Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2076
For andre år på rad, settes avgiften på snus opp.
Også denne gangen begrunnes det med at det er høyere avgifter på 100 gram tobakk enn på 100 gram snus, samt at man ønsker ned med forbruket, særlig blant den yngre garde.

Du kan med andre ord vente deg at til neste år vil 5 av 7 kroner du bruker på snus gå til staten i form av tobakk- og mermerdiavgifter.

Kilde

Forrige års tråd

Diskuter
Ingen stor overraskelse akkurat.. Tror nok jeg overlever det lille prishoppet, er ingen god vane vi driver med uansett.
Jeg måtte le litt når jeg leste den ironiske overskriften.

Som Phun Q påpeker, vi har råd til det. Er bare et lite luxusproblem.
Syns det er bra.
Jo mer avgift på rusmidler, jo mindre problem, slik ser jeg det
Avgift på sånt fjas må gjerne øke inn i evigheten. Eller man kan forby det først som sist å bli ferdig med det. Eller ihvertfall gjøre det så dyrt at det finansierer helseskadene og de medfølgende kostnadene det påfører samfunnet. Tenker da både på snus og tobakk. Jada det er usikkert akkurat hvor usunt snus er, men sunt og ufarlig er det ihvertfall ikke.
Sist endret av bo1e; 7. oktober 2008 kl. 12:51.
Jeg leste nettop om det på vgnett. Jeg skjønte ikke helt årsaken til hvorfor. Har noen en forklaring på det?

Jeg får nok ikke lest svar enda, skal lage stumfilm på skolen nå(litt offtopic)
Kjempetiltak, men jeg tror ikke at forbruket vil gå ned, det er vi for rike til.

Ellers synes jeg det var mye bra i statsbudsjettet. Gode prioriteringer som politi, transport og utdanning. Men også noen jeg stusser over. Trenger virkelig kongehuset mer penger? Det er også flott at miljøvennlige biler blir satt i fokus, men at enkelte monsterbiler øker med flere hundre tusen kroner tror jeg ikke er spesielt positivt...Spesielt ikke når Frp-erne som kjører de nå blir ennå sintere ^^
Sitat av carty
Jeg leste nettop om det på vgnett. Jeg skjønte ikke helt årsaken til hvorfor. Har noen en forklaring på det?
Vis hele sitatet...
Fordi det er mye høyere avgifter på sigaretter, enn snus. Man ser også at det er en stor økning av de som snuser, også kvinner. Men setter derfor opp avgiftene, bare fordi det er fler som snuser.
Sist endret av Butchern; 7. oktober 2008 kl. 12:53.
Dette er jo greit. Snus er jo en uvane... Ser jo at fler og fler snuser, spesielt jenter ser jeg flere av nå. Det er ikke spesielt tiltalende eller sexy...jeg mener, treffer dama på byn, også åpner ho kjeften for å glise, så renner det snus nedover tenna. Herlig

Sett det opp...gjør ingenting
Jeg hater det.
For min del er prisen på Snus, eller strengt talt tobakk generelt mer en høy nok.
Hvorfor setter man ikke heller bare ned avgiften på tobakk? (Ja, jeg vet hvorfor)

Når 13åringer begynner og røyke eller det vell ikke pengene som er problemet?
Det kan ikke vere en god ide og gjøre snus dyrere enn røyk, de fleste bruker også ofte lengre tid på 100g røyk en tilsvarende mengde snus.

Om jeg snuser en boks med snus, og kompisen min røyker en pakke med røyk, hvem har da brukt mest tobakk?
Jeg har også lagt merke til at det er 45g i de fleste løs-snus boksene nå.
Betale mer for mindre, herlig.
Begrunnelse for avgift:
Finansdepartementet
Samfunnsokonomene.no

Kort sagt: Hovedbegrunnelse for tobakksavgift er å få brukere til å ta inn over seg de helsekostnadene de i fremtiden kommer til å koste samfunnet.

Det er da et par av de vanlige argumentene som dukker opp:
- Sverige, landet i europa med størst snusforbruk, har også minst krefttilfeller pr innbygger. Eksperter sier at dersom vi går fra røyk til snus, sparer vi mange liv og kroner.
- Hva med alle de andre usunne produktene, fettholdig, sukkerholdig, koffeinholdig, tilsetningsstoffproppa produkter? Hvorfor har ikke de en tilsvarende uhyre priser på det?

Hvorfor er det bare snusere som må betale for et mulig fremtidig sykehusopphold?
Stekt mat er kreftfremkallende (Hvor er stekepanneavgiften?)
Søtningstoffer er kreftfremkallende
For å nevne noe

I mine øyne burde avgift på bomull burde opp da "Ifølge FN dør 20 000 mennesker i året av sprøytemiddelforgiftning i bomullsindustrien"

Kaffeavgift? "Kaffen er altså en del av verdens urettferdige regime for handel med mat"

Likevel er det veldig fokus på hvor skadelig tobakk og snus er for deg, men hvor mye penger fra statskassa går det egentlig til sykdommer og skader som kommer direkte fra snus? Hvor skadelig er egentlig snus?

Snus er like ufarlig som kaffe (Kaffe er forsåvidt også moralsk forkastelig å kjøpe, hvorfor ikke sette moral-avgift på den?)
Snus fordobler sjangsen for bukspyttkjertelkreft
Brus fordobler sjangsen for bukspyttkjertelkreft (Brus er like farlig som snus?)
Sitat av Mushy
Kjempetiltak, men jeg tror ikke at forbruket vil gå ned, det er vi for rike til.

Ellers synes jeg det var mye bra i statsbudsjettet. Gode prioriteringer som politi, transport og utdanning. Men også noen jeg stusser over. Trenger virkelig kongehuset mer penger? Det er også flott at miljøvennlige biler blir satt i fokus, men at enkelte monsterbiler øker med flere hundre tusen kroner tror jeg ikke er spesielt positivt...Spesielt ikke når Frp-erne som kjører de nå blir ennå sintere ^^
Vis hele sitatet...
Enig i mye av det du sier, men om du sier at biler bør bli dyrere er jeg uenig.
Nye biler forgrenser mindre en gamle
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Hardcore
Jeg hater det.
For min del er prisen på Snus, eller strengt talt tobakk generelt mer en høy nok.
Hvorfor setter man ikke heller bare ned avgiften på tobakk? (Ja, jeg vet hvorfor)

Når 13åringer begynner og røyke eller det vell ikke pengene som er problemet?
Det kan ikke vere en god ide og gjøre snus dyrere enn røyk, de fleste bruker også ofte lengre tid på 100g røyk en tilsvarende mengde snus.

Om jeg snuser en boks med snus, og kompisen min røyker en pakke med røyk, hvem har da brukt mest tobakk?
Jeg har også lagt merke til at det er 45g i de fleste løs-snus boksene nå.
Betale mer for mindre, herlig.
Vis hele sitatet...
Gode poenger, stort sett enig med deg.

Men på den andre siden synes jeg ikke det gjør så veldig mye at prisene (HEHEHEH) går opp. Egentlig synes jeg også at sigarettprisene burde gått opp, slik at det fortsatt er litt lurere å snuse enn å røyke sånn rent økonomisk sett. Jeg har ingen tall, men jeg kan si med ganske stor sikkerhet at tobakk koster samfunnet veldig mye, og da er det bare rett og rimelig at vi som brukere skal betale.

Og ja, jeg både snuser og røyker ganske hyppig, men synes det er såpass godt at det er verdt pengene.

Edit: Nå kom jeg på at et av poengene mine skulle være at røyk er farligere enn snus, men jeg vet ikke hvor i teksten det passer inn så det blir her.
Sist endret av Mr. Meow; 7. oktober 2008 kl. 13:16.
Høye avgifter er en fin strattegi for å hindre at folk begynner med snus, røyking og drikking. Det viser statistikkene. MEN regjeringen må forstå at det faktisk er en grense der prisøkningen ikke har noen gevinst lengre.

Og argumentene om at snusere tar opp helsekøer er bare latterlige siden det i Norge ikke ligger noen personer i noen form for helsekø pga snus (foreløpig).

Sett heller opp prisen på potetgull og melkesjokolade.
Snus og røyk er drit (få opp prisene)

Kanskje jeg slutter å røyke en dag også.
Sitat av Kalakov
Høye avgifter er en fin strattegi for å hindre at folk begynner med snus, røyking og drikking. Det viser statistikkene. MEN regjeringen må forstå at det faktisk er en grense der prisøkningen ikke har noen gevinst lengre.

Og argumentene om at snusere tar opp helsekøer er bare latterlige siden det i Norge ikke ligger noen personer i noen form for helsekø pga snus (foreløpig).

Sett heller opp prisen på potetgull og melkesjokolade.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har det en viss effekt uansett. Hvis snusen blir dyrere og dyrere, så vil folk slutte å kjøpe etterhvert. I allefall senke forbruket. Det er jo helt logisk?
Om målet er å heve avgiften for å hindre forbruk er økningen altfor liten. 2-3kroner ekstra per boks?

Gjør ingen forskjell for meg, tror heller ikke 3kroner boksen gjør at ola nordmann kutter sin daglige dose snus.
Dette burde også regjeringen vite så for meg virker det som dette kun er en avgift som vil gi mer penger i statskassa.

Skal jeg vurdere å kutte snusen må den nok opp i røykpris ala 70-80kroner boksen.
Sitat av Evelen2
Enig i mye av det du sier, men om du sier at biler bør bli dyrere er jeg uenig.
Nye biler forgrenser mindre en gamle
Vis hele sitatet...
Der er vi enig. Vi må få byttet ut bilparken, også på grunn av sikkerheten. Men det finnes forskjell på nyere biler også. En slik heving gjør at nye bilkjøpere vil forhåpentligvis fokusere på andre, mer miljøvennlige/rimligere nye biler, enn f.eks de store SUV-ene. Dog, har man råd til en bil med en prislapp på to millioner kroner, er nok ikke en økning på 400 000,- et stort hinder. Jeg tror ikke det finnes klare svar i denne problemstillingen.
Jeg synes nå at det er "avgift" og "straff" nok å gå rundt og se ut som en ape med den snusen.
Sitat av Max-Mekka
Selvfølgelig har det en viss effekt uansett. Hvis snusen blir dyrere og dyrere, så vil folk slutte å kjøpe etterhvert. I allefall senke forbruket. Det er jo helt logisk?
Vis hele sitatet...
Til en viss grad ja så vil befolkningen her i Norge kutte ner på forbruket, hvis avgiftene blir høyere og høyere. Men det går allikevel en grense som kan føre til mer smugling av tobakksvarer over landegrensene.

Dessuten tenker jeg at snus ikke nødvendigvis er så farlig som staten skal ha det til. Ta for eksempel mcDonalds industrien. Hvis man snuser en boks om dagen tilsvarer det det samme som et mcDonalds måltid. Innen en måneds tid vil mcDonalds maten ha en mye større helserisiko på kroppen. Så min mening er sett heller opp avgiftene på kaloribombene og generell junk mat enn en stakkars pris.
Jeg har brukt snus i 6 år nå. På disse årene kan jeg telle på en hånd de gangene jeg har handlet snus i Norge.
Snus for meg er blitt et must, en følgesvenn jeg ikke blir å gi opp selv om det blir 100kr boksen.
Vi har råd til det.
Sett gjerne opp prisen på alt som er usunt og kutt prisen på og legg til rette for gode sunne alternativer. Folk hadde vært sunnere hvis alternativene hadde vært der, men det er de ikke. Er knalldyrt å være sunn. Mye dyrere enn å være usunn. I tillegg til at det sunne utvalget omtrent er ikke-eksisterende de fleste steder. Den usunne industrien og lobbyvirksomheten er enorm, så folk kommer sikkert til å være usunn ganske lenge enda
Sitat av bo1e
Sett gjerne opp prisen på alt som er usunt og kutt prisen på og legg til rette for gode sunne alternativer. Folk hadde vært sunnere hvis alternativene hadde vært der, men det er de ikke.
Vis hele sitatet...
Akkuratt. Problemet slik jeg ser det, er at det ikke lønner seg å spise sundt.
Men for å være ærlig, så begynner jeg å bli dritt lei av å bli satt i bås for å leve sitt eget liv. Norge øker prisene utelukkende fordi de tjener grovt på det, ikke pga. eventuellle helseskader det kan medføre seg med tiden. Jeg syntes det er latterlig. Vittig at alle som ikke snuser er for forslaget - hvorfor skal vi bli straffet fordi vi lever vårt eget liv, uten å skade andre?
Jeg leste et veldig godt argument angående dette på DB sin kommentar. Hvis de virkelig vil at folk skal slutte å snuse eller hindre rekrutteringen kan de likesågodt forby det, eller sette prisen ordentlig i været. Det eneste dette fører til er at folk fortsetter å snuse, samtidig som økonomien blir et hakk dårligere.

Så det er nok heller staten som vil dra inn enda flere kroner.

Jeg vil også si at dette gjør svenskehandel mye mer attraktivt for mange, da du kan spare rundt 25-30kr boksen med de nye avgiftene.
Jaja, sett prisen opp, så statskassa blir enda feitere! Alltid skal "dårlige" ting straffes, når skal dem begynne å belønne "gode" ting da!? hva med å senke momsen på f.eks brød da?
Det er ikke det at man ikke har råd til noen kroner ekstra, men det dreier seg om prinsipper! Blir så lei av at dem skal finne unskyldninger for å sette opp avgiftene mer og mer, på flere og flere ting, for å få penger i kassa!
Jeg verken snuser eller røyker selv, så det berører ikke meg, men som sagt, det handler om prinsipper! Dette er det samme over hele fjøla det!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sarv_2: Det er halv moms på brød, så der er ei belønning. Forøvrig er prisøkninga IMHO rettferdig - tobakksbrukere er dyrare for samfunnet, fordi dei har fleire sjukehusdøgn enn andre i løpet av livet. At dei (=VI) betaler for det er ikkje spesielt urettferdig. En har fortsatt valgfriheta å bruke det, men mot å betale deler av ekstrautgiftene.

Det med auka avgifter på tobakk er forøvrig en trend i verden. Fleire og fleire land innfører strengare restriksjoner på tobakk, om enn seinare enn dei nordiske landa. At vi leder på et felt som er med på å bedre verden ser eg ikkje på som spesielt Dum Ting(TM).
Det med jenter og snus syntes jeg er helt greit så lenge dem holder seg til miniporsjoner og ikke store, orginale poser og løssnus. holder dem seg til miniporsjon ser du det nesten ikke på mange jenter og de tar snusen ut av kjeften før det begynner å renne nedover tenna. Selv er jeg en storsnuser men som det blir sagt skader ikke det lille prishoppet for de fleste av oss nordmenn. Selv mener jeg at snusen godt kan koste 60-70 kroner for når jeg kjøper snus tenker jeg alltid på at 100 går til en boks, ikke 10 kroner over 50. Det er kansje også mange andre som tenker sånn.
Sitat av tomdah
Selv er jeg en storsnuser men som det blir sagt skader ikke det lille prishoppet for de fleste av oss nordmenn. Selv mener jeg at snusen godt kan koste 60-70 kroner for når jeg kjøper snus tenker jeg alltid på at 100 går til en boks, ikke 10 kroner over 50. Det er kansje også mange andre som tenker sånn.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke være enig. Det går liksom en hundrings når du kjøper en boks. Men for min del betyr ikke det noe for meg - for meg er det prinsipielt på tryne å straffe en målgruppe med bevist så liten helserisiko. Og når dem i tillegg skal sammenligne tobakkvekten med røyk; sklir det helt ut for meg.
Men vi kan jo i det minste glede oss over at politikerene har innsett at dataspilling og LAN er kultur. The Gathering lives on.