Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 748
Heisann, nå fikk fruen ny maskin for noen uker siden og i dag skulle vi overføre de gamle bildene til den nye harddisken.

Hennes gamle harddisk er på 40GB, er ikke sikker på merke, bare at den er veldig gammel og sliten.

Når jeg åpner den nå, finner jeg ikke bildene, finner det alle meste og alt virker normalt, men bildene er der ikke.

Noen forslag? Hva kan jeg gjøre?

På forhånd takk.
Hvordan vet du at bildene ligger på disken?
Har du hatt harddisken i en maskin hvor man kunne se filene?
Sitat av Turbolego
Hvordan vet du at bildene ligger på disken?
Har du hatt harddisken i en maskin hvor man kunne se filene?
Vis hele sitatet...
Joda hadde bildene (samlet seg opp over 5 år) på en annen pc.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre?
Sist endret av Knowledge; 20. oktober 2008 kl. 21:00.
Sjekke den andre pcen?
Sitat av fulloggal
Sjekke den andre pcen?
Vis hele sitatet...
Og med det mener du? Sette den gamle harddisken inn i den gamle pcn osv osv..?

Det burde holde og sette den gamle disken inn i den nye pcn sammen med den nye disken.
Sitat av Knowledge
Og med det mener du? Sette den gamle harddisken inn i den gamle pcn osv osv..?

Det burde holde og sette den gamle disken inn i den nye pcn sammen med den nye disken.
Vis hele sitatet...
Du som sa "Joda hadde bildene (samlet seg opp over 5 år) på en annen pc.".. Da får du jo selvfølgelig beskjed om å se på den andre pc'en da vel.
Sitat av Matthiesen
Du som sa "Joda hadde bildene (samlet seg opp over 5 år) på en annen pc.".. Da får du jo selvfølgelig beskjed om å se på den andre pc'en da vel.
Vis hele sitatet...
Nei for faen, hør her. Først fikk jeg spm om jeg hadde bildene på den disken i utgangspunktet. Ja svarer jeg på en annen pc fylte vi disken opp på en periode over 5 år. "har du sjekka den andre pcn" får jeg til svar. Blir meningsløst når dere ikke leser poster over dere.
Bildene ligger vel ikke i en windows-skapt "Mine Bilder"-mappe e.l.? I så fall har du kun tilgang til denne fra brukeren som "eier" mappa., evt. en administratorkonto på samme windowsinstallasjon. Selv om disken settes i en annen PC vil Windows nekte deg tilgang til mappa.

Det finnes veier rundt slikt, som f.eks. å boote opp fra en Linux Live-CD og kopiere filene derfra.
Sitat av Kråketær
Bildene ligger vel ikke i en windows-skapt "Mine Bilder"-mappe e.l.? I så fall har du kun tilgang til denne fra brukeren som "eier" mappa., evt. en administratorkonto på samme windowsinstallasjon. Selv om disken settes i en annen PC vil Windows nekte deg tilgang til mappa.

Det finnes veier rundt slikt, som f.eks. å boote opp fra en Linux Live-CD og kopiere filene derfra.
Vis hele sitatet...
Ah endelig en som hadde svar. Joda den ligge i "mine bilder". Kan jeg da boote den gamle disken opp i den nye pcn, uten å ha plugget den nye disken, og logge på admin konto, deretter kopiere på fks dvd?
Last ned en linux live cd av av f.eks gentoo
Mount opp disken etter du har boota livecd med følgende kommando
mkdir /mnt/test
mount /dev/hda1 /mnt/test (Du må finne ut hvilke partisjon det er selv, Antar hda altså IDE disk siden den er såppass gammel.)
cd /mnt/test (rot litt rundt der, se etter bilder. Du skal ha full lesetilgang)
Det er vel teoretisk mulig å boote opp windowsen fra den gamle disken på den nye maskina, men jeg ville ikke veddet på at det ville fungere, pga. store hardwareforskjeller. Men for all del, det kan være verd et forsøk.
Boot i sikkermodus
Logg inn på administrator
Høyreklikk på "Documents and Settings" på den gamle disken
Avansert
Eier
Velg "Administrator"
"Bruk på undermapper(...)"
Ok
Ok

Voila