Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 36073
Hei

Jeg trenger en bokmål-nynorsk ordbok til pcn. Den skal brukes på eksamen (10. kl). Det kan IKKE være et oversettelses program og den må IKKE være avhengig av internet, siden dette ikke er lov. Det skal altså bare være et program som jeg skal kunne instalere på pcn min, skrive inn et bokmål ord og få det nynorske ordet. Noen som veit om noe sånt?

Tusen takk.

Beklager hvis det finnes liknende tråder fra før. Da får dere bare kjefte i vei.

Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle legge denne, men hvis den er på feil sted så får noen heller flytte den.
Ikke avhenging av internett? Hm, tenkte på http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html


vet ikke om noen som ikke må ha internet, tror de fleste er online.
Sitat av Csplayer
Ikke avhenging av internett? Hm, tenkte på http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html


vet ikke om noen som ikke må ha internet, tror de fleste er online.
Vis hele sitatet...
vi har jo også www.ordbok.no men jeg tenker mere på et program som skal instaleres på pcn...
Mhm.. Jeg prøver å søke litt på google for deg Poster om jeg finner noe spesielt.
Sitat av Csplayer
Mhm.. Jeg prøver å søke litt på google for deg Poster om jeg finner noe spesielt.
Vis hele sitatet...
Tusen takk har ikke så veldig god tid, skal ha eksamen i morgen, og jeg trodde ikke det var lov med pc ordbøker, men fikk vite i dag at det er lov og nå har jeg det travelt, så tusen takk
Kanskje denne - http://www.nynodata.no/nn/produkt/nyno

du kan laste ned en demo. har ikke prøvd så vet ikke helt hvordan det funker. men ser lovendes ut. eller du må bestille
Nyno tar hele tekster... Men funker også fint til et og et ord.

Problemet er vel at det ikke er lov med slike program til eksamen.
Sitat av The Freak
Nyno tar hele tekster... Men funker også fint til et og et ord.

Problemet er vel at det ikke er lov med slike program til eksamen.
Vis hele sitatet...
stemmer, får ikke lov å bruke det
www.clue.no

Finnes på en tracker nær deg!
agreed
men som du sikkert har fått med deg microcefalus, så kan du ta med en minnepenn og dermed ha nyno på den og kjøre den derfra (mener jeg har gjort det før en gang på tentamen)
Bob Sacamano
John B's Avatar
Hva med Clue?

Litt for sen
Sist endret av John B; 21. mai 2008 kl. 16:14.
Hvorfor får du bruke clue og ikke nyno
Ekstint version 1.3 er et slikt program. Det er gratis og kan oversette enkeltord og hele tekster. Det er visst laget av en student eller professor ved NTNU. Søk på google så finner du det. Programet er ikke så brukervennlig siden du må bruke kommandolinjer, men det er bare å lese den korte manualen så får du det nok til. Har selv brukt dette på mange nynorsk innleveringer. Anbefaler deg dog og lime den konverterte teksten inn i word etterpå for å rette på eventuelle småfeil ved hjelp av rettefunksjonen.
Sist endret av Jaso; 21. mai 2008 kl. 16:20.
Kan man bruke slike ordbøker som dette på tentamener?
Sitat av Csplayer
Kan man bruke slike ordbøker som dette på tentamener?
Vis hele sitatet...
Dette er eksamen, og ja man kan bruke alle ikkekomuniserbare hjelpemiddler. Hvilke regler skolen din har på tentamner veit jeg ikke
Er ikke alle regler ganske like fra skole til skole?
Sitat av Csplayer
Er ikke alle regler ganske like fra skole til skole?
Vis hele sitatet...
Hvis skolen din vil nekte deg å bruke pc ordbok på tentamen, så kan de det, men eksamen er i hvertfall likt i hele norge
ok.. jeg blir nok nektet, min skole er ganske rar
Når du er inne i word, trykker du på verktøy --> oppslag. Så velger du Norsk-ny norsk. Alle datamaskinene har det ikke, men skole dataen jeg brukte hadde hvertfall det.

Edit: den vil ikke åpne et nytt bilde, den vil bare legge seg vedsiden av dokumentet.
Sist endret av lolsannn; 21. mai 2008 kl. 17:15.
Man kommuniserer ikke med et oversettelsesprogram da?
Sitat av detos
Man kommuniserer ikke med et oversettelsesprogram da?
Vis hele sitatet...
på siden til Udir står det : Alle hjelpemidler er tillatt på eksamen med unntak av Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon. For norsk og fremmedspråkene er heller ikke oversettelsesprogrammer tillatt.
ja, hørte det nå...
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Csplayer Vis innlegg
Ikke avhenging av internett? Hm, tenkte på http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html


vet ikke om noen som ikke må ha internet, tror de fleste er online.
Vis hele sitatet...
Dere burde ikke bruke denne linken den har så mye feil og mangler de enkleste ord
Hva er det som er feil da?