Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 10065
Mind of Sonic
SonicMind's Avatar
81 4
Hei!

Skulle til å ta toget i dag(pleier aldri å ta tog) så jeg hørte at det er best med klippekort, blir enklere sa dama i kassen. Jeg kjøpte det og sprangt mot toget fra sandvika til oslo.
Rakk akkurat og gikk i en vogn, satt meg ned og var glad for at jeg hadde rukket den.

Plutselig kommer det 2 menn og spør om billett, jeg gir dem klippekortet og smiler.
Så får jeg høre at det ikke er gyldig, fordi det må være stemplet før jeg setter meg i ubetjent vogn.
Ikke nok med det kjefter han på meg og sier at jeg er dum som ikke kan lese det som står på veggen, mens han skriver ut en bot til meg. Jeg prøver å forklare sitausjonen men han ga meg bare brosjyre og sa at jeg kan klage der.

Jeg var i litt sjokk tilstand, siden jeg hadde kjøpt den jævla klippekortet og får bot? Dama i nsb kassa sa ikke et ord om at man ikke kan sitte med klippekort på ubetjent tog, og jeg selv leser ikke alt som står på all slaks vegger heller. Og at vognen var ubetjent tenkte jeg var får de som hadde billett, og de andre vognene fordi som ikke hadde den.

Så spørsmålet mitt er, er det noe vits å klage? Er utrolig surt å miste 900 kr når jeg hadde billett. Jeg har lese vansker og i tillegg, som var unødvendig kalte han meg dum fordi jeg ikke leser alt som står på vegger.

Så har jeg noen sjanse hvis jeg skal klage? Og hvis ja, hva burde jeg skrive, tips?
Sist endret av SonicMind; 24. januar 2011 kl. 18:01.
Sitat av SonicMind Vis innlegg
Og at vognen var ubetjent tenkte jeg var får de som hadde billett, og de andre vognene fordi som ikke hadde den.
Vis hele sitatet...
Da tenkte du rett. Du har jo ikke gyldig billett før du har klippet klippekortet. Altså satt du deg på ubetjent vogn, uten gyldig billett. Tror ikke du har så mye å klage på egentlig. All informasjon er tilgjengelig i vognen, men jeg er jo enig i at det er lett å glemme seg.

http://www.nsb.no/getfile.php/www.nsb.no/nsb.no/Bilder/P%C3%A5%20toget/Retningslinjer%20Ubetjent%20vogn%20MTIxMzA5MjQyMTE2ODAzMzEwMT.jpg
Sist endret av mentalmelt; 24. januar 2011 kl. 18:12.
Mind of Sonic
SonicMind's Avatar
Trådstarter
81 4
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Da tenkte du rett. Du har jo ikke gyldig billett før du har klippet klippekortet. Altså satt du deg på ubetjent vogn, uten gyldig billett. Tror ikke du har så mye å klage på egentlig.
Vis hele sitatet...
Skjønte det nå, men uansett, utrolig hvor jævlig komplisert de skal gjøre det. Er som neste gang man tar transport så må du lese hele bruksavsningen før kjører tog eller buss, men jaja, hadde jeg ikke hatt billett så hadde jeg skjønt dette, men bare jævla kjipt når jeg spesielt kjøpte klippekortet og får bot for det. Jo, det er tilgjengelig, men nå er ikke alle mennesker like og går rundt og leser hvert eneste setning som er skrevet på tog, vegger, busser osv, for min del så kunne jeg tro at dette var reklamen, jeg så ikke den før de nevnte den heller.
Sist endret av SonicMind; 24. januar 2011 kl. 18:14.
Det at de kaller deg dum er i seg selv nok til å stevne de for retten. Har en god sak der på ærekrenkelse. Hjelper også om du har vitne(r).

Har selv fått hevet bot på toget på bakgrunn av dårlig informasjon,merking og lese/skrivevansker. Så bare stå på, og la de få svi. Hadde jeg vært deg hadde jeg også gått til avisa med det. Man skal ikke finne seg i sånt fra uniformerte tjenestemenn/kvinner.

Jeg tviler også sterkt på at du har noe å tjene på å klage. Du oppnår ikke stort annet en å gi personen du ringer til en god latter. Ubetjent vogn betyr nettopp det, at den ikke er betjent - og det kreves således at du har en gyldig billett, noe du ikke hadde.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SonicMind Vis innlegg
Skjønte det nå, men uansett, utrolig hvor jævlig komplisert de skal gjøre det. Er som neste gang man tar transport så må du lese hele bruksavsningen før kjører tog eller buss, men jaja, hadde jeg ikke hatt billett så hadde jeg skjønt dette, men bare jævla kjipt når jeg spesielt kjøpte klippekortet og får bot for det.
Vis hele sitatet...
Du har faktisk ansvar for å settje deg inn i vilkåra for transporten før du nyttar deg av den. Del av det er å rekne med nok tid til å gjere deg kjend med nye bilettsystem første gong du nyttar det, eller spørje dei som sel biletten om reglar og vilkår.
Fikk også bot her om dagen, men nå har jeg kjørt med klippekort i 2 - 3 år, og hvis jeg ble stoppet så lekte jeg dum og sa at jeg ikke viste dette, men nå har jeg aldri blitt tatt i kontroll før boten her om dagen. Men uansett, jeg taper ikke på det, hvis jeg skulle ha kjøpt billett for hvergang jeg reiser med nsb, så hadde jeg hatt mye høyre sum enn 900kr, så de kan fortsette å gi meg bot, uansett blir det billigere, men kjipt for dem som ikke reiser ofte ja.

Og ja, har aldri tenkt til å kjøpe månedskort heller, når de ikke klarer å gjøre jobben sin og jeg må stå ute og fryse løken av meg og komme forseint til skole/jobb, så gidder faen ikke jeg å betale for det jeg ikke får.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg

Og ja, har aldri tenkt til å kjøpe månedskort heller, når de ikke klarer å gjøre jobben sin og jeg må stå ute og fryse løken av meg og komme forseint til skole/jobb, så gidder faen ikke jeg å betale for det jeg ikke får.
Vis hele sitatet...
Skjønner du ikke hvor lite fruktbar en slik holdning er?
Mind of Sonic
SonicMind's Avatar
Trådstarter
81 4
Jaja, har nå lært det i hvertfall, skal uansett ikke reise med toget mere, har bil, men i dag er den på verkstedet så.

Men synes de kunne ha infomere bedre, og kalle meg dum fordi jeg ikke leser absolutt alt på vegger er jævlig unødvendig. Har vitner ja, møtte en venn av meg på toget, som så alt og hørte alt, men tviler på at det hjelper.
Du får et kort du må klippe/registrere for hver tur. Skulle nesten tro det var derfor det het KLIPPEkort. Hvis ikke kunne du jo brukt kortet for evig... Men du kan jo nekte å betale den, og sende inn et klagebrev. De gidder som regel ikke bry seg så veldig.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Skjønner du ikke hvor lite fruktbar en slik holdning er?
Vis hele sitatet...
Jeg trives godt med holdningen min og hvor mye fruktbar den er interesserer meg like mye som hva hunden til fettere til naboen min heter.
Mind of Sonic
SonicMind's Avatar
Trådstarter
81 4
Sitat av stehal Vis innlegg
Du får et kort du må klippe/registrere for hver tur. Skulle nesten tro det var derfor det het KLIPPEkort. Hvis ikke kunne du jo brukt kortet for evig... Men du kan jo nekte å betale den, og sende inn et klagebrev. De gidder som regel ikke bry seg så veldig.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er jo ikke tilbakestående heller, jeg trodde det skulle komme konduktør og stemple den på toget.
Det pleier å hjelpe å late som om du er turist/øst-europeeer og snakke gebrokkent engelsk. da gidder de ikke styre med deg. tehe...
Send inn en klage, var i eksakt samme situasjon som deg. Hadde klippekort og tenkte meg ikke om og satt i ubetjent. Hadde fått refundert gebyret hvis jeg ikke hadde løyet og oppgitt falsk navn...yey
Akkurat slik de kontrollørene/konduktørene der oppførte seg, er litt barnslig. De kunne pent gitt deg sjansen til å komme deg inn i en betjent vogn så du fikk stemplet kortet. Såvidt jeg vet, har ikke NSB's stasjoner klippeautomat slik som t-banen osv har.
Jeg foreslår at du klager, det kan umulig skade uansett
Offtopic, Hvordan fungerer klippe kort? og hvor mye koster det
Koster 130kr for barn. Fungerer at de tar 3 - 5 klipp (spørs på hvor du skal) hvergang du reiser, slik at du slipper å kjøpe billett hvergang du reiser.
Sist endret av Dr.Feelgood; 24. januar 2011 kl. 18:55.
Mind of Sonic
SonicMind's Avatar
Trådstarter
81 4
Takker for svar folkens, har bestemt meg for å klage, men har aldri sendt klagebrev før, så lurte på om noen synes jeg burde legge til eller rett på noe av dette :

Klage på gebyr for ugyldig billett.

Jeg reiser ikke ofte med toget, og spurte i kassen på nsb om hva som er lurest å kjøpe av vanlig billett eller klippekort, de anbefalte klippekort og jeg kjøpte det.

Jeg rakk akkurat toget fra Sandvika til Oslo og satte meg i en vogn og ventet på konduktøren. Etter fem minutter kom det to menn, de spurte etter billetter og jeg ga dem klippekortet. Han mannen sa at det var ugyldig fordi jeg satt i ubetjent vogn og klippekortet var ikke stemplet. Jeg forklarte at jeg nettopp hadde kjøpt denne og var ikke klar over at dette var ubetjent vogn, siden jeg reiser aldri med tog. Han spurte om jeg var idiot og ikke kunne lese det som står på veggen. Det var unødvendig å kalle meg idiot og at jeg ikke kan lese bare fordi jeg ikke leste klistremerket på andre siden av vognen. Damen i kassen nevnte heller ingenting om at jeg måtte stemple den før jeg gikk på ubetjent vogn. Ikke nok med dette, så har jeg skrive og lese vansker, noe som gjør at jeg har problemer med å lese, og da gjerne ikke leser alt som står på busser, tog, vegger og skilt med mindre jeg skal et sted.

Jeg synes dermed det er feil å gi meg bot på grunn av at NSB informerer dårlig og i tillegg skjeller ut mennesker uten grunn. Jeg hadde kjøpt klippekort og ventet på at konduktøren skulle komme og klippe den, pluss at jeg ville spørre konduktøren om neste tog.
Sist endret av SonicMind; 24. januar 2011 kl. 18:57.
får du regninga i posten eller blir det på en måte månedkort
Sitat av L4ss3x Vis innlegg
får du regninga i posten eller blir det på en måte månedkort
Vis hele sitatet...
Jeg fikk gebyr med en gang, dum nok så ga jeg legitimasjon når han spurte. Neste gang finner jeg bare på et navn og adresse.
Sist endret av Dr.Feelgood; 24. januar 2011 kl. 18:59.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Jeg fikk gebyr med en gang, dum nok så ga jeg legitimasjon når han spurte. Neste gang finner jeg bare på et navn og adresse.
Vis hele sitatet...
Du var smart som gjorde det. Hvis du ikke har legitimasjon så ringer de til sentralbordet og sjekker om opplysningene du gir; fødselsdato, navn og adresse, stemmer. Hvis det ikke gjør det så anmelder de deg for dokumentforfalskning, been there, done that...
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Du var smart som gjorde det. Hvis du ikke har legitimasjon så ringer de til sentralbordet og sjekker om opplysningene du gir; fødselsdato, navn og adresse, stemmer. Hvis det ikke gjør det så anmelder de deg for dokumentforfalskning, been there, done that...
Vis hele sitatet...
Hmm, interessant, fordi en beskjent av meg gjorde det og de bare skrev ut gebyret til han uten å ringe, men spørs sikkert på konduktørene. Eller så hadde han jævla flaks.
Sist endret av Dr.Feelgood; 24. januar 2011 kl. 19:04.
Klage på gebyr for ugyldig billett.

Det er sjelden jeg reiser med toget og spurte av den grunn damen i kassen hva som var å anbefale av enten en vanlig billett eller et klippekort. Damen anbefalte meg da klippekort og jeg gikk til innkjøp av dette.

Grunnet meget dårlig tid rakk jeg akkurat toget fra Sandvika til Oslo, og satte meg av den grunn i en vogn og ventet på konduktøren, glad for at jeg rakk avgangen min. Etter omkring fem minutter kom det da to konduktører bort og spurte etter billetten. Villig rekker jeg frem billetten min og får raskt beskjed om at billetten ikke var gyldig og at jeg sitter på feil vogn, da dette var en ubetjent vogn. Det jeg da prøvde på var å informere konduktøren om at jeg aldri
har reist med tog før, og at jeg dermed ikke var klar over det faktum at man måtte stemple kortet og sitte i en betjent vogn, og at damen i skranken ikke opplyste meg om dette,
eller henviste meg til plakat med informasjon ved kjøp av billetten. Jeg prøvde å forklare konduktøren at klippekortet jeg fremviste var nyinnkjøpt og fortsatt varmt etter kvitteringsskriveren, og han besvarer dette med å spørre meg om jeg er en idiot som ikke klarer å lese det som står på veggen. Det å kalle meg en idiot grunnet en smule uforsiktighet med tanke på lesning av skilt er å dra det for langt. Dette er en krenkelse av meg som betalende kunde hos dere, og en kraftig fornærmelse mot meg. I ung alder ble det påvist at jeg har skrive - og lesevansker og ved å da kalle meg
en idiot grunnet akkurat dette blir jeg såret.I tillegg til denne krenkelsen av meg blir jeg gitt en bot på 900 kr.

Jeg syntes dette er meget dårlig kundebehandling av deres konduktører, de var mildt sagt lite kundevennlige og greie mot meg. Etter denne turen har jeg dermed måtte betale billett, ta i mot dritt fra deres ansatte og mottatt en bot på intet mindre enn 900 kr grunnet en liten tabbe.

Jeg syntes det er urimelig å måtte betale denne boten grunnet et feiltrinn fra min side, grunnet hastverk til toget.


Raskt utkast, evt endre litt på det?

Syntes det er urimelig å kreve inn den boten, men det er nå bare meg.
Ha en fin kveld!
Sitat av SonicMind Vis innlegg
Takker for svar folkens, har bestemt meg for å klage, men har aldri sendt klagebrev før, så lurte på om noen synes jeg burde legge til eller rett på noe av dette :

Klage på gebyr for ugyldig billett.

Jeg reiser ikke ofte med toget, og spurte i kassen på nsb om hva som er lurest å kjøpe av vanlig billett eller klippekort, de anbefalte klippekort og jeg kjøpte det.

Jeg rakk akkurat toget fra Sandvika til Oslo og satte meg i en vogn og ventet på konduktøren. Etter fem minutter kom det to menn, de spurte etter billetter og jeg ga dem klippekortet. Han mannen sa at det var ugyldig fordi jeg satt i ubetjent vogn og klippekortet var ikke stemplet. Jeg forklarte at jeg nettopp hadde kjøpt denne og var ikke klar over at dette var ubetjent vogn, siden jeg reiser aldri med tog. Han spurte om jeg var idiot og ikke kunne lese det som står på veggen. Det var unødvendig å kalle meg idiot og at jeg ikke kan lese bare fordi jeg ikke leste klistremerket på andre siden av vognen. Damen i kassen nevnte heller ingenting om at jeg måtte stemple den før jeg gikk på ubetjent vogn. Ikke nok med dette, så har jeg skrive og lese vansker, noe som gjør at jeg har problemer med å lese, og da gjerne ikke leser alt som står på busser, tog, vegger og skilt med mindre jeg skal et sted.

Jeg synes dermed det er feil å gi meg bot på grunn av at NSB informerer dårlig og i tillegg skjeller ut mennesker uten grunn. Jeg hadde kjøpt klippekort og ventet på at konduktøren skulle komme og klippe den, pluss at jeg ville spørre konduktøren om neste tog.
Vis hele sitatet...
Greit formulert mail, men du kan tjene 900,- på å være et hakk mer ydmyk. Du brøt faktisk med transportvilkårene, og boten er berettiget. Selv om du har argumenter som at du hadde det travelt, ikke tar toget ofte, og samtidig har lese- og skrivevansker, så er det i bunn og grunn du som har gjort en glipp. Prøv å legge det frem på en måte som viser at du forstår hva du har gjort feil, at det ikke var meningen å forsøke å snike. Du får det til å høres litt ut som om frøkenen bak kassen har gjort noe galt. Klart, hun kunne sagt "husk at du må stemple den". Det står vel så vidt jeg husker på billetten at "kun stemplet billett er gyldig".

Sier ikke at du ikke bør prøve å klage, men legg frem saken din på en u-offensiv måte om du kan. Hev deg over billettkontrolløren som kalte deg idiot. Du har et veldig godt utgangspunkt, men hvordan mailen oppfattes kan være skillet mellom 900,- tapt, så les igjennom det én gang til før du sender den Lykke til, og håper du får tilbake pengene dine.

EDIT; Jaggu var jeg ikke litt sein.
Sist endret av ulldott; 24. januar 2011 kl. 19:42.
Mind of Sonic
SonicMind's Avatar
Trådstarter
81 4
Takker meget for svar
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Jeg var i en lignende situasjon en gang. Var ferdig på ungdomskolen hvor jeg hadde fått a-kort tilsendt i posten, som ikke trengtes å stemples eller lignende. Skulle ta tbanen og hadde kjøpt meg et flexikort. Måtte løpe, så greide jo å glemme å stemple dette. Kom på dette instantly etter at tbanen kjørte og tenkte at jeg fikk stemple når jeg kom ut igjen. Men, what do you know, kontroll. Forklarte situasjonen til de som sjekker biletter, men han bare sendte meg ut. Forklarte situasjonen enda en gang til karen som satt og tok betalt, og etter at han hadde diskutert litt med medarbeidere så lot de det gå.

Tror dog dette var fordi jeg var en liten kid, og de har litt mer slingringsmon med yngre. Har også ved andre anledninger blitt tipset av kontrollører i sivil før jeg har gått på trikken om at det er kontroll og at jeg ikke burde gå på uten billett.

However, så tror jeg nok de er ganske strenge ellers når det gjelder dette, og tror nok at å klage på en bot som dette blir som å klage på en parkeringsbot (a no go)
Sist endret av Buddapower; 24. januar 2011 kl. 19:52. Grunn: Skriveleif
Sitat av SonicMind Vis innlegg
Ja, jeg er jo ikke tilbakestående heller, jeg trodde det skulle komme konduktør og stemple den på toget.
Vis hele sitatet...
Du sier jo selv at du satt i vogn uten konduktører, ergo så viste du nok at det ikke kom noen.

Hva er vitsen med å klage på en berettiget bot? Det gjør det bare vanskeligere for folk som faktisk har noe å klage på, å få igjennom klager ved senere anledninger.
Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Det at de kaller deg dum er i seg selv nok til å stevne de for retten. Har en god sak der på ærekrenkelse. Hjelper også om du har vitne(r).
Vis hele sitatet...
Nei, ti tegn.
http://dt.no/polopoly_fs/illustrasjonsfoto-1.3048335!/image/1990034978.jpg_gen/derivatives/derivative_article_468/1990034978.jpg
Hvordan går det an å unngå å se de dørene som forteller deg at du er på vei inn i en ubetjent vogn som bare er for de med forhåndsbetalt billett? Det står jo skrevet med GIGANTISKE bokstaver på to språk.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
http://dt.no/polopoly_fs/illustrasjonsfoto-1.3048335!/image/1990034978.jpg_gen/derivatives/derivative_article_468/1990034978.jpg
Hvordan går det an å unngå å se de dørene som forteller deg at du er på vei inn i en ubetjent vogn som bare er for de med forhåndsbetalt billett? Det står jo skrevet med GIGANTISKE bokstaver på to språk.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er en del av designet? Jesus Christ, ikke alle mennesker er like oppmerksomme, og hva som står på dem interesserer ikke alle like mye, folk har det travelt og stresser, tror du at mennesker ikke har noe annet å gjøre en å lese hva som står på dørene til togene?
Sist endret av Dr.Feelgood; 24. januar 2011 kl. 21:10.
hvertfall klag på kontrolløren, disse skal være hyggelige uansett, da dette står i jobb instrukt.. deres
Sist endret av MyDarkSide; 24. januar 2011 kl. 21:19.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Kanskje det er en del av designet? Jesus Christ, ikke alle mennesker er like oppmerksomme, og hva som står på dem interesserer ikke alle like mye, folk har det travelt og stresser, tror du at mennesker ikke har noe annet å gjøre en å lese hva som står på dørene til togene?
Vis hele sitatet...
Ikke bare står det i svære bokstaver på døra, men alle plakatene som står inne i vogna er også ganske imponerende å overse. Dette handler ikke om at enkelte stresser, det handler om at et absolutt fåtall tydeligvis har gått på en smell, og prøver å vri seg unna denne feilen fremfor å betale som alle andre som sniker (intensjontelt eller ikke).

Jeg klarte selv å få min første bot fordi jeg glemte å stemple månedskortet første gangen (etter påfyll); det er jævlig kjedelig, men det var min egen feil, til tross for at denne teksten faktisk er langt mindre enn den på toget.

På hvilke måte bør de gjøre det mer åpenlyst? Stå med en megafon på hver stasjon og gi alle reisende en egen guide?
Fyren hadde dårlig tid, vært mange ganger jeg også har oversett veldig åpenbare ting når jeg prøver å skynte meg.
Hadde det vært så utrolig vanskelig å ordnet det når du gikk av toget da? Eller gått til en annen vogn? Latterlig oppførsel av en kontrollør.

På Bybanen har jeg sett flere ganger at kontrollørene går av på nærmeste stopp med den passasjeren det gjelder og hjelper til med automaten eller forteller hvordan den fungerer.
Sist endret av Donkeybrain; 24. januar 2011 kl. 21:35.
@ Halalgeir, når man stresser til toget har man dårlig tid = mindre tid til å lete etter sånne ting som det. Pluss at når man går på toget når det er flere enn 3 personer på perrongen er det ikke alltid man ser dørene som er åpne. (TS sier ikke noe om hvilken tid på døgnet dette var)
Sitat av OlavGal Vis innlegg
Fyren hadde dårlig tid, vært mange ganger jeg også har oversett veldig åpenbare ting når jeg prøver å skynte meg.
Vis hele sitatet...
Hvis dårlig tid hadde hvert godt nok grunnlag for sniking eller kriminelle handlinger hadde det blitt rimelig mye kaos.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Hvis dårlig tid hadde hvert godt nok grunnlag for sniking eller kriminelle handlinger hadde det blitt rimelig mye kaos.
Vis hele sitatet...
Tåpelig innlegg, NSB ønsker jo aller helst å ta de som sniker regelmessig fullt vitende om konsekvensene. TS skriver jo tydelig at han ikke la merke skjønte at billetten måtte være stemplet, i tillegg har han lese og skrivevansker. Det kan faktisk være litt utydelig. Noen steder står det bare "Kun gyldig billett", for en som aldri tar toget kan det jo virke uklart at "billetten"/klippekortet han nettopp kjøpte ikke var gyldig.

Hvis alt TS sier er sant ser jeg ingen grunn til at NSB ikke skal være litt okaye og la han slippe og betale. Jeg leste for en tid tilbake i lokalavisa her at en eldre mann hadde gjort det samme, og han fikk refundert gebyret.

Uansett å sette seg i feil vogn på toget er ikke per definisjon en kriminell handling lenger om jeg ikke husker feil http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.6484333

Så vennligst les første post, tenk over om du har noe konstruktivt å bidra med, hvis ikke, la vær.
Sist endret av Sneipen92; 24. januar 2011 kl. 21:50.
Når konduktøren står klar til å vifte med flagget og man ser en åpen dør, gjerne den som er nærmest... så har man nå virkelig ikke tid til å lese på døren hva det måtte stå.

Og når man endelig kommer ombord på toget, så er det meget fristende å sette seg ned på første og beste sete. Er man uheldig så har man havnet i en ubetjent vogn.


NSB er på mange måter totalt bot-kåt. Noe som ikke alltid er bra.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Når konduktøren står klar til å vifte med flagget og man ser en åpen dør, gjerne den som er nærmest... så har man nå virkelig ikke tid til å lese på døren hva det måtte stå.

Og når man endelig kommer ombord på toget, så er det meget fristende å sette seg ned på første og beste sete. Er man uheldig så har man havnet i en ubetjent vogn.


NSB er på mange måter totalt bot-kåt. Noe som ikke alltid er bra.
Vis hele sitatet...
Man er faktisk ansvarlig selv for å sjekke hvilken vogn man går inn i, dørene er veeldig godt merket, samt at det står masse inne på toget.
Man får gjerne snike for min del, det bryr jeg meg fint lite om, men da må man ta konsekvensene av det også, uten å whine om det.

Det er faktisk ikke værre enn å spasere noen skritt så er man i en vogn med konduktør.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Tåpelig innlegg, NSB ønsker jo aller helst å ta de som sniker regelmessig fullt vitende om konsekvensene. TS skriver jo tydelig at han ikke la merke skjønte at billetten måtte være stemplet, i tillegg har han lese og skrivevansker. Det kan faktisk være litt utydelig. Noen steder står det bare "Kun gyldig billett", for en som aldri tar toget kan det jo virke uklart at "billetten"/klippekortet han nettopp kjøpte ikke var gyldig.
Vis hele sitatet...
Jeg tipper NSB er like gira på å ta de som spontansniker, og sniker litt når det selv passer seg. Lese- og skrivevansker? Seriøst? Han sitter da her på freak.no og både leser og skriver helt fint - jeg ser ingen grunn til at det er et holdbart argument når det står i fontstørrelse 160 på halvparten av dørene på toget, samt et helt lass av plakater innvendig. Dette handler ikke om lese- og skrivevansker.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hvis alt TS sier er sant ser jeg ingen grunn til at NSB ikke skal være litt okaye og la han slippe og betale. Jeg leste for en tid tilbake i lokalavisa her at en eldre mann hadde gjort det samme, og han fikk refundert gebyret.
Vis hele sitatet...
Det sier ikke jeg heller. All den tid dette er et diskusjonsfora kontra et "klapp på skuldrene, dette ordner seg gutten min - alle gjør feil"-forum, vil jeg si at en diskusjon bør tåle litt harde fakta.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Uansett å sette seg i feil vogn på toget er ikke per definisjon en kriminell handling lenger om jeg ikke husker feil http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.6484333
Vis hele sitatet...
Det sa jeg heller ikke, men sammenligningen er fortsatt holdbar. Hans handling ville i nesten alle tilfeller ført til reell vinning for hans del, mens SNB ville tapt penger på at han hadde det travelt. Akkurat på samme måte som en vanlig sniker vil ført til tap, og som en butikk taper på nasking.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Så vennligst les første post, tenk over om du har noe konstruktivt å bidra med, hvis ikke, la vær.
Vis hele sitatet...
Hvis det å sitte her å sippe over slemme NSB er så evig mye mer konstruktivt, så får det stå på din regning. Det eneste jeg er gjør er å vise til alle tegnene han burde fått med seg, at han har det travelt kan ikke NSB noe for. Han er ved bruk av deres tjenester pliktig til å sette seg inn i dette.

Når det kommer til kontrollen og hvordan den ble utført, så er jeg naturligvis enig; for en kødd. Men det er ved siden av poenget.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Du var smart som gjorde det. Hvis du ikke har legitimasjon så ringer de til sentralbordet og sjekker om opplysningene du gir; fødselsdato, navn og adresse, stemmer. Hvis det ikke gjør det så anmelder de deg for dokumentforfalskning, been there, done that...
Vis hele sitatet...
Dokument falsk? Du har ikke forfalsket noe dokument.... Du har gitt falsk personalia.
Vi sjekket dette da jeg jobbet som sikringsvakt for nsb også og eneste smekken på fingern var at vi ba deg komme med riktig personalia denne gangen. Alle vi ikke hadde leg på ble sjekket.
Var vi i skikkelig tvil eller du ikke ville tilkalte vi politiet og så om de hadde muligheten til å avlegge en visit
Kunne du ikke bare reist deg opp, gått igjennom vognene til du kom til betjent vogn å få de til å stemple? Jeg hadde ikke godtatt en bot når jeg hadde klippekort. Da hadde jeg bare nektet å oppgi informasjon for å så gå til et sted der jeg kunne stemple billetten min.
Håper for all del at denne klagen ikke hjelper. En av grunnene til at offentlig kollektivtrafikk er så dårlig er sniking. Det å ikke stemple et kort er det nok alt for mange som gjør for å spille dum når kontrollen kommer. Det bør være nulltoleranse, slik at NSB kan få litt mer penger til å ruste opp systemet sitt.
Mind of Sonic
SonicMind's Avatar
Trådstarter
81 4
Sitat av Restyle Vis innlegg
Jeg tipper NSB er like gira på å ta de som spontansniker, og sniker litt når det selv passer seg. Lese- og skrivevansker? Seriøst? Han sitter da her på freak.no og både leser og skriver helt fint - jeg ser ingen grunn til at det er et holdbart argument når det står i fontstørrelse 160 på halvparten av dørene på toget, samt et helt lass av plakater innvendig. Dette handler ikke om lese- og skrivevansker.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg klarer å lese og skrive fint, men problemet at jeg bruker utrolig langt tid på det, hver post folk har skrevet her må jeg blant annet lese flere ganger omigjen. Og jeg bruker sikkert 5 min på å skrive hvert innlegg. Så at jeg skriver her betyr ikke at ikke har skrive eller lese vansker.
Sorry mac, 'ubetjent' = 'må ha gyldig billett'. Ustemplet klippekort (er sånne små klippere på stasjonen, var i hvertfall det før) = ugyldig på ubetjent vogn. Du skulle satt deg på betjent vogn, så hadde det vært null pes. Kjipt? Ja. Surt? Ja. Skulle de gitt deg rett? Vanskelig å si, det er jekla mange som prøver å snike på offentlig transport. Skulle de godtatt din forklaring ('satt meg på feil vogn'), så hadde det nesten ikke vært noe vits å ta betaling i det hele tatt. Trist å si det, men... når det er sagt, så er ikke NSB assholes, ikke alltid. Plukk oppp et 'ris og ros'-skjema i en av skrankene, ta kopi av alt du har (klippekortet og boten) og send inn skjema, husk også å klage til driftsselskapet som behandler boten. Det er ikke sikkert du får noe igjen eller at boten blir kansellert, men det er verdt et forsøk i hvertfall. Ellers så kan du ta det opp med ruter, dvs, inne på Trafikkanten i Oslo. Det er ikke NSB dama sin feil, det er faktisk billigere med klippekort enn med enkeltbilletter. Hun kunne kanskje ha sagt at du måtte sette deg på betjent vogn, men det er noe de fleste skjønner når de har satt seg ned og lest litt rundt. Du var ekstra uheldig, kan man si, siden det var kontroll akkurat da og du ikke kjente til reglene. Bedre lykke neste gang, nå vet du i hvertfall hva som gjelder.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Okei folkens, ble tatt i kontroll ista og fikk gebyr på 900,- i hånda. Ringte en kompis som sa at han også hadde fått et slikt gebyr for sniking. Men han hadde bare latt det vere og ingen hadde fulgt opp eller noe. Kan noen bekrefte at jeg bare kan la den ligge så skjer det ikke noe mer?
Sitat av echuz Vis innlegg
Okei folkens, ble tatt i kontroll ista og fikk gebyr på 900,- i hånda. Ringte en kompis som sa at han også hadde fått et slikt gebyr for sniking. Men han hadde bare latt det vere og ingen hadde fulgt opp eller noe. Kan noen bekrefte at jeg bare kan la den ligge så skjer det ikke noe mer?
Vis hele sitatet...
Dette er en flott måte og forvandle 900 til 1600 isteden og en regning fra lindorf isteden
Sitat av echuz Vis innlegg
Okei folkens, ble tatt i kontroll ista og fikk gebyr på 900,- i hånda. Ringte en kompis som sa at han også hadde fått et slikt gebyr for sniking. Men han hadde bare latt det vere og ingen hadde fulgt opp eller noe. Kan noen bekrefte at jeg bare kan la den ligge så skjer det ikke noe mer?
Vis hele sitatet...
Hvis du har vist legitimasjon og skrevet under, så må du også betale. Hvis ikke, så kan du fritt velge å gjøre hva enn samvittigheten din tillater deg.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis du har vist legitimasjon og skrevet under, så må du også betale. Hvis ikke, så kan du fritt velge å gjøre hva enn samvittigheten din tillater deg.
Vis hele sitatet...
Det eneste jeg har skrevet under på er gebyret jeg fikk med meg, viste heller ikke no ID.

Idiotisk at jeg var så samarbeidsvillig..!
Jeg har alltid månedskort. Hvis jeg en sjelden gang ikke har det, så er det fordi jeg enten har glemt det hjemme, eller fordi det akkurat har gått ut. Å bli tatt i kontroll på et av disse tidspunktene er svært irriterende, og det føles langt ifra rettferdig. Jeg er i utgangspunktet for at man skal betale for seg, men når systemet er så firkantet at det ikke finnes rom for å påvise og få uttelling for sine redelige hensikter, så synes jeg det er fair å løse saken på egenhånd.

Det en bør gjøre i et slikt tilfelle er å si at du har glemt legitimasjonen din hjemme, eventuelt sammen med månedskortet. Du blir bedt om å oppgi personalia, noe du gjør på ærlig vis. Det er straffbart å oppgi andres personalia, så det gjør du naturligvis ikke. Du vil få en bot, og bli bedt om å skrive under. Skriv under med en vilkårlig krusedull, og kast boten i søpla. Når purringen kommer i posten, sender du en klage i retur og opplyser om at du ikke befant deg på det aktuelle transportmiddelet i det aktuelle tidsrommet. Uten forevist ID og en signatur som matcher din, forlanger du at boten må frafalle.
Sist endret av mentalmelt; 25. november 2011 kl. 18:32.