Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3548
Hei, jeg jobber på en butikk, uten kontrakt. Men kan ikkje si at jeg trives så godt i denne jobben, sjefen er ganske vrien, arbeidsforholdene er ikkje de beste, skitten, harde gulv så man har ondt i beina etter en arbeidsdag.

Men over til saken, siden jeg ikkje har noe kontrakt, kan jeg bare gå på dagen å levere en oppsigelse å gå samme dag? eller er det regler på hvor lenge før man må levere oppsigelsen? De andre som har kontrakt har 3 mnder.
Du kan bare gå uten kontrakt, men vent til dagen etter lønnings dag, så du er sikker på at du får pengene dine
.. "Harde gulv"? Hva er du vandt til? Å gå på puter?
Du har ingen kontrakt, du kan bare dra. Men bruk folkeskikk å si ifra til sjefen din først.
Harde gulv?

Du får gå til sjefen og si at du vil ha lagt myke persiske tepper i hele butikken, eller slutter du?

Ikke bli overrasket om han ber deg manne deg til helvete opp, og ta det gjerne til deg.
Uansett hardhet på gulvet så sier AML at om ikke annet er avtalt er det gjensidig én måneds oppsigelse.

Dette gjelder uansett om du har skriftlig kontrakt eller ei.

Ellers så vet jeg ikke hvor lenge du har jobbet der, men det er ikke uvanlig at "hardhet" på gulvet går seg til etterhvert som du venner deg til å stå. Hvordan ellers klarer folk å jobbe på betonggulv hele dager?
Om det er så forbanna harde gulv, kjøp deg skikkelige sko, med skikkelig demping.
Hvis du går i slitne joggesko på betonggulv er det ikke rart om du har ondt i både rygg og ben etter en arbeidsdag.

OT: Som du sier, du jobber uten kontrakt, og da gjelder vel én måneds oppsigelsestid.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Uansett hardhet på gulvet så sier AML at om ikke annet er avtalt er det gjensidig én måneds oppsigelse.

Dette gjelder uansett om du har skriftlig kontrakt eller ei.

Ellers så vet jeg ikke hvor lenge du har jobbet der, men det er ikke uvanlig at "hardhet" på gulvet går seg til etterhvert som du venner deg til å stå. Hvordan ellers klarer folk å jobbe på betonggulv hele dager?
Vis hele sitatet...
Om han har jobbet der en stund uten kontrakt så har jo butikk eieren gjort noe ulovlig, å da har jo ts ett press middel mot han uansett.
Om han jobber i restaurant, vet jeg at mange har en gummimatte med kassen.

Vi hadde dette på Pizzabakeren når vi lagde pizza. Å stå rett opp å ned i 5-7timer samme plass gjør ikke godt!
Da hjelper det med litt gummi på golvet.

Ellers ville jeg jo snakket med sjefen istedet bare for å si opp. Kanskje du kan forandre på noe?
Er det lovlig å ikke ha arbeidskontrakt i Norge? Hvordan fungerer det egentlig? Får du betalt svart?
Har man ikke arbeidskontrakt, så har man vel strengt tatt ikke avtalt noe oppsigelsestid, og kan vel derfor gå på dagen?
Her er jeg ikke helt sikker, men dette hørtes jo logisk ut for meg...
Sist endret av caperno; 16. september 2011 kl. 18:17.
Sitat av caperno Vis innlegg
Har man ikke arbeidskontrakt, så har man vel strengt tatt ikke avtalt noe oppsigelsestid, og kan vel derfor gå på dagen?
Her er jeg ikke helt sikker, men dette hørtes jo logisk ut for meg...
Vis hele sitatet...
Nei, det er fastsatt i arbeidsmiljøloven.

Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#15-3
Sist endret av s1gh; 16. september 2011 kl. 18:20.
Men her menes det vel at det - med mindre noe annet er avtalt spesifikt ifm oppsigelsestid - er 1 mnd oppsigelsestid...?

Uten arbeidskontrakt har man vel strengt tatt aldri "jobbet" der, rent juridisk? Selv jobba jeg i butikk, hvor kontrakten min utløp og jeg jobbet videre en måneds tid, men hvor jeg endte med å gå på dagen til fordel for et bedre tilbud.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Men her menes det vel at det - med mindre noe annet er avtalt spesifikt ifm oppsigelsestid - er 1 mnd oppsigelsestid...?

Uten arbeidskontrakt har man vel strengt tatt aldri "jobbet" der, rent juridisk? Selv jobba jeg i butikk, hvor kontrakten min utløp og jeg jobbet videre en måneds tid, men hvor jeg endte med å gå på dagen til fordel for et bedre tilbud.
Vis hele sitatet...
Hvis man har fått utbetalt lønn på papiret (altså ikke svart) så har man jo jobbet der. Det er også vanskelig å bortforklare at det da antageligvis har foreligget en muntlig avtale om arbeid. Det foreligger derimot formalkrav til arbeidskontrakt etter arbeidsmiljøloven (bla at den skal være skriftlig), men two wrongs don't make a right. Mangel på arbeidskontrakt fjerner ikke de andre kravene etter AML, som f.eks. gjensidig oppsigelsestid.

De færreste mottar lønn uten å gjøre jobb, og motsatt de færreste utbetaler lønn uten at det har foregått noe arbeid. Så akkurat så firkantet er ikke jussen.
Sist endret av MrBlaine; 20. september 2011 kl. 11:30.
Huh, da lærte hvertfall jeg noe nytt
Offtopic, men vet om en del mennesker som har problemer med føtter og rygg grunnet hardt gulv. Dette er da på byggeplass, hvor værnesko med "spikertramp" plate i skoene er påbudt. At folk som har en jobb hvor de kan benytte skikkelige sko klager over hardt gulv er for meg uforståelig.
Alle som klager over trådstarters problem med harde gulv hadde ikke hatt noe problem med å bytte ut parketten i stua med betong?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hei, jeg jobber på en butikk, uten kontrakt. Men kan ikkje si at jeg trives så godt i denne jobben, sjefen er ganske vrien, arbeidsforholdene er ikkje de beste, skitten, harde gulv så man har ondt i beina etter en arbeidsdag.

Men over til saken, siden jeg ikkje har noe kontrakt, kan jeg bare gå på dagen å levere en oppsigelse å gå samme dag? eller er det regler på hvor lenge før man må levere oppsigelsen? De andre som har kontrakt har 3 mnder.
Vis hele sitatet...
Om du kan gå på dagen kommer litt an på hvor lenge du har jobbet der.
Har du jobbet der i f.eks 1 år har du vanlig oppsigelsetid, uavhengig om du har kontrakt eller ei (du er per def ansatt der uansett)...
Sist endret av Spelly; 21. september 2011 kl. 22:31.
Er man i prøvetid er vel oppsigelsen 14 dager?
Jobber selv på butikk med harde gulv over alt, har vært der i 3 år og jeg har forsatt vont etter hver dag, og jeg går med crocks! eller hva det heter, gummisko som har utrolig mye demping! har også en del ryggproblemer så jeg "forstår" TS men vil man jobbe i butikk eller andre plasser som ikke har putegulv må man nesten bare bite tenna sammen ja men for all del! dra til lege, fysioterapaut det hjelper, skal på jobb selv om ca 1 time nå, har ryggskade og halter på 1 fot og er forkjølet! ekke gøy men skal man ha penger i lommeboka må man bite tenna sammen og jobbe!
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Jobber selv på butikk med harde gulv over alt, har vært der i 3 år og jeg har forsatt vont etter hver dag, og jeg går med crocks! eller hva det heter, gummisko som har utrolig mye demping! har også en del ryggproblemer så jeg "forstår" TS men vil man jobbe i butikk eller andre plasser som ikke har putegulv må man nesten bare bite tenna sammen ja men for all del! dra til lege, fysioterapaut det hjelper, skal på jobb selv om ca 1 time nå, har ryggskade og halter på 1 fot og er forkjølet! ekke gøy men skal man ha penger i lommeboka må man bite tenna sammen og jobbe!
Vis hele sitatet...
*ler* om du går med slike sko så er det på ingen måte rart at du har vondt. Disse skoa er gode nok til å gå 10 min på stranda med, de gir absolutt ingen demping. Skaff deg ordentlige sko du.
dette er da jobbesko som vi har fått med butikken eller kjeden selv? vil ikke tro at de gir oss dårlige sko? om de gjør de må de forvente at sykmeldingene får opp
Lol hvis det er slike crogs som ble så populær for en tid siden er de ikke bra for deg. Invester i skikkelige helse sko eller joggesko til over tilbudspris. Da merker du forskjell.
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
dette er da jobbesko som vi har fått med butikken eller kjeden selv? vil ikke tro at de gir oss dårlige sko? om de gjør de må de forvente at sykmeldingene får opp
Vis hele sitatet...
Det er billige drittsko, rett og slett. Ordentlige sko er dyre, og mest sannsynlig ikke noe bedriften vil betale for.
Huh.. ja får prøve da, jeg synes jo at dempingen i skone er bra, sekker jo litt ned i dem når jeg har dem på.. men får vel invistere i noe annet da neste lønning