Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1194
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Ser ut til at jeg utsetter kjøp av ny laptop til nyttårish (fant ikke forhandler som solgte den med full specs, trenger den ikke helt brennkvast, tipper det kommer ny modell i SL-serien rundt nyttår).

Men en løsning for organisering av bilder "trenger" jeg. Den beste skjermen jeg har tilgjengelig nå er nemlig 1024*768 på 14"-laptop.

Skjerm
Som skjerm hadde jeg tenkt meg enten Dell Ultrasharp 2209Wa eller Nec MultiSync EA231WMi (funnet i denne tråden.). Jeg heller mot Nec-en, på grunn av høyere oppløsning (1920*1080 vs 1680*1050) og IPS. I tillegg er det en 23", og ikke en 22". Det advares i tråden at man bør være obs på etterslep, men dette bør ikke være noe problem for bruksområdet mitt, eller hva?.

Jeg kunne godt tenkt meg å dualscreenet etterhvert. Trenger ikke være med samme PC, så ikke bry dere om dét.

PC
(Jeg vil ha minst én USB-port.)
Her tipper jeg skjermkortet kommer til å være noe som må yte en del for å takle oppløsningen jeg ønsker. Dette burde kanskje være Nvidia, fordi...

OS: Jeg kommer til å kjøre GNU/Linux eller BSD på denne. Fint å slippe MSW- eller Mac OS-skatt på den.

Bruksområde: Ikke tenk på at jeg kanskje skal redigere et dusin bilder på én gang, med femti lag i hvert bilde. Bruksområdet er å se på bilder. Lett redigering takler 7-åringen jeg skriver dette på, så da bør en ganske ny PC takle det "uansett".

Generelt ønsker jeg at PC-en fysisk skal være så liten som mulig. Derfor "barebone" i tittelen. Jeg vil også slippe å betale mye for den. Jeg trenger ikke SSD, og HDD-plass trenger jeg heller ikke mye av. Dette har jeg eksterne disker til. Jeg tipper at det som leveres nå til dags har nok RAM til mitt bruk.

Forslag? Er det andre skjermer jeg bør vurdere? Kan jeg få mange flere muligheter om jeg betaler litt mer enn det absolutte minimum? Noe jeg har glemt?

Mvh
Jonta
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=513207 Det finnes billigere løsninger også, men den der er ferdigbygd.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Vil denne ha andre fordeler i forhold til PC-er som kommer i deler? Det bør ikke være noe problem for meg å sette sammen PC-deler.

Jeg tviler, men vil det være mulig å innstallere DDR3-RAM på denne? (DDR2-SDRAM følger med)

Ifølge denne omtalen er det dog BIOS som begrenser meg til 4GB RAM. Jeg tipper ASRock vil at jeg kjøper en dyrere modell om jeg ønsker mer enn 4GB. Det er vel ikke noe man kan gjøre her, eller? Jeg trenger sannsynligvis ikke mer enn de 2GB DDR2 som følger med akkurat nå, men i fremtiden så vil den muligens bli brukt til noe annet.

Men ja, generelt har jeg begynt å sikle litt på denne. Visstnok helt lydløs og greier, samt div. småsnacks.

Helt til slutt: Jeg tipper grafikk-kortet ble valgt slik at den ~akkurat klarer HD. Hvilke muligheter har jeg i fremtiden om jeg likevel bestemmer meg for å dualscreene med to HD-skjermer?

*glede seg*

Edit: Jeg fant ikke informasjon om grensesnitt for fjernkontroll. Muligheter her?
Edit2: Ser ut til at det finnes tredjeparts systemer; IR tilkoblet USB. Men om de vil virke med dette oppsettet..?
Sist endret av Jonta; 5. september 2010 kl. 23:13.
Du kan kjøpe på Multicom i stedet, da får du WLAN og fjernkontroll ink. for samme pris! Dualscreen med to HD-skjermen er NULL problem, dette har jeg testet selv (i Ubuntu vel å merke, vet ikke hvordan det evt. fungerer i Windows!)! Dog må du bruke VGA til den ene skjermen, og HDMI til den andre, men det er vel kanskje ikke et problem? Jeg har denne selv, og er veldig fornøyd! Jeg har dog den første utgaven, som mangler fjernkontroll og WLAN...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
lroedal: Takk for tipset. Ser dog ut til at Multicom er av en litt tvilsom sort.

Men flott at dualscreen virker. GNU/Linux eller BSD er nevnt i førstepost. Men skjønner tl;dr (:
Jeg har bestilt derfra 2-3 ganger, og har alltid fått varene fort i alle fall! Asrocken bestilte jeg ved release av ION-plattformen.

Ja, Linux er fornuftig det. Kjørte to seperate X når jeg testet sist... Men planen er å skaffe en ekstra skjerm av samme type som jeg har nå, for å veggmontere og benytte meg av xinerama!
Absolutt ingenting negativt å nevne ang. multicom. Kanskje designet på siden ikke er helt tilfredsstillende - men det er en dønn seriøs bedrift.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Jeg kommer nok til å gå for Komplett.no. Er sikkert mange som kun har gode erfaringer med Multicom, men det var mange som klagde på lang leveringstid og dårlig kundeservice også (jepp, dette gjelder sikkert for Komplett også).

Spørsmål: Kan jeg bruke NEC-skjermen med ASRock-PC-en? PC-en ser ut til å ha to video-utganger; HDMI og VGA. Imens skjermen ser ut til å ha "1 x DVI-D (with HDCP); 1 x DisplayPort Analog: 1 x mini D-sub 15 pin"

Er disse kompatible? Etter litt søking finner jeg fram til at mini D-sub 15 pin sannsynligvis kan brukes med VGA.

Finnes det overganger e.l. jeg kan bruke for å benytte meg av HDMI-porten? Hvordan sette opp dualscreen?

Edit: Fant "HDCP is accepted through DVI, so HDMI connections should work fine with just a converter." i denne omtalen, så jeg får nok se hva som følger med og hva jeg eventuelt må kjøpe i tillegg for å få det hele til å gå ihop. *glede seg*.
Når jeg kjøpte min Asrock fulgte det med HDMI->DVI i pakken i alle fall. For å bruke dual-screen uten at det skal koste skjorta må du kjøre den ene skjermen via HDMI-utgangen, og den andre via VGA. Da blir desverre sekundær-skjermen analog, men er ikke så utrolig stor forskjell i bildet om du får kjørt opp oppløsningen til f.eks. full-hd på begge to.