Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4551
Hei gutter, tenker det er flest av dere her
Ser at NRK har en sak om tilstanden i tilfluktsrom her i Norge
Hva tenker dere om dette, og hva kan gjøres? Trenger vi disse rommene i dag, eller går det helt til helvete uansett?
Klem fra Betty
Vet vel ikke om vi trenger dem før vi faktisk trenger dem, så det kan jo potensielt bli en enorm utgift rett i dass hvis man bygger en drøss av dem som bare blir stående.
Her lokalt så har vi bare tilfluktsrom på et par skoler og en stor parkeringstunnel.
Ingen sjangse for at hele byen får plass i dem dersom bombene faller.

Men den risken tar jeg heller enn å begynne å grave bunkers i hagen.
Kanskje er det dumt, kanskje ikke. Har ingen krystallkule for å vite det.
En dag ja, men om det er om 1 mnd eller om 3000 år vet jeg ikke, men en dag så vil vi trenge det i Norge, men som sagt kan det være om 1 mnd eller 3000 år, 500 år, 100 år, 20 dager, 12000 år, så tror jeg dropper og bruke noen hundre tusen + på en egen bunkers i hagen jeg og som Neptunia.

Faller bombene så prøver jeg å komme meg til et offentlig tilfluktsrom, om jeg ikke rekker det, ja da er det over da, over en dag uansett og å bli sprengt ihjel med en kraftig bombe tror jeg er rimelig smertefritt og at man ikke merker noe. Mulig jeg tar feil men vil da tro det.
Jeg har ikke en bunker i hagen, men kjelleren er stort sett under jorden med betong på alle kanter. Ellers har jeg et lite lager av mat og vann, og massevis av ved.
Klem fra Betty
Ja, kjelleren er betong her også. Mat og vann har jeg vel hamstret som "normalt" uten at jeg har noen målestokk for hva som er normen der.
Tror ikke det hjelper stort om det blir atomkrig liksom.
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
En dag ja, men om det er om 1 mnd eller om 3000 år vet jeg ikke, men en dag så vil vi trenge det i Norge, men som sagt kan det være om 1 mnd eller 3000 år, 500 år, 100 år, 20 dager, 12000 år, så tror jeg dropper og bruke noen hundre tusen + på en egen bunkers i hagen jeg og som Neptunia.

Faller bombene så prøver jeg å komme meg til et offentlig tilfluktsrom, om jeg ikke rekker det, ja da er det over da, over en dag uansett og å bli sprengt ihjel med en kraftig bombe tror jeg er rimelig smertefritt og at man ikke merker noe. Mulig jeg tar feil men vil da tro det.
Vis hele sitatet...
Etter min erfaring er det ikke mange igjen av de offentlige rommene som er i særlig god stand. Skal ikke uttale meg om hvordan det er i din sone riktignok.
Slik tilstanden er på tilfluktsrom i dette landet, så er det en av de siste plassene jeg ville oppholdt meg, ved et angrep.

I kommunen jeg jobber i, så har vi noen av de tilfluktsrommene som har best standard på seg i Norge. Det er lekkasjer i samtlige og generelt en svært trist standard på de. (Både teknisk og bygningsmessig).


Så skal Norge bruke de tilfluktsrommene som eksisterer, så må det benyttes noen mrd på å ruste de opp, slik at de igjen blir tett, modernisert og satt i en slik stand at de faktisk kan ha en funksjon.
Sitat av olavXO Vis innlegg
Etter min erfaring er det ikke mange igjen av de offentlige rommene som er i særlig god stand. Skal ikke uttale meg om hvordan det er i din sone riktignok.
Vis hele sitatet...
Er nok i samme stand som det er der du holder til. Veldig gammelt, usikker på når de var bygd, men tror det var rundt 1970 eller tidligere. Det er den nærmeste. Er ikke noe 2000 årets standard for å si det slik. Blir nok til pulver av bombene fra X land uansett, alt av våpen som bomber osv har jo forbedret teknologien noe veldig så...

Men og bruke flere hunde tusen eller millioner (aner ikke hva en ordentlig bunker ville kostet) gidder jeg ikke bruke penger på. Har jo sett på doomsday preppers osv som har bunkers og alt i USA.

Men nei, jeg tror jeg står over det. Tviler på at det blir noe krig i Norge med massebombing før min tid på jorden er over, man vet jo aldri men personlig så tviler jeg, tar jeg feil ja da tar jeg feil og får betale med livet Men nei, jeg tror neppe det skal være nødvendig med en bunker "just in case".

Okay, hadde jeg vert RIK så hadde jeg nok bygd en bare for sikkerhetsskyld, men da skulle jeg hatt nok penger sånn at bunkeren koster 1% av hva jeg har på kontoen.

Men at jeg blir så rik er vel like sannsynlig som at vi blir "massebombet"

Time will tell