Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 11608
Veldig mange røykere går rundt og angrer på at de begynte å røyke (vi snakker sigaretter). Har fått høre fra utallige røykere at: "NU, tar jeg min siste røyk", "driver å trapper ned nå serru" osv.

Har inntrykk av at de fleste røykere virkelig ikke liker at de røyker, foruten den lille bagatellen at de synes det er sykt digg.

På den andre siden har vi oss snusere som virkelig digger snusen vår. Vi registrerer accounts på spill og nettsider som vi kaller General4lyfe, StorsnuserYo, Prellergubban osv. Vi har bildet av generalsnuslogoen på mobilene våres, svenske sanger om snus på ipodene våres og synes generelt livet er herlig når vi legger en feit pris under leppa og lener oss tilbake.

Selvfølgelig satt veldig på spissen, men jeg prøver bare å få fram et poeng :P

Noen andre som har merket seg dette fenomenet?
igjen om du diskuterer helsefarer er mang snubruker ofte naive og kanskje bare ikke vil se sannheten. Om du sier det er farlig og kommer med masse grunner svarer flere jeg har snakket med bare "Det er ikke besivst, og det er derfor sikkert ikke skadelig." Mens røykere faktisk inrømmer at det de gjør faktisk er farlig og skadelig.
Jeg må si at jeg ikke angrer på at jeg begynte å snuse. Jeg må tørre å påstå at jeg ikke kunne funnet på å ha et snusrelatert nick noe som helst sted, jeg har nok ikke bilde av generalsnus noensteder, og eneste sangen jeg kan finne på å høre går som følgene: "Svenskefaen har ikke sans..." Neida for å besvare spørsmålet ditt så er det ingenting som å legge inn en snus (selv om jeg legger den i overleppa) for så å lene seg tilbake å slappe av! Det er jo viden kjent av snus gir bivirkninger som gule tenner, økt sjanse for munnkreft og dårlig tannkjøtt, men det er ærlig talt noe jeg ikke tenker over, den tid den sorg!
Sist endret av Skambank; 9. januar 2009 kl. 02:50. Grunn: kommafeil, nybegynner >.<
Kommer vell egentlig ann på personen. Jeg kjenner røykere som er glad de røyker og lurer egentlig på hvorfor de ikke startet tidligere. Jeg tror at det er skadene ved røyk som skremmer mange til å droppe røyken, at det er så fælt atte, røyker du dør du før du blir 50 etc. Dessuten mister du helt kondisjon av røyk, og det stinker røyk av deg.(Personlig synes jeg røyk lukter godt) Derfor mange tenker at de burde droppe røyken, kansje også pga sosialt press fra ikke-røykerne. Litt morsomt fordi mange startet å røyke pga sosialt press...

Snuserne på den andre siden har ikke så mange skader som røykerne har å beskymre seg ved, joda det er påvisst at det forårsaker kreft, men sjansen er fortsatt minimal for å få det. Ellers så er det bare tannkjøttet sitt å beskymre seg for. Derfor mange kan ha den holdningen å slappe av, ta seg en prell og nyte livet.

Tror forsåvidt at angående saken om at det blir registrert nick som "general4lyfe" og folk har generalmerket som logo på mobilen etc er forbeholdt den yngre garde. Jeg kjenner _INGEN_ personer på over 18 som gjør slikt, og snusalget har jo eksplodert de siste årene. Snusing idag har blitt slik røyking var på 60-tallet.
Ja, jeg har merket meg at det er mye mer sosialt akseptabelt å være stolt over snusing. Jippi.
Et annet ord for hengiven er vel avhengig?
Sist endret av CaptainP; 9. januar 2009 kl. 06:10.
Jeg har faktisk merka at det begynner å bli en trend å slutte igjen, nå er det tydeligvis ikke like kult som før
Jeg røyka før, men slutta. Liker ikke røyk da det har veldig ekle bivirkninger og sånn.
Men jeg snuser fast nå og har egentlig ikke løfta en finger for å slutte, såklart er det ikke positivt men INGENTING er som å ta en snus etter maten
Sitat av etse Vis innlegg
igjen om du diskuterer helsefarer er mang snubruker ofte naive og kanskje bare ikke vil se sannheten. Om du sier det er farlig og kommer med masse grunner svarer flere jeg har snakket med bare "Det er ikke besivst, og det er derfor sikkert ikke skadelig." Mens røykere faktisk inrømmer at det de gjør faktisk er farlig og skadelig.
Vis hele sitatet...
Du beskriver vel mer likegyldige mennesker der, og ikke nødvendigvis snusere.
Jeg vet om en fyr som mener han tåler å røyke, selv om det er opplagt at han ikke tåler røyking i det helle tatt.

Nå ja, kan ikke si at jeg kjenner noen snusere som er mer glad for å snuse, eller mer stolt av snusingen sin enn det røykerne er av sin røyking.

At snus har blit mer sosial akseptabel kan sikkert mangen se tendensene til.
Men jeg tror det kommer veldig an på vennekretsen en henger i.
Noen bryr deg ikke, og noen synest snusing fremdeles er forkastelig.
Sist endret av Herbel; 9. januar 2009 kl. 07:15.
Jeg har ikke lest tråden, men jeg ville tro at grunnen til at så mangen er overengasjerte og snørrhovne om sitt snus bruk er at de er 12 år.

Snus blir stadig mer utbredt blandt yngre, som føler trangen til og fortelle verden som sitt snusbruk, dette skjer jo også i tilfeller med røyk, men røyk har fått stempel som "Livsfarlig" mens snus er fortsatt "Ufarlig og digg"
Det at det etter hvert blir kult og snuse har jo noe med saken og gjøre, med merker som Skruf og Catch som lager såkalt "Motesnus"

Jeg har ikke lest tråden, men jeg ville tro at grunnen til at så mangen er overengasjerte og snørrhovne om sitt snus bruk er at de er 12 år.

Snus blir stadig mer utbredt blandt yngre, som føler trangen til og fortelle verden som sitt snusbruk, dette skjer jo også i tilfeller med røyk, men røyk har fått stempel som "Livsfarlig" mens snus er fortsatt "Ufarlig og digg"
Det at det etter hvert blir kult og snuse har jo noe med saken og gjøre, med merker som Skruf og Catch som lager såkalt "Motesnus"
Sist endret av Hardcore; 9. januar 2009 kl. 09:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg røyker. Kan selvfølgelig ikke si at jeg er stolt over det. Det er ingenting å være stolt over, men jeg syntes det heller ikke er noe du trenger å skjule. Er utrolig herlig å ta seg en sigarett og bare slappe helt av. Eller ta en når jeg er stressa.
Mange av kompisene/veninnne mine spør om når jeg har tenkt å slutte. Da svarer jeg at jeg slutter når jeg slutter. Akkurat nå har jeg ingen planer om å slutte. Jeg har ikke lyst å slutte. Jeg vet at det er dels avhengiheten min som sier det, men jeg tror jeg er såpass "fornuftig" at jeg vet hva jeg selv vil.
Jeg har forstått det slik at de som ikke angrer på at de startet med daglig inntak av nikotin er de som enda ikke har brukt det lenge nok, og/eller forstått konsekvensene av dritt som snus og røyk har på kroppen, ihvertfall over en periode på 10-20-30år.

"Den tid den sorg" tenker du nå, men trur du at du angrer bra mye når du er 45 og kanskje har kols, kreft, gule fingrer, gule tenner, dårligere smaksløker, å så veldig mye mer... "Faen, hvorfor var jeg så ung og dum!" sier du heller da! =)

Hilsen sigarettrøyker som har noen slutte-prosjekter bak seg. Må vell starte på ett nytt ett nå, men det er jo så lett og finne unnskyldninger til og utsette det Prøv og slutt før det er for sent, det er alt jeg har og si.
Jeg angrer ikke på at jeg startet å snuse? Det var en egen avgjørelse, ja kanskje litt dumt for økonomien.. Men de fleste som snuser er ikke som dagens fjortiser som går med general t-shirts osv. De som snuser fordi det er "kult" gjør det bare fordi de vil virke voksne og tøffe.. Jeg føler det er PATETISK når jeg ser 14-15 åringer på bussen som snuser skruf tranbær og spytter den ut etter 3 minutter (Fordi det svir under de lille lippene deres..). Men om unger nå til dags vil bli avhengige fordi de syns det er kult er det deres egen avgjørelse.
Det er ikke sånn at hvis du snuser blir du automatisk fjortis kids som MÅ bruke general logo på mobilen.
Sitat av puffman Vis innlegg
Jeg har forstått det slik at de som ikke angrer på at de startet med daglig inntak av nikotin er de som enda ikke har brukt det lenge nok, og/eller forstått konsekvensene av dritt som snus og røyk har på kroppen, ihvertfall over en periode på 10-20-30år.

"Den tid den sorg" tenker du nå, men trur du at du angrer bra mye når du er 45 og kanskje har kols, kreft, gule fingrer, gule tenner, dårligere smaksløker, å så veldig mye mer... "Faen, hvorfor var jeg så ung og dum!" sier du heller da! =)

Hilsen sigarettrøyker som har noen slutte-prosjekter bak seg. Må vell starte på ett nytt ett nå, men det er jo så lett og finne unnskyldninger til og utsette det Prøv og slutt før det er for sent, det er alt jeg har og si.
Vis hele sitatet...
Du sikter kanskje litt til min post her puffman?
Vel, jeg er 19år og har røykt (sigaretter/tobakk) siden jeg var 13. Som gir meg da 6 år med nikotin. Jeg er SELVFØLGELIG klar over skadene/farene ved å røyke. Jeg har aldri hatt noe slutt-prosjekt av den grunn at jeg ikke føler for å slutte nå. (Ja det er nok en liten bit av avhengihet som sier dette, selv om jeg ikke har røyka så lenge). Kall meg gjerne dum... Jeg vet hva jeg utsetter meg selv for, men jeg veier det nå opp mot hva jeg utsetter meg selv for bare ved å leve
Husker noen da det var plastbokser i Norge? Da var den advarslen bakpå klistremerke istedet for trykk som det er nå.

Jeg har en komode hvor den ene skuffen er klistret full av slike merker. Er vel minst 70-80 klistremerker der.

Det er slike ting som dette jeg tenker på. Så en kar som tok vare på alle de tomme boksene sine, hadde sikkert hundrevis.. Har du noen gang sett folk gjøre det med røykpakker, sneiper eller de "røyking dreper" merkene?

Sånn btw, det står fortsatt kan, på de advarslene bakpå boksene
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Side note: En del porsjonssnus (eller alle?) bruker fortsatt plastboks og har klistrelapp bakpå i stedet for påtrykk, slik løsesker har.

Personlig fatter jeg ikke hvordan det kan være tøft å snuse. Jeg gjør det selv (røyker og snuser litt om hverandre) og synes det er skikkelig digg, men ser ikke på hvilken måte det er "kult". Folk må gjerne snuse, røyke eller skyte heroin for min del men å prøve å gjøre image ut av det synes jeg blir for dumt. Den eneste grunnen til at noen skal prøve å gjøre det kult er vel fordi de innerst inne skammer seg for at de begynte, og prøver å bevise for andre at det de driver med ikke er en heslig tobakksklump i overleppa men noe dritfresht som importeres direkte fra eksotiske Sverige. Men det er tydeligvis noe jeg har gått glipp av siden det virker som folk faktisk begynner, og ikke bare fortsetter, fordi det er tøft.

Og, såklart, jeg skjønner at Swedish Match og andre snusprodusenter prøver å opprettholde det kule imaget. De må jo tjene flesk på 16-åringer med rosa pannebånd til 899,- og GeNeRaL sNuS i leppa.
Sist endret av Mr. Meow; 9. januar 2009 kl. 17:34.
http://bp2.blogger.com/_oYawzNjktNQ/Rrfi7XUMYVI/AAAAAAAAAD8/qw1WWYVFYSc/s400/snus.jpg
http://msnbcmedia2.msn.com/j/msnbc/Components/Photos/040527/040527_smoking_vmed1p.widec.jpg

De siste åra har barn lært at røyking ikke er tøft i det hele tatt gjennom media og skole. Det har ikke vært noe slikt for snus. Så nå til dags er de kule røykerne byttet ut med de kule snuserne. Noen ganger lurer jeg på om folk er blinde, er det virkelig noe spørsmål om hva som ser tøffest ut? Innerst inne tror jeg de fleste ser hvor teit du ser ut med en "pris" i overleppa, men man prøver allikevel å gjøre det tøft.
Sist endret av Mynotir; 10. januar 2009 kl. 16:25.
Fy faen, men det første bildet der er utrolig ekkelt og skummelt. Ekkelt pga., tja, sier seg vel selv. Skummelt pga. de tydligvis ikke innser at det er skadelig. For dem så er det bare et godteri med 18års grense.
Jeg tror at mye av grunnen til at det du beskriver som "hengivenhet" ovenfor snusing kontra røyking skyldes kulturen knyttet til snusing.
Som mange har påpekt, kan det skyldes mangel på opplysning om faktiske skadeeffekter, som det finnes mer enn nok av når det kommer til røyking. Dessuten er også det sosiale presset større på røykerne, som kanskje får høre daglig at de ødelegger kroppene sine på verst tenkelige måte, mens alt snuserne får høre er et "du ser ut som en elg i trynet" i ny og ne.

Det kan også være aldersgruppene. Uten å sitte på noe statistikk overhodet, vil jeg påstå at snusere gjennomsnittlig er en del yngre enn røykere. Det kan godt tenkes at den litt yngre generasjonen synes sitt tobakksprodukt er "kulere", eller generelt er mer mottakelig for propaganda, mer blinde for sannheten, og mer opptatt av internettspill.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er jo fordi alle veit at han som klarer å plassere den største snusen under overleppa og har den der aller lengst, mens han drikker mest øl og rein 96% rett fra flaska, han får knulla flest damer og er den råeste og barskeste av alle gutta! Ingen ting som er tøffere enn å stå å slåss utafor gatekjøkkenet klokka 3 om natta så det spruter snus! Snus er bare så syyykt fett! Skulle ønske jeg var kul nok til å snuse!
Sist endret av gulunderstrek; 30. januar 2009 kl. 21:17. Grunn: Fordi jeg har så syykt lyst til å bli en snuser
jeg tror røykerne skammer seg mer enn snuserne fordi:

de som røyker skader også andre som er rundt, og det gjør ikke snus, jeg personlig hater å stå ved siden av en eller flere som røyker!, derfor pleier jeg å holde meg et stykke unda de som står og røyker i nærheten.

en annen ting jeg hater er fjortis jenter som snuser,( jeg mener snus er for manfolk.)
(det ser jo helt for jævlig ut med fjortiser som har leppa stapp full av prell, det ser ut som om de har spist en håndfull jord og stappa det under leppa si.)
Snus så ikke dumt ut før det ble kult! Før fjortiser begynte å snuse var det ikke normalt å putte i så mye snus at leppa pekte oppover. Se på eldre menn som snuser; de får en "karakter" over ansiktsutrykket, fordi leppa ser litt snål ut. På noen ser man det ikke engang. Innen de spytter ut snusen har man ikke utnyttet all nikotinen i den. Så hvorfor putte i en 10x så stor pris? Fy flate så harry det er å være stolt av snusbruken sin! Men du har jo også den typen som sier "nei fy nå skal jeg ta meg et blås gutta, høhø, det skal bli digg". Fatter ikke hvorfor folk skal reklamere med nikotinmisbruket sitt? Jeg hadde vært flau om jeg hadde prestert å ytre noe lignende! Jeg snuser, og med "lignende" så mener jeg f.eks "nå skal det bli jævlig digg med en pris ass" eller noe i den duren. Hvorfor kan ikke folk holde uvanene sine for seg selv?!

Veper sa
For dem så er det bare et godteri med 18års grense.
Vis hele sitatet...
Enig
Kjære trådstarter. Nå er det da ikke slik at alle vi snusere går med leppa heva høgt slik som du. Jeg velger heller å være ydmyk rundt snusinga mi. Det er jo tross alt en uvane.
Sitat av fknl Vis innlegg
Kjære trådstarter. Nå er det da ikke slik at alle vi snusere går med leppa heva høgt slik som du. Jeg velger heller å være ydmyk rundt snusinga mi. Det er jo tross alt en uvane.
Vis hele sitatet...
Hehe dont get me wrong here.. Jeg er nok ikke av den typen som driver å skryter av snusbruken min, og det var heller ikke det denne tråden var ment å handle om. Ikke skryting, men det at veldig mange er så mye mer glad i snusen sin, enn det virker som om røykere er i røyken sin.

Jeg har selv prøvd å slutte uttallige ganger av den enkle grunn at jeg ikke ser poenget lenger. Jeg merker jo ikke en gang nikotinen. Eneste grunnen er jo for å få bort det hersens suget, og at det rett og slett har blitt en vane..

Spør jeg derimot mange av mine venner, som også har snust i noen år nå, om de skal slutte, så er svaret kort og godt: "Nei, hvorfor det", mens de fleste røykere vil slutte men får det ikke til
Sitat av puffman Vis innlegg
Jeg har forstått det slik at de som ikke angrer på at de startet med daglig inntak av nikotin er de som enda ikke har brukt det lenge nok, og/eller forstått konsekvensene av dritt som snus og røyk har på kroppen, ihvertfall over en periode på 10-20-30år.

"Den tid den sorg" tenker du nå, men trur du at du angrer bra mye når du er 45 og kanskje har kols, kreft, gule fingrer, gule tenner, dårligere smaksløker, å så veldig mye mer... "Faen, hvorfor var jeg så ung og dum!" sier du heller da! =)

Hilsen sigarettrøyker som har noen slutte-prosjekter bak seg. Må vell starte på ett nytt ett nå, men det er jo så lett og finne unnskyldninger til og utsette det Prøv og slutt før det er for sent, det er alt jeg har og si.
Vis hele sitatet...
hvor lenge har du røyket da?
Jeg er bare 15 og har snuset fast i over et år. Begynte fordi jeg syntes det var kult, men nå irriterer jeg meg grønn over de som begynner og har et behov for å vise det frem.

Prøver å forestille meg hvor mye penger jeg har brukt på snus i løpet av et år.

Heldigvis drar jeg kanskje til Canada til neste år. Tror det blir lettere å slutte når det ikke er tilgjengelig
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Veldig mange røykere går rundt og angrer på at de begynte å røyke (vi snakker sigaretter). Har fått høre fra utallige røykere at: "NU, tar jeg min siste røyk", "driver å trapper ned nå serru" osv.

Har inntrykk av at de fleste røykere virkelig ikke liker at de røyker, foruten den lille bagatellen at de synes det er sykt digg.

På den andre siden har vi oss snusere som virkelig digger snusen vår. Vi registrerer accounts på spill og nettsider som vi kaller General4lyfe, StorsnuserYo, Prellergubban osv. Vi har bildet av generalsnuslogoen på mobilene våres, svenske sanger om snus på ipodene våres og synes generelt livet er herlig når vi legger en feit pris under leppa og lener oss tilbake.

Selvfølgelig satt veldig på spissen, men jeg prøver bare å få fram et poeng :P

Noen andre som har merket seg dette fenomenet?
Vis hele sitatet...
Det er jo bare en rekke fjortissargumenter - de går over når du ikke lenger tenker på at du har snus i munnen, ikke føler spenning ved utprøving av nye produkter, ikke føler gleden lenger ved å bake snus for så å putte den i munnen osv!

Snus har fulgt meg i over 7 år, prelt av et par millimetere med tannkjøtt, gitt meg mindre hvite tenner generelt - og under bruk ser det ut som jeg har dyppet tennene mine i bæsj.

Men til poenget: Du kan ikke sammenligne folk som har røyket i 20-30 år og misliker det sterkt med snusevennene dine som har snust i en langt kortere periode som syntes det er digg.
Sist endret av piuu; 1. februar 2009 kl. 20:43.
Jeg snuser selv, og kan ikke si jeg har blitt påvirket til å gjøre dette på grunn av at det har blitt sett på som kult(?.)

Vet ikke helt hvorfor jeg ser på røyk som en uting, jeg ville aldri ha droppet snusen for en røyk. Kanskje det har noe å gjøre med at det lukter dritt, og jeg vil ikke ha røyk lukten i mitt hus/bil da jeg ser på det som en synd.

jeg kan tenkte meg at det har noe å gjøre med at en snus varer i opptil en time, der en røyk 2-3 min. Noe som gjør snusen mer økonomisk og deretter billigere.

Vi har jo alle blitt opplært til at røk er en ufin ting gjennom skolen, og folk som røket på U-skolen så vi på som "tapere." Så jeg må si at alt det propaganda opplegget har fungert, vet ikke om jeg hadde sett på snus som en uting hvis vi hadde lært at snus var like ille.

Kanskje det har noe å gjøre med at foreldrene ikke oppdager snusing i tidlig alder, og blir derfor ikke straffet for det og det utviker seg til å bli en vane uten at mamma og pappa står å skriker det opp i tryne fordi det lukter røk av deg.
Sitat av treimoz Vis innlegg
Kanskje det har noe å gjøre med at foreldrene ikke oppdager snusing i tidlig alder, og blir derfor ikke straffet for det og det utviker seg til å bli en vane uten at mamma og pappa står å skriker det opp i tryne fordi det lukter røk av deg.
Vis hele sitatet...
Menthol Røyk, funker fett.

Men samtidig da forsvinner jo litt av kulhetsfaktoren når du driver å patter på menthol sigaretter
Sitat av Semjuel Vis innlegg
På den andre siden har vi oss snusere som virkelig digger snusen vår. Vi registrerer accounts på spill og nettsider som vi kaller General4lyfe, StorsnuserYo, Prellergubban osv. Vi har bildet av generalsnuslogoen på mobilene våres, svenske sanger om snus på ipodene våres og synes generelt livet er herlig når vi legger en feit pris under leppa og lener oss tilbake.
Vis hele sitatet...
Snuserne på ungdomsskolen ja :P

Men snus er jo mer akseptert og slikt da, og har ikke så mye propabanda mot seg slik at dem kan snuse uten at folk bryr seg så mye. Mer diskret er det også. Stump røyken, røykfritt rom, osvosvosv står jo overalt så mange avskyr røyk av propagandamessige årsaker, samt at andre kan bli plages av røyk dem ikke vil puste inn.
jeg har snuset og røyket og tygget skrå siden jeg var 13 år. på ungdomskolen jeg gikk på røyket halvparten av elevene.(og jeg skulle ikke være noe unntak siden jeg også skulle være kul og respektert:S) da sto alle bakpå røykeplassen og hostet seg grønn i trynet ved den første sigarett som ble røyket.

Jeg har røyket og snust og tygget skrå omhverandre i 7 år.!

jeg har alltid likt smaken på snusen bedre en røyken.

Jeg klarer meg veldig fint med denne måten å kombinere alle versoner av tobakk. når jeg hopper mellom forskjellige typer tobakk, så har jeg ikke problemer med å legge bort røyken noen måneder og bruke snusen og skråen isteden..
men dårligere kondis,gulere tenner, tjærelunger, snushøl langt oppover ansiktet gjør att jeg har kuttet det ned til en pris hver dag, og røyken er borte. så snart er jeg nikotinfri når jeg gidder å legge resten av uvanen fra meg
Begynte å røyke sånn smått allerede som 10åring, og begynte vel fast når jeg var 14 eller noe.

Bare tull å slutte. Man kan ikke gå rundt å bekymre seg for kreft og lignende. Da kan man jo like gjerne slutte å gå ut. Man kan jo tross alt bli truffet av bussen når man går over veien.
Folk blir jo helt psyko når de skal slutte, og så blir de nedlatende tullinger når de har greid det(for å så sprekke ett halvår seinere).
Jeg røyker ikke hele tiden, og jeg røyker aldri når jeg er på jobb, men det er godt med en sigg når jeg kommer hjem fra jobb og etter måltider og sånt.
Dreiv å skulle slutte og hadde dårlig samvittighet fordi jeg røyka og sånt. Men faen heller, livet er til for å nytes, så da forkorter jeg heller livet mitt litt enn å skulle gå rundt å ha det kjipt.
Er så møkkalei folk som røyker/snuser går rundt og klager på at de hele tiden vil slutte. De plager seg selv rett og slett "å nei detta blir siste siggen endelig".... Så sprekker de vær jævla gang, de kan like så greit prøve å godta at de snuser/røyker istedet for å gå rundt og plage seg selv med og prøve å slutte hele tia.
Sist endret av nissen300; 8. februar 2009 kl. 00:52.
Jeg begynte å røyke som 16 åring, MED astma!. ikke fordi det var ''kult'' men fordi jeg er så jævlig nyskjerrig på ''hvardan det er'' ...
Endte selvfølgelig opp med at jeg fant ut at jeg likte dette og ble fort avhengig. Dum som jeg var.
rundt 3 år etterpå, rett etter jeg hadde fylt 19 så fikk jeg et kraftig virus angrep som resulterte i et astma anfall uten sidestykke. Nesten 2 uker på lungeavdelinga i kr.sand sammen med en gjeng besteforeldre og kraftig medisering senere så enkte jeg at dette ble for dumt! kutta ut røyken tvert og hoppe over til snus. Nå er jeg 21 og har null plane om å slutte å snuse.. Ikke fordi det er tøft, men av den jævla enkle grunnen at jeg faktisk liker min lille pose-snus innimellom!
Et av dagens små høydepunkter!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har røyket tobakk i tre år, er snart 17 år. Det siste året har jeg begynt å kutte ned litt, omtrent 5 røyk om dagen klarer seg.. Jeg er glad jeg røyker, fordi det øker livskvaliteten min, samtidig er jeg bekymret, selvfølgelig. Jeg er ikke redd for å få kreft eller dø, men jeg vet jeg MÅ slutte en dag, og den dagen bør bli snart og den blir faen ikke lett.. Jeg kommer til å røyke en stund til, og jeg skammer meg ikke for det, det er mitt valg, jeg tror jeg klarer å slutte en dag, men føler vel at jeg ikke trenger å slutte akkurat nå..
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Jeg har røyket tobakk i tre år, er snart 17 år. Det siste året har jeg begynt å kutte ned litt, omtrent 5 røyk om dagen klarer seg.. Jeg er glad jeg røyker, fordi det øker livskvaliteten min, samtidig er jeg bekymret, selvfølgelig. Jeg er ikke redd for å få kreft eller dø, men jeg vet jeg MÅ slutte en dag, og den dagen bør bli snart og den blir faen ikke lett.. Jeg kommer til å røyke en stund til, og jeg skammer meg ikke for det, det er mitt valg, jeg tror jeg klarer å slutte en dag, men føler vel at jeg ikke trenger å slutte akkurat nå..
Vis hele sitatet...
At du ikke angrer på at du begynte vil jeg påstå har med din lave alder å gjøre. At du ikke er redd for å dø er èn ting. Vi skal alle dø, men å dø av kreft er jo ikke det samme som å bare dø. Du skal tross alt igjenom et helvete før du evt. dør av kreft så redselen din for kreft er vel heller undervurdert. Selv om jeg forstår hva du sikter til. Der igjen tror jeg det har med din alder å gjøre. Når du har røykt en 10-15 år begynner de små grå å forstå at det muligens ikke var så lurt alikevel. Når man kommer opp 23-24 års alderen og man merker at kondisjonen ikke lenger er som den var når man gikk på skole og hadde gym eller bare det å være kontinuerlig aktivt, vil du kanskje begynne å tenke i andre baner.
De fleste som har røykt en stund angrer på at de begynte og mener det er det dummeste de har gjort. Om de gjør noe med det er jo en annen sak, men den generelle oppfattelsen jeg har er at folk er i de tanke baner da de vokser litt til.

Men lykke til. Jeg er ikke i noe posisjon til å rakke ned på noen og er heller ikke min intensjon. Men at du ikke er redd for å dø av kreft blir flåsete for mine ører.
Sitat av treimoz Vis innlegg

Vet ikke helt hvorfor jeg ser på røyk som en uting, jeg ville aldri ha droppet snusen for en røyk. Kanskje det har noe å gjøre med at det lukter dritt, og jeg vil ikke ha røyk lukten i mitt hus/bil da jeg ser på det som en synd.

jeg kan tenkte meg at det har noe å gjøre med at en snus varer i opptil en time, der en røyk 2-3 min. Noe som gjør snusen mer økonomisk og deretter billigere.
Vis hele sitatet...
1. Lukten av røyk er parfyme i forhold til snuslukten.

2. Noe jeg har opplevd, er at de fleste snusere bruker flere bokser per uke, noe som gjør snusing like dyrt eller dyrere enn å røyke.
Husk at snusing er et nytt fenomen iforhold til røyking.
Snusing blant ungdom har eksister i snart 5 år hær hos meg, men det exploderte ikke før noen år senere å da var det skikkelig tøfft å snuse osv.
Anyway, en som har røkt i 10-15år har blitt klar over hva som har skjedd med kroppen deres, trur dere de som begynnte å røyke klagde de første åra ? neppe :P
samme med snusing, har hørt flere menn i 30-40 åra si at de gjerne vil slutte med snusing
Å en av grunnene til at ungdom flest ikke slutter med røyk eller snus er at de rett og slett ikke tenker på hvilken konsekvenser det vil få om 10-20 år.
Møter på alt for mange ungdom som gjør dumme ting som vil slå tilbake når de blir eldre, og bare på grunn av at de tenker kort siktig enn å tenke på at noen du gjør nå kan påvirke det som skjer senere i livet
Som med å begynne å røyke/snuse, det er jævlig "kult" når du begynner, men senere i livet er kroppen ødelagt å du angrer på at du ikke tenkte over konsekvensene røyking/snusing ville medføre når du ble gammel da du va ung
Så vidt jeg har fått med meg, økes ikke sjangsen for kreft i munnhulen (eller lungene såklart) pga. snus, men nesten dobler sjangsen for bukspyttkjertelkreft. (Kilde1, Kilde2)

ca. 600 personer dør pga. bukspyttkjertelkreft i året (Kilde3)
Omtrent 60 000 personer blir født hvert år (Kilde4)

Sjangsen for at du dør av kreft i bukspyttkjertelen er altså ca. 1%.
Dersom du snuser kommer vi opp i nesten 2%.

Mao. er sjangsen for at du dør av kreft i bukspyttkjertelen pga. snus >1%.

Uansett, jeg tror grunnen til at røykere mer sier at de skal slutte enn snusere, er at røyking er mye mere sett ned på og "nagget" på gjennom diverse kampanjer enn snus. Det er så å si skyldfølelse.

*Det skulle vært <1% (mindre enn 1%)
Sist endret av Emptyy; 25. februar 2009 kl. 18:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Okey dere kan godt kalle meg dum & "fjortiss" (16 straks 17) er det jeg vil kalle en "aktiv røyker". jeg har mange venner som da driver med denne snusen, og stiller meg uforstående til hvorfor røyk skal være så mye verre. Så klart mange blir frastøtet av lukten, men snusing inndørs avgir lukt det også (spesielt når noen åpner boksen) så hva er da mest frastøtene? en som røyker en hvit tørr sigarett utendørs? eller en som sitter inne med en stor brun saftig stinkene prell i leppa?
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av treimoz Vis innlegg
jeg kan tenkte meg at det har noe å gjøre med at en snus varer i opptil en time, der en røyk 2-3 min. Noe som gjør snusen mer økonomisk og deretter billigere.
Vis hele sitatet...
Før jeg begynte å røyke fast kunne en 20-pakning sigaretter vare i over en måned. Nå snuser jeg fast og det går gjerne 3-4 bokser porsjonssnus i uka. Hva er billigst?

Tenk deg litt om før du skriver - prisen (eheheh) kommer selfølgelig helt an på hvor mye man bruker. Du ville kanskje valgt å leie et hus for en million kroner i en måned enn å kjøpe et eget hus til to millioner?
Sitat av Polakken Vis innlegg
Okey dere kan godt kalle meg dum & "fjortiss" (16 straks 17) er det jeg vil kalle en "aktiv røyker". jeg har mange venner som da driver med denne snusen, og stiller meg uforstående til hvorfor røyk skal være så mye verre. Så klart mange blir frastøtet av lukten, men snusing inndørs avgir lukt det også (spesielt når noen åpner boksen) så hva er da mest frastøtene? en som røyker en hvit tørr sigarett utendørs? eller en som sitter inne med en stor brun saftig stinkene prell i leppa?
Vis hele sitatet...
Med mindre du driver å kliner rundt med snusere mens de har snus i kjeften, legger du ikke merke til snusen bortsett fra de 10 sekundene de har boksen åpen. Røyklukt setter seg derimot i tekstiler og blir en konstant lukt.
Hvilken av de to luktene som er "best" er subjektivt.

Sitat av Graapho Vis innlegg
Tenk deg litt om før du skriver - prisen (eheheh) kommer selfølgelig helt an på hvor mye man bruker. Du ville kanskje valgt å leie et hus for en million kroner i en måned enn å kjøpe et eget hus til to millioner?
Vis hele sitatet...
Det var vell en sammenligning som er helt fjern. Samme når det gjelder å sammeligne en ikke-fast røykevane med en fast snus-vane.
Først og fremst Clr, pft hvis du begynte å røyke når du var tretten år skjulte du det vertfall veldig godt.. kan jeg ikke huske (; hoho..

Jeg begynte å røyke i tiende klasse, fordi jeg var nysjerrig (kule meg) og jeg fortsatte siden det ble en vane. Jeg fortsatte å røyke til 2 på vidergående ca. hvor jeg begynte å venne meg over på snus. Mest fordi jeg var så sykt lei av å røyke, lei av å gå ut å fryse, eller rett å slett være den eneste som skulle ut. Men jeg ser ingen ting galt i at folk røyker, å var heller aldri flau og maste om at jeg skulle slutte. Jeg sluttet når jeg sluttet og ferdig med det ;P

Så siden det har jeg kun brukt snus. Men jeg merker at jeg er sinsykt glad for at jeg sluttet å røyke det verste jeg vet er når jeg er på en café elns og med en gang vi er ferdig med å spise så begynner maset om å gå heeelt ut å røyke. Men jeg kjenner ennå jeg savner litt noen ting med røyken, mest festrøyken men jeg synes snus er mye bedre (men seff ikke bra for kroppen) . Men jeg har aldri hatt omgskruf4lyf som nik eller lastet ned en eneste svensk sang om snus ;P
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Emptyy Vis innlegg
Det var vell en sammenligning som er helt fjern. Samme når det gjelder å sammeligne en ikke-fast røykevane med en fast snus-vane.
Vis hele sitatet...
Så poenget mitt kom ikke fram? Det er fullt mulig at en person bruker mer penger på snus enn en røyker bruker på røyk. Hvis en person snuser to bokser i uka og en annen person røyker en pakke i uka er røyk billigst. Det har ikke noe med hvor lenge det fysiske tobakkproduktet varer. Jeg vet om folk som konstant har en pris i overleppa, og kjenner også folk som tar en sigarett hver 2.-3. time. Da kan man si at sigaretten "varer" i 2-3 timer, mens snusen bare varer i 40 minutter (helt avhengig av hvor lenge man velger å ha den i, selfølgelig).
er faktisk "mer nikotin" i snus enn i røyk, MEN forskjellen ligger i at på snus tar det 40-45min mens derimot på en sigg får man da alt på kanskje 5 min? derfor det er vanelig med "nikotinskjokk" for mennesker som kan prøve og røyke første gang
Sitat av Polakken Vis innlegg
er faktisk "mer nikotin" i snus enn i røyk, MEN forskjellen ligger i at på snus tar det 40-45min mens derimot på en sigg får man da alt på kanskje 5 min? derfor det er vanelig med "nikotinskjokk" for mennesker som kan prøve og røyke første gang
Vis hele sitatet...
vanlig med nikotinsjokk første gang man snuser også
Joa men har en kammerat (ganske "hardcore" snuser) går ofte med prellen i 1-2 timer bare for og bytte til en ny en.
og dette har han holdt på med ganske lenge. men når jeg byr han på en sigg påstår han selv at han merker nikotinen ufattelig godt
Bah! Det finnes flust av stolte røykere, her er kongen av dem

http://www.youtube.com/watch?v=6gefWizH_VA
Jeg slutta med røyking fordi colaen ikke smakte like godt som før. Røyking er helt klart godt, men ikke bedre enn brus. Unntaket er etter et par pils hvor jeg fortsatt elsker å fyre opp noen røyk. For meg begynte røykingen på fest uten noe press egentlig. Synes det smakte godt til pils, og ble jo også godt med noen røyk dagen derpå. Senere ble det litt røyking hver dag når det passet seg.

Snusen er ikke helt det samme. Jeg liker faktisk ikke å sitte på skolen med snus fordi jeg synes det ser latterlig ut. Liker heller ikke å gå rundt omkring med snus i kjeften men hjemme er noe helt annet. Forran pcen og tven er der snusen passer best.
Sitat av Graapho Vis innlegg
Så poenget mitt kom ikke fram? Det er fullt mulig at en person bruker mer penger på snus enn en røyker bruker på røyk. Hvis en person snuser to bokser i uka og en annen person røyker en pakke i uka er røyk billigst. Det har ikke noe med hvor lenge det fysiske tobakkproduktet varer. Jeg vet om folk som konstant har en pris i overleppa, og kjenner også folk som tar en sigarett hver 2.-3. time. Da kan man si at sigaretten "varer" i 2-3 timer, mens snusen bare varer i 40 minutter (helt avhengig av hvor lenge man velger å ha den i, selfølgelig).
Vis hele sitatet...
Jeg fikk med meg poenget ditt dersom det var at kostnaden avhenger av forbruket (er ikke det opplagt?), men om man skal diskuterer kostnad på snus vs. røyk, så kom du ikke med noe særlig nyttig i det innlegget (som jeg skjønte iallefall).

Istenfor, ta en titt her.
Dette dokumentet sier at en økning på 6kr i avgifter på 100 sigaretter og 100 gram rulletobakk vil øke inntektene med 200 millioner kr. Det sier også at en økning på 6kr i avgifter på 100g snus, vil øke inntektene med 50 millioner kr.

Mao, kjøpes det i norge omtrent 33,3 millioner enheter røyk (en enhet er 5stk 20 pakkninger eller 2 rulletobakk, og koster ca. 325 kr), og 8,3 millioner enheter snus (2stk 50grams snusbokser, og koster ca. 130 kr).

Dette vil si at det brukes omtrent 10,8 milliarder kr. på røyk, og ca 1,08 milliarder kr. på snus.

Antall faste røykere i norge er omtrent 1 million (kilde), hvilket vil si at røykere bruker gjennomsnittlig 10800kr i året på røyk, mens snusere (300 000stk. kilde) bruker i gjennomsnitt 3600 kr i året på snus.

Konklusjon: Snus er billigst!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Defqon Vis innlegg
Jeg røyka før, men slutta. Liker ikke røyk da det har veldig ekle bivirkninger og sånn.
Men jeg snuser fast nå og har egentlig ikke løfta en finger for å slutte, såklart er det ikke positivt men INGENTING er som å ta en snus etter maten
Vis hele sitatet...
etter maten ja, og når du nettopp har våknet

jeg røyket før men har sluttet, iførsten var det digg med en sigg men det tok det slutt på.. jeg må si at jeg aldri har tenkt på å slutte å snuse, det er nesten som en hobby jæjææ.. ta en snus på det da vett