Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 838084
Sitat av elakmdma Vis innlegg
Fant noe hvit kjeglesopp i hagen min idag. Kan det være sannsynlig at det kommer opp noen flein også? Har ganske stor hage. Tror fattern gjødsla der tidligere i vår. Kan det være en ide og slenge litt gjødsel noen plasser i gresset for å se om det skjer noe?
Vis hele sitatet...
Hvit kjeglesopp er ikke en sopp man typisk ser i fleinhabitat. Det virker
som om de foretrekker forskjellig substrat. Fleinsopp er en såkalt "nitrofil"
sopp som trives i nitrogenrik jord - noe man særlig finner der beitedyr har
bæsjet.

Således må du gjødsle plenen med kompostert dyremøkk - der det sies
at hestemøkk er det mest næringsrike. Viktig at den er kompostert, da
fersk møkk vil ødelegge gressrøttene. Kunstgjødsel er visstnok ikke bra
for fleinsopp, ei heller ugressmiddel.
Sitat av Myrtull Vis innlegg
Lurer på når på døgnet folk flest er ute og plukker?
Vis hele sitatet...
Om natten med lykt, det gir alltid en spennende og god stemning blant venner
Takk for svar!

Er en gammel men veldig velstellt plen som jeg tror blir gjødslet hvert år, men regner ikke med å se fleinsopp fordeom. Får ta meg en sopptur i høstferien.
Noen som vet hvor lenge flein holder seg potent i en halvtørket form ? De er innskrumpet og føles ganske tørre, men kan bøyes uten problem.
Jeg får ikke satt i gang en dehydrator her jeg bor nå siden det er litt suspekt.Har akkurat har kommet hjem fra å ha bodd i utlandet i noen år.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Noen som har hatt suksess med plukking i regnvær? Finner mye mindre når det regner, men antar det har en sammenheng med at luringene blir mørke og vanskeligere å se. Lurer også på hvilke værforhold de optimalt vokser under.
var ut å lette for ca en uke siden og da fant vi ingenting på den vanlige spotten. det regnet kraftig, så tror nok vi venter til det er litt tørrere. har sålangt iår ikke sett en eneste flein fra trondheim å opp, så venter nok en uke til før jeg prøver på nytt! gleder meg veldig!
Hei!
Jeg fant noe som ligner veldig på flein i hagen, disse var veldig mørke og skjøre. Med skjøre mener jeg at de delte seg veldig lett ved normal behandling, altså plukking og titting. Var fuktig i gresset. Er dette normalt?
De vokste også i "klaser" på ca 5 stykker.
Med tanke på at dette var igår mener jeg at det ikke er for sent. Ikke vet jeg da det det er første gang jeg plukker.

Mulig dette er helt på jordet, eller kanskje det er jeg som burde ha vært det.
Du skal ikke se bort i fra det, når soppen er fuktig er den mye lettere å "ødelegge" ved plukking en når den begynner å tørke ut i sola. Mørke og skjøre sopper har jeg også opplevd når de har blitt spist opp av insekter eller hva nå enn det er de har blitt utsatt for. Prøv igjen om noen dager.
Takk for raskt svar. Da prøver jeg det
Mitt første innlegg her på nff også!
Velkommen, og lykke til med plukkingen
Hvor/hvordan finner man sauebeiter?
Sitat av Kawngle Vis innlegg
Hvor/hvordan finner man sauebeiter?
Vis hele sitatet...
Det er ingen oppskrift på hvordan du finner et sauebeite. Du spør folk, om du ikke tør går du på google maps, ser jorder. Deretter besøker du jordene.
Er det noen som har god erfaring med golfbaner? Jeg og en veninne var på tre forskjellige baner i fjor uten å finne så mye som en eneste flein. Godt mulig vi bare var veldig uheldige mtp. både banene og hvor på banene vi letet, men det skal sies av vi letet i ganske store omkretser på banene for å være helt sikker. Har alltid hørt/lest om at det er mye å finne på slike plasser, men kommer jo i bunn og grunn på om hvor godt de har behandlet plenen.
De siste dagene har jeg hatt svært lite hell med å finne flein. Jeg har bl.a. lett på steder hvor jeg fant mye for en ukes tid siden, men også på helt nye steder. I dag var jeg f.eks. i et sauebeite som skulle vært ideelt, men der fant jeg kun tre flein. Like i nærheten fant jeg også en liten klynge med store, råtne flein. Jeg fant også noen eksemplarer av diverse forvekslingsarter, men selv disse var ganske fåtallige, noe som gjør meg bekymret da det får meg til å lure på om sesongen rett og slett er på hell.

Vi har hatt mye finvær og varme her i mitt distrikt i det siste, men i går regnet det en hel del, og det har også regnet litt i dag. Det har ikke vært direkte kjølig, men ikke spesielt mildt heller disse siste dagene. Siden august og mye av september var svært fin og mild her, er det ennå mye løv på trærne, og det er mye grønt gress å se. Kan det tenkes at fleinforekomstene er dårlige akkurat nå pga. en for lite fremskreden høst? Eller begynner tvert imot sesongen å gå mot slutten?

Jeg mener å ha oppfattet at det rapporteres om store funn i Nord-Norge, mens det er svært små funn på bl.a. Sørlandet. Dette underbygger i så fall hypotesen om at det rett og slett er for tidlig lengst sør i landet. I Nord-Norge er det jo, jevnt over, kjøligere klima, så der har høsten kommet lenger enn den har her i mitt distrikt. Jeg bor forøvrig i Møre og Romsdal.

Hva tenker dere om dette? Setter pris på alle innspill. Jeg blir litt deppa når jeg finner så ekstremt lite som jeg har gjort disse siste dagene, særlig på tilsynelatende gode steder hvor jeg selv ikke har plukket før. Det er også svært lite sannsynlig at andre har vært og plukket tomt sauebeitet jeg sjekket ut i dag, siden det er grisgrendt, og trolig ekstremt få (ca null) psykonauter som holder til i området.

Det er forøvrig meldt mye finvær og varme her de neste dagene. I morgen satser jeg på å ta meg en fjelltur, for å sjekke hvordan det ligger an på en lokal seter. Der er det naturligvis kjøligere enn her nede i lavlandet.
Kommer fra samme strøkene selv, og kan si meg enig i teorien at det er en sen sesong. Andre soppearter kom frem, som sagt tidligere i tråden, nå kun for en og en halv uke siden og jeg så ikke tendenser til flein før fire dager etter det. Jeg går over min faste flein-plen hver dag før jobb siden det ligger på samme vei, og her har jeg fått utrolig fine fangster hvert år i tre år. De kaldeste nettene her har vell ligget på irundt 8-10*C og dette er ikke idéell temperatur for fleinen å strekke seg opp mot himmelen i. Det er godt mulig at fleinen er her, bare at den ligger og gjemmer seg godt. Fremover er det også veldig fine meldinger mtp. sol (Dårlige meldinger), så det er mulig vi må smøre oss inn med enda litt mer tålmodiget. Selv har jeg funnet noen ytterst få klynger så langt i år.

Edit; Skrev mitt faste 'beite', det er en stor plen
Sist endret av SoppVandreren; 4. oktober 2015 kl. 00:02.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Er det noen som har god erfaring med golfbaner?
Vis hele sitatet...
Med mindre du går om natten med lykt, er golfbaner ren risikosport.
Jeg har ved et par anledninger oppsøkt golfbaner, med det resultat at
golfballer smalt i bakken rundt meg. Får man en slik i knollen og er
uheldig, kan man stryke med.

Et annet poeng er at golfbaner veldig ofte blir klippet. Det vil si at
man kanskje trenger god timing og flaks hvis man skal komme før
gressklipperen.
NRK har publisert en artikkel om en kvinne som ble anmeldt for plukking av fleinsopp.

I denne sammenhen la jeg merke til at de presterer å vedlegge et illustrasjonsfoto som viser feil type sopp:

http://gfx.nrk.no//5B48FJsE6R5LLofhTAUj9AZJ9C_Es5NQRPS9pKotNPSA

Hva er det de har avbildet her?
Møkkflein?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Hm, ikke en typisk fleinsopp, men bildet er så dårlig at det er litt vanskelig å se..
Det kunne faktisk vært en våt fleinsopp, man ser jo stripene fra skivene.. , men jeg kan ikke si mer uten å se et bedre bilde og kanskje skivene.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Med mindre du går om natten med lykt, er golfbaner ren risikosport.
Vis hele sitatet...
Jeg har alltid vært en som vandrer om natten, syns dette gjør hele opplevelsen litt mere spennende og ikke minst, det er mer betryggende mtp. at det er helt mørkt og vanskeligere for folk å se deg.

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Et annet poeng er at golfbaner veldig ofte blir klippet. Det vil si at man kanskje trenger god timing og flaks hvis man skal komme før gressklipperen.
Vis hele sitatet...
Dette er noe jeg alltid har hatt i bakhodet, så det har blitt rutine å kjapt se over lengden på gresset samme dag som vi skal ut å plukke. Nå skal ikke jeg si dette med sikkerhet, men tar utgangspunkt i at golfbaner rutinemessig blir gjødslet og får 'god' behandling, og dette fører til at jeg alltid har blitt negativt overrasket når jeg skal ut for å plukke på nevnte plasser. Har også opplevd å komme over andre typer sopper, men ikke av de som jeg vanligvis kommer over når jeg er på sanking.
Sitat av Knask Vis innlegg
Hva er det de har avbildet her?
Møkkflein?
Vis hele sitatet...
Tvilsomt. Utfra dette bildet kommer man neppe lenger enn ren gjetning.
Det er i allefall ikke spiss fleinsopp. NRK har nå tydeligvis tatt konsekvens
av sine manglende soppkunnskaper og slettet bildet fra artikkelen.

Egentlig ganske utrolig at de gidder å bruke spalteplass på slikt.
Hadde nå enda denne kvinnen gjort noen ablegøyer i tillegg, men
bare plukket noen stakkars fleinsopp? Verden er bedratt.
Er noen av de vanligste forvekslingsartene alvorlig giftige? Er det risikabelt å bare oppbevare disse i samme pose før de sorteres vekk før tørking?

Tenker da ikke på giftslørsopp eller hvit fluesopp, men på sopptyper som kan være genuint vrient å skille hvis en er ny i gamet (men ikke helt idiot).
Sitat av Brell Vis innlegg
Er noen av de vanligste forvekslingsartene alvorlig giftige? Er det risikabelt å bare oppbevare disse i samme pose før de sorteres vekk før tørking?

Tenker da ikke på giftslørsopp eller hvit fluesopp, men på sopptyper som kan være genuint vrient å skille hvis en er ny i gamet (men ikke helt idiot).
Vis hele sitatet...
Tror ikke det finnes noen som ligner spesielt mye på fleinsopp, bortsett fra giftslørsopp (som igjen ikke ligner så veldig), så jeg tror ikke det skal være noe problem. Greit å bare kaste de du ikke er sikre på da
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Brell: "vanligste forvekslingsarter" er vanskelig å definere, i det siste ser det ut som flekkskivesopper blir ofte plukket, disse er ikke dødelige men regnet som uspiselig, det er mye arbeid som gjenstår i soppens verden når det gjelder klassifiseringer. I tillegg er småsopper ganske uinteressant for de fleste, til og med bøker som skryter av å være de mest komplette listene av Norske sopper nevner ikke mye mer en flekkskivesoppene av klokkehattsopper (som fleinsopp er), resten er div matsopper jeg aldri har sett i plener.

Jeg vil ikke si det er risikabelt å ha annen småsopp i samme pose som flein, men det er klart at f.eks giftslørsopp ville kunne smitte gift til andre ting den berører.
Sitat av losji Vis innlegg
Tror ikke det finnes noen som ligner spesielt mye på fleinsopp, bortsett fra giftslørsopp (som igjen ikke ligner så veldig), så jeg tror ikke det skal være noe problem. Greit å bare kaste de du ikke er sikre på da
Vis hele sitatet...
Det er godt du du er sikker i din sak, og det er enda bedre at jeg iallefall ikke spiser noe fra din sopp-pose. Du kan tro i kjerka, når det gjelder sopp skal du være sikker. Ikke "tror ikke det finnes..." Ikke ta det personlig, men herregud mann... det fins sikkert 100 millioner forskjellige sopp, og noen dukker opp som nye i faunaen hvert år, siden floraen forandrer seg fra år til år. Men det med å bare kaste de en er usiker på er jo en god regel da, så en kommer langt med det.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg vil ikke si det er risikabelt å ha annen småsopp i samme pose som flein, men det er klart at f.eks giftslørsopp ville kunne smitte gift til andre ting den berører.
Vis hele sitatet...
Ok, så hvis du mener at giftslørsopp kan smitte gift til andre sopper, kan ikke andre "ukjente" eventuelt kanskje like giftige sopper også "smitte" gift?
Sist endret av Noruegamedicina; 5. oktober 2015 kl. 01:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Noruegamedicina Vis innlegg
Det er godt du du er sikker i din sak, og det er enda bedre at jeg iallefall ikke spiser noe fra din sopp-pose. Du kan tro i kjerka, når det gjelder sopp skal du være sikker. Ikke "tror ikke det finnes..." Ikke ta det personlig, men herregud mann... det fins sikkert 100 millioner forskjellige sopp, og noen dukker opp som nye i faunaen hvert år, siden floraen forandrer seg fra år til år. Men det med å bare kaste de en er usiker på er jo en god regel da, så en kommer langt med det.



Ok, så hvis du mener at giftslørsopp kan smitte gift til andre sopper, kan ikke andre "ukjente" eventuelt kanskje like giftige sopper også "smitte" gift?
Vis hele sitatet...
Hehe, nå er ikke jeg noen biolog, men utifra det jeg har lest er det ikke noen sopper i Norge som ligner på flein bortsett fra giftslørsopp.
Sier derimot ikke at det ikke finnes giftige sopper som ligner.

PS. Dodecha skrev "f.eks. giftslørsopp".
Sist endret av losji; 5. oktober 2015 kl. 01:51.
Noruegamedicina: Ro ned et par hakk a. Ingen grunn til å bli helt blærete fordi noen har en mening de ikke er 100% sikker på. Så lenge man ikke spiser usikker sopp, så trenger man ikke å ha doktorgrad i mykologi for å plukke, eller uttale seg om sopplukking på et debattforum.
Sorry, ikke meningen å virke "blærete" hvis det var sånn jeg ble oppfatta... Må medgi at jeg synes folka holder en høy standard her inne når det gjelder identifisering, men jeg får litt vondt i magen når giftslørsopp blir identifisert som "ikke flein" uten advarsel om at de bør kaste all sopp som har vært i berøring med de også bør kastes. Så heiv meg vel kanskje litt for dypt inn i dybden i diskusjonen her nå, hadde egentlig tenkt jeg skulle holde meg passiv denne sesongen. Jaja kanskje det er jeg som er på jordet, kanskje det er noen andre, samma det... Er iallefall på jordet fleinen finnes ....

edit:liten skriveleif
Sist endret av Noruegamedicina; 5. oktober 2015 kl. 02:14.
Kan vel være greit å påpeke at spiss giftslørsopp vokser i granskog - altså
et sted det vil være lite tenkelig å finne flein - og motsatt. Du finner ikke
spiss giftslørsopp der flein trives. Dessuten har slørsoppene kanel/rustbrune
sporer, ikke mørk purpurbrun som fleinsoppen. Dette ser man på skivene, som
i tillegg er nokså annerledes utseende.

De mest risikable "forvekslingsartene" jeg kommer på må være trevlesopper.
Visstnok inneholder en overvekt av antallet arter giften muskarin, i varierende
mengder. Giften kan forårsake svært ubehagelige opplevelser.

Disse vokser riktignok i såkalt mykorrhiza-forhold ("sopprot") med diverse
treslag - så det er en forutsetning at man er i nærheten av trær for å risikere
forveksling. De fleste er uansett nokså lett å skille fra spiss fleinsopp, men man
bør vokte seg for små eksemplarer.

Ellers er de fleste mørksporede arter man finner i gressmark ikke giftige.
Grå blekksopp (Coprinopsis atramentaria) er unntaket, da denne har en
gift med virkning lik antabus - man blir dårlig ved inntak av alkohol.
Sitat av Noruegamedicina Vis innlegg
Sorry, ikke meningen å virke "blærete" hvis det var sånn jeg ble oppfatta... Må medgi at jeg synes folka holder en høy standard her inne når det gjelder identifisering, men jeg får litt vondt i magen når giftslørsopp blir identifisert som "ikke flein" uten advarsel om at de bør kaste all sopp som har vært i berøring med de også bør kastes. Så heiv meg vel kanskje litt for dypt inn i dybden i diskusjonen her nå, hadde egentlig tenkt jeg skulle holde meg passiv denne sesongen. Jaja kanskje det er jeg som er på jordet, kanskje det er noen andre, samma det... Er iallefall på jordet fleinen finnes ....

edit:liten skriveleif
Vis hele sitatet...
Bidra gjerne i identifiseringstråden, hvis du ser at det er behov for forbedringer
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Bidra gjerne i identifiseringstråden, hvis du ser at det er behov for forbedringer
Vis hele sitatet...
Sure mate

Her er også eldre identifiserings-tråd ang Deconica coprophila, som kan ligne veldig på flein men vokser oftest rett fra eldre kukaker, interessant hvis en vil lære mer om en spesiell forvekslingsart : http://www.shroomery.org/forums/show...umber/16856218
Sitat av Noruegamedicina Vis innlegg
Her er også eldre identifiserings-tråd ang Deconica coprophila, som kan ligne veldig på flein men vokser oftest rett fra eldre kukaker, interessant hvis en vil lære mer om en spesiell forvekslingsart : http://www.shroomery.org/forums/show...umber/16856218
Vis hele sitatet...
Greit å skille disse fra spiss fleinsopp ved at de vokser direkte fra møkk.

Det som selvfølgelig kan være en utfordring er når møkka ikke er synlig
f.eks. pga. høyt gress. De kan vokse fra relativt små møkkmengder.
Utover det er de som regel ganske ulik flein både i form og farge.
Skivene er også mer "vinkelrett" på stilken.

Spiss fleinsopp sin nære slektning Psilocybe fimetaria (ikke påvist med
sikkerhet i Norge, så vidt jeg vet) vokser direkte fra hestemøkk, men også
fra sterkt møkkgjødslet jord, om jeg ikke tar feil. Den er psykoaktiv omlag
på nivå med sin populære slektning, hvis jeg forstår rapportene rett. Den
er ikke spesielt vanlig.
Endelig noen som innser hvor drøye norsk politi er :P http://www.dagbladet.no/2015/10/05/n...liti/41364058/
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Endelig noen som innser hvor drøye norsk politi er :P http://www.dagbladet.no/2015/10/05/n...liti/41364058/
Vis hele sitatet...
Jeg så den - og smilte.

Det er forsåvidt ganske mange som har innsett hvor drøy norsk lov og politi er.
Bare så synd at få tør å utfordre hegemoniet.
Minner om den tråden her:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=168085

Vi begynte en gang å samle opp myter om fleinsopp. Kom gjerne med bidrag!
Leitet omlag 15 timer de siste 2 ukene, er oppe i 1000 flein nå

Begynner å bli kaldt om nettene nå, så håper dette hjelper litt på i år også

http://i62.tinypic.com/2cpuzdk.jpg
http://i57.tinypic.com/5ajfav.jpg

Ha en flott dag videre, å lykke til med plukkingen alle ivrige der ute
Trådtittelen siet det meste.

Har vært et par tre dager med minusgrader på natten. Er det fortsatt mulig å finne flein?
Du kan plukke flein helt til snøen legger seg og hindrer deg i å se bakken. Til og med da kan man teoretisk sett finne flein, under snøen. Men det er jo et salig prosjekt.
Sitat av oslofaen Vis innlegg
Har det vært dårlig soppår?
Har sopphøsten kommet tidlig/kommer sent?
Vis hele sitatet...
Disse spørsmålene henger litt sammen i forhold til det svaret jeg kan gi.
Det har vært et uvanlig soppår, med tanke på at våren og sommeren
kom sent. Når det er sagt, så har tydeligvis ikke dette hatt virkning på
alle arter - f.eks. kantarellen kom som den pleier i midten til slutten av
juni. Det dukket opp fleinsopp her i Bergenstraktene så tidlig som 2. juni,
disse tok så en pause til litt uti juli, hvorpå det kunne virke som om
det var noe ordentlig på gang tidlig i august. Men så kom plutselig
sommervarmen, og alt sa stopp når det kom til sopp. Så her vest
har det meste av sopp vært forsinket med en god måned i år.

Kan et grosted variere fra mye til ingenting på et år?
Vis hele sitatet...
Av egen erfaring ser jeg at noen steder er mer stabil enn andre, fra
år til år. I år har jeg sett at mange av de stedene det var godt med
sopp i fjor, har stått nesten tomme i år. Mens andre steder, som ikke
har levert særlig mye på flere år, nå plutselig har fått en liten "renessanse".

Så ja, det varierer, klima og værforhold spiller selvsagt inn her, men det
avhenger nok også en hel del av mikroklima og egenskapene til de
individuelle stedene. Og helt sikkert også tilførsel av næring til jorda
der soppen vokser.
Hei, er litt fortvila ettersom at den plassen jeg plukker flein ( er veldig stort område med kuer/sauer overalt ) ikke har flein lenger! Går tur der hver dag med bikkja, og har sett flein der hver dag, helt siden begynnelsen av september frem til nå, hvor jeg skulle plukke noen sopper til i dag. Men, overraskende nok, så fant jeg ikke en eneste sopp som var 100% flein etter 1 times leting, og de jeg fant var så tørka inn at jeg tok ikke sjangsen på at det var rett sopp.

Så jeg føler jeg må spør folk her, om dette er normalt? At det rett å slett bare slutter å vokse? Har regna veldig lite i det siste, det er det jeg tror som er skylden, men kan det være andre ting?


Takk på forhånd!
Sist endret av Zeptux; 10. oktober 2015 kl. 17:23.
Sitat av Zeptux Vis innlegg
Hei, er litt fortvila ettersom at den plassen jeg plukker flein ( er veldig stort område med kuer/sauer overalt ) ikke har flein lenger! Går tur der hver dag med bikkja, og har sett flein der hver dag, helt siden begynnelsen av september frem til nå, hvor jeg skulle plukke noen sopper til i dag. Men, overraskende nok, så fant jeg ikke en eneste sopp som var 100% flein etter 1 times leting, og de jeg fant var så tørka inn at jeg tok ikke sjangsen på at det var rett sopp.

Så jeg føler jeg må spør folk her, om dette er normalt? At det rett å slett bare slutter å vokse? Har regna veldig lite i det siste, det er det jeg tror som er skylden, men kan det være andre ting?


Takk på forhånd!
Vis hele sitatet...
Ja du svarer på ditt eget spørsmål her, lite regn i en periode og fleinen slutter å frukte / går i dvale/vente-tilstand. Samt mye vind tørker også ut alt så de tørker opp og blåser bort. Det beste er å gå ut første dagen med sol/overskya etter regnperioder.

edit:skrivveleif
Sist endret av Noruegamedicina; 10. oktober 2015 kl. 17:41.
Sitat av Zeptux Vis innlegg
Hei, er litt fortvila ettersom at den plassen jeg plukker flein ( er veldig stort område med kuer/sauer overalt ) ikke har flein lenger! Går tur der hver dag med bikkja, og har sett flein der hver dag, helt siden begynnelsen av september frem til nå, hvor jeg skulle plukke noen sopper til i dag. Men, overraskende nok, så fant jeg ikke en eneste sopp som var 100% flein etter 1 times leting, og de jeg fant var så tørka inn at jeg tok ikke sjangsen på at det var rett sopp.

Så jeg føler jeg må spør folk her, om dette er normalt? At det rett å slett bare slutter å vokse? Har regna veldig lite i det siste, det er det jeg tror som er skylden, men kan det være andre ting?


Takk på forhånd!
Vis hele sitatet...
Samme her. I fjor plukket jeg og et par kompiser rundt 1000 sopp tilsammen over flere områder. I år fant vi ca. 60-70 til sammen. Utrolig lite i år, har 3-4 plasser hvor det var ekstremt mye i fjor også
Vil bare påminne folk om at man ikke skal undervurdere den sene sesongen vi har hatt så langt i år, det kan når som helst poppe frem mye sopp igjen når været tillater det
Snart 40 år gammel. Har spist mye flein før, men det er 15 år siden sist. Bodde da i nord-norge. Har nå flyttet sørover og har jævlig lyst på en tripp, men neida. Ingen sopp å finne her for tiden. Hva skal jeg gjøre? Kan jo ikke vente ett år til før det er sesong, det er jo nå jeg vil ha en tripp! Kanskje ta kjøreturen til danmark og finne noen magic mushrooms der kanskje. Hva tenker dere? Noe der som ligner på flein, det er jo det jeg er vant til. Har egentlig ikke lyst å prøve noe annet. Finnes det psilosybin sopp i kristiania kanskje?
Sitat av rogorv Vis innlegg
Snart 40 år gammel. Har spist mye flein før, men det er 15 år siden sist. Bodde da i nord-norge. Har nå flyttet sørover og har jævlig lyst på en tripp, men neida. Ingen sopp å finne her for tiden. Hva skal jeg gjøre? Kan jo ikke vente ett år til før det er sesong, det er jo nå jeg vil ha en tripp! Kanskje ta kjøreturen til danmark og finne noen magic mushrooms der kanskje. Hva tenker dere? Noe der som ligner på flein, det er jo det jeg er vant til. Har egentlig ikke lyst å prøve noe annet. Finnes det psilosybin sopp i kristiania kanskje?
Vis hele sitatet...
En kompis av meg bestilte Cubensis flein fra Danmark en gang, og jeg regner med at det vokser lignende flein der som i Norge

Edit: Har også et par venner som har vært i Christiania, tror ikke de selger flein/trøfler der. Da må du til Nederland.
Sist endret av losji; 10. oktober 2015 kl. 22:30.
Sitat av rogorv Vis innlegg
Har nå flyttet sørover og har jævlig lyst på en tripp, men neida. Ingen sopp å finne her for tiden. Hva skal jeg gjøre?
Vis hele sitatet...
Let hardere. Om du ikke sitter på et høyt fjell hvor det har begynt å snø, er
nok ikke sesongen slutt helt enda. Tålmodighet og iherdighet betaler seg.
Det Pvestlandia sa.

Ellers skal jeg ikke love noe, er endel år siden jeg var i Kristiania. Men den gang kunne man greit få tak i sopp om man forhørte seg litt rundt (type under disken). Tviler på at noen blir særlig fornærmet om man spør iallefall. Og skulle forundre meg veldig om det ikke var mulig å finne noe.
Sist endret av Bearass; 10. oktober 2015 kl. 23:24.
Har en litt rar påstand som jeg lurer på om andre er enig med meg i, men er det bare jeg som synes tørr flein lukter som snickers/peanøtter ? De skulle bare smakt som snickers...
Noe flein å finne om dagen i Rogaland? Tysvær/Haugesund? Vet ikke om jeg leiter på feil plass eller feil tid. Har bare tidligere plukket i Grenlands området rundt disse tidene.
Det er ingen landsdel hvor det ikke finnes flein nå, med unntak av Svalbard kanskje.