Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  137 20576
Hei, freaks!

Leste denne saken her og havnet litt i tankeboksen.

Hva mener dere om at media kommer med mange vulgære ord, og synker så lavt for å håne ABB? Jeg personlig mener egentlig at rettsakene skulle vært stengt for journalister, og folk som ikke har noe med saken å gjøre, og holdt det vekk fra media. Hvertfall begrenset det veldig!
Skulle ønske at han ble dømt og ferdig med det. Selvom han er et forferdelig menneske etter tingene han har gjort, så er det likevel ikke rett å mobbe ham, og dra ting så langt som det er gått nå. Man skal ikke synke ned på andres nivå.. (selvom dette nivået ligger ganske lavt...)
Det gir vel folk en god selvfølelse når de viser at breivik ivertfall(!) tar feil, og at det han sier er dumt og idiot osv..
Alle har fått meg seg at han er en idiot, og man trenger derfor ikke å bli påmint om dette hver dag.
Syntes det er feil av media å ta en side i saken.
Dem har helt klart tatt en side, der dem kommer med treffende ord og setninger mot Breivik.

Jeg syntes det er bra at det omtales mye, men syntes det blir for stort fokus mot dette på førstesidene.
- Dog burde jo media være helt nøytrale og omtale det Breivik sier like mye som dem mener selv, på en helt nøytral måte.

Nå skal det nevnes at jeg leser Nye Se og Hør(VG), og det er mulig for eks. Aftenposten er litt flinkere i sine formuleringer..

Sitat av Klokkemaster Vis innlegg
Det gir vel folk en god selvfølelse når de viser at breivik ivertfall(!) tar feil, og at det han sier er dumt og idiot osv..
Alle har fått meg seg at han er en idiot, og man trenger derfor ikke å bli påmint om dette hver dag.
Vis hele sitatet...
Hva leger du i begrepet idiot?
- Det er tydelig at du kun følger med på media, og ikke faktisk har lest så mye om hva Breivik står for. Han har faktisk utrolig mange gode argumenter/fakta.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Dem har helt klart tatt en side, der dem kommer med treffende ord og setninger mot Breivik.
Vis hele sitatet...
Ja, nå kan de vel ikke ta en annen side og sympatisere for han da.
Jeg som tidligere mobbeoffer og som konsekvens av det ble mobber selv, kjenner meg mye igjen i situasjonen.
Media går alt for langt, det eneste de oppnår er å skape sympati for siktede i saken.

Rettssaken burde vært åpen synes jeg, så folk kunne se det selv.
Dette er en veldig dårlig løsning, hvor media får tolke det som blir sagt før folk får høre det selv!
Det er ekstremt mange hensyn som må tas i denne saken. Det at Breivik tilsynelatende nyter oppmerksomheten er ikke nok til at vi skal kutte allmennheten av helt. Folket har et behov for å vite hva som har skjedd og har godt av å vite hva som har skjedd og mest mulig om hvorfor for å en dag kunne forstå, i dag lære av og i morgen forebygge.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Ja, nå kan de vel ikke ta en annen side og sympatisere for han da.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvor mye av det jeg skrev du faktisk leste, men sa aldri de skulle ta noen som helst side.

Medias oppgave er jo å omtale det som skjer, ikke komme med ord og begreper som tilsier at dem har valgt en side.
Journalister er jo mennesker de også, og at de hater ham og føler dårlig for ham er jo naturlig. At det er riktig sier jeg ikke.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Syntes det er feil av media å ta en side i saken.
Vis hele sitatet...
For alle som mener det er galt å drepe uskyldige mennesker, har denne saken bare en side. Det er en selvfølge at de aller fleste vil fordømme handlingene og motivasjonen bak dem, og ta et tydelig ståsted i saken. Også media.


Sitat av laxzzi Vis innlegg
-Det er tydelig at du kun følger med på media, og ikke faktisk har lest så mye om hva Breivik står for. Han har faktisk utrolig mange gode argumenter/fakta.
Vis hele sitatet...
Hvilke av Breiviks "argumenter og fakta" er det du mener er så "gode"? Nå har jeg ikke lest hele kompendiet hans, men så vidt jeg har skjønt mener han at noen mennesker er verdt mer enn andre, at det er greit å drepe uskyldige barn for å fremme sine politiske synspunkter og at det er greit å voldta, torturere og drepe mennesker fordi de er født inn i, eller har konvertert til, en gitt religion. Minner veldig om en fyr med liknende sveis og en liten bart, bare at det hovedsakelig gjelder en annen religion denne gangen. Synes du Hitler også hadde "mange gode argumenter og fakta?"
Sist endret av felix_poker; 26. april 2012 kl. 15:24.
Trådstarter
Sitat av missjones Vis innlegg
Journalister er jo mennesker de også, og at de hater ham og føler dårlig for ham er jo naturlig. At det er riktig sier jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Media er for å opplyse, ikke for å ta sider...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sykotisk Vis innlegg
Media er for å opplyse, ikke for å ta sider...
Vis hele sitatet...
Media har både ei formidlingsrolle og ei opinionsdannane rolle. Leiarartiklar, kommentarartiklar og leserbrev er del av det å formidle meininger.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Jeg syntes de som skriver artikler som denne og denne burde hatt sparken på stedet for usaklighet og trakkasering.
Sitat av sykotisk Vis innlegg
Media er for å opplyse, ikke for å ta sider...
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra? Mange medier tar et tydelig politisk ståsted.
Får den følelsen som man hadde når man var yngre og pappa sa "hold deg unna dette skapet, det er fullt av voksenbrus" bortsett fra at jeg har utviklet evnen til selvstendig tankegang og viktigst av alt; egen dømmekraft - blir kvalm av "rettsaken lo av breivik" osv hvor de leverer informasjon på samme måte som venner gjorde på ungdomskolen der de skrøt over fester de hadde vært på og hvordan de hadde dissa folk osv.


Media skal i utgangspunktet være nøytralt; Jeg har all verden av sympati for ofrene, det de gikk igjennom var traumatisk og de har all grunn til og være skjelven i møtet med Breivik. Men og sitte i en av Norges største rettsaker i moderne tid og le fordi du ikke vet hvordan du skal reagere, og samtidig skal dette bli referert til som positivt for og gi publikum en god selvfølelse, nei fyfaen, det blir for drøyt.


Demokratiet blir testet og under denne prosessen kommer hullene i flagget frem på full stang.
Sist endret av Aeox; 26. april 2012 kl. 15:35.
For å slå det fast en gang for alle: Media skal ikke være nøytralt. Punktum. Les hva Slashdot skriver over. Hvis dere er uenige med de politiske meningene til en avis anbefaler jeg å lese en annen avis. Så enkelt er det, men tydeligvis utrolig vanskelig for mange å forstå.
Problemet er gjerne at man ikke har noe som heter referatjournalistikk lengre. Tidligere hadde man journalister som satte sin ære i å refere hva som ble sagt i en rettsal, ikke hva de følte og mente. På den måten skulle folket selv få gjøre seg opp en mening, ikke få den tredd nedover ørene.

Men klart, en så nøytral og "kjedelig" dekning ville bare blitt ansett som kynisk, kald og følelsesløs. Ikke noe som selger mange aviser i våre dager.

Jeg syns faktisk det er trist at man velger å sensurere så mye fra rettssaken. Det gjør at bildet folk får er det media (og da gjerne de største tabloidene) skaper, ikke hva de selv må tenke seg frem til. Mye av det som gjennomgås er direkte jævlig å se og høre på, men all jævelskapen har også sin funksjon. Folket trenger ikke bli pakket inn i puter og glansbilder, de klarer helt fint gjøre seg opp en mening på egen hånd så lenge de får insentiver til å gjøre det.
Det beste hadde vært at hele rettsaken ble filmet, slik at norges befolkning fikk et objektivt syn på ABB. Personlig tror ikke jeg det hadde ført til flere tilhengere av tankegangen hans, for de som er såpass ekstreme meninger står allerede for det.
Sist endret av Larsiii; 26. april 2012 kl. 15:46.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
For å slå det fast en gang for alle: Media skal ikke være nøytralt. Punktum. Les hva Slashdot skriver over. Hvis dere er uenige med de politiske meningene til en avis anbefaler jeg å lese en annen avis. Så enkelt er det, men tydeligvis utrolig vanskelig for mange å forstå.
Vis hele sitatet...

Regelrett trenger de ikke være nøytral. Men det er passe manipulerende at det forklarer saken slik de føler, altså de gir oss den informasjonen som får han til og fremstille sånn og sånn, istedet for at vi danner den meningen selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Aeox Vis innlegg
Regelrett trenger de ikke være nøytral. Men det er passe manipulerende at det forklarer saken slik de føler, altså de gir oss den informasjonen som får han til og fremstille sånn og sånn, istedet for at vi danner den meningen selv.
Vis hele sitatet...
Dei har publisert referat som du står fritt til å lese. Det er fritt fram for å møte opp i rettsalane rundt om i landet for å sjå sjølv. Det er få rettssaker som har vore så tilgjengelege.

Om du vel å lese meiningsbærande artikler får det vere di sak.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Dei har publisert referat som du står fritt til å lese. Det er fritt fram for å møte opp i rettsalane rundt om i landet for å sjå sjølv. Det er få rettssaker som har vore så tilgjengelege.

Om du vel å lese meiningsbærande artikler får det vere di sak.
Vis hele sitatet...

Har seg jo slik at "meiningsbærande artikler" florerer på de største nett avisene, nettopp det som er problemet.

Og ja, sant man får referat, men aldri uten litt ekstra tekst på toppen før og pynte på holdningen til teksten, kanskje litt underveis hvor de peker ut pinlige reaksjoner for ABB.
reach for the sun
Det Breivik har gjort er umennskelig og kvalmt. Men slik media holder på, og de som møtte opp på youngstorget for stå sammen mot breivik er noen idioter i mitt hode. Oddsen for han er utilregnelig er stor, og da skal 40 000 samle seg i Oslo sine gate for og "håne" han? Mobbing på høyt nivå. Samme med media slik de håndterer saken. Media skulle ikke valgt side i denne saken, de skulle vært nøytrale men slik de holder på nå er umennskelig.
Jeg lurer på hvorfor i alle dager folk sitter på VG-nett/annet søppel og følger med på saken, for så å whine over at det er et "farget" synspunkt saken blir presentert i. JEEZ. VÆRSÅGOD

Jeg har fulgt med hver dag på NRK nå. Noen skrivefeil er det. Men saklig og normalt. Noen ganger ønsker de å beskrive atmosfæren i sal 250, og skriver hvordan ABB sitter, om han smiler eller er irritert. Ellers veldig lite crap.
Sist endret av Lily Bowen; 26. april 2012 kl. 16:04.
At hele rettsaken blir "filtrert" av media syntes jeg er feil. De trekker ut det de vil folk skal tenke om Breivik, at han er latterlig, patetisk, ynkelig også videre...

Selv syntes jeg at det skal en viss kraft til for å vie livet sitt for en sak man tror så sterkt på, ikke at han er "psykopat" og gal, når han garantert er smartere enn gjennomsnittet.

Ideologien er ikke bare BS, MYE av det breivik sier og skriver er korrekt og det er folk rundt i hele verden som støtter denne ideologien.

Han blir hyllet på nett hvor man ikke trenger å bekymre seg for å bli hetset. Å være enig i ideologien i det virkelige liv er blitt tabu, nettop pga medias fremstilling av han.

Selv blir jeg kvalm av å se auf eskil.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Media har både ei formidlingsrolle og ei opinionsdannane rolle. Leiarartiklar, kommentarartiklar og leserbrev er del av det å formidle meininger.
Vis hele sitatet...
Formidle hvem sin mening? Det regjeringen vil at folket skal tro, kommer på trykk.
Seriøst,alle som klager over en farget presse, LOL. Pressen er skrevet av mennesker, som er like forskjellige som meg og deg, og de har sine egne agendaer, akkurat som oss. Det er et faktum at journalistene i Norsk presse veier ganske til venstre, men enn må huske på at det bare reflekterer det norske samfunnet som helhet. På den politiske verdensskalen er norge ekstremt venstrevridd, både frp og høyre vil blitt sett på som kommunistpartier i diverse land verden over. Og all presse uavhengig av politisk synspunkt, er avhengige av penger for å drives. Så vær kritiske,men ikke begynn med det tullet at pressen skal bare informere, ikke ta standpunkt. Pressen har aldri bare informert, den har informert, i tillegg til at den tar et standpunkt. Det er lxm poenget med pressenb. Kritisk skal man alltid være, men det er lxm forventet. Personlig er jeg verken på høyresiden eller venstresiden, men det hindrer meg ikke å lese dagens næringsliv, som en en veldig god avis, selv om den bærer preg av at de som lager den sannsynligvis ikke stemmer sv.

Skulle forresten vært interessant og sett om noen synes Krekar er blitt mobbet og trakkassert av norsk presse ^^
Sitat av feelthepain Vis innlegg
Det Breivik har gjort er umennskelig og kvalmt. Men slik media holder på, og de som møtte opp på youngstorget for stå sammen mot breivik er noen idioter i mitt hode. Oddsen for han er utilregnelig er stor, og da skal 40 000 samle seg i Oslo sine gate for og "håne" han? Mobbing på høyt nivå. Samme med media slik de håndterer saken. Media skulle ikke valgt side i denne saken, de skulle vært nøytrale men slik de holder på nå er umennskelig.
Vis hele sitatet...
Ja, det er synd på barnemorderen. Er vi altså kommet så langt i dette landet at man ikke engang kan ta livet av 77 mennesker uten at befolkningen viser motstand mot voldsideologi og diktatur. Det er en skam.
Var i tinghuset på mandag å så direkteoverføring fra salen. Må ærlig inrømme at jeg fikk sympati for fyren. Intrykket jeg satt igjen med var at dette er en fornuftig, oppgående og reflektert kar som jeg kan si jeg faktisk kjenner meg igjen i.

Den største forskjellen på Breivik og de fleste andre er at han har utført et par helt grusomme handlinger som de fleste ikke kunne tenkt tanken på å gjøre, men jeg fikk overhodet ikke intrykket av at Breivik er en "iskald og ussel liten mann" slik avisene skriver.

Så dette setter meg i en situasjon jeg ikke trodde jeg skulle havne i. Har faktisk funnet meg selv i å forsvare Breivik på diverse nettoforum siste dagene, noe jeg aldri kunne se for meg at jeg ville gjort, men når alle andre hopper på bølgen av hat og løgn, så må noen gjøre dette. Rett skal være rett.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Var i tinghuset på mandag å så direkteoverføring fra salen. Må ærlig inrømme at jeg fikk sympati for fyren. Intrykket jeg satt igjen med var at dette er en fornuftig, oppgående og reflektert kar som jeg kan si jeg faktisk kjenner meg igjen i.
Vis hele sitatet...
Fikk du med deg den delen der han sa at han ikke angret på at han hadde drept 77 mennesker, og hadde gjort det igjen om han fikk sjansen?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Media har dekket denne saken ganske bra, tror dere virkelig media i noe annet land hadde gjort det bedre? Dagbladets "faktasjekk" kunne vi lenge klart oss uten, men ellers har pressen godtatt meget kontroversielle meninger.

Legg i tillegg merke til hvordan Dagbladet publiserer ett innlegg mot Dagbladets måte å håndtere rettsaken på, nettopp for at folk skal for gjøre opp sin egen mening.
Det er ikke handlingene hans jeg forsvarer. Men Medias stadige forsøk på å latterliggjøre han gjennom løgn jeg reagerer på. Argumentene og logikken hans er det nemlig ikke noe galt med.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Var i tinghuset på mandag å så direkteoverføring fra salen. Må ærlig inrømme at jeg fikk sympati for fyren. Intrykket jeg satt igjen med var at dette er en fornuftig, oppgående og reflektert kar som jeg kan si jeg faktisk kjenner meg igjen i.

Den største forskjellen på Breivik og de fleste andre er at han har utført et par helt grusomme handlinger som de fleste ikke kunne tenkt tanken på å gjøre, men jeg fikk overhodet ikke intrykket av at Breivik er en "iskald og ussel liten mann" slik avisene skriver.

Så dette setter meg i en situasjon jeg ikke trodde jeg skulle havne i. Har faktisk funnet meg selv i å forsvare Breivik på diverse nettoforum siste dagene, noe jeg aldri kunne se for meg at jeg ville gjort, men når alle andre hopper på bølgen av hat og løgn, så må noen gjøre dette. Rett skal være rett.
Vis hele sitatet...
Kjenner meg godt igjen her, satt inne under 22.juli og så alt som ble vist på nrk og tv2. Første konklusjon var selfølgelig at dette skulle rettferdigjøres med døden, men etter å ha følgt saken tett i ettertid så kan jeg faktisk si meg enig i breiviks meninger, og det er jeg ikke alene om. Jeg har flere venner som er enig i hans ideologi enn imot den. Gleder meg til hvordan dette kommer til å utvikle seg i året som kommer =)
Trådstarter
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvor har du det fra? Mange medier tar et tydelig politisk ståsted.
Vis hele sitatet...
Kanskje det blir litt feil å si ja, når jeg tenker meg om- Legger meg flat.

Men når det gjelder 22.juli saken, føler jeg media gjør ting for personlige, altså deres meninger og sånt.

- Det er en helt annen sak når personer sender inn leserinlegg og sånt selvfølgelig.
Den absolutte majoriteten av artikler som omhandler saken er vanvittig fargede av hva journalisten skulle føle og mene. Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis er uenig med journalisten, men jeg ønsker gjerne å for en gangs skyld lese HVA som ble sagt, HVEM som sa det, NÅR de sa det og ingenting mer! Jeg vil gjerne danne mine egne meninger om saken, og det er vanskelig når artiklene er så fargede og nedrent av personlige meninger.
Sitat av NijO Vis innlegg
Den absolutte majoriteten av artikler som omhandler saken er vanvittig fargede av hva journalisten skulle føle og mene. Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis er uenig med journalisten, men jeg ønsker gjerne å for en gangs skyld lese HVA som ble sagt, HVEM som sa det, NÅR de sa det og ingenting mer! Jeg vil gjerne danne mine egne meninger om saken, og det er vanskelig når artiklene er så fargede og nedrent av personlige meninger.
Vis hele sitatet...
Du er ikke alene om å mene dette! Hadde det ikke vært for at jeg jobber hver eneste dag så hadde jeg tatt turen til tinghuset i haugesund og sett selv
Sitat av haugesundgutten Vis innlegg
Kjenner meg godt igjen her, satt inne under 22.juli og så alt som ble vist på nrk og tv2. Første konklusjon var selfølgelig at dette skulle rettferdigjøres med døden, men etter å ha følgt saken tett i ettertid så kan jeg faktisk si meg enig i breiviks meninger, og det er jeg ikke alene om. Jeg har flere venner som er enig i hans ideologi enn imot den. Gleder meg til hvordan dette kommer til å utvikle seg i året som kommer =)
Vis hele sitatet...
Øh? Tror du beginner deg i et noe spesielt miljø. Både når det kommer til å ville innføre dødsstraff i norge, og å støtte "ideologi" om å begå massedrap.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Ja, det er synd på barnemorderen. Er vi altså kommet så langt i dette landet at man ikke engang kan ta livet av 77 mennesker uten at befolkningen viser motstand mot voldsideologi og diktatur. Det er en skam.
Vis hele sitatet...
Hva er hensikten din med dette?

Jeg legger merke til at du ofte tar enkelte temaer og vrir på de slik at allle som ikke mener det samme som deg plutselig skal fremstå som ABB-supportere.

Man kan vel være enig i enkelte settninger av det ABB sier og likevel ta stor avstand fra han og hans handlinger? Man skal ikke la terrorhandlingen hans skremme folk fra å være kritisk til et multikulturelt samfunn. Man kan vel være kritisk til dette uten å være høyre-ekstrem eller en supporter av en terrorist?
Sist endret av Prompdompap; 26. april 2012 kl. 16:33.
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Hva er hensikten din med dette?

Jeg legger merke til at du ofte tar enkelte temaer og vrir på de slik at allle som ikke mener det samme som deg plutselig skal fremstå som ABB-supportere.

Man kan vel være enig i enkelt av det ABB sier og likevel ta stor avstand fra han og hans handlinger? Man skal ikke la terrorhandlingen hans skremme folk fra å være kritisk til et multikulturelt samfunn. Man kan vel være kritisk til dette uten å være høyre-ekstrem eller en supporter av en terrorist?
Vis hele sitatet...
Hensikten min er å påpeke at medias kritikk og befolkningens demonstrasjoner mot en barnemorder ikke er "mobbing" men et sunt bevis på et velfungerende demokratisk samfunn. Idioter som tror de er "kritiske" og som tror de "tenker selv" ved å kritisere at folket viser motstand mot diktatur og fascisme har misforstått vesentlige deler av hvordan samfunnet skal fungere.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
- Det er tydelig at du kun følger med på media, og ikke faktisk har lest så mye om hva Breivik står for. Han har faktisk utrolig mange gode argumenter/fakta.
Vis hele sitatet...
Utdyp gjerne litt her. Ble nysgjerrig.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hensikten min er å påpeke at medias kritikk og befolkningens demonstrasjoner mot en barnemorder ikke er "mobbing" men et sunt bevis på et velfungerende demokratisk samfunn. Idioter som tror de er "kritiske" og som tror de "tenker selv" ved å kritisere at folket viser motstand mot diktatur og fascisme har misforstått vesentlige deler av hvordan samfunnet skal fungere.
Vis hele sitatet...
Det er ikke kritikk pressen holder på med. Men rett og slett sensur og kollektiv hjernevask av folket. Vi gis ikke sjanse til å gjøre oss opp egne meninger om Anders B, men i stedet får vi servert løgn og subjektive karakterdrap presentert som fakta, og de fleste er jo faktisk slik at de sluker dette rått.
Gjøre opp egne meninger om Anders B? Har du ikke greid det allerede på bakgrunn av handlingene hans? Da vil jeg si du bruker skremmende lang tid.. skummelt
Sitat av Klokkemaster Vis innlegg
Det gir vel folk en god selvfølelse når de viser at breivik ivertfall(!) tar feil, og at det han sier er dumt og idiot osv..
Alle har fått meg seg at han er en idiot, og man trenger derfor ikke å bli påmint om dette hver dag.
Vis hele sitatet...
For mennesker som kan tenke selv viser de ikke at han tar feil. De viser i beste fall at han ikke har vært nyansert nok og det er ikke det samme.

Media vrir og vender på alt. At Brevik er idiot er jeg heller ikke enig i. Dersom alt du sa ble analysert i det vide og det brede av "eksperter" ville nok du også blitt sett på som idiot. Det ville faktisk de aller fleste. De som er idioter er etter min mening de som svelger alt media kommer med.

Forøvrig drittlei alt som har med 22.juli å gjøre, ber hver eneste kveld for at journalistene også snart skal bli det.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Media har både ei formidlingsrolle og ei opinionsdannane rolle. Leiarartiklar, kommentarartiklar og leserbrev er del av det å formidle meininger.
Vis hele sitatet...
Men Dagbladet (eksempelvis) burde også klare å holde seg for gode til å karakterisere så mye -- den "bærumske dialekten" til Breivik, den puslete, feminine stemmen hans, det at han i begynnelsen ikke klarte å sette VW'en i revers, den angivelige feigheten, hans sosiale utilpasshet osv, osv, osv....

Dette gjør forsåvidt flere norske aviser også, deriblant spes VG, men til forskjell fra Dagbladet klarer Morgenbladet, Dagsavisen, VG og Klassekampen (av de som står fullstendig motsatt av Breiviks meninger) - å holde karakteriseringen nogenlunde moderat.. Dèt klarer ikke en av Norges største aviser særlig. Ikke bra!

Forsåvidt burde alle andre aviser bli mest mulig objektive fra nå av, rettsaken har nå vart en stund, og det er også en stund siden terrorangrepet (-m.t.p evt følelser i forhold til ofre og berørte). Heller også opplys folket, gi dem det jeg vil kalle 'god informasjon', enn bare å skrive drøss med sensasjonsartikler om hvor dum Breivik er.
Sist endret av aeon_illuminate; 26. april 2012 kl. 17:06.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Det er ikke kritikk pressen holder på med. Men rett og slett sensur og kollektiv hjernevask av folket. Vi gis ikke sjanse til å gjøre oss opp egne meninger om Anders B, men i stedet får vi servert løgn og subjektive karakterdrap presentert som fakta, og de fleste er jo faktisk slik at de sluker dette rått.
Vis hele sitatet...
Du har over hundre media å velge mellom og alle dekker saken på forskjellig måte. Hvis du ikke klarer å skille mellom disse uten å hevde at du blir forsøkt hjernevasket må du nok slutte å lese aviser og se tv. Hvis du lar deg irritere av Dagbladet vil jeg anbefale Al-jazeera. http://www.aljazeera.com/news/europe/
Winter is coming
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hensikten min er å påpeke at medias kritikk og befolkningens demonstrasjoner mot en barnemorder ikke er "mobbing" men et sunt bevis på et velfungerende demokratisk samfunn. Idioter som tror de er "kritiske" og som tror de "tenker selv" ved å kritisere at folket viser motstand mot diktatur og fascisme har misforstått vesentlige deler av hvordan samfunnet skal fungere.
Vis hele sitatet...
Ja. Men hensikten din ser ingen nettopp fordi du kaller folk med en annen mening enn deg for idioter.
Hvorfor valgte de akkurat "Barn av regnbuen" under denne demonstrasjonen?
Jo fordi Breivik sa den hjernevasket barn. Hvorfor kunne de ikke valgt hvilken som helst annen sang om samhold og kjærlighet hvis det ikke var for å prøve å nå en enkeltpeson?
Det er ganske åpenbart at demonstrasjonen både har som mål å støtte hverandre, noe som jeg respekterer, og for å prøve å provosere Breivik.
Min mening er at det ikke handler en døyt om diktatur og fascisme.

Jeg ble vel en selvutnevnt idiot ettersom jeg valgte å tenke selv, og ikke følger medias vinkling.

Når det er sagt må ingen på noen som helst måte tro at jeg føler sympati for Breivik.
Sitat av Zatikora Vis innlegg
Ja. Men hensikten din ser ingen nettopp fordi du kaller folk med en annen mening enn deg for idioter.
Hvorfor valgte de akkurat "Barn av regnbuen" under denne demonstrasjonen?
Jo fordi Breivik sa den hjernevasket barn. Hvorfor kunne de ikke valgt hvilken som helst annen sang om samhold og kjærlighet hvis det ikke var for å prøve å nå en enkeltpeson?
Det er ganske åpenbart at demonstrasjonen både har som mål å støtte hverandre, noe som jeg respekterer, og for å prøve å provosere Breivik.
Min mening er at det ikke handler en døyt om diktatur og fascisme.

Jeg ble vel en selvutnevnt idiot ettersom jeg valgte å tenke selv, og ikke følger medias vinkling.

Når det er sagt må ingen på noen som helst måte tro at jeg føler sympati for Breivik.
Vis hele sitatet...
Jesus. Barnemorderen kommer med en forkvaklet og sinnsforstyrret påstand om at en sang blir brukt for å hjernevaske barn i skoleverket. Folk reagerer på dette og velger å synge sangen for å vise morderen at han tar feil, og for å vise samhold og motstand mot den verste drapsmannen i nyere norsk historie. Hvis noen karakteriserer dette som "mobbing" står jeg fremdeles for at menneskene som synes dette mangler vesentlige deler av hjernen.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du har over hundre media å velge mellom og alle dekker saken på forskjellig måte. Hvis du ikke klarer å skille mellom disse uten å hevde at du blir forsøkt hjernevasket må du nok slutte å lese aviser og se tv. Hvis du lar deg irritere av Dagbladet vil jeg anbefale Al-jazeera. http://www.aljazeera.com/news/europe/
Vis hele sitatet...
Jeg for min del har ingen problemer med å få tak i de fakta om saken jeg ønsker, og tolker dette på min egen måte. Men lets face it, de aller fleste nordmenn gjør ikke dette. Folk flest stoler på avisenes rolle som objektiv formidler av fakta, og det er her jeg kritiserer norske medier for å gjøre en fantastisk dårlig jobb.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
UTESTENGT911; for det første -nFF's crew er overhodet ikke blodrødt politisk slik som du prøver å antyde!! Jeg antar dem har alle sine forskjellige meninger og oppfatninger, men er alle IKKE svært radikale hverken i den ène eller andre retningen -slik at ord som f.eks høyreekstremist eller kommunistjævel passer dårlig på dem!

for det andre; i Norge er det blitt bestemt at den offentlige debatten skal tones ned noe for ikke å fremme ytterligere fiendelighet og radikalisering. 22/7 var et angrep av Al Qaida-dimensjoner (minst!), og aldri før i verden har èn enkeltperson rammet regjeringsbygninger og utryddet så mange (unge politiske) tilhørere.
Høyreekstremismen som har vokst fram i perioden før 22/7 er såpass farlig for dette landet, og en hel verdensdel, at vi (nettdebattantene) må gjøre det vi kan får å holde debatten saklig og faktabasert/riktig.
Du vil ikke komme langt med konspirasjonsteorier som Eurabia her (f.eks).
Sist endret av aeon_illuminate; 26. april 2012 kl. 17:29.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jesus. Barnemorderen kommer med en forkvaklet og sinnsforstyrret påstand om at en sang blir brukt for å hjernevaske barn i skoleverket. Folk reagerer på dette og velger å synge sangen for å vise morderen at han tar feil, og for å vise samhold og motstand mot den verste drapsmannen i nyere norsk historie. Hvis noen karakteriserer dette som "mobbing" står jeg fremdeles for at menneskene som synes dette mangler vesentlige deler av hjernen.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Det er sykt å kalle dette mobbing. Har dere sympati for mannen?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Helt enig. Det er sykt å kalle dette mobbing. Har dere sympati for mannen?
Vis hele sitatet...
Håpet er at ingen-som-helst på denne jord har sympati med en massemorder av internasjonale dimensjoner.. (bare syyykt og totalt surrealistisk at lille, fredelige Norge har fått en slik).

MEN; Dagbladet bør begynne å drite i å skrive "fikk ikke Crafter'n i revers"-artikler! Gjelder andre også!, enten de er venstreorienterte, kristenaviser eller whatever..
Sist endret av aeon_illuminate; 26. april 2012 kl. 17:37.
Sitat av Klokkemaster Vis innlegg
Det gir vel folk en god selvfølelse når de viser at breivik ivertfall(!) tar feil, og at det han sier er dumt og idiot osv..
Alle har fått meg seg at han er en idiot, og man trenger derfor ikke å bli påmint om dette hver dag.
Vis hele sitatet...
Artig at folk kaller han en idiot, når det i teorien er akuratt det motsatte han er.



Idiot er et ord som kommer fra gresk ἰδιώτης (idiōtēs), «en person som ikke er interessert i politikk», «en person uten yrkeskunnskaper» eller «en vanlig innbygger», fra ἴδιος (idios), «egen», «privat».[1] Ordets latiniserte form er idiota, «ordinær person», i vulgærlatin utviklet det seg imidlertid til å betegne en «uutdannet eller uvitende person». Ordets moderne betydning og form stammer fra gammelfransk idiote. Det relaterte ordet idioti kan ha blitt dannet i analogi til ord av typen profeti (fra profet).[2] Ordet har kognater i mange andre språk.
Legebetegnelse


- Wikipedia

Sist jeg sjekket er han vel ganske interessert i politikk og samfunnet, så.


Men jeg synes at mediadekningen ovenfor 22/7 er tåpelig. ALT for mye piss de kommer med, og her om dagen så jeg 18!!! forskjellige artikler på forsiden til VG ang Breivik og ting om han. Han får alt for mye oppmerksomhet, men det skjønner tydligvis ikke mediene. (Jada, jeg vet det kan ligge penger i sånt, men er drittirriterende forde.)
Sist endret av Bruskork1; 26. april 2012 kl. 17:37.