Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 18508
TLDR: Lier rives og sånn. Bilder under.

Lier sykehus rives som kjent for tiden. Dette er bygninger mange her og i miljøet ellers har et forhold til, og følelsene er blandet.
Noen er triste over å miste et sted de er glad i, noen er glade for å slippe å se fler bilder av de samme slitte korridorene.
Noen irriterer seg fordi de aldri kom seg dit (en bragd spør du meg) og noen er sinte og later som de synes disse bygningene er verneverdige. Naboene jubler.

Jeg bestemte meg for å ta en tur og skvise den siste møkkete dråpa ut av den pastellgrønne kluten kalt B.
E, det brune bygget rett på nedsiden, er alt gjevnet med jorden - en haug av murstein og armeringsjern i et eneste kaos.
B er godt på vei mot samme skjebne, og jeg håpet det ville gi noen litt unike bilder.

Under er et utvalg av disse. Litt av rivningsarbeidet og litt av det som fremdeles står noen dager til. Enjoy! :-)





















For større, skarpere og flere bilder kan man eventuelt klikke seg inn her.
Sist endret av Dirt Chamber; 19. desember 2017 kl. 23:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
kult med oppdatering og meget flotte bilder!!
Fine bilder.
Bra at du var der å dokumenterte rivingsprosessen.
Hvordan har du klart å få bildene så levende!
Bildene ser helt fantastisk ut.
As seen on CCTV
Dirt Chamber's Avatar
Trådstarter
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Hvordan har du klart å få bildene så levende!
Vis hele sitatet...
Hyggelig at du bemerker det. Dette er noe jeg har eksperimentert mye og lenge med å få bedre frem. Noe jeg etterhvert har oppdaget er at det viktigste av alt er naturligvis lys. Treffer lyset et rom, objektene i det eller et område på riktig måte, er mye av arbeidet gjort. Man kan også hjelpe til med lysmaling på stedet. Mye trial and error her.

En annen del er naturligvis prosessen i etterkant. Tar som regel flere eksponeringer og smelter disse sammen i Photoshop manuelt. Det gir mer kontroll, renere og mer naturlige resultater fremfor tonemapping/Photomatix e.l., men tar endel mer tid. Jeg synes det er gøy, så det gjør meg ikke noe. Kan fort ta ti-femten minutter å få tatt nok eksponeringer til å ferdigstille ett eneste bilde om jeg er innendørs og det er lite lys. Trives ofte alene på tur på grunn av dette, hehe.
Sist endret av Dirt Chamber; 21. desember 2017 kl. 02:03.
Nice one
Fantastisk flotte bilder. Liker egentlig egentlig veldig godt bilder av delvis rivde bygninger. Det blir på en måte "ekstremt forfall" :-)
Utrolig bra bilder. Man merker at du har brukt tid på dem. Veldig bra dybdefølelse og komponering, det er estetisk behagelig å se på noen av dem. Pleier du å planlegge når på dagen lysforholdene er riktig, og hvis ja, hvilke forhold tar du hensyn til?
Flott, flott, flott...selv om det er trist å se B blokka forsvinne sånn *sukk*
As seen on CCTV
Dirt Chamber's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jerazol Vis innlegg
Fantastisk flotte bilder. Liker egentlig egentlig veldig godt bilder av delvis rivde bygninger. Det blir på en måte "ekstremt forfall" :-)
Vis hele sitatet...
Takk! Ikke uenig.

Sitat av Nether Vis innlegg
Utrolig bra bilder. Man merker at du har brukt tid på dem. Veldig bra dybdefølelse og komponering, det er estetisk behagelig å se på noen av dem. Pleier du å planlegge når på dagen lysforholdene er riktig, og hvis ja, hvilke forhold tar du hensyn til?
Vis hele sitatet...
Hyggelig å høre. Foretrekker overskya dager, eller dager med litt tåke, slik som her. Det gir et gjevnt, behagelig lys og et forutsigbart resultat på alle bildene den dagen. Klar himmel og sol kan være veldig pent når lyset strømmer inn gjennom vinduer, sprekker e.l, men er samtidig vanskelig å ta bilder av på grunn av den enorme kontrasten mellom skarpt sollys og et ofte mørkt rom. Uansett dag og vær så liker jeg i hvert fall å være på plass før 12.

Sitat av Euphoria82 Vis innlegg
Flott, flott, flott...selv om det er trist å se B blokka forsvinne sånn *sukk*
Vis hele sitatet...
Takker. Ja, den har jo nesten blitt litt ikonisk.
Uvaksinert 👍
Husker jeg var der å besøkte en kompis for mange mange år siden. Husker jeg ikke helt feil så var det vel ett skilt på parkeringen om at man parkerte på eget ansvar. Skal vel ikke si at jeg noen gang øsnket å dra tilbake dit etter det ene besøket. Stakkars de som var der, dopet ned noe helt jævlig. Fy faen for ett opplegg og dette var/er lovlig.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hull i hodet på Lier – Artikkel på NRK
Sist endret av Jerazol; 29. mars 2018 kl. 20:38.
Kan absolutt ingenting om fotografi, men HVA ER DET MED DISSE BILDENE??? Som å være i det samme rommet... Du burde virkelig fattet deg innenfor filmindustrien, slike shots er sjelden næring. Får litt Shutter Island-vibes av enkelte av bildene. Bra jobba, KP til deg!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Lørdagsrevyen på nrk hadde en sak om lier sykehus i dag. Verdt å se!
As seen on CCTV
Dirt Chamber's Avatar
Trådstarter
Sitat av mrocean Vis innlegg
Kan absolutt ingenting om fotografi, men HVA ER DET MED DISSE BILDENE??? Som å være i det samme rommet... Du burde virkelig fattet deg innenfor filmindustrien, slike shots er sjelden næring. Får litt Shutter Island-vibes av enkelte av bildene. Bra jobba, KP til deg!
Vis hele sitatet...
Hjertelig takk! Veldig hyggelig å høre.
Svært gode bilder! Noen av de ser ut til å være fjernet fra flickr, noen sjanse for reupload?

Ser nå at det lå lenke til flere bilder. Liker bildene veldig godt!

Har du noe som passer til 1920x1080, som bakgrunnsbilde?
Sist endret av hippitus; 8. april 2018 kl. 17:34.
As seen on CCTV
Dirt Chamber's Avatar
Trådstarter
Sitat av hippitus Vis innlegg
Svært gode bilder! Noen av de ser ut til å være fjernet fra flickr, noen sjanse for reupload?
Vis hele sitatet...
Mange takk!
Jeg har tatt kontakt med mod for å få fikset linkene, men du kan du se det meste her. :-)
▼ ... over en måned senere ... ▼
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Bra dokumentert selvom det er trist å se at gamle gode Lier blir revet. Hadde mange fine stunder der.
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Bra dokumentert selvom det er trist å se at gamle gode Lier blir revet. Hadde mange fine stunder der.
Vis hele sitatet...
Som pasient eller explorer?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Dirt Chamber Vis innlegg
TLDR: Lier rives og sånn. Bilder under.

Lier sykehus rives som kjent for tiden. Dette er bygninger mange her og i miljøet ellers har et forhold til, og følelsene er blandet.
Noen er triste over å miste et sted de er glad i, noen er glade for å slippe å se fler bilder av de samme slitte korridorene.
Noen irriterer seg fordi de aldri kom seg dit (en bragd spør du meg) og noen er sinte og later som de synes disse bygningene er verneverdige. Naboene jubler.

Jeg bestemte meg for å ta en tur og skvise den siste møkkete dråpa ut av den pastellgrønne kluten kalt B.
E, det brune bygget rett på nedsiden, er alt gjevnet med jorden - en haug av murstein og armeringsjern i et eneste kaos.
B er godt på vei mot samme skjebne, og jeg håpet det ville gi noen litt unike bilder.

Under er et utvalg av disse. Litt av rivningsarbeidet og litt av det som fremdeles står noen dager til. Enjoy! :-)





















For større, skarpere og flere bilder kan man eventuelt klikke seg inn her.
Vis hele sitatet...


Kamera gear?? Elsker bildene
Sist endret av LiamQ_Q; 25. september 2018 kl. 22:08.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Fine bilder noen som veit noke om resten av bygningane? Leste at alle passientane er flytta og resten av avdelingane nedlagt no. Er det kun avd A, B og E som er revne, eller F også?
Sist endret av ankibo; 27. juni 2019 kl. 19:24.
As seen on CCTV
Dirt Chamber's Avatar
Trådstarter
Sitat av LiamQ_Q Vis innlegg
Kamera gear?? Elsker bildene
Vis hele sitatet...
Takk. Disse ble tatt med Canon EOS 7D.

Sitat av ankibo Vis innlegg
Fine bilder noen som veit noke om resten av bygningane? Leste at alle passientane er flytta og resten av avdelingane nedlagt no. Er det kun avd A, B og E som er revne, eller F også?
Vis hele sitatet...
F, som en stund var det eneste gjenværende bygget i sterkt forfall, har blitt pussa opp og ser omtrent nytt ut. G, på nedsiden av det som engang var B og E, ble revet i vinter. C står igjen, men er helt tomt og ikke så veldig spennende.