Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5227
Hei! jeg er 18 år og har siden Juni 2013 gått mye hjemme og har ikke vært ute av landet på noen år. Har vært mye i Tyrkia, Gran Canaria og Bulgaria tidligere med familie men vil helst ikke sitte på fly i mer enn 3 timer.

Ønsker å dra så fort jeg har fått ordnet meg nytt pass og før jeg starter i arbeid.
Ser for meg 3-5 dager, reiser alene og drar for utforske og oppleve nye ting. Drar ikke for å drikke/røyke.

Har sett på følgende land:
- London
- Hellas
- Roma
- Frankrike

Budsjett: 5,000 kr - 7,000 kr (min. 4 dager)
Må inkludere hotell og fly(tur/retur)

Noen som kan anbefale noen av landene? link til hotell, helst nærme sentrum.
Trenger jeg noe mer enn pass, evt. forsikring?

Takk på forhånd
Kan ikke anbefale noen av landene, men du burde ordne reiseforsikring før du drar. Koster et par hunde kroner
Sist endret av EyesWideShut; 1. mars 2014 kl. 21:38.
Exonize's Avatar
Trådstarter
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Kan ikke anbefale noen av landene, men du burde ordne reiseforsikring før du drar. Koster et par hunde kroner
Vis hele sitatet...
Skal jeg få fikse. Men hvorfor anbefaler ikke du noen av landene? drar jo for å oppleve noe og vet London, Roma og Hellas har endel.
London er ganske kult. Finnes utallige hoteller i nærheten av tuben (undergrunnen) og de går overalt. Jeg liker å reise med SAS, så betaler litt ekstra for litt bedre kvalitet og at ting går litt raskere. Men den første gangen jeg dro til london dro jeg med RyanAir, gikk helt greit.

Kjente at det er deilig å reise med noe som ikke høres ut som en blikkboks som prøver å balansere på skyene. Kanskje det var et dårlig fly men den lagde alt for mye knekkelyder Så har bare brukt SAS for å bestille gjennom. Så brukte cirka 2500 fly og hotell i 4 dager

Har vært der på vinteren, høsten og sommeren. Alle veldig vakre tider. Så er det alltid mye som skjer der. Konserter, bygninger, shopping, teater og mye annet.

Beste opplevelsen jeg hadde var da vi lånte sykler og syklet dit veien tok oss. Fikk tatt masse bilder og sett mye mer
Sist endret av emmma; 1. mars 2014 kl. 21:47.
Exonize's Avatar
Trådstarter
Sitat av emmma Vis innlegg
London er ganske kult. Finnes utallige hoteller i nærheten av tuben (undergrunnen) og de går overalt. Jeg liker å reise med SAS, så betaler litt ekstra for litt bedre kvalitet og at ting går litt raskere. Men den første gangen jeg dro til london dro jeg med RyanAir, gikk helt greit.

Kjente at det er deilig å reise med noe som ikke høres ut som en blikkboks som prøver å balansere på skyene. Kanskje det var et dårlig fly men den lagde alt for mye knekkelyder Så har bare brukt SAS for å bestille gjennom. Så brukte cirka 2500 fly og hotell i 4 dager

Har vært der på vinteren, høsten og sommeren. Alle veldig vakre tider. Så er det alltid mye som skjer der. Konserter, bygninger, shopping, teater og mye annet.

Beste opplevelsen jeg hadde var da vi lånte sykler og syklet dit veien tok oss. Fikk tatt masse bilder og sett mye mer
Vis hele sitatet...
Anbefaler du å dra i helgen og bør jeg bestille en samlet pakke? kanskje noen sider du kan anbefale
vis du ønsker og reise til frankrike, så vil jeg anbefale deg Nice og ta toget til monaco på dagstur. I Frankrike ligger prisnivået som i norge nesten. Men hotell og reise er ofte billig. Men anbefaler og reise rett før påske tider eventuelt rett etter, da turist sesongen er på det laveste før påske, men det er fortsatt god tempratur.
Norwegian flyr direkte til nice fra oslo.
Anbefaler ingen av landene fordi jeg ikke har vært der selv Var kanskje litt dårlig formulert. Men har selv lyst å reise til Roma.
Sist endret av EyesWideShut; 1. mars 2014 kl. 22:17.
Altså... Landene? Hva heter hovedstaden i London og Roma?
Sist endret av Freakaholic; 1. mars 2014 kl. 22:45.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Altså... Landene? Hva heter hovedstaden i London og Roma?
Vis hele sitatet...
Alle skjønner da hva han mener..
Hva er du ute etter? Varme, storby, fest eller kultur? Mye turister, eller få turister?

Har vært alle stedene du nevner, utenom Roma. For fire dager ville jeg valgt et sted med kort flytur, så du slipper å bruke for mye av tiden på selve reiseveien.
Mitt tips ville vært å velge fra den billigste kategorien, da man gjerne får betydelig mer moro for lommepengene i disse landene.


Ville vurdert følgene steder, sortert i tre prisklasser.

Billig;
København, Riga, Tallinn, Vilnius eller Krakow.

Moderat;
Praha, Budapest, Barcelona eller Amsterdam

Dyrt;
London, Paris, Nice eller Hvar
London kan være billig. Hvis du velger riktig hotell og dag på å reise

Kanskje litt forskjellig hva folk mener med billig. Nå tenker jeg å bruke 2500 på fly + 4 stjerners hotell

Søk på forskjellige reisesider. Sammenlign. Går så mye opp og ned på priser. Bare å følge med.
Exonize's Avatar
Trådstarter
Ser ut som det blir London egentlig. Har funnet et veldig sentralt hotell i nærheten av Big Ben, Buckingham Palace, London Eye osv.

http://img31.imageshack.us/img31/8691/7hu8.png
▼ ... noen uker senere ... ▼
Flydde en del frem og tilbake fra London i en periode jeg studerte i England. SK vs DY på OSL-LON er egentlig litt 50/50. SK flyr til Heathrow, DY flyr til Gatwick. Ellers er det egentlig ikke store forskjellene. Gatwick er mindre og med færre transfers, men om du bare skal til London og ikke videre, har det ingenting å si. Begge har flytog som tar deg raskt og greit inn til byen. Eneste som er verdt å merke seg er at tax refund på Gatwick er hakket mer knotete enn det er på Heathrow. Planlegger du å storhandle, må du dobbeltsjekke prosessen grundig så du har med deg alle papirene og gjør det riktig - og ikke minst er på flyplassen innenfor åpningstiden til refund-desken. Momsen i England er 20%, så du får igjen 177,67 kr per 1000-lapp du bruker (1000/1,2=833,33 om noen lurer). Det blir jo fort litt penger.

Ellers, benytt kollektivtransport. Ikke fordi taxi er dyrt (det er det ikke), men fordi det fort kan ta veldig lang tid. Og du får sett utrolig mye mer når du må bevege deg rundt på egenhånd. Det er ikke vanskelig, og det er mange du kan spørre.

Vil du gjøre noe spesielt, er det lurt å snakke med et norsk reisebyrå som kan hjelpe deg med å ordne billetter (om du for eksempel vil se fotballkamp i London). Det er fort gjort å bli lurt eller å kjøpe dårlige billetter som ikke er verdt prisen du må betale. Og dessuten blir slikt som fotballkamper og de mest populære musikalene i London fort utsolgt. Kan dog legge til at jeg personlig foretrekker teater og/eller stand-up show, heller enn musikaler, men det er en smakssak.
vurdert restplass? 900 kr tur retur + hotell 7 netter i syden... eller 4 dager i berlin med fly og hotell for 1300
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Kan ikke anbefale noen av landene, men du burde ordne reiseforsikring før du drar. Koster et par hunde kroner
Vis hele sitatet...
Beklager hvis det her er dumt spørsmål, men er dette vanlig? Kjøper folk reiseforsikring for en weekend tur til london osv?

Var en måned i europa i fjor sommer og hadde ikke reiseforsikring da. Aldri kjøpt det til andre korte turer heller.
Altså jeg har reist litt, men eneste gangen jeg faktisk har kjøpt reiseforsikring var når jeg skulle en måned til Afrika.

Tilbake til temaet. Jeg tror uansett hvor du velger å reise av de 4 byene så vil du oppleve masse.
Kan forresten anbefale Berlin, Praha og Gdansk. Billige og flotte plasser.
Sist endret av dinosauren; 24. mars 2014 kl. 14:54.
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Beklager hvis det her er dumt spørsmål, men er dette vanlig? Kjøper folk reiseforsikring for en weekend tur til london osv?

Var en måned i europa i fjor sommer og hadde ikke reiseforsikring da. Aldri kjøpt det til andre korte turer heller.
Altså jeg har reist litt, men eneste gangen jeg faktisk har kjøpt reiseforsikring var når jeg skulle en måned til Afrika.
Vis hele sitatet...
Nei, det vanlige er at folk kjøper helårs reiseforsikring.
Om du skader deg skikkelig i utlandet kan jo sykehusregningene bli astronomiske. Du kan i verstefall risikere å bli gjeldsslave for resten av livet.
Jeg vil si 1200-1300kr for en helårs forsikring hos f.eks Europeiske er en jævlig billig forsikring.
Ikke la deg skremme av charterturer eller turistifiserte områder. Du kan bare hoppe på en scooter eller buss og vips, så er du ute av det. Sjekk på finn etter billige plasser å dra. Selv ville jeg vurdert Albania, men fire dager er kanskje litt lite.
Innen EU får du refundert eventuelle nødvendige helseutgifter (sykehusbesøk etc) du får på reise av folketrygda, så der overlever man fint uten helseforsikring. Du må legge ut dog, om du ikke har reiseforsikring. Har du reiseforsikring gir du bare de reiseforsikringskortet.

Utenfor EU er det lurt med helseforsikring, og i USA *helt* nødvendig. I størstedelen av Asia er de lokale sykehusene såpass gode og billige at du blir finansiellt rævkjørt av et brekt bein, men i USA kommer regningene veldig, veldig fort opp i flere hundretusen.


Ellers, særlig når man er ny reisende er det mye, mye lurere å sove på hostell. (www.hostelworld.com). Der er det andre reisende og betjeningen som er vant til idiotiske spørsmål, er der for å hjelpe og det er fellesrom man kan henge i.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Ikke la deg skremme av charterturer eller turistifiserte områder. Du kan bare hoppe på en scooter eller buss og vips, så er du ute av det. Sjekk på finn etter billige plasser å dra. Selv ville jeg vurdert Albania, men fire dager er kanskje litt lite.
Vis hele sitatet...
Albania er bra ja, absolutt å anbefale, men jeg er enig med deg i at fire dager er litt i underkant der.

Det er allerede mange byer her som er nevnt, selv synes jeg Beograd, Sarajevo, Istanbul, Lisboa, Bilbao, Wien, Budapest og Krakow er flotte byer som ikke tømmer lommeboka helt. Av disse er Wien dyrest, men man kan bo litt utenfor sentrum men allikevel være nær sentrum takkte være Wiens utmerkede t-banesystem.

Reiser du på sommeren og er ute etter sol og strand, så er hele Kroatias kystlinje flott, men personlig synes jeg det er best fra Split og ned mot Montenegro. Øyene Brac og Hvar kan være litt dyrere når det er mange besøkende, men absolutt behagelige steder å feriere på.
Sitat av TopGun Vis innlegg
Nei, det vanlige er at folk kjøper helårs reiseforsikring.
Om du skader deg skikkelig i utlandet kan jo sykehusregningene bli astronomiske. Du kan i verstefall risikere å bli gjeldsslave for resten av livet.
Jeg vil si 1200-1300kr for en helårs forsikring hos f.eks Europeiske er en jævlig billig forsikring.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Forsikringen gjelder også i Norge, så snart man trer utenfor sin egen dør, vel verdt å betale 100 kr i mnd for.

Jeg har aldri skadet meg på ferie, men jeg har flere ganger opplevd at bagasjen har vært forsinket, og da har det vært veldig fint å få 3000 kroner rett på kontoen av forsikringsselskapet for å handle for (om bagasjen blir helt borte får man erstattet alt - innenfor rimelighetens grenser). Har også opplevd at ting har blitt ødelagt både på ferie i Norge og i utlandet, og igjen er det velig greit at dette faktisk blir dekket av reiseforsikringen.
Etter jeg ble frastjålet PC'en og diverse fra den innsjekkete kofferten min har jeg mistet troen på reiseforsikring, hvertfall når det gjelder baggasje.

Sendte inn erstatningskrav og fikk tilbake en hel haug av ting som tydeligvis ikke blir erstattet, det var så si alt utenom klær.

Har kun meg selv å skylde på at jeg ikke leste vilkårene, men man lærer av sine feil..