Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 4327
Ser overalt på SoMe at folk legger skylden alene på Støre, men er ikke pris på strøm og bensin som den er nå pga krigen i Ukraina?
Fordi det er han som er statsminister, så derfor får han også skylden for alt.
Selv ting Erna sørget for, er det Støre som får skylden for.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Spiller det egentlig hvem som gjorde hva, når det som blir/ikke blir gjort ikke hjelper?

Det må jo være umulig for ett par parti med flertall å ikke utrette noenting på 4 år ?!

Neidu, det lure smilet til Støre skjuler nok ett stort smørøye med goder til befolkningen! Han har kanskje ikke en god hånd, men har da en hel j***a kortstokk å spille med.

Han er jo også velkledd i dress og slips, så det er jo nærmest umulig å ikke tro at det blir ordning på saker og ting!

/s
Støre er en ekte judas, som har vært med siden brundtland begynte selge Norge til laveste bud på 1990 tallet, så han har vært med helt siden starten og har nok hatt den skitne pekefingen sin i grøten i laaaaaang laaaang tid før han endte opp der han er i dag.

Under EØS-forhandlingene tidlig på 1990-tallet var Gahr Støre spesialrådgiver for Gro Harlem Brundtland og aktiv deltaker i utforminga og forhandlinga av avtalen. Så at quislingen vet mer enn han gir uttrykk for og har visst det lenge kan man ta seg faen på.

"folkets mann" har aldri en dag i sitt liv vært fattig eller blakk, men insisterer på at dette har han peiling på og kan fikse no problem. Håper han for alltid har litt trange pologensere, alltid stein i skoen og ellers får en sykdomsfull alderdom der han må lide på en av Norges underfinansierte aldershjem til han forgår og kan spaes ned som anna møkk.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Støre er en ekte judas, som har vært med siden brundtland begynte selge Norge til laveste bud på 1990 tallet, så han har vært med helt siden starten og har nok hatt den skitne pekefingen sin i grøten i laaaaaang laaaang tid før han endte opp der han er i dag.

Under EØS-forhandlingene tidlig på 1990-tallet var Gahr Støre spesialrådgiver for Gro Harlem Brundtland og aktiv deltaker i utforminga og forhandlinga av avtalen. Så at quislingen vet mer enn han gir uttrykk for og har visst det lenge kan man ta seg faen på.

"folkets mann" har aldri en dag i sitt liv vært fattig eller blakk, men insisterer på at dette har han peiling på og kan fikse no problem. Håper han for alltid har litt trange pologensere, alltid stein i skoen og ellers får en sykdomsfull alderdom der han må lide på en av Norges underfinansierte aldershjem til han forgår og kan spaes ned som anna møkk.
Vis hele sitatet...
AAP på grunnsats etter neste valg Synst det er så godt å høre at vi som lever av vann, brød og sliten vilje blir forstått av politikere (generelt) i sin økonomiske situasjon, av noen som aldri har måttet velge frokost eller lunsj, vask eller juling, rene klær eller bussbillett til jobben....

Noen av politikerene virker jo å prøve å ha hele familien på tre i en ettromsleilighet, så det skimtes jo tro og håp innimellom, tror ikke det var for å ha til varme og stell, men det var da ett forsøk på noe uansett.

Neidu, mr.roundtree, du må ikke tro så ille om dem som farer så ille med oss, da går det ille med oss alle..
Er det noen som kan forklare faktisk hvorfor strømmen og maten har blitt så dyr som den er? Ukraina produserer enormt mye hvete og Russland har enormt mye eksport av olje og gass, men er det flere tungtveiende grunner?

Apropos Støre, jeg liker ikke politikeren Støre. Personen kjenner jeg ikke så kanke uttale meg der, bortsett fra at jeg møtte han på Youngstorget en stund tilbake rett før avstemninga om rusreformen og jeg sa faktisk til han at jeg forventer at han støtter den. Og han så og hørte meg og sa «ja», uten at jeg tror han tenkte på det lenger enn til tanken kom ut av øret på andre siden.

Og familien hand tjente visst store penger under krigen og handel med tyskerne. Ikke noe ulovlig eller spesielt annet enn at vi var okkupert osv. Jøtul var det vel.

Sorry, rambler i vei. Hva faen skjer med drømmen a?
Det er hverken Støre eller Ukraina som er skyld i strømprisene. Ei heller kulde, nedetid på kraftverk i Sverige, lite vind/ for mye vind etc.

Det er ene og alene en grunn til at strømprisene våres er blitt en jojo, det er ACER.
De siste 10-15 årene har man rigget seg til med utenlandskabler og ams målere som måler timesforbruk slik at man kan handle strøm på lik linje som olje og andre varer på aksjemarkedet.
Strøm er ikke lenger ett gode eller en nødvendighet, det er nå en luksusvare.

Jeg har aldri tidligere sett at norske myndigheter og medier har servert en så dårlig løgn som de gjør nå. De legger skyld på alt annet enn acer og kabler, selvom strømprisene skjøt i været samme dag som siste overføringskabel med enorm kapasitet ble idriftsatt.

Når man også rigger norge for å bli 100% fossilfritt, slik som elbiler, Føforbud mot olefyring, forbud mot ovner som ikke er rentbrennende osv så synes jeg dette er en skam!

Det koster fortsatt 13 øre kwt for ett kraftverk å produsere strøm ink fortjeneste. Magasinene våres er stappfulle og historisk sett så bruker vi mindre strøm nå enn noen gang.

Vi må gjøre som Frankrike.
Selv om Støre har vært høyremedlem i mange år før han ble veskebærer for Gro Harlem Brundtland, har partiet hans røtter langt ned i et stort arbeiderklasspopprør på 70-tallet. Ap sikret mange i Norge gode utdannelser og partiet sin arbeiderklasse ble etterhvert byttet ut av akademikere av høyere rang. Støre er på mange måter blitt et symbolsk Ikon l på denne overgangen. I det siste har det toppet seg opp med missnøye til han og partiet hans når de i likhet med sine markedsliberalistiske sammarbeidsparntere fra FRP og høyre har lagt ut strømmen på Børs. Personlig har jeg lite tro på at krigen i Russland har et såpass stort ansvar for strømkrisen som de liker å hevde. Hovedproblemet til Støre med de andre er at de rett og slett er for inkompetente til å ha såpass makt som folket har gitt dem.
Ekstra surt er det når både kraftverk og kraftnett ink utenlandskabler er betalt av nettleie og skattepenger. Dette er en vinn-vinn-vinn situasjon for strømselskapene og enormt tap for Norge.

Ja, AS norge eier kanskje 99% av strømselskapene, men man skyter deg så drøyt i foten her.

Norge er et høykostland, norsk industri hadde EN fordel over lavkostland som gjorde vi både var konkurransedyktige og kunne tilby arbeidere gode arbeidsvilkår. Ja du gjettet riktig, det var strøm.

Totalt sett tror jeg Norge kommer veldig dårlig ut av dette.
Sitat av Mr.Septik Vis innlegg

Det må jo være umulig for ett par parti med flertall å ikke utrette noenting på 4 år ?!
Vis hele sitatet...
Noe av problemet er jo at de IKKE har flertall. De har heller ikke flertall i regjering med SP. Vi har derfor en mindretallsregjering og det meste blir umulig. Kortversjon så får de ikke gjennomført en dritt uten støtte fra opposisjonen. Det vi har her nå er tilsvarende det de fryktet ved mellomvalget i USA men vi bare nikker og later som ingenting. De putter fine ord som parlamentarisme på det men er egentlig et svært dysfunksjonelt styresett utgått på dato og det kan diskuteres hvorvidt det er demokrati å ha en drøss med representanter fra partier på sperregrensa.

Dagens regjering

Sitat av Diepod Vis innlegg
Det er hverken Støre eller Ukraina som er skyld i strømprisene. Ei heller kulde, nedetid på kraftverk i Sverige, lite vind/ for mye vind etc.

Det er ene og alene en grunn til at strømprisene våres er blitt en jojo, det er ACER.
De siste 10-15 årene har man rigget seg til med utenlandskabler og ams målere som måler timesforbruk slik at man kan handle strøm på lik linje som olje og andre varer på aksjemarkedet.

Jeg har aldri tidligere sett at norske myndigheter og medier har servert en så dårlig løgn som de gjør nå. De legger skyld på alt annet enn acer og kabler, selvom strømprisene skjøt i været samme dag som siste overføringskabel med enorm kapasitet ble idriftsatt.

Når man også rigger norge for å bli 100% fossilfritt, slik som elbiler, Føforbud mot olefyring, forbud mot ovner som ikke er rentbrennende osv så synes jeg dette er en skam!

Det koster fortsatt 13 øre kwt for ett kraftverk å produsere strøm ink fortjeneste. Magasinene våres er stappfulle og historisk sett så bruker vi mindre strøm nå enn noen gang.

Vis hele sitatet...
Her ser vi hvordan nordmenn er blitt, et folkeslag som bruker facebook som kilde å ikke gjør en dritt annet med problemet enn å hamre på tastaturet.
Sitat av Dough Vis innlegg

Her ser vi hvordan nordmenn er blitt, et folkeslag som bruker facebook som kilde å ikke gjør en dritt annet med problemet enn å hamre på tastaturet.
Vis hele sitatet...
Hvis den var rettet mot meg så er kildene mine 10 år i bransjen. Har sett dette komme lenge.
Har for øvrig ikke facebook.

Hvor møtes man med høygaflene?
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Noe av problemet er jo at de IKKE har flertall. De har heller ikke flertall i regjering med SP. Vi har derfor en mindretallsregjering og det meste blir umulig. Kortversjon så får de ikke gjennomført en dritt uten støtte fra opposisjonen. Det vi har her nå er tilsvarende det de fryktet ved mellomvalget i USA men vi bare nikker og later som ingenting. De putter fine ord som parlamentarisme på det men er egentlig et svært dysfunksjonelt styresett utgått på dato og det kan diskuteres hvorvidt det er demokrati å ha en drøss med representanter fra partier på sperregrensa.

Dagens regjering

Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i! Men i en slik sak burde de tillitsvalgte politikerene våre jobbet sammen for folket de tjener.

Men... Sett i retrospekt av hva jeg skrev, så blir det jo en smal sak å få en så liten gruppe (regjering/stat) å bli enige, mens folket derimot...

Nei, politikk er ikke mitt felt, og det lyser nok rett gjennom manglene, så det får bli med de inleggene her
Hvis den var rettet mot meg så er kildene mine 10 år i bransjen. Har sett dette komme lenge.
Har for øvrig ikke facebook.
Vis hele sitatet...
Jeg har også sett dette komme, jeg er ikke i bransjen.

Hvor møtes man med høygaflene?
Vis hele sitatet...
Det er vel det jeg prøver å si at man ikke gjør det.

Sylte har vel gjort noen forsøk men det er jo også facebookgenerasjonen som baserer all sin ideologi på myter og konspirasjoner fremsatt på facebook. Da kan man heller ikke forvente å bli hørt og det er kanskje like greit.

Vi som krever billigere strøm

Nordmenn er så bortskjemte at de ikke ser hvor bra strømstøtteordning vi har.
Jeg har også sett dette komme, jeg er ikke i bransjen.

Det er vel det jeg prøver å si at man ikke gjør det.

Sylte har vel gjort noen forsøk men det er jo også facebookgenerasjonen som baserer all sin ideologi på myter og konspirasjoner fremsatt på facebook. Da kan man heller ikke forvente å bli hørt og det er kanskje like greit.

Vi som krever billigere strøm

Vis hele sitatet...

Oi, en kikk på den gruppa der ga meg lite håp..

Ett tankeeksperiment:
Hvis man med en aksjon basert på sivil ulydighet hadde fått koblet ut 2 av kablene til europa, hva ville konsekvensen blitt? Hvis man var mange nok så er det jo en demokratisk avgjørelse

Vis hele sitatet...
Får null kroner i strømstøtte, gud for en bortskjemt nordmann jeg er...
Oi, en kikk på den gruppa der ga meg lite håp..
Vis hele sitatet...
Deg om det, jeg mister trua på menneskeheten.

Ett tankeeksperiment:
Hvis man med en aksjon basert på sivil ulydighet hadde fått koblet ut 2 av kablene til europa, hva ville konsekvensen blitt? Hvis man var mange nok så er det jo en demokratisk avgjørelse
Vis hele sitatet...
Du som er i bransjen kan jo fortelle oss hva som ville skjedd og hva konsekvensene ville blitt?
Deg om det, jeg mister trua på menneskeheten.

Du som er i bransjen kan jo fortelle oss hva som ville skjedd og hva konsekvensene ville blitt?
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte mer på rettslige konsekvenser. Statnett ville lagt anlegget strømløst av sikkerhetshensyn idet man gikk gjennom porten til landtaket på kabelen. Det i seg selv ville jo gitt utslag på strømprisen her i Norge hvis prismodellen fungerer slik det er påstått, da de andre overføringskablene ikke har god nok kapasitet til å påvirke prisen i en merkbar grad.

Er man drøy så går man løs med vinkelsliper på det strømløse anlegget også, men det er ikke behov.

Jeg havner sikkert på en liste hos noe statlig ved å skrive dette
De legger skyld på alt annet enn acer og kabler, selvom strømprisene skjøt i været samme dag som siste overføringskabel med enorm kapasitet ble idriftsatt.
Vis hele sitatet...
At noe inntreffer på omtrent samme tid gjør det ikke til en sannhet. Det gir det bare en viss sannsynlig forklaring.

Jeg tenkte mer på rettslige konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønte det men tenkte du som er i bransjen kunne forklart litt mer.

Det i seg selv ville jo gitt utslag på strømprisen her i Norge hvis prismodellen fungerer slik det er påstått, da de andre overføringskablene ikke har god nok kapasitet til å påvirke prisen i en merkbar grad.
Vis hele sitatet...
Har du andre kilder på dette enn "10 år i bransjen"?

Diepod: Hvilken kabel er det egentlig du sikter til? Vi har fått 2 stk på 1400MW og da hadde vi allerede 2stk på 700MW som også er 1400MW samt andre. Du får det til å høres ut som et er en som skiller seg ut med "enorm kapasitet". Er det England som plager deg?
Sist endret av Dough; 13. desember 2022 kl. 10:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
At noe inntreffer på omtrent samme tid gjør det ikke til en sannhet. Det gir det bare en viss sannsynlig forklaring.

Jeg skjønte det men tenkte du som er i bransjen kunne forklart litt mer.

Har du andre kilder på dette enn "10 år i bransjen"?

Diepod: Hvilken kabel er det egentlig du sikter til? Vi har fått 2 stk på 1400MW og da hadde vi allerede 2stk på 700MW som også er 1400MW samt andre. Du får det til å høres ut som et er en som skiller seg ut med "enorm kapasitet". Er det England som plager deg?
Vis hele sitatet...

https://e24.no/olje-og-energi/i/dlJq...r-stroempriser

https://www.nettavisen.no/okonomi/kr.../s/5-95-601903

https://www.aftenposten.no/okonomi/i...-storbritannia

Flere kilder?
At alle faktorer traff samtidig og lagde en perfekt storm er jo uheldig, men hvis vi ikke hadde hatt kapasiteten til å faktisk selg så mye strøm til utlandet så hadde vi heller ikke sett slike priser.

Er det ikke rart at vi både har satt eksportrekord og vært i fare for rasjonering av strøm i samme år? Det er ingen tilfeldighet. https://www.nrk.no/norge/siste-tall-...uke-1.16211398

https://www.nettavisen.no/okonomi/fu.../s/5-95-551203
Jeg har ingen spesifikke politikere jeg klager på. Jeg forstår at politikk er et system fullt av åpninger og hindere.

Det er trolig mye som foregår bak kulissene som dessverre ikke er kjent for befolkningen, men som muligens ville forklart mange ting.

Dette antar jeg fordi jeg har vært med i et slags styre i 10 år. I dette styret har vi med mange luringer å gjøre, og vi er nødt til å være lure selv. Derfor er det mange ting vi holder tilbake, vi har ikke mulighet til å forklare enkelte avgjørelser for andre fordi det isåfall ødelegger for strategien vår. Vi som sitter i dette styret skal opptre objektivt og nøytralt i forhold til saker vi behandler, og mye avhenger av at andre ting er lagt til rette for det.

Det samme når man er ansatt i en bedrift og får en oppgave av sjefen som ikke selv forstår seg på hvordan oppgaven løses. Da er det din jobb å overbevise sjefen om hvilke materialer som må kjøpes inn, du må kontakte tredjeparter for å innhente kompetanse eller ressurser.

Slik er det i politikken også. De lover, men finner fort ut at det er vanskelig å få gjort alt over natta. Når det i tillegg også er konkurranse mellom partiene, slik at den ene regjeringen omgjør forrige regjerings avgjørelser, som igjen ble omgjort tidligere av forrige regjering.

Og så videre. Det er krig i verden fordi folk blir uenige og begynner å angripe på det personlige plan.
Støre er landets statsminister, så det er logisk at han må svare for seg.
Sist endret av venstrehook; 13. desember 2022 kl. 17:05.
Folk er jævlig utakknemlige. Strømstøtteordningen gjør at staten betaler 90% av den delen av strømprisen som overstiger 70 øre for husholdningene. Allikevel gjør ikke folk annet enn å klage.
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Folk er jævlig utakknemlige. Strømstøtteordningen gjør at staten betaler 90% av den delen av strømprisen som overstiger 70 øre for husholdningene. Allikevel gjør ikke folk annet enn å klage.
Vis hele sitatet...
Det er staten som får inntekten av alt over 13 øre av strømprisen. Hvis jeg kommer å tar hele kaken din og gir deg halve tilbake, synes du det er greit? Det er du som har betalt for ingrediensene og bakt kaken. Tror ikke jeg får forklart det enklere for deg.

Husk at du også må betale mva og elavgift i tillegg. Ingen støtte der.

Vis hele sitatet...
ACER setter føringer på hvem som må selge strømmen HVOR. De gir blankt faen i om vi går på tap. De vil sende strømmen til de som trenger den mest. DET er acer, de lager reglene og sørger for vi IKKE kan nekte å eksportere strøm om så vi har 2% i magasinene.

Nordpool, det er der kjeltringene sitter som er eid av strømlev fra Norge, sverige, finland og danmark

Jeg har sagt det før, og jeg sier det gjerne igjen. Vi må bære de ut av tinget og ta kontroll over politikken. Sveits har faktisk direkte demokrati eller semi direkte. Der kan man stille politkere til veggen som privatperson
Det er staten som får inntekten av alt over 13 øre av strømprisen. Hvis jeg kommer å tar hele kaken din og gir deg halve tilbake, synes du det er greit? Det er du som har betalt for ingrediensene og bakt kaken. Tror ikke jeg får forklart det enklere for deg.

Vis hele sitatet...
Pluss at det er gjennomsnittet av hele måned. Så om gjennomsnittet er 2 kroner hele måned, må du foresatt dekke alt over det. Ordningen er ikke så raus

Vis hele sitatet...
Dette er tull, du får støtte på moms også men det regnes uten også kommer mva i tillegg sånn det gjøres med all momsregning for oss som har gått skole.

Sitat av Norgeerkult Vis innlegg
Pluss at det er gjennomsnittet av hele måned. Så om gjennomsnittet er 2 kroner hele måned, må du foresatt dekke alt over det. Ordningen er ikke så raus
Vis hele sitatet...
gjennomsnitt betyr også at du får støtte beregnet på 2 kroner også når prisen er lavere. Jeg har enda ikke sett noen eksempler på at dette har kommet dårlig ut. Dette er enkelt å se på egen strømregning. Hvis dette var et problematisk tilfelle ville vi helt åpenbart sett konkrete eksempler på det. I stedet er det anekdotiske hypoteser.
Sitat av Norgeerkult Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hele støtta er en jævla vits. Eller, den har jo ikke noe punchline, så den er et hån til alle som har betalt for dette latterlige systemet.

Alle har gule vester nå vel? Skal vi organisere dette forumet, vi bærer de ut i kulda. Setter fyr på klæra dems, og låser alt som er av dører!

Problemet er med de godene som de har opplever de ikke egen politikk. Skyv de på dør, ta vekk ordninger som Statsminister bolig og la de dekke egne utgifter. Lønn bør være gjennomsnittslønna til befolkningen og alle milliardærer får ikke være med i utregninga! La de selv få smake den kvalmende politikken de trøkker ned i halsen vår. Nå er jeg dritt lei.

Lei av evneveike mennesker, olav sylte og alle som offentlig syns strømstøtta er god nok
Dette er tull, du får støtte på moms også men det regnes uten også kommer mva i tillegg sånn det gjøres med all momsregning for oss som har gått skole.

gjennomsnitt betyr også at du får støtte beregnet på 2 kroner også når prisen er lavere. Jeg har enda ikke sett noen eksempler på at dette har kommet dårlig ut. Dette er enkelt å se på egen strømregning. Hvis dette var et problematisk tilfelle ville vi helt åpenbart sett konkrete eksempler på det. I stedet er det anekdotiske hypoteser.
Vis hele sitatet...

Helt rett Dough, her tar jeg feil ang moms. Må allikevel kommentere på diskusjonsteknikkene dine. Det er fortsatt lov å holde seg saklig. Ser du stort sett drar inn hersketeknikker i alle tråder du kommenterer i.

Vis hele sitatet...
Staten eier bare 35% av kraftproduksjonskapasiteten i Norge. Resten er eid av kommuner, fylker og private. Kommunene, fylkene og de private eierne beholder hele overskuddet selv. Kanskje du skulle sette deg inn i fakta før du prøver å belære andre?

https://energifaktanorge.no/om-energ...kraftsektoren/
Sist endret av Kikagaku; 13. desember 2022 kl. 18:40.
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Staten eier bare 35% av kraftproduksjonskapasiteten i Norge. Resten er eid av kommuner, fylker og private. Kommunene, fylkene og de private eierne beholder hele overskuddet selv. Kanskje du skulle sette deg inn i fakta før du prøver å belære andre?

https://energifaktanorge.no/om-energ...kraftsektoren/
Vis hele sitatet...

Beklager, burde sagt offentlig eierskap istedenfor statlig:

"Norske kommuner og fylker har store verdier investert i kraftbransjen. Kommuner, fylkeskommuner og staten eier samlet sett om lag 90 prosent av produksjonskapasiteten i landet. " -fra linken din kikagagu.

"De ti største selskapene står for om lag 70 prosent av produksjonsevnen i det norske vannkraftsystemet"
Sitat av 420master Vis innlegg
Hele støtta er en jævla vits. Eller, den har jo ikke noe punchline, så den er et hån til alle som har betalt for dette latterlige systemet.

Alle har gule vester nå vel? Skal vi organisere dette forumet, vi bærer de ut i kulda. Setter fyr på klæra dems, og låser alt som er av dører!

Problemet er med de godene som de har opplever de ikke egen politikk. Skyv de på dør, ta vekk ordninger som Statsminister bolig og la de dekke egne utgifter. Lønn bør være gjennomsnittslønna til befolkningen og alle milliardærer får ikke være med i utregninga! La de selv få smake den kvalmende politikken de trøkker ned i halsen vår. Nå er jeg dritt lei.

Lei av evneveike mennesker, olav sylte og alle som offentlig syns strømstøtta er god nok
Vis hele sitatet...
Så milliardærene, som du nevner, de skal ikke røres? De som sitter med det meste av makten. Norge begynner å bli litt som USA, hvor mange dyrker de rike og gir politikerne skylden for alt. Selvsagt skal politikerne ta mye av skylden, men hva med kapitaleierne, i dette tilfellet strømbaronene? Jeg synes godt den gjengen kan dra til Sveits, om vi hadde en skikkelig regjering hadde de sagt "fint, men du er nektet adgang til Norge på livstid, eiendommer her inndras, ha en fin tur". Velferdsstaten er i full forvitring, Norge begynner å bli som alle andre land. Protestene kommer nok her også. Skjer mye i gatene rundt om som VG og NRK og systempressen ikke dekker.
Sitat av okbrukernavn Vis innlegg
Så milliardærene, som du nevner, de skal ikke røres? De som sitter med det meste av makten. Norge begynner å bli litt som USA, hvor mange dyrker de rike og gir politikerne skylden for alt. Selvsagt skal politikerne ta mye av skylden, men hva med kapitaleierne, i dette tilfellet strømbaronene? Jeg synes godt den gjengen kan dra til Sveits, om vi hadde en skikkelig regjering hadde de sagt "fint, men du er nektet adgang til Norge på livstid, eiendommer her inndras, ha en fin tur". Velferdsstaten er i full forvitring, Norge begynner å bli som alle andre land. Protestene kommer nok her også. Skjer mye i gatene rundt om som VG og NRK og systempressen ikke dekker.
Vis hele sitatet...
Nå misforstår du VELDIG.

du kan skatte de ihjel men du bommer totalt på hva jeg skrev.

Sett politikere til GJENNOMSNITTSLØNN, milliardærer skal ikke være med i den beregningen for å trekke opp politikerlønn. I denne sammenhengen så er det dumt å trekke inn milliardærer i regnestykke

SLUTT Å LES KVARTPARTEN
Beklager, burde sagt offentlig eierskap istedenfor statlig:

"Norske kommuner og fylker har store verdier investert i kraftbransjen. Kommuner, fylkeskommuner og staten eier samlet sett om lag 90 prosent av produksjonskapasiteten i landet. " -fra linken din kikagagu.

"De ti største selskapene står for om lag 70 prosent av produksjonsevnen i det norske vannkraftsystemet"
Vis hele sitatet...
Da faller altså argumentet ditt om at det bare skulle mangle at staten betaler tilbake strømstøtte fordi de tjener så grovt på de høye prisene.
Helt rett Dough, her tar jeg feil ang moms. Må allikevel kommentere på diskusjonsteknikkene dine. Det er fortsatt lov å holde seg saklig. Ser du stort sett drar inn hersketeknikker i alle tråder du kommenterer i.
Vis hele sitatet...
Akkurat som jeg må kommentere de usannhetene du og meningsfellen din fortsatt kommer med nå etter ett helt år med strømstøtte.
Det verste og det som beviser galskapen i denne debatten er at folk leser det og klikker på kvalitetspoeng.

Og du er i bransjen, hvilken bransje er det egentlig?
Sist endret av Dough; 13. desember 2022 kl. 20:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.

Vis hele sitatet...

Du får støtte på børsprisen uten mva, så det vil si i praksis at vi får dekket 90% av det som overstiger 87,5 øre/kWh.

Når det kommer til at støtteordningen baseres på gjennomsnittlig strømpris istedetfor timeprisene så er dette noe som ikke har kjempe stor betydning, men litt dyrere blir det. Folk flest bruker mest strøm i de timene den er dyrest, det er derfor den er dyr i de timene.

Generelt sett tenker jeg at det skulle bare mangle med den støtteordningen vi har nå. Norge tjener helt sinnsykt mye penger på dyre strøm/gass/olje priser, dette på bekostning av befolkningen både i Norge og andre land i Europa. Vi blir kalt grådig av internasjonale og annerkjente medier om dagen. Flaut.
Jeg forstår heller ikke helt hva folk hyler for. Vi har en ganske grei strømstøtte for folk flest. Det er selvfølgelig lov å være uenig i metoden de har valgt, men når folk snakker om lynsjing blir jeg litt skremt.

I det store perspektivet er det bra at strøm blir dyrere. Strøm er en høyverdig energiform som ikke bør kastes bort på å produsere varme. Veldig mye av klimaproblematikken hadde vært løst om vi hadde klart å utnytte dagens energikilder mer effektivt.

Samtidig skal vi jo leve godt i et kaldt land. Så hvorfor ikke et pristak på den første kilowatten? En kW kontinuerlig er rett under 9000kWh i året, hvorfor kan ikke hjemfallsretten falle rett på folket?
▼ ... over et år senere ... ▼
Idag norgesrekord på strømpris-tror jeg klager på dette. Gratulerer til de nede i Europa som vi sender strøm til.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Idag norgesrekord på strømpris-tror jeg klager på dette. Gratulerer til de nede i Europa som vi sender strøm til.
Vis hele sitatet...
Ja du mener de nede i Europa som faktisk betaler for strømmen mens vi sitter på den beste støtteordningen samtidig som pengebingen vokser blant annet takket være et Ukraina blir lagt i grus?
Sitat av dåven Vis innlegg
Ser overalt på SoMe at folk legger skylden alene på Støre, men er ikke pris på strøm og bensin som den er nå pga krigen i Ukraina?
Vis hele sitatet...
Strømprisen er p g a ACER, overprisen på fossilt brensel er trolig p g a Ukraina, legg grafen for prisen på tidslinja til liveuamap og se selv, men husk correlation is not causation.

ACER er vel noe Søviknes lurte oss til? https://www.nrk.no/vestland/difor-er...tar-1.16614003

Men at Støre får litt pepper er vel naturlig? Er jeg den eneste som ikke ser forskjell på DnA, H, og Frp?
Sist endret av ketoDaddy; 12. desember 2024 kl. 00:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ukraina er neppe tjent med at norske husholdninger og bedrifter går dukken pga av strømprisene Acer har ordnet oss med.
Vært stille fra lars haltbrekken lenge nå om strømprisene-savner også han på barrikadene.
Når f.eks "Tyskland" kjøper strøm så er det marginalt/lite som kommer fra Norge. De kan derfor by opp prisen mye på den strømmen som kommer fra Norge uten at gjennomsnittlig pris for de øker veldig mye.
Nå er det på NRK om hvor komplekst dette er og hvor få det er som faktisk har noen som helst forutsetning for å kunne forklare hva som skjer til enhver tid som f.eks nå.
Da er det godt vi har internett hvor folk kan forklare alt.

Totalen for 2024 blir den billigste på flere år. Calm down.
Sist endret av Dough; 13. desember 2024 kl. 09:46.
Blir jo feil å regne på totalen for 2024 når kanskje det vi ser nå blir normalen for vinteren. Men regner med en forsinket julegave i form av økt strømstøtte. Om det skjer kan man ikke klage.
Blir jo feil å regne på totalen for 2024 når kanskje det vi ser nå blir normalen for vinteren.
Vis hele sitatet...
Feil å se på fakta før vi titter inn i spåkula? Det er 18 dager igjen av 2024 å du vil spå fremtiden basert på noen enkelt timers pris?

Men regner med en forsinket julegave i form av økt strømstøtte. Om det skjer kan man ikke klage.
Vis hele sitatet...
Ja vi har jo allerede verdens mest gullkanta strømstøtte så vi nordmenn burde absolutt få økt den ASAP!

Denne debatten har jo sporet av fullstendig for lenge, lenge siden...
Nei ikke debatten men strømprisen. Og Nå kommer energiminister Terje Aasland inn på banen. "Prisene er helt hinsides. Jeg skjønner godt at folk reagerer fordi det er en helt jævlig situasjon" sier han ifølge nettavisen.
Han kommer til å banke hardt på Støres dør.

Vi har olje. Vi har vannkraft. Vi kunne hatt verdens billigeste strøm og bensin.
Sist endret av sinsenkrysset; 13. desember 2024 kl. 22:52.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Vi har olje. Vi har vannkraft. Vi kunne hatt verdens billigeste strøm og bensin.
Vis hele sitatet...
Genialt i sin simplisitet. Hvorfor har ingen tenkt på det før?

Oh wait.

For å styre egen strømpris må vi vekk fra internasjonalt sammarbeid og tilknytning til andre strømnett. Greit. Men vi produserer ikke nok strøm om vinteren, så da må vi eventuelt brenne gass eller olje. Men det har vi jo.

Negative effekter:
  • Substansiell tap av eksportinntekter. Vi brenner istedetfor å selge.
  • Mindre sparebørse for fremtiden. Det norske pensjonsfondet får inntektene sine fra oljesalg.
  • Mindre innflytelse i internasjonal handel. Ingenting er isolert. Hvis vi ikke "play ball" på ene markedet så vil vi miste innflytelsesmakt på andre handelsarenaer.
  • Adjø klimamål.
  • Hvis vi om vinteren av en eller annen grunn får problemer med tilførselen av olje eller gass (dette skjer fra tid til annen) så kan du se frem til energikutt eller ustabil tilførsel.
  • Mindre geopolitisk innflytelse og regional innflytelse. Våre politiske partnere har mindre bruk for oss.
  • Mindre redundancy på strømtilførselen. Isolert fra resten av nettet er vi helt på vår egen hånd i tilfelle issues.
  • Arbeidstap i eksport-delen av oljesektor.
Det var egentlig bare de jeg kan se for meg nå.
Sist endret av nso; 13. desember 2024 kl. 23:31.
Ikke klimamål i denne debatten-det blir off topic. Jeg har greta thunberg med meg da jeg sier Norge ha gjort mer enn alle andre europeiske land tillsammmen for klimaet. Og alle klimakvoter vi har kjøpt så inn i granskauen dyrt.Bare reis till Tyskland å se hvordan de kaster plast overallt inaturen uten att deres klimapolitikere bryr seg om den tyske tradisjonen. Nesten så jeg har lyst å dra dit og demonstrere mot de tyske miljøpolitikernes slapphet. De sover i sine egne timer. Men billig norsk strøm skal de ha.Mest derfor våre europeiske partnere har bruk for oss. Det holder med at vi har forsvars og handelssamarbeid. Og i USA fyller de bensin for 9 kr literen.
"Mindre redundancy på strømtilførselen. Isolert fra resten av nettet er vi helt på vår egen hånd i tilfelle issues."
Som ville gjøre at vi måtte bygge opp en overkapasitet i egen strømproduksjon som i stor grad ville vært ubrukt, med mindre man vil ha perioder med rasjonering / avstenging av strøm.

Innbyggerne i Norge burde vært beskyttet fra å måtte tenke daglig på hva spotprisen til strøm er.
Kanskje med en statlig fastprisavtale med en løsning hvor det ved høy spotpris i markedet kunne gis bonus hvis du reduserer ditt forbruk de dagene.
Ikke klimamål i denne debatten-det blir off topic. Jeg har greta thunberg med meg da jeg sier Norge ha gjort mer enn alle andre europeiske land tillsammmen for klimaet.
Vis hele sitatet...
Har vi? Tyskland har gjennomført Energiwende, med 27% reduksjon i utslepp frå 1990 til 2014. Noreg.... Noreg auka med 2.4% i samme periode! UK har kutta kolkraft totalt frå nettet sitt, også viare.

Så nei, Noreg har ikkje gjort meir enn alle andre europeiske land til saman. Vi har tvert imot gjort mindre.
Og alle klimakvoter vi har kjøpt så inn i granskauen dyrt.Bare reis till Tyskland å se hvordan de kaster plast overallt inaturen uten att deres klimapolitikere bryr seg om den tyske tradisjonen.
Vis hele sitatet...
Dei har gjennomført energiwende og kutta utslepp. Plast er rimeleg irrelevant å trekke inn i ein diskusjon om energi.
Men billig norsk strøm skal de ha.Mest derfor våre europeiske partnere har bruk for oss. Det holder med at vi har forsvars og handelssamarbeid. Og i USA fyller de bensin for 9 kr literen.
Vis hele sitatet...
Noreg tener på straumkabler. Det er korleis dei inntektene vert fordelt som er kime til konflikt. Vi har regulerbar kraft, dvs. at vi kan selje dyrt og kjøpe billig. Det gir milliarder i inntekter. Problemet er at folk ikkje opplever at dei pengane kjem dei til gode - sjølv om dei til dels gjer det gjennom lågare nettleige.

Vis hele sitatet...
Legg merke til den totale mangelen på kritiske spørsmål. Journalisten er mikrofonstativ for Spetalen. T.d. kunne eit kritisk oppfølgingsspørsmål vore kvifor høge prisar skjer når fornybarproduksjon er låg, om grunnlaget for høge priser er spekulasjon. Det gir ikkje heilt meining...
Sist endret av vidarlo; 4 uker siden kl. 11:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.