Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 15793
http://m.ebay.com/itm?itemId=181352662799
Der hvor det står "Import Charges", er det det som er tollen? Altså, dersom jeg bestiller den så trenger jeg kun å betale pris, shipping og import charges? Det blir ikke noe ekstra når den kommer til Norge?

Takk for svar
Ja, virker sånn, siden 25% av det du linker til er ca 69 dollar.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei!

Jeg lurer på om noen har mer erfaringer rundt dette emnet nå? Er på vei til å kjøpe 2 stk Bostitch dykkpistoler, men får opp "import charges" som jeg da må forskuddsbetale til noe jeg antar IKKE er den Norske stat?!

Litt skeptisk til om jeg kommer til å få toll oppå dette beløpet i tillegg. Erfaringer rundet dette mottas med stort takk!
Hvorfor beats? Hvorfor ikke f.eks. Audio Technia ATH-M50?
Trådstarter
Dette var et spørsmål om toll, ikke om hva som er best av beats og audio technia.
Sitat av sablabra Vis innlegg
Hvorfor beats? Hvorfor ikke f.eks. Audio Technia ATH-M50?
Vis hele sitatet...
Hvorfor bry deg? La nå trådstarter ta dårlige valg, om han/hun vil det...

Angående import charges har jeg vært skeptisk selv... Er jo merkelig at ebay plutselig skal ha noe med dette å gjøre?
Jeg turte ikke bestille med import charges, så jeg lot være, og fant aldri ut om ebay tar 25% + norsk tollvesen legger på 25%.

Er vel ikke så lenge siden ebay oppdaterte Terms of Service, kan jo hende det står noe der (lykke til, er ganske stooor liste).
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Hvorfor bry deg? La nå trådstarter ta dårlige valg, om han/hun vil det...
Vis hele sitatet...
Noen må også prøve å gi TS moralpreken som andre gjør i rustråder der folk vil skyte flein i øyet. Kontakt selgeren på eBay forresten, hvis ikke de har et godt svar, kontakt tollvesenet.
Sist endret av sablabra; 15. april 2014 kl. 00:47.
Sitat av sablabra Vis innlegg
Noen må også prøve å gi TS moralpreken som andre gjør i rustråder der folk vil skyte flein i øyet. Kontakt selgeren på eBay forresten, hvis ikke de har et godt svar, kontakt tollvesenet.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel strengt tatt ikke livsfarlig å kjøpe beats.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Hei!

Jeg lurer på om noen har mer erfaringer rundt dette emnet nå? Er på vei til å kjøpe 2 stk Bostitch dykkpistoler, men får opp "import charges" som jeg da må forskuddsbetale til noe jeg antar IKKE er den Norske stat?!

Litt skeptisk til om jeg kommer til å få toll oppå dette beløpet i tillegg. Erfaringer rundet dette mottas med stort takk!
Vis hele sitatet...
Har du bestilt?

Jeg fikk opp det samme selv når jeg handlet på ebay i forrige uke. Jeg betalte, og kan gi deg fasit når varene kommer.

Det er i utgangspunktet ingenting i veien for at det faktisk er norsk MVA du betaler siden transportøren kan gjøre fortollingen selv, og derfor kreve inn MVA / Gebyr i forkant, men jeg misstenker at det kommer et krav på toppen.

Skal gi deg oppdatering når varene mine kommer (om ikke andre har svart i tråden først)
Sikkerhetsklarert
Dette er pga ebay sitt Global Shipping Program (GSP)
Pengene går ikke til selgeren, men til de som frakter varene, som da legger ut for mva/fortolling.

På ebay forumet er det vist noen som har fått lokal mva oppkrav i tilegg, så jeg ville holdt meg unna de som krever dette.
▼ ... over en uke senere ... ▼
En update for TS eller andre som måtte være interessert:

Jeg kunne i går hente pakken som var bestilt fra USA med Ebay sitt Global Shipping Program hvor jeg betalt 150 USD totalt, inklusive frakt og "import charges".

Pakken ble levert av Postnord og jeg måtte ikke betale noen ekstra avgifter for hverken toll eller tollbehandling.

Det kan i teorien komme noe slikt i ettertid, men det tviler jeg på. Jeg skal i så fall oppdatere tråden på nytt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Cikey: Fikk du noen avgifter til slutt? Noen andre som har erfaringer med ebays Global Shipping Program?
Dette er vel antagelig de samme som Amazon (og andre nettbutikker) tilbyr. Så lenge det er eBay som håndterer dette gjennom sitt eget betalingssystem vil jeg anta at det er trygt, sannsynligvis har da eBay avtale med transportøren slik at selger får utbetalt salgssummen, printer ut et adressekort og leverer varen til den angitte transportøren.
Om selger da velger å bruke en annen transportør vil du sannsynligvis kunne få penger tilbake fra eBay siden de enkelt kan kontrollere om sendingen er brukt.
Kjøpte noe til 198nok (i dollar) gjennom ebay "gps". Under frakt økte valutakursen så produktet hadde kostet rundt 203nok. Hentet produktet via postnord uten å måtte betale øvrige gebyrer selv om produktet hadde vært mva pliktig. Betalte bare for frakt og varen.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Cikey: Fikk du noen avgifter til slutt? Noen andre som har erfaringer med ebays Global Shipping Program?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg fikk aldri noen ekstra faktura.

Sitat av erl Vis innlegg
Kjøpte noe til 198nok (i dollar) gjennom ebay "gps". Under frakt økte valutakursen så produktet hadde kostet rundt 203nok. Hentet produktet via postnord uten å måtte betale øvrige gebyrer selv om produktet hadde vært mva pliktig. Betalte bare for frakt og varen.
Vis hele sitatet...
Det er uansett valutakursen fra datoen du betalte for varen som gjelder i forhold til tollbehandling i Norge. Så eventuelle valutaendringer etter det (før du mottar pakken) er ikke relevante for beregningen.
Sist endret av Cikey; 9. oktober 2014 kl. 15:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er ikke sikker på at det er valutakursen i fra det øyeblikket du kjøper varen som er gjeldende når varen skal fortolles. Dette fant jeg på posten sin nettside.

"Dersom du bestiller en vare fra USA i slutten av august og har kalkulert hva dette vil koste deg, så kommer varen til Norge i begynnelsen av september. Vareverdi er oppgitt i USD. Tollvesenet kurser er endret fra august til september. Ved importfortolling hos speditøren i Norge omregnes USD i NOK ut fra gjeldene valutakurs som Tollvesenet benytter og importavgifter beregnes deretter. Dermed kan det være en differanse i forhold til hva du har sett for deg at dette vil koste."
Kilde:http://nettfavoritter.posten.no/pages/importkalkulator
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Vanligvis er det sånn som erl skriver, men jeg lurer på om transportøren forhåndsbetaler toll/moms med en gang, og dermed slipper man at valutakursen blir satt i det pakken ankommer Norge.
Bare et raskt svar uten å ha lest alle svarene som er kommet nedover.

Jeg bestilte tidligere i år en pakke med 2 headset, 1 in-ear og et stort til en pris av 2000 kroner, jeg betalte import charges via Ebay, og har ikke fått noe fra tollvesenet i ettertid.
Sitat av erl Vis innlegg
Er ikke sikker på at det er valutakursen i fra det øyeblikket du kjøper varen som er gjeldende når varen skal fortolles. Dette fant jeg på posten sin nettside.[...]
Vis hele sitatet...
Du har vist rett, jeg er sikker på at jeg har fylt ut kjøpsdato ved en klage på fortollingrunnlag tidligere, men uansett om jeg jeg husker feil så er det tydeligvis ikke slik nå.

på en annen side forklarer posten at fortollingskursen endres en gang i uken..

Ved all fortolling benytter Tollvesenet en egen kurs (omregningskurs) som beregnes ut fra Norges Banks valutakurs.

Omregningskursen gjelder for en uke av gangen og offentliggjøres som regel torsdagen i uken før. Årsaken til dette er at importørene skal kunne forutse hva avgiftene blir når de skal betale toll og avgifter. For å sjekke hva fortollingsgrunnlaget for din sending blir, må du altså følge med på omregningskursene til Tollvesenet som til enhver tid finnes på toll.no .
Vis hele sitatet...
http://www.posten.no/produkter-og-tj...a-fra-utlandet

Så det ser ut til at http://www.toll.no/no/tjenester/omregningskurser/ er en fornuftig webside å lage bokmerke av.
▼ ... over et år senere ... ▼
man betalte jo ikke dette før.. men hva hvis selgeren sender tingen som gave, da skal mann jo slippe toll? får man pengene tilbake da eller kordan funker det der
Uvaksinert 👍
Ebay har begynt å bli litt som Amazon, kjøper man noe som har global shipping program så er det det man betaler og ikke noe mer, det er med alle avgifter. Har gjort det mange ganger og ingen problemer. Det samme gjelder jo masse/det meste på Amazon. Ikke noe skummelt med det i det hele tatt. Det som er kjempefint med GSP er at hvis det du har bestilt ikke kommer frem så får du beskjed om det og pengene blir automatisk refundert uten at man trenger å gjøre noen ting. Klart at med dette så blir jo muligheten for svindel borte, men det er jo egentlig bra.

Sitat av heilsdm Vis innlegg
man betalte jo ikke dette før.. men hva hvis selgeren sender tingen som gave, da skal mann jo slippe toll? får man pengene tilbake da eller kordan funker det der
Vis hele sitatet...
Sender man med global shipping program så er man jo bedrift og kan ikke sende det som gave uansett. En gave er jo mellom to privatpersoner som kjenner hverandre. At man skal kunne sende noe som gave burde vært fjernet for lenge siden for det er jo bare svindel det meste som kommer inn som gave uansett. Men du sier at får man det som gave så skal man slippe toll og du lurer på om du får igjen penger? Må du betale for gavene dine? Er det sendt som gave så har du jo ikke betalt noe og da er det jo ingen ting å få igjen heller?
Sist endret av daffe; 28. februar 2016 kl. 18:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ikke alle selgere som bruker denne funksjonen. Tror det er at fortoller varen for deg eller noe, slik at frakten går fortere (trooor jeg).
Usikker. Uansett pleier jeg bare å ligge unna de som bruker Import charges (uten at jeg sier det er dårlig, eller noe sånt).
Jeg bare stoler ikke helt på det, og tar heller sjangsen med vannlig tolleprosess, har aldri vært noe problem tidligere. Er du heldig blir du ikke fortollet i det hele tatt heller...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du kan få selgeren til å skrive 25$ på esken, det pleier jeg alltid å gjøre og det har alltid funka