Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 6523
Har alltid slitt med angst og i perioder bruket Vallergan, Truxal, Valium/stesolid. Valium/stesolid er kanskje det som virker best, men legen begynner å bli restriktiv med å skrive det ut.

Noen som vet om andre medikamenter som fungerer ? (bruker også Efexor 300mg pr dag)
sobril funka bra for meg, men tror de ikke skriver de ut sånn helt uten vidre lengere...
men topnotch mot angst
Sist endret av thetaman; 18. september 2007 kl. 19:38. Grunn: sobril seff, ikke somadril
å drive medisinering på den måten kurerer ikke angst i det hele tatt. Alt det gjør er å midlertidig fjerne symptomene på et psykologisk problem. Det utsetter og drar problemene ut så du til slutt sitter igjen med både angst og et usunt forhold til legemidler. Det som hjelper er å gjøre noen endringer i livet sitt, eventuelt gå i psykoterapi..
Sitat av Boogyman
somadril funka bra for meg, men tror de ikke skriver de ut sånn helt uten vidre lengere...
men topnotch mot angst
Vis hele sitatet...
litt OT men er somadril noe ala sobril? eller er det det same s**t?:P
Enig. Det aller meste av angst og depresjoner er et resultat av fysiske omgivelser, men slik medisinering kan fungere i en overgangsfase til disse omgivelsene er utskiftet/forandret.
Sitat av &lt Vis innlegg
litt OT men er somadril noe ala sobril? eller er det det same s**t?:P
Vis hele sitatet...
Ikke det samme Somadril er muskelavslappende,men også noe virkning mot angst mens Sobril er vel egentlig sentralstimulernde og mest bare mot angst.
Sobril er vel ikke akkurat sentralstimulerende, men sentraldempende..
rettet på den der oppe blander altid de to der..

men som mentalmelt sier, så er piller dårlig løsning mot angst! eller noe annet som bare bedøver sinnet for den saks skyld!
jeg oppsøkte legen når jeg skjønte at det måtte andre boller til for å komme meg på topp igjen!

funka bra, er ikke så skummelt igrunn!
Sist endret av thetaman; 18. september 2007 kl. 19:43.
Sitat av Slakke-Harry
Har alltid slitt med angst og i perioder bruket Vallergan, Truxal, Valium/stesolid. Valium/stesolid er kanskje det som virker best, men legen begynner å bli restriktiv med å skrive det ut.

Noen som vet om andre medikamenter som fungerer ? (bruker også Efexor 300mg pr dag)
Vis hele sitatet...


seponer deg langsomt fra kjemien. Truxal har cheape bivirkninger ved jevnlig/daglig bruk og valium skaper mer angst (du blir psykosomatisk avhengig) dersom du bruker daglig . Ta bare angstmed når du virkelig trenger det . Stesolid/vival brytes langsomt ned i kroppen. Derfor viktig med jevnlige pauser på 2 til 3 dager ved bruk utover ei uke eller to. Helt klart stor forskjell på om du tar 5 mg/dag eller 50.

andre medikamenter: selektive seroteninhemmer (lykkepiller) hjelper noen men og de har lumske bivirkninger. du blir gjerne mindre kåt; kan få litt mer angst ved igangsettinga av behandlinga - bør gå over i løpet av ei uke.
skal du slutte med medisinene bør du trappe ned over tid.
jobbe med saken sjøl (det psykososiale liv) og ha evt stesolid i bakhånda til bruk mot akutt noia
Sist endret av andropothead; 18. september 2007 kl. 20:34.
Ot, men benytter sjangsen til legge inn et spørsmål om det er noen som har prøvd Zeldox eller annen antipsykotisk medisin som man ikke legger på seg av?
Fiks på tankegangen din og møt frykten din, finn ut av hva som er galt sammen med en psykolog, så blir du kvitt det, gjerne ut livet også. Medisinering virker som regel midlertidig og gjør ikke noe med problemet i seg selv.
Rivotril er jo tabletter du får mot angst, så det skal funke.
Sitat av Blindlespe
Rivotril er jo tabletter du får mot angst, så det skal funke.
Vis hele sitatet...
rivotril er eplepsi medisiner, right?
ligger ihvertfall på topp 5 lista over apedop! man husker jo ikke en dritt og man bare velter rundt om kring!
Sitat av Boogyman
rivotril er eplepsi medisiner, right?
ligger ihvertfall på topp 5 lista over apedop! man husker jo ikke en dritt og man bare velter rundt om kring!
Vis hele sitatet...
eller så bare ligger man som en stein i en eller annen sofa og husker ikke en dritt:P

edit: stemmer at det er mot eplepsi anfall
Sist endret av <33; 19. september 2007 kl. 15:53.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Medisinering fungerer, men kurerer ikke angsten.
Men det fungerer best og bør kun gjøres hvis man er under behandlig av voksen psykriatrien.

C-preperater som jeg personlig har hatt god funsjon av til tider er: Trilafon (vet ikke om de finnes lenger) men Seroquel er et alternativ til Trilafon og hjelper på både mot angst, kvalme, søvnproblemer og mot 'tankekjør', samt. mot mareritt.
Jeg har selv vært plaget av det som er oppført, og synest Seroquel var en grei medisin. Men dette er veldig inviduelt. Tolvon og Remeron blir også brukt sammen med Seroquel.
Remeron og Tolvon er mer et anti-depresiv, men fungerer også mot søvnvansker og angst.
Det finnes mange flere, som du nevner Efexor, jeg kan nevne Cipramil, Zoloft osv. Dette er noe som bør tas opp med legen. Jeg måtte prøve ut endel medisiner, før jeg fant ut hva som fungerte for meg.

Det finnes endel gode medisiner innen for Benzodiasepiner, men dette er kun kortvarig og fører som oftes med seg avhengighet.
Valium/Stesolid/Vival (Diazepam) og Sobril (Oxazepam) er det som er mest brukt som en behandlig for angst, som oftest sammen med andre C- preperater, f.eks de som er nevnt ovenfor.
Xanor og Mogadon er også angst dempende, men jeg nevner igjen faren ved å bruke Benzodiasepiner over lenger peroide.
Spesielt uten godkjennelse fra legen. Selvmedisinering er ikke noe å satse på, og langt i fra lurt.

Ellers hjelper det å gå turer, trene, holde seg i form generelt sett. Drikke vann og få i seg riktig kosthold og evt. slutte med rusmidler. inkl. hasj røyking.
Mange utvikler sosial angst etter langvarig bruk av cannabis røyking, men langt i fra alle har nok selvinnsikt til å se dette selv.
Alkohol er også en stort troll innenfor angst, fordi alkoholrusen sjeldet er langvarende.
Når alkoholen er på vei ut av kroppen, kan noen oppleve angst - i værstefall panikk angst. Det være seg samme kveld ved inntak, eller dagen derpå. Fylla angst :/
Dette er en helt vanlig reaksjon, bare hør med den "lokale alkoholiker i gata".
Fåtall er opplyst om dette, slik jeg har forstått det.

Trenings tipsene er kanskje døll - I know! Men det skal visst hjelpe. Jeg er for lat til å forsøke. Men når man først kommer seg ut, merker man fort at det i hvertfall ikke er skadelig for kroppen.
Kognetiv behandling dreier seg ofte om å sette ord på tanker og følselser, når angsten inntrer.
Øvelser på å face angsten er også et nøkkelord i å løse slike kniper.
F.eks - folk har angst for å ta buss. ,-Ok, ta buss da. èn gang i uken. For så gradvid å eksponere deg for lengre og hyppigere bussturer. Jeg nevner eksempler som.: Kjøpesenter angst, angst for dørstokken, paranoia for store menneske samlinger, angst for fly og andre fremkostmidler.

Sannheten er faktisk at eneste måten man virkelig kan bli kvitt angsten på, er å sette hardt mot hardt, selvom det kan være uhyre vanskelig.
Dette er fullt mulig å gjøre uten medisinering, og da seff med medisinering.

Lykke til.
Sist endret av spQ; 20. september 2007 kl. 03:16.
Sitat av Bollemus
Ot, men benytter sjangsen til legge inn et spørsmål om det er noen som har prøvd Zeldox eller annen antipsykotisk medisin som man ikke legger på seg av?
Vis hele sitatet...

Går på abilify og det funker greit + at man legger ikke på seg av de..

Rivotril brukes også mot angst.. Funker fint den og, men vival er litt bedre syns jeg
Sist endret av cath; 20. september 2007 kl. 11:38.
men speq, hvordan løser man da min angst? Jeg har ikke angst for noe spessielt, men generell angst. Dvs. noen ganger har jeg angst for å gå ut, noen ganger for å ta tlf osv. osv. Men sånn som nå så har jeg ikke noe angst. Så spørsmålet mitt er da: Hvordan løser man det? Jeg går på Cipralex(SSRI), Truxal, Tegretol(Epilepsi medisiner som skal hindre panikkanfall) og dette hjelper jo ikke en dritt, har gått på det en stund nå.

edit: Men angsten kommer nok pga. alle pillene jeg spiste i vinter/våres. (var oppe i ca 30 blåvalium om dagen) Jeg anbefaler folk å ikke bli avhengig av valium/stesolid/sobril piller i det hele tatt, det gjør vooondt i kroppen er ikke bare psykisk man merker det.
Sist endret av Lunar; 21. september 2007 kl. 16:44.
Har du prøvd å gå til psykolog? Kan være verdt det, selvom jeg vedder på det er ubehagelig de første gangene. Legen min synes jeg burde ta meg en tur, men jeg gidder ikke. Gruppeterapi kan hjelpe, de har sånt på psykologisk avdeling på sykehuser osv. Kan jo også hende du kommer til å slite resten av livet. Hvem vet? Finnes de som sliter hele livet sitt og må gå på medikamenter som bare fucker deg opp mer eller gir deg lite eller ingen nytte.
dersom du har gått på store doser blåvalium over tid er det nok rebound abstinens du erfarer. kan vare flere måneder, men det går over. ikke fall for fristelsen til å starte opp med dopen - det blir bare enda værre etterpå. truxal og tegretol er ikke vanedannende, men har lumske bivirkninger dersom de taes hver dag. skjelvinger - dårlig lever og sløvsinn - alt blir et ork. Sjøl sliter jeg med astma/kols etter 35 år med tobakk og bønner og får panikkangst når jeg ikke får puste. da bruker jeg diazepam (valium,stesolid, vival) - men aldri flere dager etter hverandre. kjenner flere som har gått i fella på disse og abstinensene er formidable .
prøv fysisk aktivitet - treningsstudio - fotball ski whatever. da jeg skulle kutte ut daglig øl og bønne etter 20 år sammenhengende, var det å bli sliten som hjalp mest. dessuten blir du i bedre form.
lykke til og god bedring
[quote=andropothead]dersom du har gått på store doser blåvalium over tid er det nok rebound abstinens du erfarer. kan vare flere måneder, men det går over. ikke fall for fristelsen til å starte opp med dopen - det blir bare enda værre etterpå. truxal og tegretol er ikke vanedannende, men har lumske bivirkninger dersom de taes hver dag. skjelvinger - dårlig lever og sløvsinn - alt blir et ork.

Men annet en valium/stesolid og den kategorien der, er det noe som kunne hjulpet meg da? Fordi dette fungerer ikke på meg lenger viss jeg ikke tar store doser. Er greit nok at det er noe som er vanedannende men noe istedenfor diazepam som jeg kan ha i nødstilfeller.
Men annet en valium/stesolid og den kategorien der, er det noe som kunne hjulpet meg da? Fordi dette fungerer ikke på meg lenger viss jeg ikke tar store doser. Er greit nok at det er noe som er vanedannende men noe istedenfor diazepam som jeg kan ha i nødstilfeller.[/quote]

For meg virker det som om du har lyst på noe vanedannende. Er dette korekt? Det finnes masse vanedannende som du kan ta men hvorfor du vil ha dette istedet for å bli kurert vet jeg ikke. De vanedannende stoffene kurerer ikke angsten, de bare fjerner den midlertidig. Du skriver at du vil bli kurert samtidig som du vil ha sterke medisiner. Gå til en psykolog elns i stedet. Kan jo hende sobril hjelper på deg. Ikke vet jeg, men tenker at siden valium har diazepam i seg og sobril har oxazepam i seg så bør sobril funke en liten stund.
på kort sikt vil sterkere tabletter virke , men da får du bare mer problemer etterhvert. Xanor er vel noe av de sterkeste benzoene du får, men sterk fare for avhengighet. generelt vil jeg si at medisiner som dette bare bør brukes som nødløsninger ved angstanfall. prøv trening bli dønn sliten og ta badstu. virker bra og har bare positive bivirkninger. Det å ha noen å snakke med - psykolog - eller oppegående venn er og lurt.
PS: dersom du skal slutte med SSRI (cipralex) for guds skyld trapp ned. ikke bråslutt.
dersom du prøver å løse problemene med kjemi annet enn for akuttanfall blir det alltid værre over tid

på kort sikt vil sterkere tabletter virke , men da får du bare mer problemer etterhvert. Xanor er vel noe av de sterkeste benzoene du får, men sterk fare for avhengighet. generelt vil jeg si at medisiner som dette bare bør brukes som nødløsninger ved angstanfall. prøv trening bli dønn sliten og ta badstu. virker bra og har bare positive bivirkninger. Det å ha noen å snakke med - psykolog - eller oppegående venn er og lurt.
PS: dersom du skal slutte med SSRI (cipralex) for guds skyld trapp ned. ikke bråslutt.
dersom du prøver å løse problemene med kjemi annet enn for akuttanfall blir det alltid værre over tid

dersom ikke dizepam virker har ikke sobril (oxazepam) en sjangs - letteste benzo og lettest å få til legen. xanor vil ta angsten i akuttilfeller, men vanskelig å få til legen og veldig lett å bli avh. av
▼ ... over en uke senere ... ▼
hvis du møter frykten din, spiller det ikke så så stor rolle om du mestrer den, det føles som mestring uansett bare fordi du overlevde. det føles bedre en valium.
Xanor! Virker raskt og bra, men har kort halveringstid. Veldig avhengighetsskapende desverre, så bør ikke brukes så ofte. I utlandet heter det xanax, virkestoff: Alprazolam. Truxal er sløvende apedop, brukt det før virka ingenting på angst. Sobril kunne kanskje vært noe. Virker lenge. Rivotril funker også for noen. Er selv 100% arbeidsufør pga. angst,depresjoner og drit.

Sitat av Slakke-Harry
Har alltid slitt med angst og i perioder bruket Vallergan, Truxal, Valium/stesolid. Valium/stesolid er kanskje det som virker best, men legen begynner å bli restriktiv med å skrive det ut.

Noen som vet om andre medikamenter som fungerer ? (bruker også Efexor 300mg pr dag)
Vis hele sitatet...


Sitat av mentalmelt
å drive medisinering på den måten kurerer ikke angst i det hele tatt. Alt det gjør er å midlertidig fjerne symptomene på et psykologisk problem. Det utsetter og drar problemene ut så du til slutt sitter igjen med både angst og et usunt forhold til legemidler. Det som hjelper er å gjøre noen endringer i livet sitt, eventuelt gå i psykoterapi..
Vis hele sitatet...
Et psykologisk problem som mange sliter med, og psykoterapi hjelper kanskje på noen, men ikke alle. Skriver du av personlig erfaring, eller gjetter du bare?
Sist endret av negerbolle; 30. september 2007 kl. 18:17.
Jeg uttaler meg basert på det jeg vet om funksjonen til denne typen medisinske preparater. De fungerer godt på kort sikt, og har absolutt en funksjon ved at de dekker over symptomene på problemet. Men de fjerner ikke problemet.

Det er det samme som å ta morfin fordi du har brukket armen. Det er utvilsomt godt å lindre smerten, men det å bli morfinist får ikke bruddet til å gro bedre. Da må du gipse osv. Eller i tilfellet med angst, gjøre noen praktiske endringer i livet ditt.

Psykoterapi brukte jeg, hvis du leser det jeg skriver, som et eksempel på en slik endring..
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av eddy1337
men speq, hvordan løser man da min angst? Jeg har ikke angst for noe spessielt, men generell angst. Dvs. noen ganger har jeg angst for å gå ut, noen ganger for å ta tlf osv. osv. Men sånn som nå så har jeg ikke noe angst. Så spørsmålet mitt er da: Hvordan løser man det? Jeg går på Cipralex(SSRI), Truxal, Tegretol(Epilepsi medisiner som skal hindre panikkanfall) og dette hjelper jo ikke en dritt, har gått på det en stund nå.

edit: Men angsten kommer nok pga. alle pillene jeg spiste i vinter/våres. (var oppe i ca 30 blåvalium om dagen) Jeg anbefaler folk å ikke bli avhengig av valium/stesolid/sobril piller i det hele tatt, det gjør vooondt i kroppen er ikke bare psykisk man merker det.
Vis hele sitatet...

Har glemt å sjekke denne tråden, siden jeg postet.

Jeg forstår det du skriver og kjenner meg igjen.
Desverre kan jeg på ingen måte fortelle -deg- hvordan du skal bli kvitt angsten. Da ber jeg deg søke proffesionell hjelp, for jeg er ingen lege - men selv en pasient.

Jeg har selv brukt Ciprlaex(Cipramil), Truxal og fikk Tegretrol men brukte det aldri.
Medsinskapet har fullt seg til randen, og har ca.15 forskjellige C-preparater som jeg èn aller annen gang skal ha forsøkt.
Som jeg sa i posten over, det kan ta tid å finne ut hvilken medisin som passer for deg.
Ingen medisiner er skreddersydd for ett enkelt individ. Enkelte treffer spikern på hodet med èn gang. Men noen må desverre prøve ut forskjellige medisiner for å finne ut hva som passer for for hver enkelt.. Slik er det bare.!

Jeg kan med ganske stor sikkerhet være enig med deg i at du har fått angst pga. stort forbruk blåvalium.
Diazepam er et godt angst dempende middel, MEN kun for korte perioder.
Det er lett å fnyse av, jeg gjorde det samme. Som du opplever nå, smerter og andre plager er helt normalt og derfor presiserte jeg at selvmedisinering -ikke- er et godt alternativ.
Jeg vet ikke hvor ærlig du har vært med din lege, men jeg kan bare råde deg til å kontakte psykriatrien - der de forhåpentligvis kan hjelpe deg bedre enn en fast lege.
Jeg brukte 8 år av livet mitt på å finne riktig psykolog. Det har vært bytting hvert eneste år, helt til i fjor da jeg kom under skikkelig behandlig med god oppfølging og ingen sure miner fordi man er ærlig.
Det er ikke en rus-anstalt, eller en re-hab, men en poliklinikk for voksene som trenger pskykriatisk hjelp.

Personlig er jeg der hovedsaklig pga. ADHD, men også pga. angst og deprisjoner. Jeg blir ikke "tvunget" til å ta medisiner. Og hvis jeg ikke synest de fungerer, gjør de sitt beste for at -jeg- skal få det best mulig.
Dette med god oppfølging, rutiner, vennelige og hjelpsomme mennesker med tid til å høre på hva jeg har å si, der overtid ikke er et problem.

Det eneste jeg kan si til deg ang. Diazepam'en, er at det går over. Men det tar tid, og det vil føles lenger enn det egentlig er.
Jeg vet hvordan du har det, men ikke tenk på Benzodiazepiner som en fast løsning.
Det er sikkert mulig for deg å bruke det, under panikkangst anfall om du opplever det - men dette bør du snakke med din lege om.

Good Luck
Sist endret av spQ; 30. september 2007 kl. 23:38.
en del pizza, noen øl, et vhs opptak av favortitt laget som vinner en stor kamp og en del venner som liker akuratt det samme laget!
Det er kos, og vil tro det kurerer mye rart
noen øl - vel vel etter 30 år med variert inntak av rusmidler var det den daglige øl som gjorde meg avhengig. bedre enn benzo. abstinenesen går over etter noen dager, men den lette tilgjengeligheta gjør det vanskelig å slutte over tid. etter all benzoen er det sannsynligvis gaba systemet ditt som er i ulage. dessverre tar det lang tid før dette justerer seg selv. Dersom du hadde lite angst før blåvalium kjøret er det reboundeffekter du opplever. Det lureste du gjør er å snakke åpent overfor helsesystemet og blir du ikke tatt på alvor så bytt lege.
prøv også na (anonyme narkomane). Her møter du folk med liknende erfaringer og kan snakke åpent om problemene. mange har motforestillinger pga snakk om gud etc, men føler du deg bedre etter et treff/møte så veit du at det funker. Dersom du ønsker det får du også sponsor du kan kontakte når angsten evt suget etter dop blir for stort.
hvor lenge har du gått på cipralex? bare vent det funker tilslutt.
Sitat av Slakke-Harry
Har alltid slitt med angst og i perioder bruket Vallergan, Truxal, Valium/stesolid. Valium/stesolid er kanskje det som virker best, men legen begynner å bli restriktiv med å skrive det ut.

Noen som vet om andre medikamenter som fungerer ? (bruker også Efexor 300mg pr dag)
Vis hele sitatet...

Tja, du kan prøve vival? Minuset med valium(etter mine erfaringer) er at tilslutt så funker ikke 1 pille lengre. Så da må man øke.

Er ikke akkurat smart, men det funker. Pass på at du hopper av lasset før du får overdose.


Valium bærer jo diazepam, et stoff som sløver ned cellene, og gjør at du, tja, tenker mindre, og der igjen blir roligere i nervene.

Men det er det faktum, at man blir fort avhengig av disse pillene du har nevnt, spessielt Valium/stesolid, og fører til at man plutselig trenger mer og mer. Legene i Norge er skeptisk til å skrive ut respter på f.eks valium nettopp pågrunn av dette.


Sliter du med psykiske problemer, som f.eks angst er det ikke å anbefale å bruke narkotika, da dette vil kun forverre problemene til mennesker med psykiske problemer.