Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 5307
Hvis noen vil ha penger fra meg, risikerer jeg noe annet enn at kontoen blir blir sperret akkurat når det går inn penger? Eller kan det f.eks være at "fienden" har lagt inn begrensninger på hvor mye jeg kan ta ut? Eller at noen blir varslet og foretar seg noe?

Er det verdt å betale gjeldsofferalliansen for å få svar på slike spørsmål?

(Da jeg har reist en del, har jeg manglende oversikt over ting)
Jeg har potensielle gjeldsproblemer og vill snart arve.

Hva blir forskjellen med å ha en skifteansvarlig bobestyrer, og å ta det ut selv? Må jeg tenke gjennom dette før jeg leverer skifteattest? Er det noen mellomløsninger.

Det jeg tenker er at med en bobestyrer, så kan jeg vel få ut penger i små porsjoner, slik at jeg kan endre kurs hvis det skjer noe? Jeg kan vel også sende penger til andre uten at det er synlig at midlene har vært innom meg?

På den andre side vill det meste av midlene bli låst ganske lenge.

Er det verdt å betale gjeldsofferalliansen (kontingent) for kanskje å få svar på slike spørsmål?

(Da jeg har reist en del, har jeg manglende oversikt over ting)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://e24.no/privatoekonomi/i/70j1...nna-kreditorer

Pliktdelsarven kan i utgangspunktet ikkje bandleggjast på det viset. Utover det har ikkje oppgjersforma betydning.
Jeg kan ikke se at svaret er relevant?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Emigrert Vis innlegg
Jeg kan ikke se at svaret er relevant?
Vis hele sitatet...
Det er det. Det kan takast beslag i arv, og det er forsåvidt irrelevant korleis oppgjeret skjer, sjølv om det kan påverke kor mykje pengar du/kreditorane får.

https://www.skatteetaten.no/en/retts...14-3/M-14-3.5/

Du forsøker å halde framtidig arv unna beslag. Då er løysinga å sørge for at det i den delen som overskyt pliktdelsarven er beslagsforbod...
Beslagforbud er ikke aktuelt, og det er kun penger å verdipapirer.
Utbetalt arv kan selvsagt beslaglegges, men det er ikke klart for meg at kreditorer vet om, eller kan gjøre noe med arv som ikke er utbetalt.
(I så fall er det jo også mindre risiko med gradvis utbetaling)
Hvorfor ikke bare gå via andre kanaler enn norske kontoer/banker?
Gradvis utbetaling fra hvem? Bankene vil nok ikke tilltate at det står konti på dødsbo for fremtidige delutbetalinger. De vil gjøre opp dødsbo fortløpende.
Hvor mye penger er det snakk om? Kreditorene sjekker om du har noe til utlegg ved å sjekke skattelister / nav. Om
Sitat av Dough Vis innlegg
Gradvis utbetaling fra hvem? Bankene vil nok ikke tilltate at det står konti på dødsbo for fremtidige delutbetalinger. De vil gjøre opp dødsbo fortløpende.
Vis hele sitatet...
De står ikke der for fremtidige delutbetalinger. De står der som sikkerhet fram til "skifte" kan avsluttes.
Sitat av Snusmus Vis innlegg
Hvor mye penger er det snakk om? Kreditorene sjekker om du har noe til utlegg ved å sjekke skattelister / nav. Om
Vis hele sitatet...
Da må de koble dødsfall, arvinger og ligning - kan de det?
Sitat av Emigrert Vis innlegg
Da må de koble dødsfall, arvinger og ligning - kan de det?
Vis hele sitatet...

Ja, det kan de. Men de fleste gidder ikke dette. Det er en lang prosess å gå gjennom dødsfall, arvinger, familie etc.
Jeg har "Krav under oppfølging","Varsel om tvangsfullbyrdelse", og "Varsel om tvangsinndrivelse" i SISMO.
Kan jeg risikere at disse vil kravene plutselig vil blokkere mine kontoer. Kan jeg ev da raskt deblokkere ved å frigi disse beløpene fra blokkerte kontoer?
(Redd for at det kan ta lang tid, og at det i perioden dukker opp andre krav)
Sist endret av Emigrert; 12. desember 2019 kl. 20:44. Grunn: Flere opplysninger
Uvaksinert 👍
Den som gir arv kan legge beslagsforbud på arven slik at kreditorer ikke kan ta de.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Emigrert Vis innlegg
Jeg har "Krav under oppfølging","Varsel om tvangsfullbyrdelse", og "Varsel om tvangsinndrivelse" i SISMO.
Kan jeg risikere at disse vil kravene plutselig vil blokkere mine kontoer. Kan jeg ev da raskt deblokkere ved å frigi disse beløpene fra blokkerte kontoer?
(Redd for at det kan ta lang tid, og at det i perioden dukker opp andre krav)
Vis hele sitatet...
Ja, har du åpne krav som utgjer tvangsgrunnlag kan du generelt risikere at kreditor tar pant i formue du måtte ha.
Som en regel er det verdt å notere seg at penger på konto kan bli tatt i arrest av namsmannen eller SISMO. Da vil pengene bli låst, du kan ikke ta de ut og bruke de og du kan klage men den klagen vil nærmest by default bli forkastet og når fristen er ute og de har avslått kravet om å sette fri pengene så tar de pengene og gir de til kreditor.

Såvidt jeg vet må et evt. beslagsforbud på arv tinglyses mens vedkomne er i levende livet. Etterpå er det for sent.

Om dette er penger du ikke skal bruke til å nedbetale gjeld så er mitt tips å få de pengene til en konto i utlandet, nicket ditt sier vel at du har forlatt landet. Da bør det være en enkel sak å få åpnet deg en konto der. Det vil alltid være en risiko å ha penger på bok utover livsopphold for personer som er gjeldsslaver. Dersom du av ulike årsaker ikke ønsker en konto i det landet du bor i så er det fult mulig for de som sender deg penger å overføre til cash - via en betalingsformidlings-tjeneste. Da får du ut alt i cash.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, har du åpne krav som utgjer tvangsgrunnlag kan du generelt risikere at kreditor tar pant i formue du måtte ha.
Vis hele sitatet...
Pengene skal jo bare innom kontoen noen dager, så beslag er ikke så sannsynlig hvis sperring skjer på ett random tidspunkt.


Dessuten kan jeg betale beløpene med det jeg mottar - Det jeg er redd for er at hele beløpet blir sperret over lengre tid.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Emigrert Vis innlegg
Dessuten kan jeg betale beløpene med det jeg mottar - Det jeg er redd for er at hele beløpet blir sperret over lengre tid.
Vis hele sitatet...
Ta kontakt med kreditor. Fortell at du venter arv, og vil ha betalingsavtale.

Så snart kravet er betalt finst det ikkje tvangsgrunnlag lenger. Om du derimot ikkje betaler vil kravet kunne bestå over tid.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ta kontakt med kreditor. Fortell at du venter arv, og vil ha betalingsavtale.

Så snart kravet er betalt finst det ikkje tvangsgrunnlag lenger. Om du derimot ikkje betaler vil kravet kunne bestå over tid.
Vis hele sitatet...
Det er jo ganske dumt. Jeg vet ikke hvor mye liabilities jeg har. Hvis jeg kontakter dem, kan de jo prøve å få inn mer, eller blokkere kontoene for å være sikker på å få pengene.
Å forsøke å få til en avtale hvor du slipper å betale hele kravet kan jo være lurt. De fleste kreditorer vil heller ha et stort beløp inn nå enn en mer usikker avtale om delbetalinger f.eks
Som du sier å kanskje lurt å ha pengene i utlandet (eller i kontanter) før du gjør det.
(Vi dropper de første stegene)

Vil de blokkere bestemte kontoer? Alle kontoer i bestemte banker?
Alle kontoer i Norske banker?
Hva med PayPal, Transferwise Borderless o.l?

Kan det være at de legger inn begrensninger og overvåkning som jeg ikke vet om?

Hva skjer med konti hvis jeg blir begjært personlig konkurs?
Hei!
Jeg er ikke kompetent til å gi deg ett svar. Men ett vesentlig spørsmål er vel likevel hvem som vil ta pengene dine og eventuelt hvorfor?
Det ligger delvis i en annen tråd, men det ligger ting på SISMO, og det kan være andre offentlige og private ting.
Jeg er usikker på omfanget du beskriver. Men statens innkrevingssentral vil gjøre hva kalles en utleggsforretning. Da undersøker de inntekt og formue. Først vil de nok forsøke seg på noe som kalles utleggstrekk. Da sender de krav til arbeidsgiver eller NAV om å trekke en viss månedlig sum av utbetalingen din. Hvor mye avhenger av inntekten din. Du skal alltid kunne sitte igjen med nok penger til å leve ett nøkternt liv.
Dersom de ikke kan hente penger direkte fra inntekten din kan de foreta noe som heter utleggspant. Da går de inn og ser på hvilken formue du har, og ta pant i eiendom, aksjer/verdipapir, bankkonti, bil etc. Men for at de skal beslaglegge verdier eller tvangsselge hus skal du nok skylde en god sum penger uten å ha egne betalingsalternativer i overskuelig fremtid.

Annen offentlig gjeld kan også kreves inn gjennom NAV eller arbeidsgiver.
I praksis vet jeg ikke hvor lang rekkevidde statens klamme hand kan ha. Men ved gjeld og antakeligvis også ved en konkursbehandling så vil det være trivielt for myndighetene å få oversikt over bankinnskudd i norske banker, evt. fast eiendom du måtte eie, kjøretøy og båter. Det er primært på disse punktene staten er raskt ute for å sikre verdier.

Hvor god oversikt staten har over utenlandske kontoer vet jeg ikke. Store internasjonale aktører som paypal etc. har mest sannsynlig automatiserte rutiner på plass som rapporterer saldo etc feks årlig til myndighetene. Mens en liten lokal bank på andre siden av kloden neppe oppgir noe. Disse er vel kun pålagt og rapportere til sitt lands myndigheter og det er jo ikke alle land som utveksler slik informasjon med norske myndigheter. Såkalte skatteparadiser kalles vel det for en grunn, men som som en har sett tidligere så forekommer lekkasjer osv. Dog tror jeg ikke du har mye å frykte om summen er beskjeden eller relativt beskjeden.

Men for at de skal beslaglegge verdier eller tvangsselge hus skal du nok skylde en god sum penger uten å ha egne betalingsalternativer i overskuelig fremtid.
Vis hele sitatet...
Du der er jeg usikker, tror ikke det er en fastsatt minstesum gjelden må overstige eller at de prøver alle tenkelige alternativer først. Min forståelse av dette er at om du feks eier bolig og har udekket gjeld du ikke betaler eller har betalingsavtaler på så kan og skal evt. tvangssalg gjøres for å sikre kravet til kreditor. Som en anekdote kan jeg nevne at jeg har hørt at lånekassen fikk et hus solgt på tvangsauksjon for å dekke skarve 100 000 kr på et lån som ble oppsagt grunnet manglende betaling. Fyren som skyldte penger var i en periode tvangsinnlagt pluss inn og ut av psykiatrien og ute av stand til å ivareta egen økonomi og fikk tydeligvis ikke god nok hjelp mens han var innlagt.

Nå skjer jo ikke et tvangssalg veldig kjapt. Og den som skylder penger vil få svært mange muligheter til å ta seg sammen og få på plass avtaler. Det vil være svært mange purringer, trusselbrev osv før namsmannen involveres. Men går det først så langt at en bolig legges ut på tvangsauksjon så tror jeg ikke beløpet som skyldes behøver å være veldig stort. Rett eller galt, det vet jeg ikke. Men den som skylder penger har fått svært mange muligheter til å ordne opp før det går så langt som til tvangsauksjon.
Sist endret av _abc_; 14. desember 2019 kl. 11:13.
Hei _abc_!
Du bekrefter litt av årsaken til at jeg velger å bruke betegnelsen overskuelig fremtid, nettopp fordi du som skyldner får en del tid og sjanser til å ordne opp for deg, og du slik jeg tror det skal ha misligholdt gjelden din gjennom manglende betalingsvilje eller evne.
Også tror jeg kanskje det kan være forskjell på bøter, erstatninger eller lån. Bøter tror jeg i siste instans ender med soning for å gjøre opp.

Emigrert, det er dessverre litt vanskelig å komme med helt utfordringer og løsninger på saken uten detaljer.