.com/no/artiklar/hs...8-metanol.html har aldri hatt nitro rcbil før så derfor vil jeg ikke betale alt for mye.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sjekk ut radiostyrt.no Der er det mange gode tips til begynnere innen hobbyen.

Husk at det blir mye skruing med nitrobil, plutselig ryker snorstarteren, så må du til å justere forgasser pga kaldere klima eller ny type fuel osv.
Det finnes mye bra innen elektro også, husk da at du får dreiemoment med en gang, og trenger ikke å bygge opp turtall, dette og flere fordeler(samt ulemper) finner du ut dersom du leser litt.

Men så er det noe eget med lyden, lukten og røyken fra en nitrobil
Trådstarter
2 0
Fleff, Har en elektrisk rcbil, men vil ha meg en nitrobil nå. Takk for råd
Sitat av Ma0705 Vis innlegg
har aldri hatt nitro rcbil før så derfor vil jeg ikke betale alt for mye.
Vis hele sitatet...
Prøvde meg på samme taktikk, og det var dårlig butikk for å si det slikt. Du får det du betaler for.

Som fleff sier så er det mye mer kjøretid og mindre mekketid på en elektrobil, og effekten står ikke noe tilbake for nitro, men lyden, lukten og røyken uteblir.

Ellers på nitro så kan det være lurt å holde seg unna billig RTR om du ikke vil stå og banne hele tida, med motor som er umulig å tune, girkasse som justerer seg lengre og lengre ut på jordet for hvert minutt som går osv.. Her er en fin brukt bil i noenlunde samme kategori som du har linket til, men av noe mer anerkjendt merke, med ordentlig motor, ferdig med startbox, gløder, fuel, afterrun oil, mm.

Ellers så kan jeg tilføye at mine nitro biler røyk ut døra til innbruddspris og ny elektro xray ble handlet inn etter å ha stått på banen gang på gang og bare fått kjørt 3 tanker pga tuning av motor, girkasse, tom gløder..
En elektrobil er fort vekk lettere en en nitro slik at den samme smellen i samme hastighet produserer mindre kraft og du gjærne får mindre skade på bilen. Det er også mye mindre dilldall som går i stykker. Ingen cluch, ingen gir, ingen forgasser, ingen startsnor, ingen plugger, eksospakninger, skitne luftfilter...
Har selv ett par nitro biler, og mye skruing det blir det. Men er også mye morro, liker nitro bil bedre en elektrisk, men som det ble sakt tiligere her så får du det du betaler for. prøv og styr unna de bilene til 2000 kr og legg litt mer i det
HPI og Kyosho er de to merkene du burde gå for innen nitro, de koster mer men du slipper at alt går adundas på samme tid. Ett top tip er masse locktite.
man får hva man betaler for... Kjører selv nitro, elektro og bensin bil. Nitro er i mine øyne det som er vanskeligst å få til å funke som det skal. Elektro er veldig lett, men det som faktisk er mest driftssikkert i mine øyne er bensin. Dette kan dog være fordi det er en større bil, 1:5 skala. Større bil krever bedre deler og tåler derfor mer. Kostnadene er også lavere på bensin enn nitro sånn med tanke på at full tank, en liter, med bensin koster 15kr, mens en liter nitro koster bortimot 100kr. MEN jeg skal ikke svartmale nitrobiler. Lærte selv veldig mye forskjellig av å kjøre en slik. Det blir mye skruing, men også mye moro så lenge du ikke gir opp Hvilket merke du burde kjøpe avhenger av om du vil ha noe som det er et helvete å skaffe deler til og som ikke tåler en dritt, eller om du vil kunne skaffe deler på to dager og at det holder... HPI, Hobao, Thunder Tiger, Kyosho eller Tamiya er merkene som gjelder når det kommer til erfaring og kvalitet.

Hvis du skal ha monster truck/ offroad nitro tror jeg at jeg ville gått for noe fra Hobao, HPI eller Kyosho. Lykke til
Sitat av shax420 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hadde selv en HPI RS4 og en MT2, begge spiser opp differ, og motorene går enten for tykt, eller for varmt. Girkassejusteringen på RS4 var helt umulig og de var, sammenlignet med XRAY, tungvindte å skru på, og skruingen tar mer tid. Jeg veit det er surt å brenne av surt oppsparte tusenlapper på biler av eit såpasset dyrt merke, men til gjengjeld så blir det mer kjøring, mindre skruing, og mindre deleutgifter. Du får også deler rimeligt kjapt fra antrade.no. Jeg solgte nettopp mine 2 HPI biler til fordel for en ny-brukt xray på finn og angrer ikke 1 sekund på det. Bilen er lettere å skru på, det er mindre dilldall som går i stykker og bilen er mye mer igjennomtenkt mtp lette og raske reperasjoner og justeringer. Den er også 10 ganger lettere å kjøre ordentligt. Vil også anbefale å investere noen kroner i en ordentlig radio. Sjekk ut feks Futaba eller Sanwa på rc-mushroom. Der får du gode radioer til 1500,- som i norge ligger på 2,5. Moms er ikke noe problem heller derfra..