Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  159 34581
Jeg postet nettopp denne teksten på bloggen min, men innså egentlig at jeg er mye mer nysgjerrig på hva folk flest her har å si om det enn alle siv.ing. vennene mine

Kommentarer?

--


Politiet

Politiet har i den siste tiden vært ute og ønsket å være bevæpnet på jobb. Jeg er imot dette, og mener at en kjapp titt på skadestatistikken for vådeskudd av Sveriges politi burde være motargument godt nok. Litt mer interessant, når jeg leste den saken fikk jeg en litt uggen følelse. Etter litt refleksjon har jeg kommet til en slutning som jeg ikke liker.

Jeg stoler ikke på politiet i Norge.

Det ironiske er at jeg også mener vi har blant de beste politistyrkene i verden. Jeg tror norske politifolk er eksepsjonelt ærlige, oppriktige og tar jobben sin seriøst. De er åpenbart ikke perfekte, ingen er, men som mennesker som gjør en jobb er det vanskelig å kritisere dem.

Ser man på politiet, spesialenheten for politisaker, grensekontroll og andre institusjoner som system tror jeg derimot det er nok å kritisere. Jeg er forøvrig fullstendig klar over disse er uavhengge institusjoner, men fra mitt personlige synspunkt blir dette rimelig uinteressant. De er uansett en del av systemet jeg blir møtt med.

Min personlige avati

Mange mener at man i analyser ikke skal bruke personlige erfaringer. Dette mener jeg er helt feil. Personlige erfaringer er blant de få holdepunktene man har som ikke er åpne for tolkning. Man har opplevelsene man har. Hvorvidt de personlige opplevelsene man har er representative for helheten er derimot et helt annet spørsmål (og svaret er nok ofte at de ikke er det), men jeg tror de veldig gode startpunkt for analyse. Disse opplevelsene er også grunnen til at jeg begynnte å stille spørsmål i utgangspunktet.

Mange av dere som kjenner meg vet at jeg er en latterlig ærlig person, jeg er sivil ingeniør fra NTNU og et tidvis halvveis produktivt medlem av det norske samfunnet. Jeg har litt bustete hår, ofte litt ubarbert og det er særdeles sjeldent jeg kommer meg igjennom en flyplass uten å bli plukket ut til "en helt tilfeldig rutine sjekk". Det skjer aldri med de foran eller bak meg. Jeg er piss lei av det. Så fort man ikke ser helt forbanna A4 ut i Norge er man tydeligvis farlig kriminell. Jeg har forøvrig aldri noensinne i noen som helst sammenheng blitt plukket ut i sikkerhetsjekker i utlandet, om noe blir jeg behandlet bedre enn de aller fleste.

På Torp endte jeg faktisk opp med å måtte kle av meg naken, fordi de var sikre på at jeg smuglet. Det var rimelig ydmykende, og sist jeg var der sendte de bikkje bort for å lukte på meg når jeg satt der og leste "The Economist".. på veit ut av Norge. Nå er jeg ikke for irritert på det, for jeg er helt åpen på at jeg røyker litt når jeg har lyst.. selv om det begynner å bli endel år siden sist jeg hadde lyst. Jeg ville aldri uansett vært så helvetes forbanna idiot at jeg forsøkte å smugle igjennom en flyplass.. skulle jeg smugle hadde jeg åpenbart funnet en metode som ga mye bedre avkastning i forhold til risken.. og det sier vel litt om meg at jeg er mye mer fornærmet over at jeg synes de impliserer at jeg er dum enn jeg er over at de tror jeg er kriminell.

Den gangen bilen min ble stjålet og jeg måtte på politistasjonen på Grønland for å rapportere det fikk jeg også særdeles slett behandling. Det er vanskelig å beskrive hvordan, men det var ikke bare at typen var likegyldig.. for jeg er ikke akkurat en person som trenger trøst i hytt og pine.. men han var aktivt motvillig og særdeles lite hjelpsom. Jeg følte meg upersonligjort og tråkket på etter å ha vært der. Bilen fikk jeg forøvrig tilbake.. fordi idiotene som stjælte den var tydeligvis ikke vant til å kjøre gamle biler i kulda. Den sto tre kryss unna.

Summen av erfaringer

Er om mine erfaringer er representative for folk flest?

Det er velkjent at når det er bråk på byen er politiet sjeldent i nærheten. Det er ikke akkurat vanskelig å gjette hvilke taksikøer og når bråket som oftest skjer, men politiet er ikke der.

Det er også velkjent at tyverier og annen småkriminalitet i meget stor grad går uoppklart. Det er såpass at de fleste jeg kjenner mener det er bortkastet tid å annmelde tyveri.

Det er derimot velkjent at man må passe på i trafikken, fordi plutselig er det en sivil politibil som tar deg. Ofte kjører han litt under trafikkgrensen og tar deg når du kjører forbi.. eller så legger han seg rett bak deg så du gasser opp fordi han ligger for nærme.

Rundt omkring en gang i året dukker det også opp nyhetssaker om at politiet igjen har raidet en leilighet fordi noen spillte kort der. De som spillte kort var bare så uheldige at kortspillet de har blitt hektet på er poker.

I det hele tatt, for folk flest er majoriteten av interaksjoner med politiet negative. Om jeg mistet retten til å få hjelp av politiet, men de mistet retten til å plage meg hadde kort og godt livet mitt blitt bedre. Det er ikke en observasjon jeg liker.

Det store bildet; fraværet av tillit

Man kan synes hva man vil om disse observasjonene.. og man kan diskutere hvorvidt de er gyldige, og er de representative? Det som skremmer meg mest er uansett hva jeg ser når jeg ser på det store bildet.

Jeg har absolutt ingen tillit til toppledelsen i politiet

Jeg vet de aller fleste er ukomfortable med å snakke om Breivik.. men det faktum at noen fikk sprenge opp regjeringsbygget vårt, deretter kjøre til en øy og i mange timer drepe rundt 80 ungdom, en etter en, er nesten uforståelig. Helt uforståelig er at dette skjedde uten at politiet gikk i full krisemodus. Hvorfor ringte ikke noen militæret og sa "Hei, vi vet ikke hva som skjer. Få helikoptre i lufta, gå i full beredskap. Ikke gjør noe før vi vet mer."?

Politietledelsen var fullstendig og ytterst handlingslammet. De gjorde absolutt ingenting. De tok ikke midlertidige skritt, de tok holdt ikke kommunikasjonslinjene og de var generelt ytterst fandens ubrukelige. Man kan si hva man vil om at det ble sendt ut riksalarm, men at systemene ikke fanget det opp.. men det er et fullstendig sidespor. Når "shit hits the fan" så bruker man telefonen og sørger for at det som trengs å skje skjer. Ingen gjorde en dritt. Veldig, veldig mange personer burde få regelrett sparken, istedenfor muligheten til å skylde på hverandre. Politikere, byråkrater og politiets toppledelse.

Jeg holder meg også til at dette skylder feil personer. En hvilken som helst leder med militær eller politibakgrunn vil instiktivt skjønne hva som trengs å gjøres i en situasjon som dette. Han vil fokusere på å få satt igang og at selv om det er vanskelig å ta beslutninger i kaos.. så må det gjøres. Kommunikasjonslinjene må åpnes, man må prate med de riktige menneskene og man må fokusere på resultater. At ingen involverte i POD klarte dette betyr at de kort og godt ikke er kompetente politifolk. Byråkratene må jobbe for politimenneskene, ikke omvendt.


Politiet slipper unna med mord

Dette er et utrdag av en kommentar som var i adressa-avisa i Trondheim tidligere i år:

7. september er det fem år siden Eugene Obiora døde. Han døde som følger av behandlingen han fikk av fire politimenn. Etter kveletak og mageleie utafor sosialkontoret øst i Trondheim sluttet Obioras hjerte å slå.

Det er fem år siden, men jeg husker godt denne dagen og dagene som fulgte. Noen samla informasjon og delte med andre. Obiora ble drept. Folk som gikk forbi var sjokkert av brutaliteten til politiet. De hørte at Obiora ropte på hjelp og at han ropte at han ble drept. Han ropte til det ble helt stille, under fire politimenn som skal være trent til å løse vanskelige situasjoner.

Det har vært skrevet og ment mye om hva som skjedde når i Trondheim når Obiora ble drept. Personlig mistenker jeg de var rimelig røffe, men egentlig ikke kan klandres for at han døde. At denne saken ikke har vært oppe i det sivile rettsvesenet er uansett absolutt helt fullstendig forkastelig. Det er absolutt ingen tvil om at Obiora ikke hadde dødd den dagen hvis politiet ikke hadde kommet, og da er rimelig komplett irrelevant at Spesialenheten for politisaker ikke synes at politioffiserene har gjort noe klanderverdig. Denne saken skulle vært i rettssystemet.

Dette er et bilde fra fakkeltoget som ble holdt for å tvinge fram en uavhengig granskning.. som ble behørig oversett. Dette er virkelig, virkelig et tankekors. Omtrent hele Trondheim by sto samlet i kravet om en uavhengig granskning. De ville ikke ha politimennene dømt, de var ikke sinte mennesker som forlangte at sin versjon av "rettferdighet" skulle gjelde.. de ville kun ha en skikkelig granskning. Trøndere er bra folk.

Beskytter sine egne

Politiet beskytter altså sine egne. Uansett om de har feil eller ikke. Når politiet henla skattesaken mot sine egne toppledere ble det toppen av kransekaka for min del...



.. og dette er grunnen til at jeg ikke stoler på politiet. Tillit handler ikke bare om hva som faktisk skjer, men om hva som kan skje. Jeg tror at i Norge så kan en hvilken som helst politimann som misliker en person sterkt nok gjøre veldig mye skade.. fordi folk flest tror det er såpass utenkelig og fordi politiet uansett vil beskytte han.

Jeg liker det ikke.
Amen! "Fleretegn"

Tor egentlig basert på det du har av personlige erfaringer, veldig lik. Var på telefon istad uten nett på pcen, så kan nå skrive litt mer. 22 Juli episoden er det en egen diskusjon for, men vil si jeg er helt enig der. Jeg stoler kun på politiet i noen saker, men i disse sakene teller ikke konfrontasjoner med. Gjeng med aper skal du lete lenge etter, er kun fysisk makt og ikke verbalt det går i.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
B)dette med cannabis og diverse andre softdrugs
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hvordan du mente dette, så mulig jeg tråkker litt på tærne nå: Folk må huske at politiet ikke LAGER lovene, det er det politikerne som gjør. Den enkelte politimann har jo en viss form for skjønn, men han er i hovedsak bare en tjenestemann på bunnen av byråkratiet, styrt av loven.

Ellers deler nok endel av synspunktene til trådstarter. Det er nok mye bra politifolk i Norge både av evne og vilje, men organisasjonen i seg selv er på langt nær perfekt. Nå er det mye jeg ikke vet om politiet, og det er vanskelig å dømme på et så tynt grunnlag, men jeg tillater meg allikevel å rette min skepsis til enkelte punkter.

Spesialenheten for internsaker er jeg ikke helt sikker på. Mulig at de faktisk gjør en skikkelig jobb, men jeg frykter at de i for stor grad verner om sine egne.

Det jeg har minst tillit til er politiets evne til å håndtere større væpnede aksjoner. Jeg regner med at Delta er gjeng høyt kvalifiserte personer, men jeg snakker om landet under ett. Ting blir nok bedre hele tiden, men jeg er fremdeles skeptisk til politiets evne til å håndtere et nytt "NOKAS" eller i verste fall et nytt "Utøya".

Forsvarets innblandelse hadde nok hjulpet på mange måter, men jeg er i utgangspunktet meget negativ til dette. Forsvaret skal ikke brukes mot sivilbefolkningen, og jeg liker det helst slik.
Sist endret av bobbo; 26. november 2012 kl. 05:38.
Jeg må si meg enig i den likegyldigheten politiet ofte utviser.
For et par år siden opplevde jeg at en mann kastet en hammer i frontruta på bilen min.
Jeg sto parkert på en parkeringsplass, ikke langt fra sentrum, og snakket med en kompis om bilen min, som jeg nylig hadde kjøpt. Han sto ved bilen, og jeg satt inni, med døra åpen. Plutselig kom en mann ut på verandaen sin, i en bolig like ved. Han ropte noe til oss, uten av vi klarte å tyde hva han sa, før han gikk inn igjen, og tok springfart ut igjen med hammeren. Ruta knuste, glassbiter føk rundt. Hammeren spratt også over taket og laget bulk der, før den ble liggende på koffertlokket.. Jeg ble jo mildt sagt redd. Kompisen min ble jo redd han også, han sto jo utfor bilen. Hadde han blitt truffet så kunne det gått riktig ille, og mannen bommet med mindre en en halv meter...
Jeg ringte politiet med en gang, fortalte hva som hadde skjedd, og at jeg var veldig redd. Dette var i 2tiden på en varm sommerfredag. Jeg fikk som svar at politiet hadde viktigere ting å ta seg av, så de ville ikke komme. Jeg forklarte at jeg var redd for hva annet mannen kunne finne på, men fikk beskjed at jeg måtte komme på mandag å anmelde saken.. Jeg kan ikke få meg til å forstå at politiet mener det ikke er viktig når en mann angriper andre mennesker med en hammer. Greit nok, ingen fikk alvorlige skader, men jeg fikk en del kutt av alt glasset som fauk. Jeg kan ikke forstå at vi har skulle ha provosert mannen til å gjøre dette, så for alt jeg visste kunne dette være en gal mann rett og slett.
I denne situasjonen så trodde jeg mannen ville skade oss, men det brydde ikke politiet seg om. Det hele endte med at mannen tilsto til politiet hva han hadde gjort, og politiet henla saken, og jeg må betale skadene selv.


Så jeg skjønner hvordan det føles å ikke ha tillit til politiet. De kommer ikke når du trenger dem. Av og til så føles det som om politiet er trent opp til å "tro" at du overdriver uansett hva du sier.

Ser du bor i Tromsø, og da tenker jeg du kanskje husker han politimannen som stjal et tjenestevåpen fra en kollega, og skjøt først kjæresten sin utenfor barneskolen på kvaløya, for så å skyte seg selv. Det er en av grunnene som gjør meg skeptisk til at politiet skal få bære våpen. Politifolk er mennesker som oss, og de påvirkes av følelser, og en følelsesmessig reaksjon kan bikke de beste av pinnen. Synes politiet kan ha våpen av ikke dødelig art. Som pistol med gummikuler..

aj aj, sorry hvis innlegget mitt er noe rotete, og jeg vet at det flyter over av skrivefeil her, men jeg er så trøtt nå at jeg orker ikke finskrive det. Håper de fleste skjønner hva jeg har skrevet
Nå har jeg mange positive opplevelser med politiet, stort sett fordi jeg har drevet et vaktselskap i et par år. Riktignok kommer det an på den enkelte politimann eller -kvinne, og ikke etaten i sin helhet.

Det verste vi har vært borti var et masseslagsmål på en privatfest, hvor vi måtte kontakte politiet da vi ikke hadde nok vektere på stedet. Vi fikk svar fra sentralen, og jeg siterer "gå hjem og legg dere, drittunger".
Situasjonen endte med at en full person klarte å stikke av med bilen sin, fyllekjørte, frontkolliderte med en ung jente, hvor hun ikke overlevde.
Skjønner godt hva du mener i innlegget ditt, og kan gjerne dele ei historie.

Har hatt et greit forhold til politiet, helt til en opplevelse en søndag da jeg var 15 år. Jeg gikk en tur ut i nabolaget mitt for å lufte meg, og la etterhvert merke til at en politibil "diskret" begynte å kjøre etter meg. Politibilen stoppet etterhvert og rulla ned ruta. En politimann stakk hodet ut og spurte hva jeg gjorde, hvor jeg hadde vært, hvorfor jeg var her og masse sånne spørsmål. Jeg svarte at jeg ganske enkelt var ute og lufta meg, hvilket jeg som sagt gjorde. Etter jeg hadde svart på dette begynte han å hisse seg noe enormt opp og begynte å rope ting som "JEG VEIT HVA DU DRIVER MED" "IKKE LAT SOM DU IKKE FORSTÅR!" og masse sånt. Jeg hadde aldri gjort noe kriminelt eller vært borti noe kriminelt mitt hele liv. Etter ti minutt der jeg nekta og han anklaga ga han seg, og mente han hadde forvekslet meg med noen andre fordi jeg hadde dreads eller noe sånt tull. Dette er jo bare en politimann, men det har nok gått litt utover mitt syn på politiet generelt, uten at det har vært bevisst.
Sist endret av ee221; 26. november 2012 kl. 10:10. Grunn: Glemte noe
Kan jo slenge på mine opplevelser og, bare en positiv.

ble tatt for Hasj for 8 år siden, og hver gang jeg har møtt på noe politi blir jeg ransaket(har skjedd 5 ganger etter jeg ble tatt uten at de har funnet noe), har kanskje noe med skjegget å gjøre :P

Ble stoppet i Drammen når jeg var på vei til et LAN, politiet beskyldte meg da for å ha røyket hasj / stjålet utstyret jeg hadde baki og ha drukket alkohol (siden det lå en tom ølboks baki) ble også ransaket. virket som de ble litt furt når de ikke fant noe på meg

ble stoppet i hjembygda da jeg kjørte noen kompiser fra en fest. politidamen ba om vognkort og jeg ga henne det jeg hadde, hadde surra litt da å hadde Del 2 i bilen, politidama ble veldig snurt å sa i en uhyggelig tone "Se her, det står skal oppbevares hjemme(elns), Kan du ikke lese?" dette oppfattet jeg som frekkt og jeg klarer da ikke å ikke være frekk tilbake så svarte: "Jo, kan ikke du?".
dette utløste et nærmest raserianfall hos politidama, med "DU kan ikke ha en slik holdning, da kommer du til å få ALVORLIGE problemer senere i livet" osv osv osv, hjalp ikke at min drita kompis satt forran å holdt på å daue av latter dog :P

Skulle hente broren til en kompis en gang på ungdomsskolen, sto utenfor på parkeringa å ventet da en lærer kom bort å sa vi ikke kunne stå her å vente fordi vi var ungdommer elns, sa at vi skulle hente broren til kompisen min men ble bedt forlate området. så da kjørte vi bak gym-hallen å sto der. ca 5 min senere kom da politiet som mente bilen min ikke var rett registrert å jeg måtte bli med bort til stasjonen.. da vi kom bort så var det seff noe feil i systemet som de skylte på å fikk dra etter en halvtime ca. mistenker at de brukte dette for å få meg bort fra området som jeg hadde min fulle rett i å være på.

Dreiv og å Tagga når jeg var 16 ca (ja det var dumt, men adrenalin da!), husker når de kom hjem til meg med magliten i trynet mitt å dro frem papirene, var en helt absurd opplevelse, de maste konstant om at jeg hadde gjemt noen cans på loftet, jeg sa at jeg ikke hadde det, bare å gå opp å sjekke, men det ville de ikke "Så du har cans på loftet altså????" de "Gjennomsøkte" også pcen min, Dvs Sjekka mine dokumenter etter skisser :P bra de ikke sjekket D: xD

Eneste positive jeg har er når jeg var ansvarlig på en fest som søstra mi holdt, ble noe slosskamp, politiet kom å var ålreite (satt igjen med en WTF feeling etter dette :P)


ble mye tekst men følte for å dele
Mine erfaringer med politiet tilsier at flertallet av dem desverre har samme personlighetstrekk med bøllene fra barneskolen/ungdomsskolen.
Gode poenger.
Sist endret av Kyrios; 26. november 2012 kl. 11:47.
Jeg er litt skeptisk til politiet selv, selvom jeg synes det er flott å ha dem her. Men jeg mener (som med lærere) at nòen burde faktisk ikke vært politi.

Har møtt politimenn som har anklaget og mistenkt meg for ting jeg aldri har og villet gjort, alt fra å stoppe bilen ulovlig på et sted hvor det var lovlig (noe jeg prøvde å si til dem, da jeg fikk "Jasså, prøver du å være frekk?" når jeg påpekte noe som var såpass åpenlyst når vi begge stod og så på det.) til at jeg drev med noe "unormalt" da jeg og en kompis satt i bilen min og pratet klokka 2 en lørdag natt. (Da mente politiet at det var "unormalt" å være ute klokka 2 på en lørdag natt, noe jeg sa det ikke var, da rånermiljø og bylivet blomstrer for fullt på den tiden.)

Har også en i familien som har blitt banket opp 2 ganger, hvor det begge gangene ble filmet, og det var masse vitner. (Vi snakker CCTV / kameraovervåkning, hvor man også kunne se gjerningsmannen.) Dette ble det så klart ikke gjort noe med, pga mangel på bevis.

Også er det jo den klassiske "vi har ikke ressurser / ledige patruljer" når det først skjer noe. Jeg og noen andre var en gang en av de første til en ulykke, hvor det var en påkjørsel bakfra på E18. Bilen som påkjørte stod midt i veien med fronten smellt inn, og bilen som ble påkjørt måtte plutselig dra rett etter vi fortalte at vi hadde ringt politiet og sagt ifra. (Mtp sikkerhet mht trafikken osv.)

Når en kompis ringte opp igjen, så fikk vi beskjed om at "de ikke hadde ledige biler som kunne dra". Dette var da på en onsdag kveld (6-tiden), og vi hadde politiradio, og hadde ikke hørt at det var noe "big-shit" som skjedde. Synes det var litt skummelt da det var olje og masse deler i veien, og bilen stod trafikkfarlig til. Heldigvis kom det en fyr som hadde gule-varsellys på taket, som slo de på. Må igjen minne om at bilen stod halveis uti veien på E18, og biler kom i 70-90km/t og sneia oss.

Har også flere historier, men det får taes en annen gang. Det er småting som dette som gjør at jeg ikke er helt sikker på hva jeg tenker om politiet, men så klart er jeg glad for at vi har dem. Og ingen er feilfrie heller.
Sist endret av Bruskork1; 26. november 2012 kl. 11:57.
Enig i mye av dette...
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Veldig bra skrevet. Godt formulert og veldig bra argumentasjon.

Min tillit til politiet er også borte. 22. juli skandalen var ikke det eneste, men også hvis man ser på hvordan ledelsen i politiet inkl. justisministeren holder på. Og for å ikke glemme Jens heller.

Jeg lurte på 22. juli hvorfor i alle dager de ikke sendte inn et rekog helikopter og for å så sende inn en skarpskytter i helikopter. Jeg lurer fortsatt på det. Politiets håndtering av ulike ting som har kommet frem er elendig.
Anbefaller folk å sjekke ut Bergens Tidene sin "kampanje" mot politiet, www.bt.no/112

Det jeg stusser på er hvilken kompetanse politiet besitter som gjør dem kapable til å vurdere saken om bevæpning. Ja, det er dem som er i felten, men har de kunnskaper til å vurdere pros opp mot cons og trekke sluttninger derfra? Hva med vektere da? Hvis de ble bevæpnet ville det sikkert lettet arbeidsdagen deres betydelig, men er en vekter komopetent nok til å vurdere et slikt spørsmål?
Sitat av Klorofyll Vis innlegg
Jeg ringte politiet med en gang, fortalte hva som hadde skjedd, og at jeg var veldig redd. Dette var i 2tiden på en varm sommerfredag. Jeg fikk som svar at politiet hadde viktigere ting å ta seg av, så de ville ikke komme. Jeg forklarte at jeg var redd for hva annet mannen kunne finne på, men fikk beskjed at jeg måtte komme på mandag å anmelde saken.. Jeg kan ikke få meg til å forstå at politiet mener det ikke er viktig når en mann angriper andre mennesker med en hammer. [....]
I denne situasjonen så trodde jeg mannen ville skade oss, men det brydde ikke politiet seg om. Det hele endte med at mannen tilsto til politiet hva han hadde gjort, og politiet henla saken, og jeg må betale skadene selv.
Vis hele sitatet...
Med mindre du kan fortelle meg hva annet politiet drev med som var mindre viktig enn din sak, så har du ikke noe poeng. Du følte kanskje at saken din var viktigere enn hva enn ellers som skjedde i byen akkurat da. Dette er en veldig typisk beslutning å ta når man blander følelser inn i beslutninger som bør tas rasjonelt.
Ser nesten ikke politi ute om nettene, de er bare synlig om dagene. Takk til Arne for å gjøre politiet til en 8 til 16 jobb og en inkompetant ledelse i politiet generelt.

Politi generelt er lite hyggelig og prøver ikke å være folkelige. Man skulle nesten tro at politiet aktivit blir bedt om å holde seg rasshøl som mulig for å prøve å ikke tiltrekke seg folk som vil slå an en prat.

Jeg har ingen respekt for politiet og blir egentlig ganske fortvilet om tanken at de skal bære våpen. Den dagen politiet viser respekt til folket, er dagen jeg respekterer politiet.
Sitat av skepsis Vis innlegg
ble tatt for Hasj for 8 år siden, og hver gang jeg har møtt på noe politi blir jeg ransaket(har skjedd 5 ganger etter jeg ble tatt uten at de har funnet noe), har kanskje noe med skjegget å gjøre :P
Vis hele sitatet...
Hyggelig å høre at jeg ikke er eneste som blir plukka ut, høres ut som man kan ha grunnlaget for å kalle politiet generelt fordomsfulle. De største narkohuene jeg kjenner kler seg iallefall rimelig A4.. og de blir aldri plukket ut.

Ellers, takk til dere som har delt opplevelsene deres. Dette er tanker jeg ikke liker å ha, fordi det rokker litt grunnfjellet til overbevisningen om at Norge er et jævli bra land å bo i.

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Med mindre du kan fortelle meg hva annet politiet drev med som var mindre viktig enn din sak, så har du ikke noe poeng. Du følte kanskje at saken din var viktigere enn hva enn ellers som skjedde i byen akkurat da. Dette er en veldig typisk beslutning å ta når man blander følelser inn i beslutninger som bør tas rasjonelt.
Vis hele sitatet...
Ja, men det er ikke nødvendigvis beslutningen som er feil.. men måten det gjøres på.

Hvis operatøren sa "Beklager så mye, vi sendte nettopp ut en stor styrke mann til akljsadflkjsadlkfj.. og siste reserven må vi spare til nødstilfeller. Du virker som du klarer dette på egenhånd? " så hadde Klorofyll følt seg bedre.

Når typen er redd og bryskt får beskjed om at politiet ikke kommer på sånne småting, så nører de opp under en usikkerhetsfølelse som ikke er bra overhodet.. og når de i tillegg henlegger saken etter at typen har tilstått, så viser de veldig tydelig hvor absolutt lite de bryr seg om Klorofyll...

...og det er jo en skam på så mange nivåer, ikke minst for dem selv.. for jeg tror ikke jeg er eneste her som nå ville tenkt meg om to ganger før jeg sa noe til som helst politiet, imens meg for 10 år siden ville samarbeidet og svart på absolutt alle spørsmål de hadde.
Sist endret av DumDiDum; 26. november 2012 kl. 14:12.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg lurte på 22. juli hvorfor i alle dager de ikke sendte inn et rekog helikopter og for å så sende inn en skarpskytter i helikopter. Jeg lurer fortsatt på det. Politiets håndtering av ulike ting som har kommet frem er elendig.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra action-filmer, når var det sist du hørte om en skarpskytter som har fått inn et treff fra et helikopter ?
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Bortsett fra action-filmer, når var det sist du hørte om en skarpskytter som har fått inn et treff fra et helikopter ?
Vis hele sitatet...
Med et bevæpnet politihelikopter svirrende rundt hadde man iallefall kunne tvinget ham til å gjemme seg. Hvorvidt de faktisk hadde truffet eller ikke er rimelig irrelevant, så lenge man hadde forhindret han fra å gå rundt der i fred og uforstyrret kveste unger i mange timer.

Å si at politihelikopteret sannsynligvis ikke hadde klart å få drept han blir litt... "Ja, ja.. jeg så at han typen holdt på å drukne, men jeg gadd ikke svømme ut og hjelpe til.. sjansen for at jeg skulle rekke ut dit før han døde var altfor lav til at jeg gadd". I en annen situasjon hadde ikke denne type argumentasjon vært spesielt akseptabel, og jeg synes ikke den er det nå heller.
Sist endret av DumDiDum; 26. november 2012 kl. 18:36.
burde vært möderatör
Stoler ikke på politiet av flere grunner:
- makt tiltrekker seg bøller.
- de kan uten problemer ransake og arrestere hvem som helst, hvor som helst, når som helst, og si de hadde "skjellig grunn til mistanke". De ransaker også hele soner i Oslo, for å skremme folk til lovlydighet.
- de misbruker glattcellene sine til de grader.
- spesialenheten for politisaker henlegger rundt 95% av alle saker. Dermed er politiet i praksis hevet over loven, og de slipper unna med stort sett alt.
Sist endret av nso; 28. november 2012 kl. 11:51.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Med et bevæpnet politihelikopter svirrende rundt hadde man iallefall kunne tvinget ham til å gjemme seg. Hvorvidt de faktisk hadde truffet eller ikke er rimelig irrelevant, så lenge man hadde forhindret han fra å gå rundt der i fred og uforstyrret kveste unger i mange timer.

Å si at politihelikopteret sannsynligvis ikke hadde klart å få drept han blir litt... "Ja, ja.. jeg så at han typen holdt på å drukne, men jeg gadd ikke svømme ut og hjelpe til.. sjansen for at jeg skulle rekke ut dit før han døde var altfor lav til at jeg gadd". I en annen situasjon hadde ikke denne type argumentasjon vært spesielt akseptabel, og jeg synes ikke den er det nå heller.
Vis hele sitatet...
Leste du hvor konkret jeg svarte på noe auxed skrev ? Han skrev ikke bevæpnet politihelikopter, han skrev skarpskytter i et helikopter. Og ja et våpen påmontert på et helikopter hadde nok forstyrret han godt ja. Men jeg kjenner ikke til at noen av helikopterne politiet i Norge disponerer er bevæpnet, vet du om noen ? Og en slik improvisert løsning, med en bevæpnet politimann i et helikopter hadde nok ikke tatt få timer å få godkjent. Man visste heller ikke om hvor mange gjerningsmenn det var snakk om. Man trodde vel i starten at det var automatvåpen det var snakk om. Og da kan det å fly med helikopter bli en farlig affære. Lett å glemme i ettertid kanskje.

Det mest sjokkerende for meg var at det som burde vært norges mest tenkelige terroraksjon siden, tja 1945 ? Et angrep mot regjeringskvartalet, ikke førte til at veiene inn og ut av oslo ble sperret av. Dette må jo ha vært det mest tenkelige terrorangrepet man kunne øvet seg på i mange tiår. Likevel kunne tog- og biltrafikk fortsette i stor grad uhindret. DET er det som har sjokkert meg mest i ettertid.

"I en annen situasjon hadde ikke denne type argumentasjon vært spesielt akseptabel, og jeg synes ikke den er det nå heller." Nei, men det her er snakk om politiet og deres instrukser. Så jeg kan ikke si det du kom med var veldig relevant.
Det med at bilveier og tog fortsatte å gå etter bomeben var for å få flest mulig mennesker ut av bykjernen, og man valgte da å la tog og bilveier fortesette så fikk man heller ta opp jakten på gjerningsmannen når man fikk tømt sentrum for mennesker. Det var ganske uklart om det var fler bomber, fler gjerningsmenn osv på dette tidspunktet.

Politiet var ganske klare på dette på tv/ radio i alle fall, jeg satt i oslo sentrum å fulge med på hva vi burde gjøre osv.

Så der er svaret på hvorfor veiene og togene ikke ble stengt i alle fall, om det er en feilvurdering kan godt være. Men det var ikke noen "glipp" fra politiet. De mente det var bedre å få flest mulig ut fra mulige farlige områder før man startet jakten på gjerningsmannen. Lite viste man om utøya osv på dette tidspunktet.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Det med at bilveier og tog fortsatte å gå etter bomeben var for å få flest mulig mennesker ut av bykjernen, og man valgte da å la tog og bilveier fortesette så fikk man heller ta opp jakten på gjerningsmannen når man fikk tømt sentrum for mennesker. Det var ganske uklart om det var fler bomber, fler gjerningsmenn osv på dette tidspunktet.

Politiet var ganske klare på dette på tv/ radio i alle fall, jeg satt i oslo sentrum å fulge med på hva vi burde gjøre osv.

Så der er svaret på hvorfor veiene og togene ikke ble stengt i alle fall, om det er en feilvurdering kan godt være. Men det var ikke noen "glipp" fra politiet. De mente det var bedre å få flest mulig ut fra mulige farlige områder før man startet jakten på gjerningsmannen. Lite viste man om utøya osv på dette tidspunktet.
Vis hele sitatet...
Aha, takk for en oppklaring. Jeg fikk ikke med meg dette.
Jeg har ikke noe relevant erfaring med dette men i mitt hode virket det mest logisk å sperre av byen for å hindre eventuelle gjerningsmenn i å bevege seg.

Sitat av seven_up Vis innlegg
Lite viste man om utøya osv på dette tidspunktet.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg tror faktisk ikke det der var nødvendig å påpeke du.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Leste du hvor konkret jeg svarte på noe auxed skrev ? Han skrev ikke bevæpnet politihelikopter, han skrev skarpskytter i et helikopter.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg ment kamphelikopter hadde jeg skrevet det. Med bevæpnet politihelikopter mente jeg helikopter med noen som var i stand til å skyte ut av det.

Det aller meste av skudd som avfyres i kampsituasjoner avfyres på lykke og fromme, og har som primærhensikt og forhindre motparten å få tid til å sikte seg inn. Hvorvidt de faktisk hadde klart å drepe noen er som sagt rimelig irrelevant.

Og en slik improvisert løsning, med en bevæpnet politimann i et helikopter hadde nok ikke tatt få timer å få godkjent.
Vis hele sitatet...
Riktig, og dette jo hele forbanna problemet. Å få helikopteret i lufta fort som fanden burde være uproblematisk. Hvor nærme de får gå og hva de får gjøre er jeg helt enig i er en veldig vanskelig avgjørelse.. jeg hadde overhodet ikke kritisert politiet hvis de hadde helikopter i lufta, men ga dem beskjed om å holde seg 1 km unna utøya. Som du også sier, når man har en eller flere velforberedte gjerningsmenn er det helt naturlig å mistenke tyngre våpen, og helikopter er lette mål.

Det er derimot ingen unnskyldning for å ikke få helikopteret opp i lufta. Den er nemlig rimelig åpenbart, fordi det er absolutt ingen nedside eller ulemper med å ha det tilgjengelig... så får man heller ta beslutningene om operasjonsparametrene når man har mer informasjon.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hadde jeg ment kamphelikopter hadde jeg skrevet det. Med bevæpnet politihelikopter mente jeg helikopter med noen som var i stand til å skyte ut av det.
Riktig, og dette jo hele forbanna problemet.
Vis hele sitatet...
Jamen da er vi jo på samme linje. Politiet hadde og har ingen instruks på at det er godkjent å skyte ut av et helikopter med et tjenestevåpen. Jeg bare måtte skrive til uaxed at skarpskytter i et helikopter ikke er dagligdags.

Jeg kan vel faktisk strekke meg langt nok til å si at ja, jeg stoler på politiet i Norge. Men det er bare det at jeg synes ikke mange nok av dem virker særlig dyktige. Både de på høyere nivåene og de på lavere.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Politiet har i den siste tiden vært ute og ønsket å være bevæpnet på jobb. Jeg er imot dette, og mener at en kjapp titt på skadestatistikken for vådeskudd av Sveriges politi burde være motargument godt nok. Litt mer interessant, når jeg leste den saken fikk jeg en litt uggen følelse. Etter litt refleksjon har jeg kommet til en slutning som jeg ikke liker.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke lest statistikken du nevner, men jeg synes ikke det er et bra nok argument. Politiet i Sverige har jo ikke blitt avvæpnet selv om de kanskje har mange vådeskudd. Sverige har jo hatt flere ran og lignende hendelser der tyngre våpen er involvert enn i Norge. Men som vi ser i de siste tiårene er det jo fler og fler utenlandske organiserte kriminelle som har dratt med seg tyngre våpen inn i Skandinavia enn før. Det var jo en sak i Sverige for en stund siden der de kom over en ungdom med en ak-47 liggende på rommet.

Selv om jeg synes det ikke er en ønsket utvikling at politiet i Norge skal bære våpen hele tiden, synes jeg realiteten har innhentet oss for lenge siden. Tror ikke politimennene i Stavanger var særlig høye i hatten når de så hva pakket kom drassende på.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er derimot velkjent at man må passe på i trafikken, fordi plutselig er det en sivil politibil som tar deg. Ofte kjører han litt under trafikkgrensen og tar deg når du kjører forbi.. eller så legger han seg rett bak deg så du gasser opp fordi han ligger for nærme.
Vis hele sitatet...
Akuratt dette har jeg sett en god del på forumet hevde. At sivilpoliti "tvinger" en sjafør opp i ulovlig høy fart. Og jeg synes det høres mest ut som enkelte brukere mangler litt selvinnsikt og smører litt tykt på når de forstår at de må ut med noen lapper.
Så denne hadde jeg gjerne sett at du dokumenterte med en konkret sak.
Selvfølgelig skal jeg ikke nekte deg å ikke stole på politiet. Jeg sier bare at en sak som denne blir litt latterlig å beskylde politiet for hvis man ikke har konkrete bevis.

Jeg er enig i mye av hva du skriver og som jeg nevnte tidligere. Jeg stoler på politiet som institusjon, men jeg synes det virker som mange ikke er veldig dyktige i hva de gjør.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det aller meste av skudd som avfyres i kampsituasjoner avfyres på lykke og fromme, og har som primærhensikt og forhindre motparten å få tid til å sikte seg inn. Hvorvidt de faktisk hadde klart å drepe noen er som sagt rimelig irrelevant.
Vis hele sitatet...
Nemlig, det er ett av de store problemene med ideen din, man skyter ikke fra helikopter når målet er 10-50 meter unna titalls ungdommer.
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Nemlig, det er ett av de store problemene med ideen din, man skyter ikke fra helikopter når målet er 10-50 meter unna titalls ungdommer.
Vis hele sitatet...
Han var åpenbart ikke 10-50 meter titalls ungdom hele tiden. Han var der i mange timer, og de som kom såpass nærme han ble drept uansett.

Du har fremdeles ikke tatt hovedpoenget.. vi kan diskutere i opp og ned hvorvidt et helikopter hadde hjulpet på Utøya.. og hvor nærme det var forsvarlig å sende det. Jeg registrerer at både blant legfolk og blant fagfolk er det delte meninger... og jeg er overhodet ikke i posisjon til å si at min mening er mer verdt enn andres...

.. men ingen av disse er argumenter mot å få helikopterene i lufta.

Helikoptere er gode til å samle informasjon, gode til å få overblikk og fantastiske transport-kjøretøy som man veldig gjerne vil ha lett tilgjengelig i en situasjon som dette. Det er ingen som helst gode argumenter for å holde dem på bakken i en krisesituasjon som dette.. som jeg har sagt tidligere, operasjonsparametrene kan man finne ut av senere når man har mer informasjon.. men å ha dem i lufta gir enn selv operasjonskapasitet og muligheter man ikke vil ha ellers.

Det gikk en hel dag uten at de ble sendt opp. Det er bare uakseptabelt.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Han var åpenbart ikke 10-50 meter titalls ungdom hele tiden.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke, ingen vet, men jeg baserte argumentet mitt på det lille jeg vet og det er at øya er liten og det var voldsomt mange ungdommer der.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Han var der i mange timer, og de som kom såpass nærme han ble drept uansett.
Vis hele sitatet...
Det må jeg si var et dårlig argument.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du har fremdeles ikke tatt hovedpoenget.. vi kan diskutere i opp og ned hvorvidt et helikopter hadde hjulpet på Utøya.. og hvor nærme det var forsvarlig å sende det. Jeg registrerer at både blant legfolk og blant fagfolk er det delte meninger... og jeg er overhodet ikke i posisjon til å si at min mening er mer verdt enn andres...

.. men ingen av disse er argumenter mot å få helikopterene i lufta.

Helikoptere er gode til å samle informasjon, gode til å få overblikk og fantastiske transport-kjøretøy som man veldig gjerne vil ha lett tilgjengelig i en situasjon som dette. Det er ingen som helst gode argumenter for å holde dem på bakken i en krisesituasjon som dette.. som jeg har sagt tidligere, operasjonsparametrene kan man finne ut av senere når man har mer informasjon.. men å ha dem i lufta gir enn selv operasjonskapasitet og muligheter man ikke vil ha ellers.

Det gikk en hel dag uten at de ble sendt opp. Det er bare uakseptabelt.
Vis hele sitatet...
Jeg tok ikke tak i hovedpoenget (hvis det var å sende opp helikopter) fordi jeg er fullt og helt enig i det, jeg er bare ikke enig i den delen hvor du sier at det ville vært lurt å skyte fra det.
Ikke Utøya og det der stakkars helikoptret som burde ha vært der-diskusjonen igjen nå please...


Dere som argumenterer mot oss som mener minimum étt helikopter burde ha vært over Utøya - dere vet inderlig godt at et politihelikopter med par skarpskyttere og/eller ekstra mannskap som kunne ha blitt firt ned til øya, kunne ha stoppet ugjerningen dramatisk mye raskere og spart massevis av unge liv!


Argumentasjonen deres holder som vanlig ikke mål. Politihelikopter er et sikkerhetsmessig must overalt i den moderne verden. Punktum.
Sist endret av aeon_illuminate; 26. november 2012 kl. 20:31.
burde vært möderatör
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Akuratt dette har jeg sett en god del på forumet hevde. At sivilpoliti "tvinger" en sjafør opp i ulovlig høy fart. Og jeg synes det høres mest ut som enkelte brukere mangler litt selvinnsikt og smører litt tykt på når de forstår at de må ut med noen lapper.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke akkurat noe bevis å komme med, men jeg har opplevd dette en gang da jeg satt på med en kompis. Vi kjører på landeveiene på vei inn til en by relativt sent en vinterkveld. Etter en stund kommer det en bil kjørende relativt fort bak oss, og den senker ikke farten før den ligger tett oppi ræva på bilen jeg sitter i. Dette er jo selvfølgelig farlig, spesielt med tanke på at det er glatt føre, så kompisen min akselererer slik at vi kan få noen meter mellom oss. Jævelen er selvfølgelig sivil og vi blir stoppet, men kompisen min slipper unna med en advarsel.

Har også opplevd utallige ganger å bli "pusha" av sølvgrå og svarte sedaner med to menn i forsetene, men jeg er alltid påpasselig med å ikke kjøre for fort i nærheten av slike biler så har ikke blitt tatt for noe slikt selv.

Basicly, dette skjer. Det har ingenting med manglende selvinnsikt å gjøre, men politi som tøyer regler og fremprovoserer lovbrudd. Det bør egentlig ikke komme som en overraskelse, de er jo mennesker de også.
Sist endret av pappabetaler; 26. november 2012 kl. 20:41.
Politiet er en bedrift. Det er inntekt og utgifter, og det må gå sånn ca. opp.
Det jeg tror, er at de har ett visst antall bøter de må gi innenfor forskjellige unødvendige lovverk for å få "bedriften" til å gå rundt. Derfor skjer også framprovosering av lovbrudd. Selv om dette selvsagt går mest på betjenten, akkurat som når en telefonselger jukser med systemet eller kunden for å få et salg.
Det er vel tilfelle at politiet har visse kvoter de må fylle av bøter og arrestasjoner? Kan det ha seg at det er sånn fordi det skaper mange flere jobber, som jo er poenget med byråkratiet?
Jeg har tenkt litt på dette i det siste, og det er jo bare trist/skummelt..Kan noen motbevise det, så kom med det..
@UncleSam; så vidt jeg vet er det norske politiet en integrert del av den norske stat, og står dermed under den. Hvordan i alle dager kan du påstå at politiet er en bedrift? Troller du litt med oss kanskje?

For jeg tror du gjør litt det. Selv om de samler inn la oss si 3 ganger så mye bøter i 2011 enn som i 2010, så betyr ikke det at politiet nødvendigvis får et flott budsjett til eget bruk i 2012.
Sist endret av aeon_illuminate; 26. november 2012 kl. 22:49.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Politiet er en bedrift. Det er inntekt og utgifter, og det må gå sånn ca. opp.
Det jeg tror, er at de har ett visst antall bøter de må gi innenfor forskjellige unødvendige lovverk for å få "bedriften" til å gå rundt. Derfor skjer også framprovosering av lovbrudd. Selv om dette selvsagt går mest på betjenten, akkurat som når en telefonselger jukser med systemet eller kunden for å få et salg.
Det er vel tilfelle at politiet har visse kvoter de må fylle av bøter og arrestasjoner? Kan det ha seg at det er sånn fordi det skaper mange flere jobber, som jo er poenget med byråkratiet?
Jeg har tenkt litt på dette i det siste, og det er jo bare trist/skummelt..Kan noen motbevise det, så kom med det..
Vis hele sitatet...
Da tror du feil. Politiet får selvfølgelig ingen penger fra bøter de skriver ut.
Må si meg enig i veldig mye som har blitt sagt her.

Har heldigvis få erfaringer med politiet, de få gangene jeg har prøvd å få kontakt på 02800 har de ikke svart eller ikke vært behjelpelige. Etter å ha hørt og lest utallige historier stoler jeg ikke lenger på politiet.

Hvis politiet blir bevepnet og fortsetter å oppføre seg som bøllete unger vurderer jeg å flytte langt til skogs hvor de ikke gidder å komme.
http://www.journalisten.no/node/38672

Kom over denne fra nordland. Politiet kan vrake deg, om de vil!
Ikke jobb og uten "lappen" - null problem for ordensmakten å fikse.

Det virker som om polisen er veldig keen på å ta lavthengende frukter, altså saker og problemer som er veldig lett å løse. I disse sakene er det som oftest lovlydige helt normale folk som blir tatt..

Er det snakk om noe litt mere heavy kriminelt, som krever tid og ressurser så rører de det ikke. Hersker en jævla akkord-kultur hos snuten.
Sitat av Thuggie Vis innlegg
Da tror du feil. Politiet får selvfølgelig ingen penger fra bøter de skriver ut.
Vis hele sitatet...
Hva du tror er fullstendig irrelevant. Det UncleSam skriver samsvarer med virkeligheten. Purken er KUN interessert i kriminalitet som generer penger for styresmaktene; trafikksyndere, horekunder og pokerspillere.

Stort sett alt annet blir henlagt. Donald Duck politiet vi har i Norge er en vits, politimester Fiks duger ikke; hvor er Mikke Mus når vi trenger han?
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
http://www.journalisten.no/node/38672

Kom over denne fra nordland. Politiet kan vrake deg, om de vil!
Ikke jobb og uten "lappen" - null problem for ordensmakten å fikse.

Det virker som om polisen er veldig keen på å ta lavthengende frukter, altså saker og problemer som er veldig lett å løse. I disse sakene er det som oftest lovlydige helt normale folk som blir tatt..

Er det snakk om noe litt mere heavy kriminelt, som krever tid og ressurser så rører de det ikke. Hersker en jævla akkord-kultur hos snuten.
Vis hele sitatet...
Dette er fordi politiet blir belønnet for hvor høy oppklaringsprosent og ikke av sakens alvorlig-hets grad. Derfor vil alltid små saker være mer attraktive iforhold til de sakene som krever mer innsats. Det er skremmende det.
Sist endret av alzamon91; 27. november 2012 kl. 16:26.
Spent på å høre hvordan denne belønningen foregår, er det i form av høyere lønn til politiet, evt høyere budsjett neste år? Hvor tar dere egentlig dette fra?
Jeg kan kjøpe teorien deres om at politiet gjerne prioriterer saker som lett lar seg løses, men det som blir sagt om at snuten "jobber provisjon", vel.. Noen av dere tror kanskje at bøtene dere betaler går i lønningskassa til politiet? Feil, og ikke minst en idiotisk tanke.

Hvis det skulle være slik at politiet prioriterer enkle saker, hva er isåfall grunnen? At politiet blir belønnet etter oppklaringsprosent virker veldig snodig, i bunn og grunn en praksis som vil gå utover folk i form av tynn etterforskning, kanskje tilogmed justismord.
Kommentarer?

Etter at jeg leste om en dag i en politimanns liv er min tillit til etaten fornyet.

Svært mye av hverdagen vår handler om meningsløs ressursbruk for å holde min, sjefen og politikernes rygg fri
Vis hele sitatet...
Fordi en hjernevasket befolkning bryr seg lite om ryggen til en politikker enn så lenge fronten kan opprettholde illusjonen om kontroll. Kongeriket Norge er okkupert av en fremmed makt. Fienden har gjort samfunnets beskyttere til en beskaffen foræder av konstitusjonelle plikter.

Forstå dette hierarki:
http://hostingd.hotchyx.com/adult-image-hosting-01/9750pyramid_manipulation.jpg
Her ser du mytisk disinfo.
Tenk at pyramiden består av noen millioner biter data. Hver bit har en vekselvirkning på din persepsjon. Problemet ditt blir at du ikke kan få alt på en gang. Med en tom pyramide i ditt eget hode begynner jakten på fragmenterte biter av sammenhengende fiksjon. Du vil føle deg mer informert ettersom biter blir akkumulert. Fortsetter det slik blir du AVHENGIG av informasjon; en vanlig bivirkning er sosial retardasjon.

Eller..
Geografisk betinget: stoler på politiet her, men ikke overalt!
Politiet er det politiet gjør og noen velger laken fremfor papirarbeid.

Hvis..
intensjonen er å bygge opp Norge på kriminelle verdier så er jeg klar for dugnad.

Gir støtte..
Terroristen Heikki Eidsvoll Holmås gir vekk penger. Er det et politisk selvmord? Tenker på politiets evne til å holde ryggen fri. ^
Oi oi oi, du virket ikke bare litt forvirret.
"Kongeriket Norge er okkupert av en fremmed makt" Hvilken makt da mener du ?
Og hva mener du gjør Heikki Holmås til en terrorist ?

Fin pyramide du har funnet fram der, men kan du faktisk utdype litt mer så det ikke blir som en blog post fra nyhetsspeilet.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
opplever at folk som har hatt kontakt med politiet, missliker dem. jeg har vært i kontakt med de 1 gang og de gjorde jobben sin utmerked, liker politiet vårt
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Oi oi oi, du virket ikke bare litt forvirret.
"Kongeriket Norge er okkupert av en fremmed makt" Hvilken makt da mener du ?
Og hva mener du gjør Heikki Holmås til en terrorist ?
Vis hele sitatet...
Parkerer de spørsmålene i en egen tråd.

Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Fin pyramide du har funnet fram der, men kan du faktisk utdype litt mer så det ikke blir som en blog post fra nyhetsspeilet.
Vis hele sitatet...
Kortversjonen: Lingvistisk parasittisme er opphavet til konspirasjonsteorier. Parasitten livnærer seg primært på frykt, panikk og angst. Illuminati er oppspinn men de som tror på det er konspiratører.

Den delen med pyramiden. Var ment som en nøktern beskrivelse av hvordan avhengighet til disinformasjon utvikles. Over bildet står det 'Forstå dette hierarki' og under i fet skrift 'Her ser du mytisk disinfo'. Antyder også at konspirasjonsteoretikere med kronisk informasjonssug er lettere tilbakestående.

Ble faktisk litt trist da jeg leste 'blog post fra nyhetsspeilet'.

Ikke at du har noen forutsetning for å vite det men jeg har en personlig aversjon mot det speilet.

Sitat av mdk Vis innlegg
Parkerer de spørsmålene i en egen tråd.
Vis hele sitatet...
Nei kom igjen nå ikke vær feig. Du klarte å "parkere" de i en ny post, ikke en ny tråd. Blir latterlig å utbasunere sånne påstander og ikke tørre forklare hva du mener.

Sitat av mdk Vis innlegg
Ble faktisk litt trist da jeg leste 'blog post fra nyhetsspeilet'.

Ikke at du har noen forutsetning for å vite det men jeg har en personlig aversjon mot det speilet.

Vis hele sitatet...
Nei, jeg har ingen forutsetning for å vite det. Men kan jeg gjette på at aversjonen går ut på at de er mer oppfinnsomme enn deg ?

Du vet hvordan man bruker fet skrift, gratulerer?
Sist endret av St.Vitus; 28. november 2012 kl. 05:55.
Jeg synes du skal være forsiktig med å dra alle i politiet under en kam, det finnes gode politifolk akkurat som det finnes dårlige. Det blir litt som å si at du ikke stoler på norske lærere. Politiet følger samme lovverk, hvor "liberale" de skal være er opp til hver enkelt.
Det du sier om 22 juli er jeg forøvrig enig i.
Den dagen ble det vist svakt lederskap og ingen hadde baller til å gjøre avgjørelser uten å konsultere seg med Resten av byråkratiet. Tenk på obersten som uten komunikasjon senket Blücher på Oscarsborg uten at han engang visste at Norge skulle bli invadert, dette er sterkt lederskap.
Mine erfaringer med politiet i Norge er få, men jevnt over positive. Har aldri blitt utsatt for regelrette maktovergrep eller noe slikt. Har aldri trengt deres hjelp som sådan, men i den grad de har spurt meg om hva jeg driver med osv. har de vært hyggelige, høflige og saklige. Så, sånn sett burde jeg være fornøyd med dem.

Problemet er bare at hver gang de åpner kjeften og sier noe i media, så sitter jeg igjen som en sjokkskada ape og stusser over hvordan et antatt voksent menneske kan si noe så dumt. Én ting er å komme med feiloppfatninger og dårlig informasjon, men regelrette logiske feilslutninger? Jeg mener, skjønner de virkelig ikke selv at en logisk brist betyr at argumentet er feil? Eller bare bryr de seg ikke?
Her er det nok av eksempler å ta av; mer eller mindre alt de vil ha av mer maktmidler og mer overvåkning blir begrunnet med ting som ikke henger på greip - DLD begrunnes med frykt for pedofile og terrorister (som lett omgår hele greia), de mener at datamining ikke er overvåkning, de vil ha våpen selv om de få som blir drept stort sett har hentet våpen allerede, og de vil at du skal bevise at oppvaskhanskene dine ikke gjør deg til en terrorist hvis du mistenkes for det. Også jabber de i vei om at "har du intet å skjule, har du intet å frykte" uten selv å innse at et korollar av dette er at ethvert ønske om minimalt med privatliv er mistenkelig adferd og burde forbys og at de i såfall anser seg selv som ufeilbarlige. For å nevne noe. Slike holdninger vitner ikke om et modent sinn, god dømmekraft eller moralsk ryggrad!

Og det er der jeg står litt fast - jeg tror nemlig ikke at de politmennene jeg har møtt mener at alle skal overvåkes, at alt privatliv skal opphøre eller at flest mulig skal kastes i fengsel på tynnest mulig grunnlag. Men hvorfor sier de det da? Hvorfor lar de seg representere av idioter som argumenterer for slikt vås? Hvorfor bryr de seg ikke om at de ikke har tillit i befolkningen? Hvorfor nekter de å ta inn over seg at den beskyttelsen spesialenhetens manglende objektivitet gir dem er hul, og i det lange løp vil gjøre ting verre for dem?
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg postet nettopp denne teksten på bloggen min, men innså egentlig at jeg er mye mer nysgjerrig på hva folk flest her har å si om det enn alle siv.ing. vennene mine

Kommentarer?
Vis hele sitatet...
Dette er det beste innlegget jeg har lest på freak i år.

Sitat av zeicko Vis innlegg
opplever at folk som har hatt kontakt med politiet, missliker dem. jeg har vært i kontakt med de 1 gang og de gjorde jobben sin utmerked, liker politiet vårt
Vis hele sitatet...
Hvordan skal de som ikke har vært i kontakt med politiet ha noe som helst grunnlag for å mene det ene eller andre?

Blir like idiotisk som å si at jeg aldri har møtt en innvandrer og derfor liker jeg dem.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Blir like idiotisk som å si at jeg aldri har møtt en innvandrer og derfor liker jeg dem.
Vis hele sitatet...
... som jo er fryktelig nærme det store deler av SV gjør rimelig ofte.
Winter is coming
De eneste som burde hatt lov til å være politi er folk som liker å jobbe med mennesker.Og jeg er glad for at det finnes en god del flinke politifolk som gjør jobben sin etter boka, og som i tillegg er hyggelige og imøtekommende.
Men så har vi disse bøllene da. Om ikke bøller, så virker det ofte som at det er enkelte individer med et veldig usunt forhold til makt over andre mennesker som finner politiyrket pirrende. De skal på en måte alltid få deg til å føle deg mindre verdt enn dem, og innrømmer sjelden en feil. Hvis mennesker i normale jobber hadde oppført seg på denne måten ville de ikke fungert sammen med andre på arbeidsplassen. ALLE gjør feil, til og med ansatte politiet.
Det som er verst i mine øyne er dette kamraderiet de bedriver. Jeg kan ikke beskrive hvor ironisk jeg synes det er at politi beskytter og lyver for å hjelpe hverandre. De bryter da loven de er pålagt av arbeidsgiveren sin å håndheve.



Jeg har kun en opplevelse hvor jeg er tatt for noe kriminelt, og det er godt mulig det er derfor jeg ikke har noen tiltro til dem. Men jeg fikk da inderlig oppleve hva et avhør var. Det gikk ut på at en kraftig, middelaldrende kar sto og ropte meg i øret om hvordan forklaringa mi ikke stemte med hva jeg hadde sagt før.
De løy om at vennene mine hadde tysta på meg. Så sa de at de måtte få med i avissaken om hvilken kommune jeg kom fra (lett å skjønne hvem folk er på små steder, spesielt i en avissak med alder og hjemsted), for det var nok den eneste måten å få meg til å slutte å røyke hasj på, at alle i hjemkommunen og alle vennene mine fikk vite det.
Noen ungdommer tatt på pissings er storsak på sånne steder...
Jeg bønnfalt dem nærmest om å ikke gjøre det, og de gjorde det heldigvis ikke.

Uka etter fikk jeg plutselig melding på facebook fra en av politibetjentene som hadde tatt inn meg og noen venner den nevnte kvelden.
" De beslaglagte telefonene kan nå hentes på politistasjonen i ******** "
Jeg vet ikke hvordan politiet vanligvis praktiserer slikt, men jeg fant hendelsen svært bemerkelsesverdig. Jeg har vanskelig for å tro at politiet fritt kan benytte seg av sosiale medier når de skal oppnå kontakt med folk når det angår en straffesak. Personlig oppmøte på adresse ville jeg funnet mye mer logisk.
Mann som omkom etter basketak med politet.

http://www.nettavisen.no/m/?articleId=3523241

Det er filmet og de skal visst ha gjort alt etter boka. Men burde ikke da metodene gjennomgås? Burde ikke være en sjanse for å dø når politiet pågriper deg.