Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2597
Heisann..
er i den posisjon at jeg har mistet førerkortet mitt, ble tatt i personbil i altfor høy fart, men siden jeg ble tatt i personbil, er det da mulig og søke seg til andre førerkort klasser som Traktor, Lett sykkel etc.?
Har hørt om folk som Kjører moped vis de har mistet bil kortet
OFFT: Otto Jespersen f.eks. :]
Sist endret av mbht; 17. september 2007 kl. 11:05.
Litt til off-topic. Bestefaren min mistet førerkortet fordi han ikke besto syns-testen, og gikk derfor over til moped-bil. Think eller hva de heter.
Jepps men hadde ikke følt meg så tøff i en moped bil de koster jo flesk og
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Ja det er mulig å få tilbake sertvikat for moped. Man har jo begge deler om man har bil lappen.

Dette må søkes på til biltilsynet og da må man ha en god grunn til å få den tilbake.

Grunnen kan være for eksempel att man må komme seg på jobb å står i fare for å miste jobben fordi man ikke kommer seg på denne uten noen form for transport.
Sist endret av Alphanio; 17. september 2007 kl. 12:42.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alphanio
Ja det er mulig å få tilbake sertvikat for moped. Man har jo begge deler om man har bil lappen.

Dette må søkes på til biltilsynet og da må man ha en god grunn til å få den tilbake.

Grunnen kan være for eksempel att man må komme seg på jobb å står i fare for å miste jobben fordi man ikke kommer seg på denne uten noen form for transport.
Vis hele sitatet...
det er faktisk ett probleem for meg, må kjøre til helgejobbingen, og nå må jeg antakelivis si opp denne...

men kunne tenkt meg å få lappen på traktor hvis detta var mulig, kjøre moped om vintern er jo ikke mye nice...
ingen problem å kjøre moped om vinteren. Kjørte 2-3 mil på moped eg når eg var 16-17 i -25. Litt kaldt, men ikke noe proble. Bare å bruke varmedress
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Traktor får du ikke, men moped kan søkes om.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ond^Sofa
Traktor får du ikke, men moped kan søkes om.
Vis hele sitatet...
hmm, oki, så traktor er helt utelukket altså
ATV som et alternativ på vinteren?
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av n1ce
ATV som et alternativ på vinteren?
Vis hele sitatet...
tenkte på ATV som var regga som traktor.. hehe går jo litt bedre da enn en 50 ccm.. :P
Sitat av &lt Vis innlegg
tenkte på ATV som var regga som traktor.. hehe går jo litt bedre da enn en 50 ccm.. :P
Vis hele sitatet...

Poenget er vel at vi ikke vil ha slike som deg i et kjøretøy som går fortere enn 45 kmt. Du har jo som kjent vist deg uegnet som sjåfør av bil... Det er jo derfor du har mistet lappen.

At man i det hele tatt får lov til å kjøre moped er jeg overrasket over.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av Halalgeir
Poenget er vel at vi ikke vil ha slike som deg i et kjøretøy som går fortere enn 45 kmt. Du har jo som kjent vist deg uegnet som sjåfør av bil... Det er jo derfor du har mistet lappen.

At man i det hele tatt får lov til å kjøre moped er jeg overrasket over.
Vis hele sitatet...
betyr ikke at jeg er dårlig til å kjøre selv om jeg har mista lappen, er bare sånn når fartsgrensa er altfor liten i forhold til vei forholdene og du har ett hakk for sprek bil
Sist endret av <33; 18. september 2007 kl. 19:29.
Sitat av &lt Vis innlegg
betyr ikke at jeg er dårlig til å kjøre selv om jeg har mista lappen, er bare sånn når fartsgrensa er altfor liten i forhold til vei forholdene og du har ett hakk for sprek bil
Vis hele sitatet...
Med andre ord: Du er en dårlig sjåfør.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av Diablo
Med andre ord: Du er en dårlig sjåfør.
Vis hele sitatet...
hmm eller bare ikke.... hvis MIchael Shcumacher hadde blitt tatt i 180 i 100 sona hadde han da vært en dårlig sjøfør da?
Sitat av &lt Vis innlegg
hmm eller bare ikke.... hvis MIchael Shcumacher hadde blitt tatt i 180 i 100 sona hadde han da vært en dårlig sjøfør da?
Vis hele sitatet...
Ja. Det hadde han vært.
Sitat av &lt Vis innlegg
hmm eller bare ikke.... hvis MIchael Shcumacher hadde blitt tatt i 180 i 100 sona hadde han da vært en dårlig sjøfør da?
Vis hele sitatet...
Nei, men han hadde vist seg uegnet til å kjøre bil på offentlig vei. Og det var nettopp det halalgeir sa. Dårlig og uegnet er ikke det samme.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av trigger
Nei, men han hadde vist seg uegnet til å kjøre bil på offentlig vei. Og det var nettopp det halalgeir sa. Dårlig og uegnet er ikke det samme.
Vis hele sitatet...
sikta mer til Diablo jeg da...

da lurer jeg på, dere som kritiserer, har dere lappen i det hele tatt.? hvis dere ikke har det, så er vel kanskje ikke dere de rette til å være moralens vokter, de fleste med bil og en smule testoseron har trøkka litt hardt på gasspedalen engang... særlig på en folketom vei....
Sitat av &lt Vis innlegg
sikta mer til Diablo jeg da...

da lurer jeg på, dere som kritiserer, har dere lappen i det hele tatt.? hvis dere ikke har det, så er vel kanskje ikke dere de rette til å være moralens vokter, de fleste med bil og en smule testoseron har trøkka litt hardt på gasspedalen engang... særlig på en folketom vei....
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det som gjør deg til en dårlig sjåfør. Å være en god sjåfør handler ikke bare om hvor god kontroll du har på bilen, men også evnen din til vurdere farten din, og evnen til å følge de reglene som er på veiene du kjører på.

Så hvis du har mistet lappen pga at du har kjørt for fort mener jeg at du er en dårlig såfør.
Sitat av &lt Vis innlegg
sikta mer til Diablo jeg da...

da lurer jeg på, dere som kritiserer, har dere lappen i det hele tatt.? hvis dere ikke har det, så er vel kanskje ikke dere de rette til å være moralens vokter, de fleste med bil og en smule testoseron har trøkka litt hardt på gasspedalen engang... særlig på en folketom vei....
Vis hele sitatet...

Tja...

I og med at jeg hadde begynt på skolen før du ble født så ja... Jeg har lappen og har hatt den i 8 år. Og joda. Jeg har selv trampa litt for hardt på gassen jeg og. Nå gjør jeg ikke det mer. Og da mener ikke jeg at jeg aldri beveger meg over fartsgrensa. Jeg kan gjerne ligge i 110-115 i 100-sone. Det jeg derimot ikke gjør er å kjøre så fort at jeg risikerer å miste lappen. Ikke fordi jeg er redd for å miste den, men fordi jeg etter flere år i trafikken vet hvor farlig slik kjøring er.

Jeg har rett og slett blitt en bedre sjåfør enn det jeg var før. Ikke nødvendigvis teknisk, men i forhold til hvordan jeg oppfører meg i trafikken.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av Diablo
Det er nettopp det som gjør deg til en dårlig sjåfør. Å være en god sjåfør handler ikke bare om hvor god kontroll du har på bilen, men også evnen din til vurdere farten din, og evnen til å følge de reglene som er på veiene du kjører på.

Så hvis du har mistet lappen pga at du har kjørt for fort mener jeg at du er en dårlig såfør.
Vis hele sitatet...
jaja, kunne vel egnetlig ikke brydd meg mindre. hva du synts... forresten har du lappen?
Sitat av Halalgeir
Tja...

I og med at jeg hadde begynt på skolen før du ble født så ja... Jeg har lappen og har hatt den i 8 år. Og joda. Jeg har selv trampa litt for hardt på gassen jeg og. Nå gjør jeg ikke det mer. Og da mener ikke jeg at jeg aldri beveger meg over fartsgrensa. Jeg kan gjerne ligge i 110-115 i 100-sone. Det jeg derimot ikke gjør er å kjøre så fort at jeg risikerer å miste lappen. Ikke fordi jeg er redd for å miste den, men fordi jeg etter flere år i trafikken vet hvor farlig slik kjøring er.

Jeg har rett og slett blitt en bedre sjåfør enn det jeg var før. Ikke nødvendigvis teknisk, men i forhold til hvordan jeg oppfører meg i trafikken.
Vis hele sitatet...

Amen! Kunne ikke vært mer enig!
Som forøvrig har samme mening om trådstarter som de siste innlegga her.
Litt off topic... Hvor gammel er du? Jeg er bare 14år... Har litt erfaring med lappen p.g.a jeg hjalp bror min med lappen... Seff. det første året eller to er du helt gira på å kjøre, du syns det er drit kult og vil rett og slett kjøre 24/7! men til slutt blir du lei og trapper litt ned og går inn i den litt mer "voksne" perioden... For dere 30/40 åringer som sitter der og kritiserer... Husker dere da dere fikk lappen? Kan tenke meg at du var i ekstase og ville ut å kjøre med en gang! Kan tenke meg at dere var litt over den fartsgrensen noen få ganger!

So what... alle kan gjøre feil... Det er mennesklig! Deror vil jeg da si at han ikke er en dårlig sjåfør, men bare et menneske! Eller rettere sagt; han er like god som både deg og meg!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av El_Freaky
So what... alle kan gjøre feil... Det er mennesklig! Deror vil jeg da si at han ikke er en dårlig sjåfør, men bare et menneske! Eller rettere sagt; han er like god som både deg og meg!
Vis hele sitatet...
Tingen med å kjøre bil er ikkje at du risikerer ditt eget liv. Tingen er at du risikerer absoulutt alle rundt deg sitt liv i samme slengen.

Å råkjøre på bane er heilt ok for min del - du kan få deg en smell sjøplv, men det går i det minste ikkje ut over andre. Å vere moden vil sei å sjå at bilkjøring er jævlig farlig, faktisk den farligaste aktiviteten du begår daglig iløpet av livet. Derfor er det viktig å overholde trafikkregler _og_ fartsgrenser.

I trafikken er trafikkreglane lagt opp slik at en feil stortsett går bra i alle tilfeller. Problemet er om du strekker trafikikreglane, ved å t.d kjøre for fort. Då blir feilmarginenen mykje mindre, og en feil kan få fatale konsekvensar, for deg og for andre.

Det illustrerer også kvifor 14-åringer ikkje skal ha lappen: dei er ikkje modne nok til å innsjå kor innihelvete farlig trafikken faktisk er.