Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 9443
Nå har det seg slik at samboeren min og jeg har bodd hvor vi bor de siste tre månedene. Rett over gaten har jeg lagt merke til at bor en mann i slutten av tyveårene. Han er mye oppe om natten slik som jeg er, har jeg registrert. Morro, tenkte jeg. Kanskje en annen dust med datamaskinen som en av sine beste venner.

Men det tok ikke lang tid før jeg merket mange rare ting. For det første er det voldsom aktivitet der borte, folk som kommer og går hele tiden. Så jeg antok at han jobbet i BOx Delivery eller noe fordi det kom alltid så mange pakker osv. Men så registrerte jeg at han er mye hjemme, veldig mye. (Jeg jobber av og på) så er lange tider hjemme. Så tenkte jeg at han også jobbet av og på. Men etter å ha diskutert det med en nabo som har mammapermisjon sier hun at han alltid er hjemme.

Dessuten har han veldig mange dyre ting, han har Range Rover SPort, 2006 mod, som brukt koster 699 000. Han har TO motorsykler, en Porsche Boxer, en atv, en Askeladden 805 Commutter på opplag i hagen. GÅr rundt med dyre merkeklær. SÅ tenkte jeg kanskje at han hadde arva masse penger. Det jeg lurer på om det blir oppført som formue da? Fordi på skattelistene de tre siste årene står han oppført med 0 i skatt, 0 i formue og 94 000 i snitt i inntekt.

Så en dag prata jeg med han, så spurte jeg om han jobba og sånn, joda, svarte han, så feide han det bort. Jeg gikk rundt å delte ut innkalling til møte i sameieforeningen. Så slapp han meg inn i gangen, men ikke lenger. Så ser jeg inn i stua, å det var sikkert en 56" tommers TV, digert hjemmekinoanlegg osv. Men i det jeg gikk ut ble jeg litt paff, for tilfeldigvis sto døra til soverommet litt åpent, så mens han tente en sigg kikka jeg såvidt inn, gløtta. Å der sto det sikkert 10 esker med DVD spillere, videokameraer, lå sikkert 100 000 i kontanter i ei pappeske. Vet ikke om han fikk med seg at jeg så det, men han ble plutselig så rask med å få meg ut.

Hva tror dere foregår?
Sist endret av potatogun; 26. desember 2007 kl. 19:13.
Vi har en lotto millionær!
Ikke gjør en dritt, om det du sier stemmer er han sikkert ikke til å spøke med. Går du til purken får han vell kanskje noe trøbbel, men årene går i papirmøllen, og jeg skal love deg at det ikke blir kjekke år. Dessuten; han kommer ut en gang...
Heleri i store kvanta?
virker som om det kan være ugler i mosen ja
det kan hende han er trygda siden han har inntekt, men tviler på at en med 90k i årsinntekt har råd til alt det

du kan eventuellt tipse politiet, men du burde hatt noen håndfaste bevis (bilder, video e.l.)
Kjør en Distrubia sak på han, film alt som skjer! ;P
Kan ikke politiet finne ut sånn sjøl da? Å forresten, lurer litt på hvordan han har råd til å bo her. Blir ikke systemet mistenksomt når man kjøper en ny leilighet (nytt byggefelt) til over 2.5 mill alene uten inntekt? Om det er han som har betalt den da.. Står i alle fall i følge listene fra byggherre at det er han så..
Du kan jo tipse politiet og høre hva de sier, selvfølgelig. Antar dem ikke sier nei til tips uansett.
Porblemet er at jeg liker meg her. Liker samboeren min og liker huset vårt. Jeg liker ikke tanken på en boler på 198 høy og nesten like bred skal komme på besøk fordi han tror jeg har ringt onkel politi. Bare synes det er litt "morro" om han kan ha alle dem dyre tinga utan at noen reagerer, mens jeg får smekk av ligningsvesenet fordi jeg hadde en bil som var antatt 25 000 dyrere enn det dem hadde regna seg ut til at jeg skulle bruke på bil av hus / billån.
Hvorfor plage han om han ikke plager deg?
A4-livet passer ikke for alle.
Har vel heller aldri sagt jeg skal plage han. Dog han plager meg litt. SKulle gjerne hatt båten hans. Kanskje det er misunnelse.
Powerseller på ebay? :P

Men nei, så lenge ingen kommer til skade og du ikke vet med 100% sikkerhet at han driver med noe ulovlig, så ville jeg bare latt saken ligge.
Sist endret av grudgE; 26. desember 2007 kl. 19:57.
Kontakt politiet eller bare spør han. Si til oss hva han gjør for å få penger da
Folk som driver egen bedrift har for vane å ende opp i ligningslister med null inntekt, formue og skatt. Man kan føre opp stort sett hva man vil så lenge man kan skrive et motbilag.

Enten selger han noe særdeles lovlig og gjør store penger på det ala sjef på komplett.no med midlertidig lager for nye produkter hjemme eller lignende eller så får han betalt med dyre saker og ting samt høye summer for tjenester eller varer i narkobransjen eller mafiavirksomheter.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Det er ingen som har så mye cash kontant liggende hjemme som også har et lager av flott elektronikk.


Sitat av Lundern
Kjør en Distrubia sak på han, film alt som skjer! ;P
Vis hele sitatet...
Enig med Lundern. Så legger du ut filmen her
Sist endret av Kekurikekaka; 26. desember 2007 kl. 20:13.
Sitat av potatogun
Porblemet er at jeg liker meg her. Liker samboeren min og liker huset vårt. Jeg liker ikke tanken på en boler på 198 høy og nesten like bred skal komme på besøk fordi han tror jeg har ringt onkel politi. Bare synes det er litt "morro" om han kan ha alle dem dyre tinga utan at noen reagerer, mens jeg får smekk av ligningsvesenet fordi jeg hadde en bil som var antatt 25 000 dyrere enn det dem hadde regna seg ut til at jeg skulle bruke på bil av hus / billån.
Vis hele sitatet...
Det er jo et fint samtale-emne. Etterhvert som dere blir bedre kjent kanskje du til og med får igjen på skatten

Kan jo hende han driver et internett-firma og pågrunn av den dårlige økonomien ikke har råd til å leie lagerplass, eller den høye renta i banken rett og slett gjør det sånn at han gjemmer penga i madrassen istedet?

Syns han virka allright jeg - syns forresten alle 198cm høye bolere som er like eller bredere enn en utgangsdør er allright, ihvertfall nok til at jeg passer på å ikke tråkke de på tærne

Sorry - måtte legge inn en liten spøk her =)
Sitat av Trasken
Det er ingen som har så mye cash kontant liggende hjemme som også har et lager av flott elektronikk.
Vis hele sitatet...
Tåpelig å si. Det er jo en sånn fyr tråden handler om. Aaaah, du mente kanskje "lovlig"?
Jeg hadde hvertfall ikke gjort noe, men jeg har ikke noe imot at folk driver med ulovlig salg av dvd-spillere osv for det skader ikke meg på noen måte :P
Spør han om du får kjøpe noe billig
Sitat av freaker911
Jeg hadde hvertfall ikke gjort noe, men jeg har ikke noe imot at folk driver med ulovlig salg av dvd-spillere osv for det skader ikke meg på noen måte
Vis hele sitatet...

Dette stemmer ikke hvis han for eksempel ikke betaler skatt og moms for dette. Jo flere som unnlater skatt jo mer må du og (i hvertfall) jeg betale.
wtf - har han båten hjemme hos seg? Fy skam deg potatogun, du må da skjønne at han bare sparer og jobber litt deltid for å få råd til båtplass. Nei, naboen din er hederligheten selv. Åssen båt er det forresten?

Føler jeg ble litt misunnelig nå også, da *sukk*
Sist endret av paranoy; 26. desember 2007 kl. 20:26.
Trenger ikke være ulovlig siden han eier masse pene ting ^_^

Jeg har skaffet meg masse pene ting uten å ha jobb

Det er også mange måter å skaffe penger på uten å ha jobb som ikke er ulovlige

kanskje han er en sånn "Ebayer" som kjøper å selger ting på nettet? /ergo han har en del tilbudsvarer i leiligheten som han skal selge?
haha. Jo, det er nok løsningen. Tror faktisk han er en ebayer, greide bare ikke sette fingen på det.
Synes selv at dett ikke forklarer 100.000 i cash, i en pappeske!
Pappesken er for at han ikke skal rote bort pengene, Restyle
La oss si han er en "ebayer".. Man får jo ikke pengene kontant
Jaså, er det sånn det fungerer. Ikke rart han har så lav inntekt da. Men kanskje han er en annerledes e-bayer, som gir rabatt til kundene som kommer og henter varene sine og betaler kontant. Går det an? Det ville forklart den ujevne strømmen med folk som kommer til alle døgnets tider..
Sist endret av paranoy; 26. desember 2007 kl. 20:56.
Mange aksjemeglere står oppført med rundt hundretusen i inntekt. Allikevel har mange fete biler og hus. Det er mange måter å unngå skatt på.

Jeg er selv ingen fan av heleri, men tror du burde ha noe mer på hånda før du gjør noe drastisk. Husk at alle ifølge loven er uskyldige frem til det motsatte er bevist...
Grunnen til at folk kommer til alle døgnets tider er at det foregår noe kriminelt. Lovlige transaksjoner skjer i kontortid (maks 20.00) og ikke i et hus med en sky fyr.
Bergen da? Mulig han er medeier i et holdingselskap som eier div vaskefirma elns som driver "litt" svart av og til...vet ikke, men sitter han feks. i noen styrer eller lignende, finner du det meste på nett.
Har han svart amg55 og forresten?
Du mistenker at han er kriminell altså? Da henger han sikkert på nFF, finner ut at du mistenker han og dreper deg mens du sover for å fjerne all mistanke...
Hvis du har sett filmen 'I Kina spiser de hund' og har lært filmens moral:
"Man skal ikke stå i veien for andres lykke."

Han driver åpenbart ikke med noe som går ut over deg på noen måte, så ligg unna. La han drive på til politiet evt. finner det for godt å komme på døra hans.

atomet: På den tiden jeg solgte hauger av laptoper var det ofte mange som kom på døra mi og betalte kontant. Hadde på et tidspunkt ti-tolv laptoper, en haug printere og ca. 200.000 i kontanter liggende hjemme. Pengene ble liggende en stund rett og slett fordi jeg ikke fikk somla meg til å gå i banken. Både pengene og laptopene var lovlig ervervet og bokført.
Sist endret av Nichotin; 26. desember 2007 kl. 21:35.
Stor trafikk kan tyde på dopsalg. Hvis heleri alene forklarer alt besøket er han en heler av sjeldent kaliber. Dog fuskes det ofte i flere fag, er du riktig heldig har du både en speedpusher, storheler og profesjonell tyv som nabo..
Jeg har vel forsåivdt ikke sagt jeg har tenkt å gjøre noe særlig. Ønsker bare av min nysgjerrige natur å finne ut hva karen driver på med. Man skal dog ikke snakke stygt om andre, men tviler på han har noen særlige styreverv eller aksjeerfaring ettersom han ikke kunne skjønne hvorfor julaften alltid var den 24 når det var ulik dag hvert år... Men, skal ikke skue hunden på hårene.
Hvis han synes det er rart at julaften alltid er på 24. selv om den er på forskjellige ukedager..bruker han kanskje sterke stoffer ja.. Hehe, men hvem gjør vel ikke det?
Sitat av xtapolapocetl
Stor trafikk kan tyde på dopsalg. Hvis heleri alene forklarer alt besøket er han en heler av sjeldent kaliber. Dog fuskes det ofte i flere fag, er du riktig heldig har du både en speedpusher, storheler og profesjonell tyv som nabo..
Vis hele sitatet...

vel.. Folk som driver med slikt har gjerne grei instilling til naboer i.o.m at de helst ikke vil ha uønsket oppmerksomhet eller besøk av ordensmaktene, så de gir de fleste som kommer på besøk klar beskjed om at nabolaget er "fredet". Så har man en slik til nabo, så er som regel det eneste ubekvemet man merker, som nabo, den ekstra trafikken. (og kanskje en rassia i ny og ne).
Sitat av potatogun
Nå har det seg slik at samboeren min og jeg har bodd hvor vi bor de siste tre månedene. Rett over gaten har jeg lagt merke til at bor en mann i slutten av tyveårene. Han er mye oppe om natten slik som jeg er, har jeg registrert. Morro, tenkte jeg. Kanskje en annen dust med datamaskinen som en av sine beste venner.

Men det tok ikke lang tid før jeg merket mange rare ting. For det første er det voldsom aktivitet der borte, folk som kommer og går hele tiden. Så jeg antok at han jobbet i BOx Delivery eller noe fordi det kom alltid så mange pakker osv. Men så registrerte jeg at han er mye hjemme, veldig mye. (Jeg jobber av og på) så er lange tider hjemme. Så tenkte jeg at han også jobbet av og på. Men etter å ha diskutert det med en nabo som har mammapermisjon sier hun at han alltid er hjemme.

Dessuten har han veldig mange dyre ting, han har Range Rover SPort, 2006 mod, som brukt koster 699 000. Han har TO motorsykler, en Porsche Boxer, en atv, en Askeladden 805 Commutter på opplag i hagen. GÅr rundt med dyre merkeklær. SÅ tenkte jeg kanskje at han hadde arva masse penger. Det jeg lurer på om det blir oppført som formue da? Fordi på skattelistene de tre siste årene står han oppført med 0 i skatt, 0 i formue og 94 000 i snitt i inntekt.

Så en dag prata jeg med han, så spurte jeg om han jobba og sånn, joda, svarte han, så feide han det bort. Jeg gikk rundt å delte ut innkalling til møte i sameieforeningen. Så slapp han meg inn i gangen, men ikke lenger. Så ser jeg inn i stua, å det var sikkert en 56" tommers TV, digert hjemmekinoanlegg osv. Men i det jeg gikk ut ble jeg litt paff, for tilfeldigvis sto døra til soverommet litt åpent, så mens han tente en sigg kikka jeg såvidt inn, gløtta. Å der sto det sikkert 10 esker med DVD spillere, videokameraer, lå sikkert 100 000 i kontanter i ei pappeske. Vet ikke om han fikk med seg at jeg så det, men han ble plutselig så rask med å få meg ut.

Hva tror dere foregår?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde gått bort til naboen og spurt om han trengte en partner..
Hvorfor gå til politiet? Gjør han deg noe vondt?

Kunsten å ignorere folk er en fin egenskap...
hehe. Jeg har vel ikke sagt jeg har tenkt å gå til politiet heller. Men jeg tror ikke han gjør så mange så veldig vondt. Men har ikke så lyst å gå bort dit igjen, fordi det står to beist av noen kaniner i ett bur utenfor. Tror det er australske dvergkaniner. Har hørt at dem ikke er gode.
Sitat av potatogun
hehe. Jeg har vel ikke sagt jeg har tenkt å gå til politiet heller. Men jeg tror ikke han gjør så mange så veldig vondt. Men har ikke så lyst å gå bort dit igjen, fordi det står to beist av noen kaniner i ett bur utenfor. Tror det er australske dvergkaniner. Har hørt at dem ikke er gode.
Vis hele sitatet...
Står dem ikke i bur da? ;p
Og kusina mi har faktisk slike, er ikke så farlige nei, hehe.
Hm, at en rik fyr har mange dvdspillere og lignende elektronikk liggende rett før jul er vel ikke så fryktelig mystisk, Driver han for seg selv så står vel det aller meste på firma.
100.000kr liggende i kontanter kan jo være av mange grunner.
Imponert over at du klarte å telle 100.000 i en pappekse ved en rask titt inn i rommet

Ting er aldri som du tror. Han driver helt sikkert med noe som er helt lovelig.
Hadde jeg hatt huset mitt fult av dyrt el-utstyr og en pappeske med penger. Hadde ikke jeg vært så lysten på besøk fra naboer som snoker heller.

Han driver sikkert sitt eget firma som selger ting over nettet. Men siden han er i startfasen har han ikke råd til noe fint lager/kontor for tingene sine. Også er det sikkert sånn at kunder som bor i nærheten kan komme innom til alle døgnets tider for å hente varer og betale kontant.

Tatt et søk på navnet hans på feks google?
hehe, jeg er ganske vant til å telle penger, uten at jeg skal utdype hvorfor. Skriver dog "minst" 100 000, vet sånn ca hvordan en bunke med 20 000 ser ut, å det var fem bunter der. Ja, har googlet navnet hans, kommer ikke opp noe fornuftig. Han er ikke registrert i brreg.no. Jeg vil tro at han kanskje burde prioritert lager fremfor verdier for i alle fall 3 - 4 millioner stående ute i hagen...
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Mulig han driver noe lovlig, men at pengene ikke står oppført på ham?
Kunne kanskje hørt med politiet om de vil ta en nærmere kikk, siden han har såpass dyrt hus uten noen oppført inntekt eller formue.
Sitat av Putas
Imponert over at du klarte å telle 100.000 i en pappekse ved en rask titt inn i rommet

Ting er aldri som du tror. Han driver helt sikkert med noe som er helt lovelig.
Hadde jeg hatt huset mitt fult av dyrt el-utstyr og en pappeske med penger. Hadde ikke jeg vært så lysten på besøk fra naboer som snoker heller.

Han driver sikkert sitt eget firma som selger ting over nettet. Men siden han er i startfasen har han ikke råd til noe fint lager/kontor for tingene sine. Også er det sikkert sånn at kunder som bor i nærheten kan komme innom til alle døgnets tider for å hente varer og betale kontant.

Tatt et søk på navnet hans på feks google?
Vis hele sitatet...
Han skjønte jo ikke hvorfor julaften havna på den 24. hvert år heller da..
Du er jo ikke kriminell selv om du er dum da.
Tviler også på at noen som er så dumme klarer å drive med ulovelige ting over lengere tid og leve av det uten å bli tatt.
Sitat av Putas
Du er jo ikke kriminell selv om du er dum da.
Tviler også på at noen som er så dumme klarer å drive med ulovelige ting over lengere tid og leve av det uten å bli tatt.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Om du holder lav profil vil ingen mistenke deg. Ihvertfall ikke uten en ledetråd.

Jeg hadde latt han være i fred. Er ikke verdt det å få en boler på 198 etter meg as. Da lar jeg han heller ha de 100 lappene ekstra han har.
Putas: My fault, jeg misforstod den biten her:

Ting er aldri som du tror. Han driver helt sikkert med noe som er helt lovelig.
Hadde jeg hatt huset mitt fult av dyrt el-utstyr og en pappeske med penger. Hadde ikke jeg vært så lysten på besøk fra naboer som snoker heller.
Vis hele sitatet...
Jeg trudde du mente at han burde holdt lav profil p.g.a. dyrt el-utstyr og penger i en pappeske. Var enig med deg og konkluderte med at han ikke var smarteste fyren
Tenkt tanken at han driver ett postordre firma? :-)

(uten og ha lest hele threaden)
Sist endret av MagicalTrevor; 27. desember 2007 kl. 21:03.
La nå denne duden få være i fred med sin tilsynelatende vellykkede virksomhet.
Criminals are people too..
Sist endret av mentalmelt; 27. desember 2007 kl. 21:07.
Min teori:
Aksjer! Tror han har kjøpt seg inn i strømmarkedet, i ei bedrift som er registert feks i cayman island eller sveits for å slippe skatt. Så han drar på "ferie" etper ganger i året å tar med seg en koffert med penger hjem.
Enten så har du Al Capone som nabo, eller så har du en nær slektning av Onkel Skrue . Du kan jo bare kle deg ut som julenissen, trenge deg ned i pipa hans og snoke rundt under påskudd av at du leter etter noen "missing presents". Da vil han sikkert la deg rusle fritt rundt, og hvis du finner noe du har lyst på sier du bare " hohoho... Denne mistet jeg for ikke så lenge siden". Så bare skrur du det fra hverandre og putter det i sekken som du har tatt med . Nå kan du bare rusle ut i hagen der du har et par leide reinsdyr som du stikker av på.

Kos deg