Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 7424
Nå har sommeren kommet og da kommer selvfølgelig varmen. Rommet mitt blir ufattelig varmt om sommeren. Og det hjelper ikke mye med at dataen står på 24/7. Jeg SVETTER når jeg spiller spill (da går viftene for fult).

Akkurat nå er alle vinduene åpne og jeg har en pose med isbiter og kjøleelementer i boxeren. Ikke veldig behagelig

Derfor lurte jeg på om dere kan gi meg noen ideer og tips til åssen jeg kan coole ned rommet uten og kjøpe Air condition eller vifter.
Tar gjerne imot tips mot samme problem!
Bor i en dårlig isolert kåk som blir iskald om vinteren, og kokvarm om sommeren.. det er utrolig kjipt!
Trådstarter
Tenkte og kjøpe ei vifte men er det noe effektivt?

http://www.elkjop.no/product/hus-hje...tsui-bordvifte
Kjøp en Appliance vifte, 3 "hastigheter" og roteringsmuligheter. Funker fjell, og tar ikke særlig mye plass iom at den er høy. Ikke spesielt dyre heller.
jeg har akkurat det samme problemet.iskaldt på vinteren,glovarmt på sommeren.har løst problemet med et ødelagt elektrisk modellhelikopter.
Sist endret av Mathsterk; 23. mai 2010 kl. 03:09.
Air condition er nok den billigste løsningen du får. Vifter fungerer ikke, de sirkulerer kun rundt på den luften du allerede har i rommet.
Sjekk ut denne: http://www.ludomegastore.no/PartDeta...441044;c:40004
Samme trodde jeg også da jeg kjøpte vifta mi til 300 isteden for 3000. Ser ut til å funker for meg.
Sitat av mathsterk Vis innlegg
jeg har akkurat det samme problemet.iskaldt på vinteren,glovarmt på sommeren.har løst problemet med et ødelagt elektrisk modellhelikopter.
Vis hele sitatet...
KP for kreativitet! Post gjerne bilder!
1 stk 100,. kroners bordvifte + 2 1,5 liters flasker med dypfyst vann = getto air condition.

Plasser de 2 flaskene med is bak vifta så luften blir avkjølt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Tja.. vifter kan hjelpe litt.

Mine for-helvetes-varmt-jeg-orker-ikke-mer-tiltak:

- vifte på. Ofte fullt.
- gjennomtrekk. Noen ganger kan det være nok til å hjelpe litt.
- "fin" sprayflaske med vann du kan sprute i ansiktet for å "hjelpe" viften. Med fin menes en fin dusj, istedet for en stråle i trynet.
- kald drikke.
Sitat av Crusoe Vis innlegg
1 stk 100,. kroners bordvifte + 2 1,5 liters flasker med dypfyst vann = getto air condition.

Plasser de 2 flaskene med is bak vifta så luften blir avkjølt.
Vis hele sitatet...
Hahaha:P

ontopic: Få dere takvifte!
Eks: http://www.lampemagasinet.no/images/...a_takvifte.jpg
kjøler jævlig bra!
Bare pass på å ikke kjøpe det billigste drittet da disse har en tendens til å bli lett ødelagt. Har selv bytta vifte 3 ganger da de plutselig stopper å fungere. Note: Ikke handle på lampehuset
Begynn å skru av PCn om natta, hjelper ganske mye Gjør det aldri selv, men vet at det funker :P Har prøvd.
Når det er for varmt så gjør du følgende; PC skrus av, evt. ventemodus. lokk opp vinduet på rommet og etter det kommer det beste tiltaket, GÅ UT I SOLA!
Den evige kampen mot varmen! Selv har jeg en Wilfa Aircondition og det er deilig!

Hvis du ikke vil kjøpe en air condition, kan du jo prøve å lage en
Youtube - home made air conditioner
Aircondition er det eneste som hjelper i disse tilfellene. Vifter blåser bare den samme varme lufta rundt i rommet.

AC kjøler ned rommet på ekstremt kort tid og du trenger ikke ha på den lenge om gangen hvis du syns det bråker mye. Du må også ha et rør ut av vinduet/vekk fra rommet for å blåse varmen ut der.

Det som er synd med AC er at det er dyrt, men absolut verdt pengene da du kan nyte deg av den i mange år fremover. Kos deg.
Sist endret av Source; 23. mai 2010 kl. 12:42.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Source Vis innlegg
Aircondition er det eneste som hjelper i disse tilfellene. Vifter blåser bare den samme varme lufta rundt i rommet.
Vis hele sitatet...
Åneida, vifter er veldig god hjelp i. Det sirkulerer lufta, slik at svette fordamper kjappere, og avkjøler deg. I tillegg vil jo sirkulasjon fort føre til at du kan få ut fuktig luft som gjer svetting mindre effektivt.

Sirkulasjon er alfa og omega når det gjeld å avkjøle seg, for det er få ting som isolerer bedre enn stilleståande luft!
Mørke gardiner absorberer sollys som kommer gjennom vinduet og produserer mye varme. Jalla-løsning er å dekke til med aluminiumspapir på utsiden av glasset. Ser ganske stygt ut fra utsiden, men funker ganske bra.
Hvis du finner et gammelt kjøleskap, kan du trekke kjøleelementet gjennom veggen til utsiden av huset. Krever mye arbeid og ser jevla stygt ut, men skal funke i teorien.
ha vinduet oppe 24/7 så skal det være good :P mitt rom holder nå rett under 10grader kontinuerlig :P Men nå er huset jeg bord i lagd i betong, så vegen absorbere ikke så mye sollys, slik at det blir varmt.
hvis du har vinduer på solsiden av huset er det å ha vinduet åpent 24/7 det dummeste du kan gjøre. når sola treffer veggen under vinduet, vil varmen stige oppover, og inn vinduet.

edit: jeg tenkte selvsagt ikke på noe annet enn topphengslede vinduer nå da
Sist endret av VivaLatrina; 23. mai 2010 kl. 13:37.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg pleier å kjøpe en pakke med sånne isbit-poser. Sånne blå poser som du heller vann i den ene enden av, de er selvlukkende. Så legger du den i fryseren og når vannet er frosset er det isbiter Spør på en hvilken som helst butikk, det er et vanlig produkt. Disse er kjempefine. Jeg fyller og fryser rundt 20 sånne poser. Hver dag tar jeg ut 10-20 poser, og uten å åpne dem legger jeg dem rundt omkring på rommet. Når man ikke åpner dem er det bare å slenge dem i fryseren når dagen er over. Neste morgen er de klare til bruk på ny.

Kombinert med vifter funker dette kjempefint for meg
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Det jeg gjør når det blir for varmt er rett og slett å dynke et par svetteårmband i kaldt vann og har de rundt håndledda. Effekten av nedkjølingen av blodet gjør at du føler deg kjøligere i hele kroppen. Er det enda for varmt, kan man legge på et par til rundt anklene. Siden jeg begynte med dette har jeg aldri følt behov for verken vifter eller aircondition når sommervarmen står på.
Trådstarter
Utrolig mange gode ideer her tror jeg skal prøve meg litt fram her. Kom gjerne med flere tips og ideer !
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Jeg pleier å kjøpe en pakke med sånne isbit-poser. Sånne blå poser som du heller vann i den ene enden av, de er selvlukkende. Så legger du den i fryseren og når vannet er frosset er det isbiter Spør på en hvilken som helst butikk, det er et vanlig produkt. Disse er kjempefine. Jeg fyller og fryser rundt 20 sånne poser. Hver dag tar jeg ut 10-20 poser, og uten å åpne dem legger jeg dem rundt omkring på rommet. Når man ikke åpner dem er det bare å slenge dem i fryseren når dagen er over. Neste morgen er de klare til bruk på ny.

Kombinert med vifter funker dette kjempefint for meg
Vis hele sitatet...
Kjipt for oss som har hybel med stue/soverom som ikke har dør til kjøkkenet. bruker jo like mye varme fra frysern for å fryse ned vannet, som vannet bruker til å smelte
Vifte er jo genialt. Sover t.o.m med den på hver natt. Ser ingen grunn til å ikke kjøpe det.
Sitat av Toadftw Vis innlegg

Akkurat nå er alle vinduene åpne og jeg har en pose med isbiter og kjøleelementer i boxeren. Ikke veldig behagelig
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at dette er tull, men freaker har en tendens til å finne på veldig mye merkelig så jeg blir nødt til å si det uansett.

Det der er ikke spesielt lurt for testiklene dine.
Riktig nok er pungen utstyrt med noe som kan minne om kjøleriller, men det er da måte på!

Svettebånd som er dynket i iskaldt vann må jeg prøve ut selv en gang.
Det er bare synd at de stedene det er mest overfladiske blodårer er plassert litt feil.
Ta lysken feks. her har man jo massevis av store blodårer og god "flow" i blodet hele tiden så dette vil nok være et perfekt sted å kjøle ned kroppen ved bruk av denne metoden.
Men dette vil nok medført dårlig selvbilde ettersom man ville ha våknet med badetiss hver morgen.

Hodet skal visst nok bruke 25% av kroppsvarmen og det er effektivt å prøve å kjøle ned dette innenfor rimelighetens grenser.

Når jeg er på fjellturer om sommeren og holder på å dø av varme er det ekstremt effektivt å dyppe det fantastisk velformede hodet mitt i en kjølig fjellbekk.
Da kan man gå et godt stykke videre før man må gjenta prosessen.

Hva med å lage en lue med kjølevann som du kobler til PC-en eller noe lignende?
Jeg syns det høres fortreffelig idiotisk ut!
Sist endret av Knask; 23. mai 2010 kl. 14:25.
Sitat av Eplebit Vis innlegg
KP for kreativitet! Post gjerne bilder!
Vis hele sitatet...

bilder kommer snart.

sitter i bilen på tur fra hammerfest til kirkenes, 6 timer i bilen
Sist endret av Mathsterk; 23. mai 2010 kl. 15:45.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av mo3 Vis innlegg
GÅ UT I SOLA!
Vis hele sitatet...
Hva skal vi gjøre der ute? Nei sola for vente til ferien! Sett, på fredag snek jeg meg ut og kastet litt frisbee i en alder av 19år, men ellers sitter jeg inne og skriver disposisjoner.

Med tanke på gjennomsnittsalderen her på bruket er nok de fleste begravd i eksamensarbeid.
Sitat av mathsterk Vis innlegg
bilder kommer snart.

sitter i bilen på tur fra hammerfest til kirkenes, 6 timer i bilen
Vis hele sitatet...
Som tempen e her, så kan du nu umulig ha problema med varme :P
Bordvifte og regelmessig spraying av hode og kropp med kaldt vann funker fint.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Som tempen e her, så kan du nu umulig ha problema med varme :P
Vis hele sitatet...
jo med en gang solen kommer frem så kokes man levende inne på rommet mitt. høyeste tempen på rommet mitt har vert 35 grader.

Glemte å si noe, vi har blått hus så du kan tenke deg varmen når sola kommer.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av mathsterk Vis innlegg
jo med en gang solen kommer frem så kokes man levende inne på rommet mitt. høyeste tempen på rommet mitt har vert 35 grader.
Vis hele sitatet...
Var ikke det en veldig motsiende settning? 35grader hørtes ut som den gylne middelvei, ikke for varmt, ikke for kaldt.
kanskje litt induviuelt hvor varmt man vil ha det rundt seg, 35grader og om man holder fuktigheten oppe blir jo det perfekt!
Sitat av Sio Vis innlegg
Var ikke det en veldig motsiende settning? 35grader hørtes ut som den gylne middelvei, ikke for varmt, ikke for kaldt.
kanskje litt induviuelt hvor varmt man vil ha det rundt seg, 35grader og om man holder fuktigheten oppe blir jo det perfekt!
Vis hele sitatet...
Vanlig romtemperatur pleier å ligge på ~20 grader (?), 35 blir derfor i drøyeste laget.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av lsrr Vis innlegg
Vanlig romtemperatur pleier å ligge på ~20 grader (?), 35 blir derfor i drøyeste laget.
Vis hele sitatet...
Jeg ville sagt at "vanlig romtemperatur" er den temperaturen som ikke blir oppfattet som ubehagelig. Behagelig temperatur oppfatter jeg som 30+ish. Alle sitter jo med jakka på i skoletimene, og der er det 22c.
W.O.T Troll
Ta på deg en fuktig t-skjorte. Vann trenger varme for å fordampe, og den "stjeler" den fra deg.
Samme prinsipp som å rulle brusflasker i fuktig avispapir, og legge den i sola.
Sitat av mathsterk Vis innlegg
bilder kommer snart.

sitter i bilen på tur fra hammerfest til kirkenes, 6 timer i bilen
Vis hele sitatet...
Flott at det e litt folk her fra øst-finnmark
Sist endret av mo3; 23. mai 2010 kl. 18:53.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Antar at de fleste her er kjent med Teknikkmagasinet. Der selger de sånne små håndholdte vifter med innebygd spruteflaske, der vannet kommer ut i midten av "viftefestet". Altså det punktet bladene på vifta roterer rundt. Har ikke en sånn selv, men jeg synes som regel det holder med en bordvifte og en spruteflaske, gjerne med isvann i. Ellers synes jeg det jeg sa med masse is i rommet funker kjempebra.
om du sitter på en hybel med kombinert kjøkken/stue:
1. fyll vasken 3/4 med kaldt vann
2. sett en vifte ved siden av vasken
3. bruk plastposer og teip til å lede luften mot vannet (lag det tett slik at luften kommer inn over 3/4 av vaskens overflate og slipper ut gjennom en sprekk.

vannet vil ta energi fra luften for å varmes opp og rommet blir kaldere. Luften blir antagelig litt fuktig da, men det funker for min del.

En variant av dette blir å koble vannkrana på en loop med kobberrør som du plasserer foran vifta, med litt sirkulasjon av kaldt vann i rørene vil lufta bli kaldere.

Det funker kansje å sette sammen en vannkjøler og en luftkjøler til en pc og kjøre kaldt vann inn i vannkjøleren og blåse på luftkjøleren? Her kommer det nok an på hvor mye kjøleeffekt dette utgjør.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Når det er for varmt så gjør du følgende; PC skrus av, evt. ventemodus. lokk opp vinduet på rommet og etter det kommer det beste tiltaket, GÅ UT I SOLA!
Vis hele sitatet...
Husk solkrem. Eg faila og no er heile overkroppen raud med litt blemmer pga. at eg hadde tenkt å ikkje game ei lita stund (4 tima på fjellet ).

Einaste som hjalp å kjøle meg ned var yoghurt, iskaldt!


Så når du game'a, smør inn kroppen med kald yoghurt, det er effektivt og billig.
Og vist du blir sulten så er det bare å slikke seg på skulder'n
(Eller andre plasser vist det eit ønske... )

"Kor gaming er ikkje det?"
Sitat av Sio Vis innlegg
Var ikke det en veldig motsiende settning? 35grader hørtes ut som den gylne middelvei, ikke for varmt, ikke for kaldt.
kanskje litt induviuelt hvor varmt man vil ha det rundt seg, 35grader og om man holder fuktigheten oppe blir jo det perfekt!
Vis hele sitatet...
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg ville sagt at "vanlig romtemperatur" er den temperaturen som ikke blir oppfattet som ubehagelig. Behagelig temperatur oppfatter jeg som 30+ish. Alle sitter jo med jakka på i skoletimene, og der er det 22c.
Vis hele sitatet...
what... the... fuck?
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Husk solkrem. Eg faila og no er heile overkroppen raud med litt blemmer pga. at eg hadde tenkt å ikkje game ei lita stund (4 tima på fjellet ).

Einaste som hjalp å kjøle meg ned var yoghurt, iskaldt!


Så når du game'a, smør inn kroppen med kald yoghurt, det er effektivt og billig.
Og vist du blir sulten så er det bare å slikke seg på skulder'n
(Eller andre plasser vist det eit ønske... )

"Kor gaming er ikkje det?"
Vis hele sitatet...
Æsj! Tenk så jævlig den yoghurten lukter etter 3 dager inne uten dusjing! Eller etter to dager i sola.
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg ville sagt at "vanlig romtemperatur" er den temperaturen som ikke blir oppfattet som ubehagelig. Behagelig temperatur oppfatter jeg som 30+ish. Alle sitter jo med jakka på i skoletimene, og der er det 22c.
Vis hele sitatet...
Har inntrykket av at det som menes med uttrykket "vanlig romtemperatur" er temperaturer på ca 20-25 grader
Hvertfall i Norge ^_^
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg ville sagt at "vanlig romtemperatur" er den temperaturen som ikke blir oppfattet som ubehagelig. Behagelig temperatur oppfatter jeg som 30+ish. Alle sitter jo med jakka på i skoletimene, og der er det 22c.
Vis hele sitatet...
Sikker på at termometeret ditt ikke er i stykker?
En slik vifte som du linker til, og persienner som ikke slipper varmen fra sola inn vinduene!
Funker fjell her
Vifte funker.
Jeg har rom med vindu mot solen, og på det varmeste i fjor sommer var det 37 grader i skyggen, og godt over 40 grader på rommet mitt.

Vifte og drikke med isbiter i reddet meg. Har du det ikke allerede, skaff deg vifte og isbitmaskin!
Sist endret av drittunge; 23. mai 2010 kl. 22:08.
Sitat av Husemann Vis innlegg
Æsj! Tenk så jævlig den yoghurten lukter etter 3 dager inne uten dusjing! Eller etter to dager i sola.
Vis hele sitatet...
Herrigud...

Du skifter jo selfølgelig ut yoghurten da!
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Sikker på at termometeret ditt ikke er i stykker?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er sikker på at det fungere. Jeg har en ovn, PC og den ene veggen har tre store vinduer som vender mot sør-vest. Termometeret mitt er av den digitale typen med en "ledning" som jeg henger utenfor vinduet slik at jeg får både inne-temperatur og ute-temperatur. Det er kun om sommeren det blir så varmt. Videre er det som regel rundt 25grader hos meg også, men som jeg nevnte dør jeg ikke av det, det er bare ikke behagelig. En grunn til at vi reiser til syden.

Er da alle spørsmål om mine temperatur vaner og soverommet mitt nå besvart? Var visst et tema på IRC mens jeg var AFK også
W.O.T Troll
bygg deg utekasse for datan din.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg vill oppdatere tråden litt.
Kjøpte meg en Vifte fra Clas Olson for 99 Kroner den har 2 hastigheter og kjøler ganske bra.
Jeg er NØDT til og ha vifta nær vinduet for og få frisk og kald deilig luft på meg.
Jeg har også prøvd ''Ghetto'' Aircondition med en 1.5 liters flaske med IS men det funka ikke så veldig bra.

Men nå er det ikke alt for varmt på rommet under dagtid. Men jeg sliter om natta fordi den bråker så utrolig mye.
Har også begynt og skru av dataen, TVen og Xboxen om natta så det skal bli litt kaldt.
Men jeg har vinduet på Gap og når jeg våkner er det UFATTELIG kaldt.