Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4009
Min mormor har hatt besøk av en uønsket «sekt» som reiser fra hus-til-hus å prøver å verve personer til sekten dems, spesielt eldre mennesker. Denne sekten er godt kjent i det lokale miljøet, og vi har i lengere tid fryktet at dem kom til avlegge besøk hos mormor. Nå har det altså skjedd, men takket være min mor som var observant og oppdaget det når dem parkerte utenfor mormor sitt hus, og kontaktet meg slik at jeg kom meg rask dit, og fikk både tatt over kommandoen i huset samt vist dem utgangs døren. Selvsagt så gjorde jeg dette på en hyggelig måte, og påpekte at vi ikkje ønsker besøk av dem i fremtiden. Men vi kjenner til hvordan disse menneskene verver personer til sekten sin, og vi forventer et nytt besøk i nærmeste tid.

Problemet er at mormor er begynt å bli rimelig gammel, litt senil, og har begynt å bli redd for å si i fra. I tillegg har hun vært alvorlig syk, og akkurat begynt å bli frisk. Men hun er såpass oppgående at hun kan ennå bo hjemme med hjelp fra min mor og helsevesnet. Og vi ønsker heller ikkje å umyndiggjøre henne. Og det skal også påpekes at mormor ikkje ønsker besøk fra disse eller bli medlem av denne sekten.

Naboen våres ble vervet av denne sekten når han begynte å bli gammel og dem lurte han til å donere penger til dem, i tillegg til å testamentere resten av pengene til dem før han døde.

Når dem var på besøk hos min mormor, så regnet jeg nesten med at min mormor hadde invitert dem inn, enten fordi hun ikkje viste hvem dem var, eller fordi at dem hadde spurt om å få komme inn og at mormor ikkje hadde turt å si nei til dem. Men etter at jeg hadde vist dem hvor utgangsdøren var, så fortalte min mormor meg at dem hadde overkjørt henne totalt når hun åpnet døren. Dem hadde rett og slett presset seg inn med fysisk makt og tatt seg til rette hos henne, jeg ankom ca 10 minutter etter.

Dette fikk meg til å koke av sinne. Hadde jeg vist det før jeg ba dem om å gå, så hadde jeg ikkje bedt dem om å gå på en hyggelig måte. Da hadde jeg tatt med fysisk makt å kastet dem ut.

Denne saken har vært diskutert innenfor hennes nærmeste familie, og vi har snakket om å anmelde forholdet, men hvorvidt er det straffbart å bruke fysisk makt til å presse seg inn når huseieren åpner døren? Vel å merke uten å bli invitert. Og har dere noen gode råd til hvordan man skal bli kvitt dem?

Det skal også sies at uten hjelpen fra min mor og andre i familien så hadde hun ikkje hatt mulighet til å bo hjemme i sitt eget hus, og vi følger litt ekstra med hva som skjer rundt huset hennes, og hvem hun har besøk av.
Jehovas vitner? Hvor i landet er dette?

men hvorvidt er det straffbart å bruke fysisk makt til å presse seg inn når huseieren åpner døren? Vel å merke uten å bli invitert. Og har dere noen gode råd til hvordan man skal bli kvitt dem?
Vis hele sitatet...
Helt klart forstyrrelse av privatlivets fred sårfemst man kan bevise det.
Anmeldelse burde duge.
Sist endret av Max_Uflax; 3. oktober 2015 kl. 23:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
De har selv påtvunget seg inn i hjem uten samtykke, så tenker du kan ta en telefon til politiet om dette forholdet og se hva de kan hjelpe med.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
Jehovas vitner? Hvor i landet er dette?



Helt klart forstyrrelse av privatlivets fred sårfemst man kan bevise det.
Anmeldelse burde duge.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker ikkje å fortelle hvor i landet dette er. Men ja det er JV.

Sitat av Stickyshift Vis innlegg
De har selv påtvunget seg inn i hjem uten samtykke, så tenker du kan ta en telefon til politiet om dette forholdet og se hva de kan hjelpe med.
Vis hele sitatet...
Men vi må fortsatt kunne bevise dette. Eneste vi har, er forklaringen til min mormor. Og dem var to stk godt voksne mennesker, så det blir jo ord mot ord. Og saken blir mest sannsynlig henlagt.
Overskuddsmateriell
Dere kan vurdere å sette opp videoovervåkning av inngangsdøra? Denne gangen blir det ord mot ord, men neste gang vil man ha videobevis.

Dette er innbrudd og kan straffes med fengsel inntil 2 år.
Blir bare forbanna av slikt. hatt besøk av "de" flere ganger- siste gangen trua de seg inn, og jeg trua de ut. har ikke hatt noe mer problemer med de..

Altså; er nok svært lite politiet gjør før det går litt lengere. Trist å si, men du må nok ta saken i egene hender.
Men uten fysiske/verbale trusler har jeg bare én ide- litt avhengig av hvor mange besøkende hun har, kan du sette opp et kamera utenfor døra som sier ifra/aktiveres hvis dørklokka trykkes på? så kan du evnt se hvem det er.

er synd de får holde på slik..
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Vi har faktisk snakket om å sette opp kamera overvåkning på hjørnet hos henne, slik at den filmer trappen og innkjørselen. Samt sette opp en retningsstyrt WiFi antenne hos min mor og mormor, slik at hun hele tiden har kontroll på hvem som beveger seg hos henne. Og da har vi også mulighet for å bevise slike overtramp.

Men jeg føler at vi har noen moralske problemer med denne typen overvåkning. Vi er jo selvsagt nød til å informere mormor om at vi setter opp kamera overvåkning hos henne, samt få samtykke. Men samtykke i dette tilfelle vil jo ikkje være noe problem, da hun nok forstår vi gjør det for hennes beste.

Det moralske problemet som jeg ser er jo at hun begynner å bli litt senil, og det er slettes ikkje sikkert at hun husker at vi har montert kamera på hjørnet hos henne.
Det hjelper nok mye å sette opp kun skiltet også. Når det gjelder anmeldelse, så er det jo ulovlig å presse seg inn hos andre mennesker med makt. Den nye straffeloven kategoriserer også det å nekte å dra når man blir anmodet som en form for innbrudd. Å bevise dette er jo praktisk umulig med mindre man filmer dem eller ringer politiet så de må troppe opp og hale vitnene ut etter ørene, men du bør anmelde dem likevel. De vil da få beskjed om at de er anmeldt, noe som forhåpentligvis sørger for at de lar huset være i fremtiden. I tillegg blir saken registrert hos politiet, slik at det kan bygge seg opp en sak over tid om andre også gjør det. For å oppfordre andre til å gjøre det samme, kan du jo ta kontakt med lokale medier etter anmeldelsen og spørre om de er interessert i å skrive om saken.
Jeg vet iallefall at jeg selv hadde lagt på kjør etter dem om min bestemor hadde sagt at de fysiskt inviterte seg selv inn. Saken blir dog annerledens i ditt tilfelle mtp. at din bestemor begynne å bli litt senil. Jeg tenker da at det kan være vanskelig å faktisk ta situasjonen som hun forklarer den forgitt ettersom hun kunne ha glemt at hun sa <Stig på> til vedkommende for å så føle at de har trengt seg på. Det er veldig vanskelig for oss å konkludere med dette ettersom vi ikke vet hvilken grad din bestemor er påvirket av med seniliteten. At du av den grunn ikke bestemte deg for å legge på kjeppjakt etter dem er derfor korrekt måte å handle på!

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det moralske problemet som jeg ser er jo at hun begynner å bli litt senil, og det er slettes ikkje sikkert at hun husker at vi har montert kamera på hjørnet hos henne.
Vis hele sitatet...
Ser absolutt hva du mener, og syns det er bra at folk tenker på denne måten. Det skal sies at disse kameraene ikke bare er til hjelp for å se hvem som kommer og ikke, men hva om bestemoren din faller og slår seg i f.eks. trappen, spesielt nå når kulden nærmer seg? Dere må jo være forberedt på at hun kan glemme at kameraene henger der som du selv sier, og ut ifra dette kan det komme frem ting på skjermen som dere ikke vil se. På den andre siden, dette ville være om kameraet var innendørs, hvor mye "privat" kan man se på inngangsdøren til en eldre og litt senil dame? Jeg syns dette er en fin idé både mtp. disse uhemningsfulle personene og for din bestemors egen sikkerhet.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det hjelper nok mye å sette opp kun skiltet også. Når det gjelder anmeldelse, så er det jo ulovlig å presse seg inn hos andre mennesker med makt.
Vis hele sitatet...
For å være helt ærlig tviler jeg på at det hjelper med skilt eller kamera.
Hadde "gjestene" sett på seg selv som kriminelle med noe å skjule -
helt klart. Men disse handler etter det de tror er rett, og vil følgelig ikke
anse kameraer som noe ubehagelig eller truende.

Da ville det nok hjelpe bedre med et skilt der det simpelthen står at
"Jehovas Vitner er ikke velkomne". Det er ikke til å misforstå.

Har de mange medlemmer på stedet?
Har hatt JV på døra to ganger, første gangen hadde jeg en kjedelig og lang diskusjon.. Andre gangen så gadd jeg ikke å diskutere så jeg løy om at jeg allerede var medlem av en annen sekt. Etter det har dem ikke kommet lengre på døra.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
For å være helt ærlig tviler jeg på at det hjelper med skilt eller kamera.
Hadde "gjestene" sett på seg selv som kriminelle med noe å skjule -
helt klart. Men disse handler etter det de tror er rett, og vil følgelig ikke
anse kameraer som noe ubehagelig eller truende.
Vis hele sitatet...
De anser nok utvilsomt det de gjør som moralsk rett. Men de kan samtidig vite at det ikke er lovlig, og derfor legge taktikken på hylla når de vet at bevisene vil være entydige og konsekvensene kan bli alvorlige.
An unusual girl
Mahlahala's Avatar
20 1
Skrem vettet ut av dem hvis de kommer tilbake. Si at de nå får en sjanse og neste gang de kontakter henne vil de bli anmeldt for overtredrelse av privat grunn, overdriv som f men få det til å høres troverdig ut.
Kan jo og feste et lite viltkamera som filmer rett i trynet på den som ringer på? :P

Du kan også ringe dem og få de til å skrive ned adressen og si at din mormor føler seg krenket etc av dem og at de skal holde seg unna, hvis ikke truer du å kontakte media - selv om det ikke stemmer...

Kan jo også si at mormoren din er ustabil og at hun har for vane og vifte med hagla hvis hun ikke vet hvem som ringer på? :P Haha....
Noe burde fungere
Dette løser dere ganske enkelt med å henge opp et skilt hvor det står "For hver gang representanter fra Jehovas Vitner ringer på denne døren så donerer vi 1000kr til Landsforeningen for Lesbiske og Homofile".

Jeg kødder ikke.
På begynnelsen 90-tallet, da jeg bodde like utenfor Hamar. Så drev disse svinepelsene og gikk fra dør til dør. Jeg spurte dem, "Vet du hvem jeg tror på?" "Nei" svarte jehovamannen. "Ven litt her" sa jeg. Og så gikk jeg inn på rommet mitt og hentet en LP. Etter det gikk dem pent forbi døra vår, når dem var ute på sanking. Kanskje vanskelig å få bestemor til å finne på noe slik, men jeg ville bare nevne historien.

Sitat av Mahlahala Vis innlegg
Skrem vettet ut av dem hvis de kommer tilbake. Si at de nå får en sjanse og neste gang de kontakter henne vil de bli anmeldt for overtredrelse av privat grunn, overdriv som f men få det til å høres troverdig ut.
Vis hele sitatet...
Denne er helt grei, spør du meg.

Sitat av Mahlahala Vis innlegg
Kan jo og feste et lite viltkamera som filmer rett i trynet på den som ringer på? :P
Vis hele sitatet...
Dette er antageligvis ikke lov! Iallfall ikke i et boligfelt eller i en by. Dette vil av Datatilsynet bli sett på som overvåkning, og overvåkning er strengt! Mens ved alarm så er vinkel og skilting på en så måte, at det er lov.

Sitat av Mahlahala Vis innlegg
Du kan også ringe dem og få de til å skrive ned adressen og si at din mormor føler seg krenket etc av dem og at de skal holde seg unna, hvis ikke truer du å kontakte media - selv om det ikke stemmer...
Vis hele sitatet...
Også greit. Lyve litt gjør ikke noe, hvis en blir kvitt de svina.

Sitat av Mahlahala Vis innlegg
Kan jo også si at mormoren din er ustabil og at hun har for vane og vifte med hagla hvis hun ikke vet hvem som ringer på? :P Haha....
Vis hele sitatet...
Så "onkel" kommer og utfører rassia, ja. Du skal ikke true eller fekte mye med et våpen, før "onkel" står på døra! Og bra er det!


Sitat av Epitaph Vis innlegg
Dette løser dere ganske enkelt med å henge opp et skilt hvor det står "For hver gang representanter fra Jehovas Vitner ringer på denne døren så donerer vi 1000kr til Landsforeningen for Lesbiske og Homofile".

Jeg kødder ikke.
Vis hele sitatet...
Haha, sitter i klistret!

Slik: NNNNGGGHHH Amen!