Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3274
Heisann, da har jeg bestilt noen frø. Johannesurt og Kattemynte.

Noen som har erfaringer med disse? Hvor ofte skal de vannes? Tempratur, lys?

Og hvordan lage god te, tilbehør tips med disse.

Takk for svar.
(Jeg henvender meg til dere fordi wiki o.l har "standardsvar" jeg vil ha erfaringer.
Sist endret av Knowledge; 13. oktober 2008 kl. 11:00.
johannesurt.
lys: sol,halvskygge
jord: gjennomtrengelig?normal tørr, litt kalkholdig.
settetid: mars,april,mai.
sted: potte.
dybde: lyskimer? (oversatt fra tysk så er litt usikker på hva det blir på norsk)
temp: 22 grad.
kimetid: 14-24 dager.
plantetid: når den er 5- 10 cm høy.
rekkeavstand: 40 cm
pleie: lite vanning og gjødsling
blomstring: juni
høstetid: mai,juni,juli,august,september,oktober
levetid: flerårig
overvintring: overlever ute (tyskland)

oversatte dette fra tysk, så "utegreiene" er nok ment for tyske forhold,men gir en viss pekepinn tror jeg.
Ja, men trådstarter spør ikke om tyske faktaopplysninger, han spør klart og tydlig om noen har egne erfaringer med disse plantene.
gikk vel ut ifra at de som skrev dette har egne erfaringer,prøvde bare å hjelpe..
Sitat av mentalmelt
Ja, men trådstarter spør ikke om tyske faktaopplysninger, han spør klart og tydlig om noen har egne erfaringer med disse plantene.
Vis hele sitatet...
Han spør også om vanning, temperatur og lys - noe som nijura sine faktaopplysninger svarer ganske konkret på ;-)
Jeg skjønner, flott at du vil hjelpe =)

Selv har jeg bare masse faktaopplysninger men ingen erfaringer, så jeg skal ikke uttale meg.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
jeg har MASSE... kattemynte hjemme, kjøpte et halvkilo ca fra statene for ikke så lenge siden, og det tar opp endel volum (post-messig).

har prøvd meg frem med te, og har funnet ut at for en STOR kopp, ca 0,3 - 0,4L, trenger rundt 3 spiseskjeer med kattemynte pr kopp.

bruker man noe mer enn dette, blir det fort en "besk" smak, og teen blir ikke behagelig å drikke syns jeg.

sukker er selvsagt en smakssak, og jeg liker vanligvis mye, men kuttet ut å overdrive da sukker får deg gira (energi), og hele poenget mitt med teen var å slappe av.

fant ut at mindre var bedre i dette tilfellet, så prøv deg litt frem, men ikke overdriv, det blir fort kvalmende.

kattemynten trekker fort inn, og jeg pleier vanligvis bare ha varmt vann i kasserollen, hive kattemynten oppi samt sukker, og la det koke opp med maks på kokeplaten.
når det koker, lar jeg det stå i 10-20 sekunder, så er den serveringsklar.

smaken er veldig lik peppermynte, og jeg kommer ikke på noe annet jeg kan sammenligne det med.

når det gjelder effekten merket jeg ikke noen fysiske effekter ved teen.
den smaker veldig bra, og jeg opplevde en "avslappenhet", men det er jeg bra sikker på har med settingen å gjøre, type sitte med et teppet, se litt bra TV og sippe varm te.

håper det hjelper.
Sist endret av somnium; 13. oktober 2008 kl. 23:54.
Er det mulig å skaffe kattemynte for oss under atten som ikke har mulighet for å bestille fra nettet? Noen som er helt sikre på å ha sett dette i en buttikk, i tilfelle hvilken?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
selges vel sikkert til blodpriser på en dyrebutikk av noe slag.
Fikk akkurat frøene ut av postkassa, skal til å plante:

Hvor langt ned i jorden?
Hvor ofte og mye vannes per dag?
Og, behandle dem likt?
johannesurt- trenger sol for å spire, det jeg har gjort med slike planter ( ikke johannesurt men liknende) er å legge dem på jorda i en liten potte, de kan være veldig tett sammen da. så har du enten ingen eller bare bittelitt jord oppå.hvis du vanner er det lett å skylle bort frøene så et alternativ er å ha plastfolie over, så ikke fuktigheten forsvinner.du burde sjekke at jorda er fuktig regelmessig. (kansje lufte 2 ganger i uken, er usikker der) og mener at det tar rundt 2-4 uker før de spirer.hvorfor behandle dem ulikt? håper dette er brukbart da
▼ ... over et år senere ... ▼
Ta dem mellom våte servietter mellom to tallerkener. Sjekk dem ca annenhver dag, ha på vann når det trengs og plant i jord når frøene spirer legg på et lunt og mørkt sted btw