Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  136 16257
Sitat av goillum Vis innlegg
Der skjønte du det, det er jobben deres. Ellers så er de fanboys som ikke lever for annet enn biip.

Freakforum er i seg selv et vellutviklet system, det er noen av brukerne som er problemet.
Vis hele sitatet...
Stormen, her på nFF er en av de som jobber og er admin på biip.
Sitat av Kosy Vis innlegg
Stormen, her på nFF er en av de som jobber og er admin på biip.
Vis hele sitatet...
Hva så? Han henger her? Om det var kun til informasjon så "too late" visste det alt. Tingen er at han tjener penger, nso bruker penger.
Skjønner det. Hvis det ikke er mulighet for koding av dette, så er det ingen sak å snakke om.
og en ting til, brukerne er problemet? ja! kommer brukerne alltid til å være her? ja! kommer da problemet alltid til å være der? enda en gang, ja! og da må systemet endres for å fikse problemet.. nff trenger det kanskje ikke SÅ mye ettersom det vistnok ikke er et så stort problem men. jeg tenker bare litt teoretisk her nå. vil man eliminere et problem og systemet ikke er designet for dette så er det jo kanskje på sin plass å utvikle systemet videre så problemet elimineres? NFF er et gratisforum og trenger kanskje ikke være SÅ perfekt. man kan jo rette på alt, for ingenting er i teorien perfekt. spørs hva man prioriterer, og inne på nff er ikke dette førstepri som jeg kan forstå men det er fortsatt et forum og diskutere dette kan være intressant for f.eks.. meg? :P
Sist endret av Vattmaffi; 4. januar 2009 kl. 19:37.
Det er da en mulighet for det, men som moderatorene prøver å forklare alle de som syter å klager over dette så kommer det ikke til å skje.

Sitat av Vattmaffi Vis innlegg
og en ting til, brukerne er problemet? ja! kommer brukerne alltid til å være her? ja! kommer da problemet alltid til å være der? enda en gang, ja! og da må systemet endres for å fikse problemet.. nff trenger det kanskje ikke SÅ mye ettersom det vistnok ikke er et så stort problem men. jeg tenker bare litt teoretisk her nå. vil man eliminere et problem og systemet ikke er designet for dette så er det jo kanskje på sin plass å utvikle systemet videre så problemet elimineres? NFF er et gratisforum og trenger kanskje ikke være SÅ perfekt. man kan jo rette på alt, for ingenting er i teorien perfekt. spørs hva man prioriterer
Vis hele sitatet...
nff er et gratis forum: ja.

nff trenger ikke være SÅ perfekt? Synes nff er mange ganger så perfekt som man skal forvente fra et gratis forum. Som jeg har nevnt tidligere, se på det som er gjort i stedet for å klage på en SÅ liten bagatell som at Knut Knutsen ikke får vite hvorfor tråden hans om at han ville sprenge huset til naboen i lufta ble slettet.
Sist endret av Berre; 4. januar 2009 kl. 19:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De bruker lang tid på å forklare brukere som klager. Hvorfor ikke bli kvitt dette?
De bruker utrolig mye mindre tid på å fortelle de få som klager i motsettning til alle trådene som blir slettet. Correct me if I'm wrong.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vattmaffi Vis innlegg
og en ting til, brukerne er problemet? ja! kommer brukerne alltid til å være her? ja! kommer da problemet alltid til å være der? enda en gang, ja! og da må systemet endres for å fikse problemet.. nff trenger det kanskje ikke SÅ mye ettersom det vistnok ikke er et så stort problem men. jeg tenker bare litt teoretisk her nå. vil man eliminere et problem og systemet ikke er designet for dette så er det jo kanskje på sin plass å utvikle systemet videre så problemet elimineres? NFF er et gratisforum og trenger kanskje ikke være SÅ perfekt. man kan jo rette på alt, for ingenting er i teorien perfekt. spørs hva man prioriterer
Vis hele sitatet...
Det er et fåtall av brukerane som klager på det som blir sletta. Dei aller fleste ser det sjølv. Det er i heile tatt en liten del av brukerane som står for svært mykje av det som blir fjerna.

Derfor er det ikkje verdt arbeidet det er å lage ei bedre løsning. Ingen kan gjere alle lykkelige, og det at nFF har såpass mange medlemmer som det har tyder jo på at dei aller aller fleste ikkje ser nevneverdige problemer med det, fordi dei ikkje opplever å få så mykje sletta, og dei forstår det om dei får det.

Det er på ingen måte et stort problem å kode noko som sender PM når ting blir sletta, men vi har ikkje ønske om å gjere det, fordi det då blir forventa at en får varsel, og kru må bruke tid på å skrive begrunnelse. Dei begrunnelsane vi i dag oppgir er stortsett enstavelsesord som ikkje er særlig meir enn stikkord som alle kan regne seg fram til ut frå reglane våre...

Kort sagt - det står på viljen, ikkje på teknisk kompetanse.

Det sagt, så diskuterer vi faktisk korleis vi skal gjere slikt meir intuitivt, og det er ikkje for å vere jævlige vi har inntatt den holdninga vi har - det er enkelt og greit fordi vi har litt meir erfaring med moderering av nFF enn det fleirtalet som roper på slikt har...

Sitat av goillum Vis innlegg
De bruker utrolig mye mindre tid på å fortelle de få som klager i motsettning til alle trådene som blir slettet. Correct me if I'm wrong.
Vis hele sitatet...
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=114110

Vi har slutta å svare på den slags, fordi det uten unntak omtrent førte til kverulering om slettegrunnlag, og tok mykje tid.
Sist endret av vidarlo; 4. januar 2009 kl. 19:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
som jeg sa tidligere, med et slikt system sparer man tid over LENGRE tid, hadde nff hatt et slikt system hadde ikke moderator trengt å bla opp screenshot og diverse diverse for å forklare en mengde sure fok, men dette har vi jo vært inne på lengre oppe i diskusjonen? er vi ikke enige om at dette er bare å lufte idèer, diskutere.. ikke klaging eller noe som helst. Og moderatorer er jo ikke forpliktet til å sitte på slike tråder å forklare seg, det er deres eget valg, og kanskje deres frustrasjon som driver dem til å gjøre det..

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kort sagt - det står på viljen, ikkje på teknisk kompetanse.
Vis hele sitatet...
eller prioriteringer om du vil! som nevnt tidligere det er jo kanskje 1000 ting som er viktigere enn et slikt system
Sist endret av Vattmaffi; 4. januar 2009 kl. 19:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Fordi vi sletter, som nevnt over, meir enn du har anelse om.



Screenshot av vanlig diskusjon sånn kru ser det. Dei sensurerte områda er sletta tråder.

PM til ting som blir sletta er uaktuelt, fordi det vil ta for mykje tid. Sjølv om biip har fleire medlemmer enn nFF, så mistenker eg paradoksalt nok at dei har mindre sletta...
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre om hvorfor det er ca like mange tråder der, som det er i virkeligheten (for oss)?

Nekter å tro at det er så mange slettede emner.
Kanskje poster, men ikke emner.
Sist endret av Pippole; 4. januar 2009 kl. 19:50.
Sitat av Vattmaffi Vis innlegg
som jeg sa tidligere, med et slikt system sparer man tid over LENGRE tid, hadde nff hatt et slikt system hadde ikke moderator trengt å bla opp screenshot og diverse diverse for å forklare en mengde sure fok, men dette har vi jo vært inne på lengre oppe i diskusjonen? er vi ikke enige om at dette er bare å lufte idèer, diskutere.. ikke klaging eller noe som helst. Og moderatorer er jo ikke forpliktet til å sitte på slike tråder å forklare seg, det er deres eget valg, og kanskje deres frustrasjon som driver dem til å gjøre det..



eller prioriteringer om du vil! som nevnt tidligere det er jo kanskje 1000 ting som er viktigere enn et slikt system
Vis hele sitatet...
Mengde sure folk? Det er bare du og et par andre som maser om et slikt system. Er dette virkelig noe å diskutere? Du har allerede fått svar av slashdot...

Ting som blir slettet bryter med reglene: http://www.freakforum.nu/forum/vis_regler.html Så jeg skjønner ikke hva problemet er!
Sitat av slashdot Vis innlegg
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=114110

Vi har slutta å svare på den slags, fordi det uten unntak omtrent førte til kverulering om slettegrunnlag, og tok mykje tid.
Vis hele sitatet...
Skjønner jeg godt, hadde ikke orket å starte med å svare på det engang.
hvor maser jeg etter et slikt system? jeg frammhever bare fordelene med det, hva jeg vil diskutere eller ikke skal du bare drite i, hva som intreserer meg trenger ikke være av din interesse?

eneste jeg får imot meg er at jeg klager, og da motsier jeg de og sier jeg klager ikke i det heletatt, også kommer du å sier jeg maser? jeg har ikke bed noen om å sette igang å lage et slikt system jeg
Sist endret av Vattmaffi; 4. januar 2009 kl. 19:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Pippole Vis innlegg
Kan jeg spørre om hvorfor det er ca like mange tråder der, som det er i virkeligheten (for oss)?
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikker på hva du vil fram til. Slik jeg forstår det spekulerer du i om de uskarpe radene er vanlige umodererte tråder som er gjort uleselige? Saken er nemlig at i de nyeste versjonene av vBB kan vi mykslette tråder. Det vil si at de fortsatt finnes i databasen, men er markert som usynlige for alle utenom administratorer og moderatorer. Derfor vil vi, i våre trådlister, se alle tråder som noensinne har blitt opprettet. Inkludert de slettede.

Sitat av Pippole Vis innlegg
Nekter å tro at det er så mange slettede emner.
Kanskje poster, men ikke emner.
Vis hele sitatet...
Tro hva du vil, skjermskuddet er ekte.
jeg er heller intresert i å se om det er flere enn meg som mener et slikt system er positivt, og hva andre mener er negativt med det. Negative var først at det var tidkrevende å lage, det positive er at når man først har et slikt system oppe og går så eleminerer man problem enten om det er stort eller ikke. Konklusjonen på det negative ble fra å være tidkrevende ting til å være en enkel affære, men at de ikke prioriterer dette.

S3MT3X: du trenger kanskje ikke drite i det, var litt feil valg av ord der, så det nå:P
Sist endret av Vattmaffi; 4. januar 2009 kl. 20:06.
Ok Jeg bare syntes det virka som at det ikke stemte med tråder som var listet opp der da, og når postene ble postet i de trådene på den tiden skjermbildet ble tatt.

Men nok om det.

Jeg er allikevel uenig at det blir noe særlig mer jobb. Det er jo egentlig ikke snakk om mye mer jobb, det er snakk om endring av rutiner, mener jeg. Dersom det hadde blitt en rutine og skrive 2-3 stikkord, ville det fort ikke bli sett på som noe mer jobb.

Dersom medlemmer får en liten notis om en slettet post, vil det også føre til (i de fleste tilfeller) at de tenker seg om en ekstra gang neste gang de poster noe.
Om de får en slettet post uten noen som helst anelse om hvorfor, så komme de også til å poste en lignende tråd i fremtiden.

Når man veier de to tingene mot hverandre, så vil det på sikt bli mindre jobb. Kanskje det blir litt mer jobb en det er nå, men det er ikke snakk om mye. Om det blir et så gedigent problem, så er det kanskje en mulighet å sette inn 2-3 ekstra moderatorer?
Jeg føler at dere burde være mer åpne for dette forslaget, og kanskje prøve det ut. Om det viser seg at det er så ille dere skal ha det til, så kan dere vel bare fjerne det igjen?
Sist endret av Pippole; 4. januar 2009 kl. 20:10.
jeg ser folk blir plutselig dritsure og kommer med veeeldig negative kommentarer og gjerne samme kommentarer og grunnlag hele tiden, istedet for å kanskje være litt åpen for forslaget istedet for a rakke ned på det. for det er jo i teorien et positivt forslag, om det er gjennomførbart eller om dere i det heletatt VIL prøve å gjennomføre det kan man jo bare si det? istedet for å starte store krangler om et lite forslag. det GÅR an å si "et bra forslag men jeg tror ikke det er gjennomførbart" istedet for å si "er du virkelig så dum at du trenger å bli fortalt hvorfor posten din har blitt slettet?"

Kverrulering er noe mange elsker så, jeg kan forstå hvorfor slike ting oppstår:P
Sist endret av Vattmaffi; 4. januar 2009 kl. 20:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med og gi folk en grense?
Si feks 5 inlegg blir slettet = ban
kanskje folk hadde blitt litt mer forsiktige på hva de legger inn på forumet
Sitat av Vattmaffi Vis innlegg
jeg ser folk blir plutselig dritsure og kommer med veeeldig negative kommentarer og gjerne samme kommentarer og grunnlag hele tiden, istedet for å kanskje være litt åpen for forslaget istedet for a rakke ned på det. for det er jo i teorien et positivt forslag, om det er gjennomførbart eller om dere i det heletatt VIL prøve å gjennomføre det kan man jo bare si det? istedet for å starte store krangler om et lite forslag. det GÅR an å si "et bra forslag men jeg tror ikke det er gjennomførbart" istedet for å si "er du virkelig så dum at du trenger å bli fortalt hvorfor posten din har blitt slettet?"

Kverrulering er noe mange elsker så, jeg kan forstå hvorfor slike ting oppstår:P
Vis hele sitatet...
Slashdot har allerede sagt at de kan gjøre det, men de vil ikke.

Sitat av Incogn1to Vis innlegg
Hva med og gi folk en grense?
Si feks 5 inlegg blir slettet = ban
kanskje folk hadde blitt litt mer forsiktige på hva de legger inn på forumet
Vis hele sitatet...
Tror det finnes en slik grense fra før av, men hvor mange poster er jeg dog ikke sikker på.
Sist endret av S3MT3X; 4. januar 2009 kl. 20:26.
Sitat av Incogn1to Vis innlegg
Hva med og gi folk en grense?
Si feks 5 inlegg blir slettet = ban
kanskje folk hadde blitt litt mer forsiktige på hva de legger inn på forumet
Vis hele sitatet...
prikkesystem?
et bra forslag men jeg tror ikke det er gjennomførbart
prøvde også å lage en slik diskusjon som dette en gang:P men, den ble også slettet før jeg fikk trekke pusten en gang;P

Så, er rart de ikke har sletta denne allerede
Sitat av S3MT3X Vis innlegg
Tror det finnes en slik grense fra før av, men hvor mange poster er jeg dog ikke sikker på.
Vis hele sitatet...
Det gjør det ikke.
Er helt klart gjennomførbart, men man vil etterhvert miste MANGE medlemmer her.
Men de merker det jo hvis man spammer og bare sender de en pm med beskjed om å skjerpe seg eller så blir det ban
Sitat av S3MT3X Vis innlegg
Slashdot har allerede sagt at de kan gjøre det, men de vil ikke.
Vis hele sitatet...
.. og som jeg har allerede sagt, VET dette. men jeg sier ikke at Slashdot blir "dritsur" jeg tenker på reaksjoner ikke bare på denne tråden, men ellers. folk skal kverrulere hele tiden og om noen sier noe de mener er helt på tryne så går de rett på sak og blir frekke og opptrer som bedrevitere istedet for å være litt ydmyk og heller hode en god tone.
Sitat av appel Vis innlegg
et bra forslag men jeg tror ikke det er gjennomførbart
Vis hele sitatet...
håper ikke dette blir sett på som reklame..
men Root.no har da det så ingenting er umulig
Et prikksystem vil nok ikke fungere særlig bra, strengt tatt syns jeg det fungerer rimelig bra som det gjør i dag hvor Crew/Admins har tre virkemidler:

1. Sletting av post
2. Tempbans av varierende lengde
3. Permbans

Det er nesten umulig å tilpasse et prikksystem slik at det fungerer hensiktsmessig og at x antall prikker = tempban og x antall tempbans er permbans. Det vil alltids finnes nyanser, det vil alltid være regelbrudd som bør og skal føre direkte til permbans etc. etc .etc.
Ikke for å være rævslikker, men jeg synes modsa gjør en bra jobb, skjønner ikke hva dere klager over.

Det blir vel sletta flere tråder enn de fleste skriver innlegg hver dag, så de som eventuelt hadde fått jobben med å sende pm til alle som får trådene sine sletta hadde endt med senebetennelse.
Jeg har ikke lest alt men jeg vil bare si:

Jeg har vært regga her i snart 3 år, og jeg bare simpelt, elsker nFF! Dette sier jeg ikke for å skryte, men fordi jeg syntes de som driver forumet gjør en bra jobb.

Hvis du ikke liker forumet, hvorfor i all verden bruke tiden din på det? Nå snakker jeg til alle som syntes at nFF har strenge moderatorer.

Jeg har selv fått en mengde med slettede emner selv, men jeg kaller ikke moderatorene for jævler.

Hvis du vil ha et forum der du nesten ikke blir kontrollert av moderatorer, join www.diskusjon.no og andre forumer uten verdige regler!

Takk!
Derfor koding av automatisk pm er foreslått.
har ikke merket at noen kaller moderatorne for jævler eller sier de missliker forumet, kanskje trådstarter var litt på kanten ved valg av tittel men, jeg trokke noen syns at moderatorne er no jævler. for.. de er jo ikke det? rett og slett!
Sitat av junkpal Vis innlegg
Jeg har ikke lest alt men jeg vil bare si:

Jeg har vært regga her i snart 3 år, og jeg bare simpelt, elsker nFF! Dette sier jeg ikke for å skryte, men fordi jeg syntes de som driver forumet gjør en bra jobb.

Hvis du ikke liker forumet, hvorfor i all verden bruke tiden din på det? Nå snakker jeg til alle som syntes at nFF har strenge moderatorer.

Jeg har selv fått en mengde med slettede emner selv, men jeg kaller ikke moderatorene for jævler.

Hvis du vil ha et forum der du nesten ikke blir kontrollert av moderatorer, join www.diskusjon.no og andre forumer uten verdige regler!

Takk!
Vis hele sitatet...
Om du hadde lest alt, så ville du også lest at det ikke lenger er dette vi diskuterer
Sitat av Pippole Vis innlegg
Om du hadde lest alt, så ville du også lest at det ikke lenger er dette vi diskuterer
Vis hele sitatet...
men det er jo det som topicen omhandler?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Ang. prikkesystem er dette også ganske tricky. Om en tråd blir slettet, bør da innleggene i denne tråden bli gjeldende som prikker? Hvis en dårlig bruker oppretter en tråd om noe våre emner ikke dekker, og en god bruker gir informasjon om dette + kanskje en link til et annet forum der trådstarters emne kan diskuteres, er det fortsatt en sjanse for at det originale emnet slettes. Dermed vil to brukere få prikker, noe som ikke er helt rettferdig. Hvis vi massesletter innlegg i en tråd og må ta stilling til om hvert enkelt innlegg fortjener en prikk eller ei, ville vi aldri kunne rukket over alt som blir skrevet her på dette forumet
Sist endret av Gusto; 4. januar 2009 kl. 21:01.
Sitat av Gusto Vis innlegg
Ang. prikkesystem er dette også ganske tricky. Om en tråd blir slettet, bør da innleggene i denne tråden bli gjeldende som prikker? Hvis en dårlig bruker oppretter en tråd om noe våre emner ikke dekker, og en god bruker gir informasjon om dette + kanskje en link til et annet forum der trådstarters emne kan diskuteres, er det fortsatt en sjanse for at det originale emnet slettes. Dermed vil to brukere få prikker, noe som ikke er helt rettferdig. Hvis vi massesletter innlegg i en tråd og må ta stilling til om hvert enkelt innlegg fortjener en prikk eller ei, ville vi aldri kunne rukket over alt som blir skrevet her på dette forumet
Vis hele sitatet...
slik jeg opplevde dette systemet var det at tråd starter fikk prikk om det ble sletta..
så hadde man en warn grense som alltid var synlig for alle brukere..
og at man hadde mulighet til og slette individuelle innlegg med denne også..
men jeg ser jo den at det blir tricky med tanke på at dere har endel mer innlegg som blir sletta per dag..
men jeg ser på det som en fin måte og få bort mye søppel på
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Selv vil jeg påstå ting i stor grad fungerer utmerket slik systemet er pr idag. Hvis vi sender automatiserte meldinger antar jeg det vil bety at enda flere vil returnere disse meldingene for å få utdyping av årsaker, noe som vil ta på våre ressurser, som igjen vil gå utover kvalitet så vel som kvantitet på det som modereres. Med andre ord mindre søppel fjernet og mer spam blant postene på forumet. Ikke en situasjon våre brukere er tjent ved.

Som nevnt tidligere: I stor grad trengs det ingen videre forklaring på hvorfor ting slettes, det er enten sunn fornuft eller rene regelbrudd. Jeg syns ikke det er for mye å forlange av våre brukere at de er såpass oppegående at de selv skjønner hvorfor de blir moderert, man har tross alt haket av og bekreftet at man har LEST og FORSTÅTT reglementet når man registrerer seg.

Det kan selvfølgelig være unntakstilfeller, men moderatorer, crew og administratorer har kontinuerlig kontakt gjennom IRC og egne fora, hvor vi diskuterer hverandres moderering av poster, tråder og brukere. Det hender svært – svært – sjelden at det er uenighet om det som elimineres fra nFF. I disse ytterst få tilfellene smører vi hverandre inn i oljer og bryter om hva som er riktig eller galt, og underretter brukerne deretter med korrekte avgjørelse, men at det modereres på andre grunnlag enn forholdsvis åpenlyst uønsket materiale forekommer som sagt særs sjelden.
Sist endret av Cadex; 4. januar 2009 kl. 21:19.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg stenger denne tråden. Bruk underforumet "Spørsmål og forslag til nettstedet" hvis dere er interessert i å ta opp modereringssystemet.

Trådens tittel legger ikke akkurat opp til saklig diskusjon, og det er nettopp grunnet mange "usaklige" innlegg at tråden stenges.
Sist endret av nso; 4. januar 2009 kl. 21:24.