Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4216
Hey


Fikk akkuratt bot for å komme forsent på jobben. Butikken fikk boten siden dette er et kjøpesenter og jeg åpnet vår butikk 10 minutter forsent. Er dette lovelig og kan de virkelig forvente at jeg skal betale dette? Og er det bare meg eller er 10 minutter latterlig å straffe noen for å åpne for sent? Sover tungt og bruker så og si alltid 2 vekkeklokker når jeg skal jobbe tidlig men smarte meg måtte fylle bensin for å komme helt til jobb og ble 10 min forsen. Det er ikke snakk om mye penger "bare" 500kr men det er irriterende, og utrolig smålig spør du meg.

Jeg har ingenting i min kontrakt som tilsier at jeg vil få bot om jeg kommer forsent btw.

Håper noen har et godt råd til meg, for dette irriterer meg grenseløst.

Ezzi
I Arbeidsmiljøloven, kapittel 14, § 14-15, annet ledd, finnes det en del bestemmelser om trekk i lønn.
Under bokstav c står det at "trekk i lønn og feriepenger ikke kan gjøres unntatt når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale". Dersom det ikke står i avtalen om at arbeidstakeren kan trekke deg 500 kroner når du kommer for sent, så er jo saken grei. Da har han ikke rett til å gjøre det.
Har du et punkt i arbeidsavtalen der en slik bestemmelse står oppført, mener jeg denne kan settes under avtalelovens § 36, som sier at "En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endre for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende." Det å trekke 500 kroner av lønnen for å komme for sent vil jeg påstå er urimlig og ikke minst ulovlig.
Snakk med arbeidsgiveren om dette, og hvis det fører noen vei, ville jeg ha kontaktet arbeidstilsynet.
Sist endret av sorcs; 7. oktober 2009 kl. 00:14.
Det er butikken som skal betale boten, ikke du.
For meg høres det ut som en sak imellom butikken du jobber i og senteret butikken ligger i.
Senteret kan vel gi "bot" til butikken dersom dette står i kontrakten dem imellom. Og ikke til deg, siden det ikke står noe i kontrakten. Dobbelsjekk kontrakten din du, før du går videre. For det er ikke uovlig å praktisere slikt, men vil påstå at det er uvanlig i butikk. Dette er bl.a praktisert av flere konsern som driver utenriksfart.
Hvis du ikke er informert om dette vil jeg si det er ganske urimelig å gi deg boten. Men det er vanlig praksis på kjøpesentere å håndheve dagsbøter ved sen åpning. Vanlig er at den øker per time butikken er stengt. Jeg ville aldri godtatt å betale den om jeg ikke var informert om det. Kanskje du burde sjekke opp i hva som skjer hvis det er diff i kassa?
Butikken har ikke lov til dette. De kan trekke deg en time i lønn eller gi deg en advarsel, men bøter er ulovlig så lenge det ikke står noe sted. Det er også, som du sier, veldig smålig av sjefen din å gjøre dette. Meld deg inn i Handel og Kontor, så har du noen du kan spørre hvis du kommer i flere konflikter på jobben.
det riktige vil vel være at arbeidsgiver trekker deg for de minuttene du kom for sent, eller at du jobber samme antall minutter lengre... Arbeidsgiver kan ikke kreve at du skal betale bota.
Sitat av Ezzi Vis innlegg
Butikken fikk boten siden dette er et kjøpesenter og jeg åpnet vår butikk 10 minutter forsent.
Vis hele sitatet...
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er også, som du sier, veldig smålig av sjefen din å gjøre dette.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel ikke snakk om at sjefen gir boten da
Sitat av Tido Vis innlegg
Nå er det vel ikke snakk om at sjefen gir boten da
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstår det fikk butikken bot av senteret, og sjefen for butikken vil at trådstarter skal betale.
Som jeppegutt skrev, er dette brudd jf. abl og atl. Sjekk lovdata. Der står det mye om rettigheter rundt slike ting.
Dette skjedde en kompis av meg for noen uker siden. Det er butikken som får boten av senteret men i hans arb.avtale sto det at det er han som må dekke det hvis han åpner butikken for sent.

Sjekk arb.kontrakten din og se om det står noe om det der, hvis det ikke gjør det så ta det opp!
(Du jobber kanskje på Sandens senter? Huhu.)

Dette er standard prosedyre på mange kjøpesentre. Har skjedd hos oss et par ganger, og boten blir betalt av hovedkontoret. Du blir riktignok ikke sett blidt på om du er den skyldige, og i nabobutikken blei de trukket i lønn. Så det er tydeligvis forskjellig fra butikk til butikk hvordan de håndterer det. I min kontrakt står det heller ikke noe om denne boten, men så er det til gjengjeld en generell kontrakt for konsernet som gjelder alle butikkene i landet, og ikke senteret jeg jobber på.
Sitat av Ezzi Vis innlegg
Hey


Fikk akkuratt bot for å komme forsent på jobben. Butikken fikk boten siden dette er et kjøpesenter og jeg åpnet vår butikk 10 minutter forsent. Er dette lovelig og kan de virkelig forvente at jeg skal betale dette? Og er det bare meg eller er 10 minutter latterlig å straffe noen for å åpne for sent? Sover tungt og bruker så og si alltid 2 vekkeklokker når jeg skal jobbe tidlig men smarte meg måtte fylle bensin for å komme helt til jobb og ble 10 min forsen. Det er ikke snakk om mye penger "bare" 500kr men det er irriterende, og utrolig smålig spør du meg.

Jeg har ingenting i min kontrakt som tilsier at jeg vil få bot om jeg kommer forsent btw.

Håper noen har et godt råd til meg, for dette irriterer meg grenseløst.

Ezzi
Vis hele sitatet...


Du sier du har en kontrakt, og at den ikke sier noe om dette. Da er det kontrakten som gjelder. Det fins ingen særbestemmelse om dette i arbeidsmiljøloven, så om du skulle hatt en særbestemmelse så skulle den vært definert i kontrakten. Så du kan trygt gå til sak mot arbeidsgiver med dette. Det er så fint med saker som dette. De er vel definerbare. Og utfallet sier seg selv for oss som står utenom. Det kan være en tung prosess å gå til sak på egenhånd, men tro meg -det er verdt det. Vis at du ikke kan herses med. Vis at du vet mer enn dem. Ha troen på deg selv.
Hei,
Først og fremst, at butikken får bot for å åpne for seint, er helt normalt på kjøpesenter.
Derimot, butikken kan ikke videresende boten til deg såfremt du ikke har skrivd under på det.
Derfor er det mest vanlige at butikken selv tar boten, og du får skriftelig advarsel ifra din arbeidsgiver igjen.
Trådstarter
Tusen takk for mange gode svar, fikk ordnet opp i dette. Det var meningen at jeg skulle betale dette fra egenlomme men etter jeg fik sjefen min til å gå å klage på dette så fikk vi beskjed om at de kansje skulle trekke tilbake boten siden det er snakk om 10 minutter. Og dersom hovedkontoret går på meg så kommer jeg til å ta Jeppegutt sitt forslag og gå til arbeidstilsynet dersom de vil trekke meg i lønn uten at jeg har dette i min kontrakt fra før av.