Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4398
Hei!
Studerer i tsjekkia og skal gå til innkjøp av en stasjonær gaming-pc.
Har mast mye på forumet her om deler og pris, men fant nylig ut at jeg vil kunne få delene mine på alza.cz til rundt 15.5k med montering, når jeg får tilbake skatten.

Har du fått tilbake skatten (mva?) på gjenstander du har kjøpt på ferie og hvordan gikk dette?

Har tenkt å kjøpe pcn på denne netbutikken, for så å dra opp til flyplassen og kreve skatten, fordi jeg skal "kjøre" hjem igjen og evt. vise dem delene jeg har kjøpt. Kommer ikke til å dra hjem, men bli værende der.

Er det virklig så enkelt?
(http://www.czech.cz/en/102931-tax-fr...-to-foreigners)

Tar gjerne imot komentarer og erfaringer som dere kan ha på dette!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
På flyplassen må du nok vise boardingkort.

Om du er på grenseovergang for vegtrafikk må du i praksis forlate landet - og heller returnere ein halvtime seinare.
Hvis kontrollørene er supervrange, kan en mulighet være å kjøpe en lavpris bilett på norwegian, vise dette og aldri gidde å dra?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av CelphCrowned Vis innlegg
Hvis kontrollørene er supervrange, kan en mulighet være å kjøpe en lavpris bilett på norwegian, vise dette og aldri gidde å dra?
Vis hele sitatet...
Antakelig. Ofte er tax refund plassert i utenlandsdelen av flyplassen, så du må gå gjennom tollkontroll på veg tilbake om du vel å ikkje reise.

Vert du stoppa der så har du jo åpenbart eit forklaringsproblem.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Antakelig. Ofte er tax refund plassert i utenlandsdelen av flyplassen, så du må gå gjennom tollkontroll på veg tilbake om du vel å ikkje reise.

Vert du stoppa der så har du jo åpenbart eit forklaringsproblem.
Vis hele sitatet...
Kan han legge igjen PC-en og kun ta med kvitteringen?
Makulere den før han går tilbake til CZ?
Jeg kjøpte Apple Watch og ny iPhone sist jeg var i tyskland. Måtte si fra til de på applestoren, + du må innom Global Blue på flyplassen.

EDIT: Måtte vise boardingkort, pass + kvittering. Mener også å huske at produktet måtte være uåpnet i orginalembalasje.
Sist endret av Snaphance; 21. august 2015 kl. 04:36.
Sitat av FOX Vis innlegg
Jeg kjøpte Apple Watch og ny iPhone sist jeg var i tyskland. Måtte si fra til de på applestoren, + du må innom Global Blue på flyplassen.

EDIT: Måtte vise boardingkort, pass + kvittering. Mener også å huske at produktet måtte være uåpnet i orginalembalasje.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig det du skrev her!
Sitat av FOX Vis innlegg
Jeg kjøpte Apple Watch og ny iPhone sist jeg var i tyskland. Måtte si fra til de på applestoren, + du må innom Global Blue på flyplassen.

EDIT: Måtte vise boardingkort, pass + kvittering. Mener også å huske at produktet måtte være uåpnet i orginalembalasje.
Vis hele sitatet...

Jeg vet at jeg må fylle ut div. saker og ta med delene i original embalasje.

Tingen er at denne "Global Blue" butikken ligger før sikkerhetskontrollen. Altså man trenger ikke gå inn for å gjøre det.

Boardingpass blir ett problem, da vi har med bobil og skal kjøre hjem (jeg blir igjen med pcn).

Kommer til å prøve å gå dit med alle utfylte papirer og alt klart og håpe på det beste. Jeg har jo krav på det. Har ikke registrert meg som boende i tsjekkia og hjemmadressa er registrert i Norge.

Ide #2; Vil det være en mulighet å kjøpe en lavprisbilett med Norwegian til norge, ta ut boardingkortet, vise papireene for så å (hvis jeg får pengene) bare gå og tape de 300kr for en flybilett eller gi den bort, evt hvis jeg må hente pengene inne bak sikkerhetskontrollen å bare drite i å ta flyet. Sette seg på dass å drite til flyet går for så å dra hjem igen?