Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  102 13269
Jeg er 20 år og skal kjøpe min første smart-telefon (det er vel det det heter?)

Problemet mitt er at jeg ikke aner hvilken jeg skal gå for. Det står mellom iPhone og Samsung Galaxy S II.

Dette er hva jeg bryr meg om:

1. Lydkvalitet når man snakker i telefonen.

2. Den må ikke være "skrøpelig", den kan ikke falle fra hverandre bare jeg puster på den.

3. Tilgang til kule app'er. Eksempler er søvn-app, trenings-app'er osv.

4. Kompatibilitet med diverse programmer på f eks PC/Mac.

5. Brukervennlighet.


Jeg har ingen form for favorisering mellom disse og håper noen kan gi meg noen pointers. Ting som bildekvalitet på kamera og veldig tekniske aspekter er ikke noe jeg legger stor vekt på. Det som teller er hovedsakelig brukervennlighet og app'ene man har tilgang til.

Jeg har snakket med to venner; han ene er Apple-mann og han andre har Samsung Galaxy. Apple-vennen mener iPhone har mye bedre OS og mye bedre app'er, at Samsung har dårlige app'er. Samsung-vennen tilbakeviser dette.

Her er noen spørsmål ifm dette:

1. Har iPhone et bedre OS? Vil dette påvirke opplevelsen i stor grad for en som meg?

2. Hvordan er tilgangen til app'er i forhold til de to? Har Samsung dårligere kvalitet på app'ene sine?

3. Er noen av de to "vanskeligere" i forhold til kompatibilitet med programmer på PC eller Mac?

Er det også slik at iPhone 5 kommer snart?

På forhånd takk til alle som gidder å svare!
Både Samsung sine telefoner og apple sine er gode på alle de punktene du har satt opp, det som kanskje skiller mest mellom android og ios systemene er mulighetene til å skreddersy ting som man ønsker det selv, mens med ios er man nødt til å forholde seg til hvordan ting er satt opp fra produsenten (med mindre man jailbreaker)..

Kort oppsummert: Iphone hvis du liker at ting "funker" og alt er enkelt å greit, android hvis man liker å skreddersy telefonen sin etter ønske.

Det ryktes om at iphone 5 skal komme i september.
iPhone er meget brukervennlig. Det er den eneste telefonen telebransjene har solgt til 10 åringer, så vel som 80 åringer med god samvittighet.

Men alikevel blir du litt hemmet siden Andriod er så mye mer åpent. Selv har jeg hatt iPhone de siste årene, og "lever" godt med den. Men kunne egentlig ønske at jeg hadde startet med Android når det kom. For nå er det omtrent UMULIG å vende bort fra Apple.. Jeg har ikke jailbreaket noen av mine telefoner, det blir litt umoralsk ettersom jeg selger apparatene, men til tider synes jeg i4 er litt kjedelig.. Ellers er det jo pris også noe å tenke på.

Sort på hvitt så er S II bedre enn i4. Og begge blir du nok godt fornøyd med.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Disse telefonene er jevngode. Jeg ville valgt å ventet på iPhone 5, på grunn av enkelheten i ios. For meg blir Android bare for rotete.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Og om man skal legge størst vekt på dette med APP'er, hvem vinner da?

Jeg tror kanskje det er dette som veier tyngst for meg.

Tusen takk for hjelpen, forresten!
hvis du følger Denne linken så vil du se en stor sammenligning..
Hvis du har ventet så mange år med å kjøpe din første smarttelefon, så klarer du å vente 1,5 mnd til når i5 kommer ut!

Hvem vet, kanskje den revolusjonerer mobilverdenen igjen?
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
For meg blir Android bare for rotete.
Vis hele sitatet...
http://www.geeky-gadgets.com/wp-content/uploads/2011/05/Samsung-Galaxy-S2_6.jpg
http://blogit.no/wp-content/uploads/2011/06/iphone-4.jpg

Rotete, eller mye mer livlig? iPhone 4 ser mye mer kjedelig ut.

Beklager de store bildene.

På android kan du ha custom rom, du kan bytte ut så og si alt. Det som er kjipt med iPhone er at om du ikke liker SMS systemet blir du stuck med det. Android? Bare bytt den ut!
Sist endret av Xernox; 10. august 2011 kl. 13:39.
Som noen sier her, så er Android bedre om du vil customize tlf din. Der kan du bytte ut så godt som alt.

Det kan du sikkert med IOS også, men det er såå mye lettere på Android.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
http://www.geeky-gadgets.com/wp-content/uploads/2011/05/Samsung-Galaxy-S2_6.jpg
http://blogit.no/wp-content/uploads/2011/06/iphone-4.jpg

Rotete, eller mye mer livlig? iPhone 4 ser mye mer kjedelig ut.

Beklager de store bildene.

På android kan du ha custom rom, du kan bytte ut så og si alt. Det som er kjipt med iPhone er at om du ikke liker SMS systemet blir du stuck med det. Android? Bare bytt den ut!
Vis hele sitatet...

Bra du viser bilder som bekrefter det jeg sier. Slik som jeg ser det på disse bildene er iPhonen mest oversiktlig.

Jeg bryr meg ikke om iPhonen er kjedelig eller ikke. iPhonen jeg har nå gjør det jeg vil, og gjør det enkelt for meg å gjøre det jeg vil.
Selvfølgelig skjønner jeg at mange er uenige i det jeg sier, men slik er det bare.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Bra du viser bilder som bekrefter det jeg sier. Slik som jeg ser det på disse bildene er iPhonen mest oversiktlig.

Jeg bryr meg ikke om iPhonen er kjedelig eller ikke. iPhonen jeg har nå gjør det jeg vil, og gjør det enkelt for meg å gjøre det jeg vil.
Selvfølgelig skjønner jeg at mange er uenige i det jeg sier, men slik er det bare.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke lett å argumentere mot fanbois.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Nå er det ikke lett å argumentere mot fanbois.
Vis hele sitatet...
Joda, er bare du som er dårlig til å argumentere.
Jeg ville hvertfall tatt meg tid til å se hvordan den neste iPhone modellen blir før jeg tar valget, ikke gå for iPhone 4 nå rett før den skal oppdateres. Den nye kommer innen de neste to månedene vil jeg tippe.

Ellers har jeg inntrykk av at appene til iPhone fungerer bedre, og alle de jeg kjenner bruker de mer flittig enn de jeg kjenner som har android. Det som er en stor ulempe med iPhone er dog at det er Apple som begrenser hvilke apper og funksjoner i apper som skal bli godkjent, dette gjør at ting i gråsonen som f. eks. remote til utorrent ikke finnes i Appstore.
Ett eksempel (nå har jeg aldri hatt noen form for Apple produkter...) På min HTC Desire HD, så skulle jeg legge til noen filmer... Hvordan jeg gjorde det? Satt den inn via USB sånn at den var som en minnepenn, lagde en ny mappe (fordi jeg ville), kalte den filmer. Etter jeg hadde lagt til filmen, tok jeg mobilen ut fra USBgreia... Tingen er at Android detekter filer og legger de automatisk hvor de skal være.... Jeg trykt på "Galeri" også kom mappen "filmer" opp.

Jeg syntes også at Android er mer åpent + du har flere (Tror jeg) aps, og gratis apps i Android market.
Hadde en Iphone 3g som har gått ut på dato, kjøpte Galaxy s2 og kunne ikke vært mer fornøyd. Jeg var fornøyd med iphonen også, med S2'en er i en helt annen liga. Ville helt klart tatt s2'en!
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Mens med iPhone må man ta alt gjennom iTunes, og konvertere filer til iTunes-vennlig format, som med iPod?

Og hvordan ser dere på kvaliteten mellom de to sine app'er? Inntrykket mitt gjennom samtaler med andre er at Apple har det beste app-tilbudet mht kvalitet og utvalg?
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Mens med iPhone må man ta alt gjennom iTunes, og konvertere filer til iTunes-vennlig format, som med iPod?
Vis hele sitatet...
Stemmer det ja
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Potetsjokolade Vis innlegg
Jeg syntes også at Android er mer åpent + du har flere (Tror jeg) aps, og gratis apps i Android market.
Vis hele sitatet...
Dette er feil

As of May, 2011 Google announced the Android Market had 200,000 apps, whereas the Apple App Store had 381,062.
Vis hele sitatet...

Kilde: Wikipedia.
Har fått det for meg at de med iPhone er generellt mer fornøyd med telefonen sin. Det er ikke en telefon, det er en iPhone.
Jeg har prøvd begge operativsystemene, og jeg syntes faktisk Apple sitt er hakket bedre. Finere animasjoner og flyt etc.
Jeg vil bare si at jeg hadde ikke bytta min SGS2 mot 10 iPhones.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Dette er feil.
Vis hele sitatet...
Merk deg "Har aldri hatt ett Apple produkt" og "Tror jeg"
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Dette er feil




Kilde: Wikipedia.
Vis hele sitatet...
Også? Det meste er bullshit, og de gode appene finner du på android også.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Har fått det for meg at de med iPhone er generellt mer fornøyd med telefonen sin. Det er ikke en telefon, det er en iPhone.
Jeg har prøvd begge operativsystemene, og jeg syntes faktisk Apple sitt er hakket bedre. Finere animasjoner og flyt etc.
Vis hele sitatet...
Shock at spankyboii gav deg en KP
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Jeg er så i tvil! Aaaargghh!

Er en ganske "enkel" bruker. Jeg stiller ikke spesielle krav til ytelse, kamerakvalitet osv, det går mest i at den må være god å bruke, at jeg har tilgang til mange kule app'er, og at det ikke er nødvendig med en master i telekommunikasjon for å benytte meg av den
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Jeg er så i tvil! Aaaargghh!

Er en ganske "enkel" bruker. Jeg stiller ikke spesielle krav til ytelse, kamerakvalitet osv, det går mest i at den må være god å bruke, at jeg har tilgang til mange kule app'er, og at det ikke er nødvendig med en master i telekommunikasjon for å benytte meg av den
Vis hele sitatet...
da passer Samsung galaxy s II perfekt til deg!
Ærlig talt høres det ut som om du hadde blitt mest fornøyd med en iPhone, men det er bare min oppfatning. Har lite å si hvilken du kjøper, begge er knall. Om du velger å gå få iPhone ville det vært veldig merkelig å ikke vente til den nye kommer, den burde være rett rundt hjørnet.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Og om man skal legge størst vekt på dette med APP'er, hvem vinner da?

Jeg tror kanskje det er dette som veier tyngst for meg.

Tusen takk for hjelpen, forresten!
Vis hele sitatet...
Iphone vinner klart på apper, utvalget er bedre og kvaliteten er mye høyere.

Det er tre grunner til dette.

1) Apple går igjennom og godkjenner hver eneste app for iphone, både teknisk kvalitet og brukergrensesnitt blir gått etter. Hvis apple ikke er fornøyd er det tilbake på tegnebrettet.

2) Android brukere har liten interesse for apps, selv om det er solgt mange flere android telefoner enn ios telefoner så blir det lastet ned 10 ganger så mange apps for iphone, dermed blir iphone prioritert når det kommer til utvikling.

3) Mikroskopisk betalingsvilje på android market, lite motivasjon til å tjene småpenger på reklamefinansiering på android market når du kan tjene en formue på å selge apps til 6 kroner på appstore
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Iphone vinner klart på apper, utvalget er bedre og kvaliteten er mye høyere.

Det er tre grunner til dette.

1) Apple går igjennom og godkjenner hver eneste app for iphone, både teknisk kvalitet og brukergrensesnitt blir gått etter. Hvis apple ikke er fornøyd er det tilbake på tegnebrettet.
Vis hele sitatet...
På Android Market har man et ratingsystem (1-5 stjerner) og et kommentarsystem, så hvis en app er dårlig finner man det ut før man laster den ned. Hvorfor skal Apple stoppe noe ikke de synes er bra?
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Hmmm... da begynner det å vippe mot iPhone her ass. Da blir det nok å vente til iPhone 5, som flere av dere foreslår.

Stemmer det at det pleier å være nærmest hysteri når iPhone legges ut for salg, pga pågangen av folk? Fikk det inntrykket da iPhone 4 kom
Pleier å være ganske religiøse tilstander ja! Så du bør være tidlig ute med å sette deg på ventelister hos en rekke forhandlere.
Søsteren min har samsung galaxy 2, og jeg misunner henne den veldig! Anbefales på de sterkeste! Veldig bra skjerm, den er lett og deilig å ha i hånda! Yter bra på spill også! Musikk, ringetid etc vet jeg ikke, som sagt, det er ikke min telefon! Skal muligens kjøpe den selv om jeg noen gang får råd! :P
Sitat av IpN Vis innlegg
På Android Market har man et ratingsystem (1-5 stjerner) og et kommentarsystem, så hvis en app er dårlig finner man det ut før man laster den ned. Hvorfor skal Apple stoppe noe ikke de synes er bra?
Vis hele sitatet...
Rating og kommentarfelt har appstore også, men det er dårlig egenet til å luke ut trojanere, minnelekasjer og konsistens i GUI mellom forskjellige apps.

Er enig i at det er litt er litt kjipt at noen apps som jeg gjerne skulle ha hatt har blitt avvist av apple, men noe stort problem er det ikke.. Var f.eks ganske sur for at de ikke ville slippe igjennom Opera Mini, men når de endelig fikk den godkjent viste det seg jo at det ikke var noe stort tap
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Hmmm... da begynner det å vippe mot iPhone her ass. Da blir det nok å vente til iPhone 5, som flere av dere foreslår.

Stemmer det at det pleier å være nærmest hysteri når iPhone legges ut for salg, pga pågangen av folk? Fikk det inntrykket da iPhone 4 kom
Vis hele sitatet...
Om det er apps du vil ha så hadde jeg valgt Android. Mest fordi appene ikke blir sjekket av diktatoren og om han/de ikke liker det kommer den ikke inn.

Jeg vil heller ha frihet enn slave.
Folk som har iPhone og klager på at android market er full av virus og trojanere kan ta seg en bolle. Har enda ikke fått noen dårlige apps.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Dette er feil




Kilde: Wikipedia.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Android..._and_downloads

Slutt med de gamle tallene dine. Apple har fortsat flest apps, men de tas igje snart. Det er også mye flere gratis apps til android.
Jeg har en samsung galaxy S II. Jeg er virkelif fornøyd med denne telefonen og swype er jo helt genialt! Skriver meldinger x3 raskere enn før. Også liker jeg android marked bedre enn appstore, litt enklere og finne gratis ting osv.. Topplistene er bedre osv.

Jeg ser på Apple som merkeklær.Hvorfor kjøpe en genser til 1000kr når vi får en like god til 350kr.

@xernox
Jeg har heller ikke fått noe dårlig. Alle appene mine blir skannet når de installeres. :P
Sist endret av Vod0; 10. august 2011 kl. 18:26.
1. Kjøp deg en iPhone og tro at du er fornøyd
2. Ha den i noen måneder før du selger den
3. Gå til innkjøp av en Samsung Galaxy SII og innse hva du virkelig går glipp av, og forstå følelsen av å være skikkelig fornøyd.
4. ?????
5. PROFIT!!!
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
1. Kjøp deg en iPhone og tro at du er fornøyd
2. Ha den i noen måneder før du selger den
3. Gå til innkjøp av en Samsung Galaxy SII og innse hva du virkelig går glipp av, og forstå følelsen av å være skikkelig fornøyd.
4. ?????
5. PROFIT!!!
Vis hele sitatet...
Profit?
Han kaster jo bort penger på det opplegget der.

*Traller en trollduett med Neutralizer*
Sist endret av Bombasa; 10. august 2011 kl. 18:45.
Var i din posisjon da jeg lette etter en ny telefon. Det stod såklart mellom apple og android.
Jeg legger også vekt på de samme tingene som du gjør, kule apps og en telefon som fungerer bra hele tiden. Har nå hatt iphone4 siden den kom ut og kunne ikke vært mer fornøyd. Den kjennes solid og god ut, den er veldig lett å bruke og den er rask.
Så min stemme går lett til iphone. Men som mange andre påpeker, vent til femmern kommer ut.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Profit?
Han kaster jo bort penger på det opplegget der.

*Traller en trollduett med Neutralizer*
Vis hele sitatet...
Nå snakker vi ikke om økonomisk profitt
Nei ærlig talt. Detter er opp til deg selv! Gå i butikken og prøv mobilene. Se hvilken du liker best. Hvilken som ligger best i hånden. alt vi kan gi deg er specsa og personlige meninger. Men det kan jo hende du mener noe helt annet enn meg. For meg er jeg ikke i tvil om at android er min greie. Jeg liker friheten jeg ar til å endre, fikse, og tulle med mobilen, widgetsene f'eks er også veldig deil. Jeg får tilgang på appsene jeg trenger, og er overrasket over hvor mange bra apps det har kommet til android i det siste. Hva har vennene dine? Morro å spille sammen og tipse hverandre om apps. Tror ikke du blir misfornøyd uansett hvilken du velger av de telefonene, begge er knall mobiler.
Sitat av stehal Vis innlegg
Nei ærlig talt. Detter er opp til deg selv! Gå i butikken og prøv mobilene. Se hvilken du liker best. Hvilken som ligger best i hånden. alt vi kan gi deg er specsa og personlige meninger. Men det kan jo hende du mener noe helt annet enn meg. For meg er jeg ikke i tvil om at android er min greie. Jeg liker friheten jeg ar til å endre, fikse, og tulle med mobilen, widgetsene f'eks er også veldig deil. Jeg får tilgang på appsene jeg trenger, og er overrasket over hvor mange bra apps det har kommet til android i det siste. Hva har vennene dine? Morro å spille sammen og tipse hverandre om apps. Tror ikke du blir misfornøyd uansett hvilken du velger av de telefonene, begge er knall mobiler.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke dra å prøve slikt, du vil aldri får riktig innblikk på den korte tiden du har telefonen i handa. De fleste telefonene er bra den første måneden før du oppdaher feilene.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Du kan ikke dra å prøve slikt, du vil aldri får riktig innblikk på den korte tiden du har telefonen i handa. De fleste telefonene er bra den første måneden før du oppdaher feilene.
Vis hele sitatet...

Eh, når han er så i tvil og det nesten virker som det er hipp og happ. Burda han gå etter nettop dette, jo. Om han foretrekke Android fremfor Ios, kan vel ikke vi bestemme. De opplysningene han trenger ligger på youtube. Søk opp sammenligninger og anmeldelser.
Jeg personlig hadde valgt Android OS hver dag.
Kan også friste litt med at google har kjøpt opp BlindType: http://www.youtube.com/watch?v=m6eKm1gUnTE

Blindtype er et tastatur der du kan skrive meldinger uten å se på telefonen

Her er en video der de viser hvordan det virker (på iPhone) Men siden google har kjøpt det så kommer det nok aldri til iOS.
http://www.youtube.com/watch?v=M9b8N...eature=related
Sist endret av drrogern; 10. august 2011 kl. 19:41.
Har Samsung Galaxy S, og den fungerer minst like godt som iPhone 4. Galaxy SII er enda bedre. iPhone 4 blir veldig fort full av riper og veldig mange ender opp med å kjøpe et deksel til den. Galaxy S og SII har derimot Gorillaglass, som gjør at skjermen tåler en trøkk. Min er like fin som dagen jeg fikk den - juni/juli 2010.
Sitat av Dounut Vis innlegg
Har Samsung Galaxy S, og den fungerer minst like godt som iPhone 4. Galaxy SII er enda bedre. iPhone 4 blir veldig fort full av riper og veldig mange ender opp med å kjøpe et deksel til den. Galaxy S og SII har derimot Gorillaglass, som gjør at skjermen tåler en trøkk. Min er like fin som dagen jeg fikk den - juni/juli 2010.
Vis hele sitatet...
Har gorillaglass på min Optimus 2X. Har mistet den i asfalten flere ganger, men enda ingen riper
Sitat av Xernox Vis innlegg
Også? Det meste er bullshit, og de gode appene finner du på android også.


Shock at spankyboii gav deg en KP
Vis hele sitatet...
Litt lei av at Android brukere vil at sitt OS skal være like bra som Apple sitt.
Har du prøvd Fruit Ninja på android? PATETISK!
Har iPhone 3Gs og er meget fornøyd med den. MEN om jeg skulle ha kjøpt telefon på nytt ville jeg nok valgt en android mobil, grunnet at denne er mye mer åpen. Jeg har jo såklart jailbreaket iPhonen min, men føler likevel det er mye flere muligheter på Android. Blir som en Mac, er ikke like mange muligheter som ved PC. Jeg liker å ha mange muligheter
Sitat av olaPola Vis innlegg
Litt lei av at Android brukere vil at sitt OS skal være like bra som Apple sitt.
Har du prøvd Fruit Ninja på android? PATETISK!
Vis hele sitatet...
Har du spilt det på en htc Hero fra 2009 eller? Her er det snakk om en SII, er nok minst like glatt som på iPhone. Men for all del, hvis Fruit Ninja ikke virker så MÅ han jo gå for iPhone:O

Hvis han ikke bryr seg noe serlig om hva han får så lenge det fungerer til hverdags så er nok ikke iPhone dumt. Men med tanke på priser og den (ufortjente?) hypen under lansering av nye apple produkter så er SII en sikker vinner for meg vertfall.
Sitat av drrogern Vis innlegg
Jeg personlig hadde valgt Android OS hver dag.
Kan også friste litt med at google har kjøpt opp BlindType: http://www.youtube.com/watch?v=m6eKm1gUnTE

Blindtype er et tastatur der du kan skrive meldinger uten å se på telefonen

Her er en video der de viser hvordan det virker (på iPhone) Men siden google har kjøpt det så kommer det nok aldri til iOS.
http://www.youtube.com/watch?v=M9b8N...eature=related
Vis hele sitatet...
Wow det der så jo supert ut. Når kommer det?

Sitat av olaPola Vis innlegg
Litt lei av at Android brukere vil at sitt OS skal være like bra som Apple sitt.
Har du prøvd Fruit Ninja på android? PATETISK!
Vis hele sitatet...
Nå tviler jeg på at det var Android sin feil. Spilt du på den første mobilen med android eller?
Sist endret av Xernox; 10. august 2011 kl. 20:06.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Wow det der så jo supert ut. Når kommer det?
Vis hele sitatet...
Vet ikke. Det begynner å bli en stund siden de kjøpte BlindType så det kommer nok (just guessing) i en av de neste android os oppdateringene.
Men regner med at de anonserer det heftig i forrkant.
Sist endret av drrogern; 10. august 2011 kl. 20:09.
Er også ute etter ny mobil, og har forstått det slik at Iphone 4 og Galaxy S II er de beste smart-telefonene på markedet akkurat nå. Jeg trenger en telefon som er bra å surfe på nettet med, er det noen av disse to telefonene som er bedre enn den andre når det kommer til nettsurfing?