Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 4844
Har en her, som sitter på en mac som ikke er den beste til spilling.
Mus, tastatur og musematte fikser jeg.

Ho ser etter en skjerm på 21-22" til rundt 1700-2000kr
Og en maskin til rundt 6000kr. Ikke regn med porto osv, jeg og en kamerat setter den sammen for ho

500GB HDD, ellers er det ingen andre preferanser vi er ute etter.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Hvilke spill skal spilles?
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Jeg kan i hvert fall anbefale både denne og denne skjermen. Mye bildekvalitet til en veldig hyggelig pris.

Hvilke spill skal spilles på maskinen?
Er det ikke bedre å kjøpe f.eks. denne skjermen? http://www.netonnet.no/art/data/skje...m/157565.3019/

Og heller nærme seg 7000 kr for selve maskinen?
bygge selv? hvis ikke har du jo denne til ca. 6000, bare bytt ut HDD.
http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10520
Starcaft 2 nå hvertfall, og div. andre spill som vi drar ho med på etterhvert. Tror ikke ho vil klare FPS spill, da.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Kabinett - Det er rosa! liker hun ikke rosa kjører du på med dette

HK - kvalitetskort fra asus som ikke blakker deg helt

CPU - i5-2500k trenger ikke si mer

RAM kvalitetsram fra corsair. 8gb ram skal vere nokk til de fleste oppgaver

GPU - kvalitets skjermkort fra MSI, kortet har en helt sinsykt bra kjørling.

HDD

PSU - 600w skal holde i lange baner til det oppsettet der


av sjerm kan du ta en titt på denne
Sitat av mo3 Vis innlegg
Siden hun allerede har tenkt å spille på en mobilskjerm, kan hun jo kjøpe imac 21,5" Klarer vel å gi 1500kr ekstra
Vis hele sitatet...
Hvorfor har vi ikke en facepalm smiley på forumet her?

Aleksander:
Ingen egentlig grunn

Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
Kabinett - Det er rosa! liker hun ikke rosa kjører du på med dette

HK - kvalitetskort fra asus som ikke blakker deg helt

CPU - i5-2500k trenger ikke si mer

RAM kvalitetsram fra corsair. 8gb ram skal vere nokk til de fleste oppgaver

GPU - kvalitets skjermkort fra MSI, kortet har en helt sinsykt bra kjørling.

HDD

PSU - 600w skal holde i lange baner til det oppsettet der


av sjerm kan du ta en titt på denne
Vis hele sitatet...
Ser veldig bra ut dette, bare bytta ut kabinettet til "Pearl Black".
Noen som føler for å klage på dette oppsettet?

Fortsatt usikker på det med skjerm da
Sist endret av Knudsen; 27. november 2011 kl. 16:24.
Sitat av Knudsen Vis innlegg
Hvorfor har vi ikke en facepalm smiley på forumet her?
Vis hele sitatet...
Hva er galt med iMac? Du sier ingen ting om hvilken mac hun har, men flesteparten har vel bærbar, så antar det er en mbp eller air.
Sist endret av mo3; 27. november 2011 kl. 16:28.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Knudsen Vis innlegg
Fortsatt usikker på det med skjerm da
Vis hele sitatet...
ville faktisk anbefalt deg og ta en kikk på taake sit forslag, glemte helt de skjermene i farta, sinsykt bra skjermer til den prisen, muligens den beste dealen du kan gjøre på skjerm ATM
Ho skal spille på maskinen, og har ikke planer om å bruke unødvendig mye penger.
iMac feiler på begge disse punktene. Så lenge man ikke skal begynne å legge inn Windows på tingen, men da er jo poenget med iMac borte. Pluss at man ikke har verdens beste oppgraderingsmuligheter heller.
Fordi den skal brukes til spilling? TS nevner jo i første post at mac suger til spill.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Mitt kall er å beskytte dagens omtale om mac til de uvitne som bare tenker på POWER!
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noe i mot Mac og OSX, jeg vet utmerket godt hva disse maskinene og systemet er kapabel til, men det er ikke noe vi er ute etter, og passer ikke til behovene. Er det vanskelig å forstå? Uansett, ta diskusjonen et annet sted, du opptrer bare som en inkompetent amøbe hvis du fortsetter slik her
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Laget to forslag til dere her. HDD har jeg ikke inkludert pga. pinefulle priser og elendig utvalg. Her må det nesten tas en vurdering på hva dere vil gjøre. Kanskje dere har en gammel disk liggende eller kan få kjøpt noe brukt. Komplett.no får tilsynelatende inn Samsung SP F3 1GB (som er en rask og forholdsvis rimelig disk, forholdene tatt i betraktning) på nyttårsaften, men jeg ville ikke stolt 100% på det. I begge oppsettene kan dere vurdere en billig CPU-kjøler og evt. en ekstra kabinettvifte for lavere støynivå, bedre temperaturer og bedre mulighet for overklokking.

Intel-alternativ med i5 2500k, GTX560ti og mulighet for SLI ved en senere anledning. Jeg har "kun" valgt 4GB RAM som vil holde lenge i en spill-PC. Enten kan maskinen oppgraderes med ytterligere 4GB ved behov, eller spytte i 2-300kr med det samme for 8GB. Videre følger en svært stabil og solid PSU, dog ikke av den modulære sorten. Dette oppsettet vil dra de fleste spill på high/ultra.


Oppsett nr.2 er AMD-basert og billigere. Dette vil også holde lenge til de fleste spill, men begrenses litt av en noe veikere CPU og hakket svakere skjermkort enn i oppsett nr.1. Dog vil jeg påstå man får mer ytelse for pengene med dette oppsettet. CPU er i likhet med i5 2500k svært overklokkingsvennlig, men selve fremgangsmåten krever litt mer kunnskap enn på Sandy Bridge.


Ang. skjerm ville jeg rett og slett valgt denne som er mye skjerm for pengene. DVI-kabel medfølger ikke, kun VGA.

Som dere ser har jeg heller ikke inkludert OS da man med så lavt budsjett bør skaffe dette andre steder.
Sist endret av 83leo; 27. november 2011 kl. 19:37.
Takk for innlegget leo

Men der dette noe bra ut?
Noe som er verdt å bytte ut?

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...3-0B85B66D00B0
Sist endret av Knudsen; 29. november 2011 kl. 21:08.
Sitat av Knudsen Vis innlegg
Takk for innlegget leo

Men der dette noe bra ut?
Noe som er verdt å bytte ut?

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...3-0B85B66D00B0
Vis hele sitatet...
Ser greit ut det der! Men ville kutta ut den mæææd dyre skjermkabelen da den følger med skjermen uansett..
Følger ikke med absolutt alle skjermer har jeg funnet ut, får se når vi bestemmer oss for en
Harddisken står ubekreftet 31. desember, tålmodig skjønner jeg
Sist endret av Mkvarner; 29. november 2011 kl. 21:35.
Ikke kjøp ubekreftet med mindre du er villig til å vente et par måneder lengre enn fastsatt dato.
Knull..er ikke du pc-pro?
z68, i5 2500k, 560ti er nøkkelord
Hvorfor poengterer du at det er en jente som skal ha PC'en? Er vel samme hvilket kjønn som skal bruke maskinen...
Hvis budsjettet rekker, prøv å gå for 120Hz skjerm - jeg har opplevd stor forskjell fra f.eks 60Hz i FPS spill.

OT: Noen som kan anbefale ny prosessor? Har Intel Quad Core Q8300 2.50ghz. Helst under 1500kr :P Har et Radeon 5770 skjermkort.
Sist endret av Jennymas; 29. november 2011 kl. 22:31.
http://www.dustinhome.no/benq-g2220h...uct/5010308189
BenQ, 2ms, 21,5'' Full HD, 1095,-
Det er en bra skjerm

Du burde forresten velge en modulær PSU, er dog ikke must!
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Sitat av Jennymas Vis innlegg
Hvorfor poengterer du at det er en jente som skal ha PC'en? Er vel samme hvilket kjønn som skal bruke maskinen...
Hvis budsjettet rekker, prøv å gå for 120Hz skjerm - jeg har opplevd stor forskjell fra f.eks 60Hz i FPS spill.

OT: Noen som kan anbefale ny prosessor? Har Intel Quad Core Q8300 2.50ghz. Helst under 1500kr :P Har et Radeon 5770 skjermkort.
Vis hele sitatet...
Du sitter på en gammel sokkel så det er dessverre få muligheter for ny prosessor uten å bytte ut både hovedkort og evt. RAM i samme slengen. Du kunne forsåvidt kjøpt en Core2Quad-CPU, men ytelsesøkningen fra den du allerede har vil være marginal og du vil ende opp med å betale mye penger for svært liten ytelse.

Spar noen kroner til og se heller på LGA 1155/Sandy Bridge. Du får en finfin oppgraderingspakke for 2800kr+.
Jeg hadde gått for SSD!
Sitat av andan Vis innlegg
Jeg hadde gått for SSD!
Vis hele sitatet...
Ja helt klart en god ide til en person som helt sikkert installerer alt drit og legger filmer og musikk på C-disken, med mindre denne jenta er noe datakyndig da..

Uansett så tviler jeg på ho har bruk for en SSD, jenter pleier ikke være så kresne når det gjelder PC, det er min erfaring hvertfall.
Ho er tydlighvis fast bestemt på å kun handle hos komplett, og siden ho mener alt fra Dell er utter crap (pga skolemaskiner) så vil ho ikke ha noen dell skjerm uansett.

Så hva er det beste valget utifra det komplett har på lager nå?

UNDER 2000kr, bare mellom 21 og 24 tommer.
http://www.komplett.no/k/kl.aspx?mfr...By=p&zbo2=true
*insert tittel her*
Sitat av Knudsen Vis innlegg
Ho er tydlighvis fast bestemt på å kun handle hos komplett, og siden ho mener alt fra Dell er utter crap (pga skolemaskiner) så vil ho ikke ha noen dell skjerm uansett.

Så hva er det beste valget utifra det komplett har på lager nå?

UNDER 2000kr, bare mellom 21 og 24 tommer.
http://www.komplett.no/k/kl.aspx?mfr...By=p&zbo2=true
Vis hele sitatet...
OT: hvor gammel er hun?
17 år, ser ikke hva det skal ha å si
Sitat av kodi4k Vis innlegg
OT: hvor gammel er hun?
Vis hele sitatet...

Har det noe å si? Prøv heller å bidra med noe enn å virke overlegen.


Jeg ville byttet ut 600W med jaffal en 750W. Hun vil sikkert bytte litt ut i lengden, og da er det greit å velge en forsyning med skikkelig power.
Sitat av Knudsen Vis innlegg
Hvorfor har vi ikke en facepalm smiley på forumet her?

Aleksander:
Ingen egentlig grunn


Ser veldig bra ut dette, bare bytta ut kabinettet til "Pearl Black".
Noen som føler for å klage på dette oppsettet?

Fortsatt usikker på det med skjerm da
Vis hele sitatet...
skjermen er awesome. Har HDMI og lydutgang til eksterne høytalere om hun spillerps3 også (:
Hvilken skjerm sikter du til?

Ho har ingen spillkonsoll, og høytalere i skjermer er en vits.

Strømforsyninger er vrikelig noe jeg kan lite om, noen som har lyst til å slenge ut en GOD en til under en lapp?
Til jente ja.. hmm. Da er jeg blank. Har mest peiling på guttekomponenter.
Jeg sa at det var urelevant, gjorde jeg ikke?

Kom heller med noe nyttig.
Sitat av Knudsen Vis innlegg
Jeg har ikke noe i mot Mac og OSX, jeg vet utmerket godt hva disse maskinene og systemet er kapabel til, men det er ikke noe vi er ute etter, og passer ikke til behovene. Er det vanskelig å forstå? Uansett, ta diskusjonen et annet sted, du opptrer bare som en inkompetent amøbe hvis du fortsetter slik her
Vis hele sitatet...
Du innrømmer vel vitterlig selv at du ikke har peiling siden du faktisk talt lagde en thread som dette, så da burde du være åpen for innspill.
Utover det er jeg i utgangspunktet enig i at med forutsetningene du setter(dog noe vage), så vil man få mer guff for pengene med en vanlig stasjonær maskin.

Sitat av Knudsen Vis innlegg
Jeg sa at det var urelevant, gjorde jeg ikke?
Vis hele sitatet...
Nei, det gjorde du ikke.
Jeg lagde denne tråden siden jeg ikke har vært borte i noen PC komponenter siden jeg bygde den jeg sitter på nå for 20 måneder siden, og er ikke akkurat helt oppdatert.


Aleksander:
Ingen egentlig grunn
Vis hele sitatet...
Ser ut til at posten hans er fjernet, men han lurte på om det var noen grunn til at jeg skrev jente i tittelen.
Sitat av Apedop Vis innlegg
Til jente ja.. hmm. Da er jeg blank. Har mest peiling på guttekomponenter.
Vis hele sitatet...
Guttekomponenter funker helt fett til jentegamere også.

Strømforsyninger er vrikelig noe jeg kan lite om, noen som har lyst til å slenge ut en GOD en til under en lapp?
Vis hele sitatet...
Denne yter veldig bra til å være 750w http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623449
Jeg har denna selv : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599919

Spiller en del SC og BF på den. Flott skjerm som virkelig får frem farger!
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...3-0B85B66D00B0
Skal være bestilt

Takk til de som faktisk har bidratt noe her.
Sitat av Knudsen Vis innlegg
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...3-0B85B66D00B0
Skal være bestilt

Takk til de som faktisk har bidratt noe her.
Vis hele sitatet...
Du forandra ikke noe på den jo. Ingen har bidratt med noe. Sånn jeg ser det.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
Du forandra ikke noe på den jo. Ingen har bidratt med noe. Sånn jeg ser det.
Vis hele sitatet...
hvilken pc liste sikter du til? den jeg lagde? så vidt jeg ser har ikke ts kommet med en liste før nå, og ja ned er 90% lik den jeg satte opp, så da har i hvertfall jeg bidratt til tråden
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
hvilken pc liste sikter du til? den jeg lagde? så vidt jeg ser har ikke ts kommet med en liste før nå, og ja ned er 90% lik den jeg satte opp, så da har i hvertfall jeg bidratt til tråden
Vis hele sitatet...
åja, glem det! Så ikke at han mekka liste ut fra din!
Mener dog fortsatt det burde blitt satt opp modulær psu!
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
åja, glem det! Så ikke at han mekka liste ut fra din!
Mener dog fortsatt det burde blitt satt opp modulær psu!
Vis hele sitatet...
det er vel bare en smaksak, tenker nok at en jente gir beng i om det er bra rydda i pc'en og at det er 3grader kaldere.

er vel mer en guttegreie at man skryter av den mest ryddige pc'en. men jeg kan godt ta feil på dette området
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har et lite problem. Klarte først å glemme å koble i strømmen til skjermkortet, så jeg brukte bare den integrerte grafikken og fikk unnagjort det meste. Fant så ut av dette, men når jeg så skal boote via skjermkortet får jeg ikke noe bilde, da får jeg heller ikke noe bilde fra den integrerte grafikken når skjermkortet har strøm. Har en følelse av at jeg overser noe vesentlig her, har ikke satt sammen noen maskin på et par år nå
Får ikke innstallert driverne uten å kortet kobla i heller, så.
^
Har samme problem
Rydda i pcen og bytta kjølepasta.
Får ikke bilde, men pcen kjører som vanlig.
Dobbeltsjekka, og alt er kobla i riktig. Litt kjipt.
Finner jeg det, skal jeg poste det her, men er nok ikke annet enn en eller annen feilkobling av en av kablene.
Jeg sitter jo på denne maskinen nå, men med integrert grafikk, altså vge utgangen på hovedkortet, som kjøres av prosessoren om jeg ikke tar helt feil. Men så fort jeg kobler de to PCI-E kablene til skjermkortet og starter opp så får jeg hverken bilde av HDMI'en fra skjermkortet eller VGA'en fra hovedkortet
Cookie Monstah ^_^
gå inn i BIOS og bytt om til skjermkortet du vil ha skjermbildet på?
Uhm, hvis skjermkortet er koblet i, får jeg hverken bilde fra skjermkortet eller hovedkortet, kobler jeg ut skjermkortet får jeg bilde fra hovedkortet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fått tatt med meg skjermkortet hjem. Fungerer på mitt oppsett. Hovedkortet er ASUS P7P55D P55 S-1156 ATX.

Skal få prøvd mitt skjermkort på hennes oppsett (HD 5770). Starcraft fungerer på den integrerte grafikken, så ho overlever inntil videre.