Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2582
Jeg er helt fersk på temaet, så derfor trenger jeg litt råd!
Er det noen som vet hva en bryter som skrur noe på/av med en elektrisk impuls heter evt kan linke meg til en grei side som selger dette? (Evt eBay)
Søkte opp relay switch på eBay, men da kom det opp utrolig mange av typen delay switch...
Jeg skal ha noe som enkelt og greit får en impuls eller strøm da og så skrur noe på!😁
På forhånd takk!
impuls rele? Eller bare en enkel triac, helt umulig å si noe uten å vite bruksområdet.
Jeg skal koble fra høyttaleren i en alarmklokke og koble på en bryter isteden, slik at når alarmen i alarmklokken går så skrus en bryter på istedenfor en alarm, håper du skjønte hva jeg mente med det?
https://m.gearbest.com/relays/pp_226...ml?wid=1433363

Dette reléet skrur seg på når det mottar en viss spenning, problemet med å ha den stand-alone er at den er avhengig av en kontinuerlig spenning for å holde seg på. Kobler du til en arduino derimot så kan du gjøre slik at arduinoen mottar signalet fra vekkerklokken og skrur på reléet.

https://m.banggood.com/DC-12V-LED-Di...-p-910168.html

Evt kan du se på denne, den holder seg på i x antall minutter når den får en puls fra en ekstern kilde.
Sist endret av random105675; 2. november 2018 kl. 17:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Aha!
Stilig, tusen takk for utfyllende svar!
Jeg har en arduino kontroller liggende, kanskje det er det som er den beste løsningen da!
https://www.ebay.com/itm/DC-5V-9V-12...aZsQ:rk:2:pf:0

Den funker
Vet du volten som høytaleren bruker?
Sist endret av SJefen; 3. november 2018 kl. 00:27.
Som @Rosander nevner, så er arduino e.l. mikrokontrollere ypperlig til slike formål.

Du trenger en liten krets som denne, selvsagt må kretsen tilpasses alarmklokken sin trigger spenning.



I tillegg trenger man en enkel kode på noen få linjer:

Kode

int trigger_pin = 0;
int output_pin = 0;

void setup()
{
	pinMode(trigger_pin, INPUT);
	pinMode(output_pin, OUTPUT);
	digitalWrite(output_pin, LOW);
}

void loop()
{
	if(pulseln(trigger_pin, HIGH) > 10)
	{
		digitalWrite(output_pin, HIGH);
	}
}
Når "trigger_pin" mottar en puls som er lengere enn 10ms, så vil den sette output_pin til høy. Og den vil være høy helt til arduinoen resetes.

Kan være fordel med pull-down resistor som vist på kretsen ovenfor, slik at kretsen ikke blir trigget ved en feil.
Sitat av WizardOfScience Vis innlegg
Jeg skal koble fra høyttaleren i en alarmklokke og koble på en bryter isteden, slik at når alarmen i alarmklokken går så skrus en bryter på istedenfor en alarm, håper du skjønte hva jeg mente med det?
Vis hele sitatet...
Skal du lage tidsinnstilt bombe? Dårlig løsning isåfall.

Fra spøk til revolver. Eller var det bome(?);
Hvis høyttaleren ikke har spenning før alarm slår ut trenger du ikke noe relé dersom gjennomsnitts spenningen ut til høyttaler er ~lik som det du ønsker å trigge. Er du avhengig av en puls stiller saken seg noe annerledes.

Det er lettere å gi relevante svar dersom du gir litt mer informasjon om prosjektet. Arduino kan være perfekt, men kan likeså godt være overdrap til de grader.
Tviler egentlig på at du vil få til dette, spenningen som sendes ut til høyttaleren i vekkerklokka er vanvittig lav, så lav at du nokk vil slite ned og få aktivert et rele, selv et 12v som brukes i biler (fås kjøpt på biltema btw) om du kjører signalet i gjennom en forsterker vil du øke spenningen på høyttalersignalet fra vekkerklokka slik at du får akrivert releet og mekker du til en holdekrets så aktiveres releet ved første impuls og holder seg aktivert til du bryter strømmen på holdekretsen (impulsbryter er bra her) lykke til
Sist endret av freebird; 10. november 2018 kl. 20:18.
Sitat av freebird Vis innlegg
Tviler egentlig på at du vil få til dette, spenningen som sendes ut til høyttaleren i vekkerklokka er vanvittig lav, så lav at du nokk vil slite ned og få aktivert et rele, selv et 12v som brukes i biler (fås kjøpt på biltema btw) om du kjører signalet i gjennom en forsterker vil du øke spenningen på høyttalersignalet fra vekkerklokka slik at du får akrivert releet og mekker du til en holdekrets så aktiveres releet ved første impuls og holder seg aktivert til du bryter strømmen på holdekretsen (impulsbryter er bra her) lykke til
Vis hele sitatet...
Du får reléer som funker fint helt ned til 3.3v på signal inputen, bruker selv 5v relé på en esp og den gir kun 3.3v.
Det er strøm også inne i bildet her så jeg bruker ekstern strøm og spenning for å holde reléet på.
Sitat av freebird Vis innlegg
Tviler egentlig på at du vil få til dette, spenningen som sendes ut til høyttaleren i vekkerklokka er vanvittig lav, så lav at du nokk vil slite ned og få aktivert et rele, selv et 12v som brukes i biler (fås kjøpt på biltema btw) om du kjører signalet i gjennom en forsterker vil du øke spenningen på høyttalersignalet fra vekkerklokka slik at du får akrivert releet og mekker du til en holdekrets så aktiveres releet ved første impuls og holder seg aktivert til du bryter strømmen på holdekretsen (impulsbryter er bra her) lykke til
Vis hele sitatet...
For noe vås. Det finnes mange releer som har mye lavere spole spenning enn 12VDC. Og blir spenningen for lav, så er elektronikk mer spennende enn bare et enkelt rele. Uansett så er spenningen ut fra vekkerklokka til høytaleren høy nok til å drive spolen på høytaleren.