Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2427
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Norges første Internettprogram
Pressemelding fra Rød Valgallianse 2001-08-08

Vekk med tellerskritt og forbud mot Microsoft i offentlig sektor er blant RVs krav.

RV har, som første parti i Norge, lagt fram et politisk program for Internett. Vi tror dette er det første rent internettpolitiske program i VERDEN. Ettersom Norge nå er land nr. 1 i verden i internettbruk, syns vi det er på tide.

RV tar utgangspunkt i at Nettet og teknologien i seg sjøl ikke kan løse problemer i samfunnet – det kan bare mennesker gjøre. Teknologi er et redskap som kan brukes både for å utvikle totalitær kapitalisme og fri og demokratisk kommunisme. RV slåss for en Internettpolitikk som minsker dataklasseskiller, og bruker nettet til fordel for verdens fatttigste og mest undertrykte.

Blant kravene RV stiller er:

Alle elever og lærere må ha egen PC med Internett.

Skolebøker gratis på Internett med kompensasjon til forfattere og forlag. RV støtter aksjonen for å legge ut skolebøker på nett.

Opprust lokalbibliotekene. Bibliotekene må bli senter for digitalisert kultur og kunnskap.

Støtte til høyverdig Internett-innhold, inklusive pressestøtte til gratis nettaviser.

Forbud mot lukket, proprietær programvare som Microsoft som standard i stat og kommune.

Linux og annen fri og åpen kildekode-programvare i skolen

Vekk med tellerskritt.

Fastpris på telefon.

Gratis telefon til alle med trygd eller funksjonshemninger, betalt av staten.

===========================

Dette er det største bullsheitet jeg noen gang har lest.. at RV akter å ha dette på programmet, selv om en av norges største Linux-guruer stod frem for 2-3 uker siden og sa at det ikke var praktisk gjennomførbart fordi at det ikek er nok linux support folk i norge for noe slikt.. men allikavel tar ikek han idiotiske RV-fyren ett hint.. jaja.. make up your own minds

latterlig.. forby MS i det offentlige.. helt latterlig
Det er lett å love, men vanskelig å gjøre noe med.. alt jeg har si.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
det er jo helt idiotisk å forby ms produkter på skoler og andre steder. det er mye enklere å bruke og det har ikke bydd på så altfor store problemer å kjøre windows på skoler. dessuten er det ikke i nærheten av nok folk som kan bruke linux, ikke av elever, ansatte i stat/kommune, eller støtteapparat. hele ideen er idiotisk spør du meg.
Hva skjer hvis staten piratkopierer windows, office etc. Greit nok, Norge får en bot, den kan vi betale, staten kan ikke sette seg selv i fengsel, så vi går fri. Eneste hvis MS saksøker..
Originally posted by zeth
Det er lett å love, men vanskelig å gjøre noe med.. alt jeg har si.
Vis hele sitatet...
Akkurat det der som er problemet til politikerene. De biter over alt for mye. Dette er egentlig ikke relevant i det hele tatt, ettersom RV ikke er i nærheten av å "vinne" valget. Og om de mot all odds skulle danne regjering neste år skal jeg spise sokkene mine om dette er noe de akter å gjennomføre. Å forby Microsoft i det offentlige, fy faen så latterlig.
Men tanken ER god. Må nesten forsvare rv litt her da. At de skal fremme bruken av opensource programmer og operativsystemer i staten er jeg ett-hundre prosent FOR. nso, du påpekte at supporten når det gjelder linux i norge er alt for dårlig, men stiger etterspørselen og bruken, følger dette automatisk. Det sier jo seg selv.

MEN, om veien å gå er et totalforbud av microsoft i staten er jo diskutabelt..
rekylvinyl.no
Originally posted by Gusto
det er jo helt idiotisk å forby ms produkter på skoler og andre steder. det er mye enklere å bruke og det har ikke bydd på så altfor store problemer å kjøre windows på skoler.
Vis hele sitatet...
det som er poenget her er ikke at windows er for buggete for RV, det er penger. er du klar over hvor mange penger skolen i norge bruker på å kjøpe lisens fra ms? ligger jo p ca. 900 per maskin! tenk på regnestykket.
tenk det så på hvor mye billigere det hadde vært om de hadde brukt et gratis os. koster ingenting uansett. det penger kommer til å gå til her, er support. og muligens noe opplæring av noen utdaterte lærer som aldri har rørt linux. kan regne med at overganger kommer til å koste, mye opplæring, men tro ikke at skolen i dag bruker mange titalls mill kr allerede på ms support.
Originally posted by Gusto

dessuten er det ikke i nærheten av nok folk som kan bruke linux, ikke av elever, ansatte i stat/kommune, eller støtteapparat. hele ideen er idiotisk spør du meg.
Vis hele sitatet...
den er absolutt ikke idiotisk. å forby ms er radikal, typisk RV, men man må jo begynne ett sted? opensource ligger i fremtiden.
nso siterte en linuxfyr som sa at det ikke var nok linuxfolk i norge til å kunne gjennomføre dette, det er sant. hvem har sagt noe annet? tror dere at det hadde vært nok msfolk i norge hvis stortinget hadde bestemt for en del år siden, nå skal hele skolen bruke windows 1.0? det er jo soleklart at dette må gå over tid.
dessuten, elever og lærere vil absolutt ikke ha noe problemer med en overgang til linux, surfing, epost, og office pakken i linux er like simpelt å bruke som i windows. opplæring av disse trengs ikke. det er oppøæring av itlærerene det er snakk om.

metrom
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
metrom:
ok, ideen er ikke idiotisk, tok litt hardt i der. men å bare sette igang å forby ms og gå rett over til linux er ikke så lurt. jeg synes at noen skoler rundtom i landet kunne ha hatt et testår med linux kjørende for å se hvordan det går, og hvis det blir en suksess kan det utføres over hele landet. da er vi også litt mer forberedt på trøbbel som kan skje underveis.
Forslaget er ikke gjnomførbart i det hele tatt!!!!

"Alle skal ha få internett, pc ol" vet dere hvor mye dette vil koste?
Og jeg er imot all overstyring fra staten, hvis jeg vil bruke ms på skolen så må jeg få lov til det uten å være en kriminell. Eller hvis jeg vil bruke linux så er det mitt valg..

Dette karaktiserer kommunismen og planøkonomien så bra, STATEN skal bestemme hva vi skal like og få lov til..
Gusto: Selvsagt må dette testes ut, men problemet til de fleste it-administratorer er jo at de ikke vet hvordan de skal håndtere problemene når ikke ting virker som de skal. Det er datacrasher som lager mest rabalder i klasserommet. Og som de fleste vet har linux en tendens til å virke som det skal i større grad enn microsoft sine os. Det er klinisk bevist.