Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5370
Jeg har et Canon 550d som har vært godt brukt siden det ble kjøpt. Bruker det mest til naturbilder og feriebilder.

Nå ønsker jeg et kamera som tåler litt mer røff behandling (fjellturer med litt regn og grus) Har blitt veldig glad i Canon, men er åpen for andre tips (kjøper gjerne brukt helst i nærheten av Trondheim)

Prisklasse max 10 000. Gjerne mindre, så blir det mer penger til objektiv.

Noen som har tips? Har sett litt på Canon 7d mk1 og mk2 (er det verdt å betale dobbel pris for et brukt mk2?)
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
7D tåler så og si alt. Jeg ville nok gått for mk2, da mk1 begynner å bli litt vel gammelt og ikke er noe ISO-monster for å si det mildt. Er vel muligens samme sensor som sitter i 550 og 7D mk1 også, så det blir vel ikke så stor oppgradering utenom byggekvalitet og lignende.
Sitat av FatMan Vis innlegg
7D tåler så og si alt. Jeg ville nok gått for mk2, da mk1 begynner å bli litt vel gammelt og ikke er noe ISO-monster for å si det mildt. Er vel muligens samme sensor som sitter i 550 og 7D mk1 også, så det blir vel ikke så stor oppgradering utenom byggekvalitet og lignende.
Vis hele sitatet...
Det at mk1 'begynner å bli litt gammel' har absolutt ingenting å si. Det er ikke verdt å betale flere tusen kroner mer for mkII når det er relativt liten forskjell mellom de to. Til bruksområdet høres det ikke ut som høy iso kommer til å være nødvendig.

Bruker selv en 70D, som er fantastisk i røffe forhold. Bruker den når jeg driver urban exploration i vannfylte gruver og grotter - har deiset borti veldig mye rart og har stått ute og skutt timelapse i regn uten problemer. Du får den ganske billig på finn.no også. Kjenner noen som bruker 7D mk1 til samme som meg og han er veldig fornøyd!
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Det at mk1 'begynner å bli litt gammel' har absolutt ingenting å si. Det er ikke verdt å betale flere tusen kroner mer for mkII når det er relativt liten forskjell mellom de to. Til bruksområdet høres det ikke ut som høy iso kommer til å være nødvendig.

Bruker selv en 70D, som er fantastisk i røffe forhold. Bruker den når jeg driver urban exploration i vannfylte gruver og grotter - har deiset borti veldig mye rart og har stått ute og skutt timelapse i regn uten problemer. Du får den ganske billig på finn.no også. Kjenner noen som bruker 7D mk1 til samme som meg og han er veldig fornøyd!
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden skal TS "oppgradere" til et 7D Mk1 i det hele tatt? 550D er et kamera som kom på markedet etter 7D.
Å bruke 4-5 tusen på et kamera som i praksis tilbyr lite annet enn bedre byggekvalitet er helt på jordet i mine øyne. Da er det en bedre løsning å betale 8-9-10 for et MK2 som faktisk er en oppgradering.
Med det sagt er det ikke nødvendigvis noe behov for en oppgradering. TS kan fort få mye mer glede av et nytt objektiv til et par lapper, enn et nytt kamerahus.

Enten beholder du 550'en til det faller fra hverandre, eller så kjøper du et kamera som faktisk er en oppgradering. Et 70D som The Riddler nevner er en fin oppgradering, da det f.eks har en helt annen sensor enn den som sitter i f.eks 550 og 7D mk1. AF og lignende er også ting som stadig forbedres. Kanskje se litt på 5D, 6D osv? Spesielt 6D faller meg inn som et godt valg da du sier du knipser mye natur og "stillestående" motiver.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av FatMan Vis innlegg
Spesielt 6D faller meg inn som et godt valg da du sier du knipser mye natur og "stillestående" motiver.
Vis hele sitatet...
Dette blir i så fall en veldig dyr oppgradering, ettersom 5D og 6D er fullformat-kameraer, noe som gjør at ingen av trådstarters nåværende objektiver vil passe til det nye kamerahuset.

70D er også et litt merkelig valg - hvis man først skal kjøpe noe nytt, så bør man heller velge 80D, som er den nyeste modellen i denne serien. 70D er for all del ikke et dårlig kamera, men man kjøper i så fall et brukt kamerahus, ikke et nytt (hvis det fortsatt finnes noen butikker som selger 70D, da - det er det ingen garanti for).

7D Mk II er også et bra kamera - men jeg vil faktisk heller anbefale 80D på grunn av den vanvittige prisforskjellen. Det koster circa 4000 kroner med for et 7D, og det er svært lite du får for disse pengene. 7D-en har noe bedre byggekvalitet (men begge har weather-sealing), det har to minnekort-slots, noen ekstra fokuspunkter og litt større pixler enn 80D. Sensorstørrelsen er nøyaktig den samme, som vil si at 80D har flere megapixler enn 7D-en.

TLDR: 80D virker for meg til å være det beste valget for rundt 10 000 kroner.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Moff Vis innlegg
Dette blir i så fall en veldig dyr oppgradering, ettersom 5D og 6D er fullformat-kameraer, noe som gjør at ingen av trådstarters nåværende objektiver vil passe til det nye kamerahuset.
Vis hele sitatet...
Ja om man kun har ef-s objektiver vil de jo ikke passe, men ettersom TS ikke nevnte noe spesielt han hadde tenkte jeg at han kanskje kun har kit, eller at han kun har ef-objektiver.
Sitat av Moff Vis innlegg
Dette blir i så fall en veldig dyr oppgradering, ettersom 5D og 6D er fullformat-kameraer, noe som gjør at ingen av trådstarters nåværende objektiver vil passe til det nye kamerahuset.

70D er også et litt merkelig valg - hvis man først skal kjøpe noe nytt, så bør man heller velge 80D, som er den nyeste modellen i denne serien. 70D er for all del ikke et dårlig kamera, men man kjøper i så fall et brukt kamerahus, ikke et nytt (hvis det fortsatt finnes noen butikker som selger 70D, da - det er det ingen garanti for).

....

TLDR: 80D virker for meg til å være det beste valget for rundt 10 000 kroner.
Vis hele sitatet...
Mye rart her... Først og fremst er det veldig mange butikker som selger Canon 70D kameraer. Når man først kjøper et kamera så går man som oftest for et brukt hus, ikke nytt - det er så og si bortkastet penger.

Bare fordi 70D ikke er det nyeste i serien er det på ingen måte et rart valg. Ser ikke noen spesiell grunn til å gå for 80D når det er en såpass liten oppgradering fra 70D. Den koster betraktelig mer og du får ganske lite ekstra for pengene i forhold til 70D. Til vanlig bruk så har de 4 ekstra megapixlene veldig lite å si - 70D har også en grei mengde fokuspunkter til å brukes til naturfoto. Dette er noe man hører gang på gang når folk sammenlikner 70D og 80D, at det er for liten forskjell mellom de to til å rettferdiggjøre prisforskjellen.

Det du sier om 7D er jeg enig i, men alt i alt så er jeg uenig med at 80D er det beste valget. Det er bedre å skaffe en brukt 70D på finn og ha 5-6k til et godt objektiv enn å bruke mange flere tusen kroner på 80D for å få flere fokuspunkter og 4 megapixler man ikke kommer til å få bruk for med mindre du skal blåse bildene opp no vanvittig.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Ser ikke noen spesiell grunn til å gå for 80D når det er en såpass liten oppgradering fra 70D. Den koster betraktelig mer og du får ganske lite ekstra for pengene i forhold til 70D. [...] Dette er noe man hører gang på gang når folk sammenlikner 70D og 80D, at det er for liten forskjell mellom de to til å rettferdiggjøre prisforskjellen.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hva du legger i begrepet "betraktelig", men det er altså snakk om hele 1300 kroner i prisforskjell mellom 70D og 80D (nypris). Du fremstiller det som at fokuspunkter og megapixler er det eneste du får for pengene, men det stemmer heller ikke.

80D har 45 fokuspunkter mot 70D-ens 19. 80D-ens søker har 100% dekning (noe 70D-en ikke har). 80D har høyere maks-ISO, den har timelapse-opptak, utgang for hodetelefoner, NFC, høyere dynamisk rekkevidde og bruker i tillegg mindre strøm. Antall megapixler har forsåvidt ikke så mye å si for speilreflekskameraer, det kan jeg være enig i - med mindre du skal blåse opp bildene i stor størrelse, noe som slett ikke er utenkelig når det er snakk om naturfotografering.

Sjekket forresten lagerstatus på 70D i de største norske nettbutikkene; ingen har dette kameraet på lager i øyeblikket. (Bestilling ligger inne.)
Sist endret av Moff; 9. juli 2017 kl. 22:05.
Sitat av Moff Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hva du legger i begrepet "betraktelig", men det er altså snakk om hele 1300 kroner i prisforskjell mellom 70D og 80D (nypris). Du fremstiller det som at fokuspunkter og megapixler er det eneste du får for pengene, men det stemmer heller ikke.

80D har 45 fokuspunkter mot 70D-ens 19. 80D-ens søker har 100% dekning (noe 70D-en ikke har). 80D har høyere maks-ISO, den har timelapse-opptak, utgang for hodetelefoner, NFC, høyere dynamisk rekkevidde og bruker i tillegg mindre strøm. Antall megapixler har forsåvidt ikke så mye å si for speilreflekskameraer, det kan jeg være enig i - med mindre du skal blåse opp bildene i stor størrelse, noe som slett ikke er utenkelig når det er snakk om naturfotografering.

Sjekket forresten lagerstatus på 70D i de største norske nettbutikkene; ingen har dette kameraet på lager i øyeblikket. (Bestilling ligger inne.)
Vis hele sitatet...
Igjen, det gir ingen mening å kjøpe en splitter ny 70D i butikken når de ligger rimelig på finn.no og foto, så sammenlikning av nypris på begge blir litt meningsløst.

Du får flere fokuspunkter ja, men det kommer igjen helt ann på hva man skal fotografere i naturen. Når det kommer til max iso så har ikke det så veldig mye å si da man så og si aldri kommmer til å bruke 16 000 iso eller mer for den saks skyld. Utgang for hodetelefoner virker ganske meningsløst. Mindre strømbruk hos 80D lar deg ta ~40 bilder mer enn 70D. Timelapse funksjonen er grei å ha, men det lar seg fint løse med en fjernkontroll til 100kr på ebay. 20 megapixler lar deg blåse opp bilder til en veldig brukbar størrelse, så du skal ta det ganske stort om du skal ha nytte av de 4 ekstra.

Må legge til at hvor vidt varen er på lager eller ikke også ikke gir noen mening da de fortsatt er for salg i butikken. Du får kjøpt det hos stort sett alle nettforhandlere, selv om du må vente et par dager på levering.
Sist endret av The Riddler; 9. juli 2017 kl. 22:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Nå er det en stund siden jeg fulgte med på fotoutstyr; min første tanke var "Camera Armor". Virker som om det ikke er så stort lengre, men noe tilsvarende kan jeg tenke meg fortsatt finnes. Værtette deksler til mobiltelefoner, hvorfor ikke til DSLR? Antagelig en del billigere enn nytt kamera også.
Her var det mange gode tips, og mye frem og tilbake Ser 70d, 80d, 5d, 6d og 7d er nevnt.

Hvis jeg har forstått dette riktig, så er 5d og 6d fullformat? Har ikke noe i mot å gå over til det! Har kun et 30mm objektiv som er "verdt" noe fra før. Resten er billig og kit objektiv.

Slik jeg ser det nå, så anbefaler de fleste her 70d/80d over 7d? Og 5d/6d er nevnt som en grei oppgradering til fullformat. Skal ta en ekstra kikk selv på nettet og kanskje ta en tur inn til byen for å prøve noe.

Gjerne kom med flere innspill, og takk for tipsene så langt!

Sitat av Jonta Vis innlegg
Nå er det en stund siden jeg fulgte med på fotoutstyr; min første tanke var "Camera Armor". Virker som om det ikke er så stort lengre, men noe tilsvarende kan jeg tenke meg fortsatt finnes. Værtette deksler til mobiltelefoner, hvorfor ikke til DSLR? Antagelig en del billigere enn nytt kamera også.
Vis hele sitatet...
"Camera Armor" blir fort litt klumpete og knotete å bruke. Litt usikker på om det finnes til DSLR kamera, finnes jo utallige forskjellige størrelser på objektivene.
Sist endret av GreenRay; 11. juli 2017 kl. 11:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
This is bat country!
gregory's Avatar
Sony A7 serien er rimelig robuste. Du finner brukte A7'er til godt under 10k. Nypris nå er vel 10k.
Veldig mange Pentax-kameraer er værbestandig som standard, det samme gjelder objektivene, som man som oftest får veldig billig i forhold til Canikon.
Spesielt om man kjøper eldre objektiver med manuellfokus, da får du spektakulære objektiver, ofte til under tusenlappen.

Jeg bruker selv ikke digitalkamera, men om jeg skulle begynt med det igjen hadde jeg ikke vurdert noe annet enn et brukt Pentax K-1.
Sist endret av The Great Catsby; 11. juli 2017 kl. 15:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg endte opp med et brukt Canon 6d fra Finn.no Fikk et veldig pent brukt 6d hus og et Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM til 11 000.

Veldig fornøyd med å gå opp til fullformat. Trodde det skulle bli litt stort og tungt, men det var ikke så ille som jeg hadde trodd. Takk for alle tips og innspill.