Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 8673
Jeg har kjøpt en Samsung 840 EVO 500gb, som jeg skal putte inn i min Macbook Pro 13", mid 2012. Har aldri vært borti "mekking" av PC, og har lest litt rundt på nettet at man må bruke et såkalt antistat-armbånd, når man fikler inne i maskinen.
Hvorfor/ hvordan skal jeg bruke dette. Er det nødvendig? Hvis ja: vet dere om noen fysiske butikker, som selger dette billig?

Kanskje jeg stiller helt idiotiske spørsmål, men som sagt; jeg er helt fersk i dette. :P
Det er ikke nødvendig, jeg har bygd flere pcer uten. Ihvertfall med å bare bytte en harddisk er nok sjansen fryktelig liten for at noe skal bli ødelagt. Bare pass på at du ikke bygger pcen på ett teppe eller lignende, da ber du om bråk.

Du kan få ett på digital impuls i Oslo for 89 kroner, hvis du vil være 100% safe.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sett PC'en på kjøkkenbordet og ta av deg sokkene. Ta på noe som er laget av metall først for å være sikker.

Mange mener skade på PC-deler via statisk elektrisitet bare er en myte, men hey, gjør som beskrevet over for å være safe.

Jeg har bygd flere PC'er og byttet deler mange ganger, har aldri brukt antistat-armbånd.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
http://www.hardware.no/artikler/stat...sitet/135151/3

Nødvendig med antistatarmbånd? Nei.
Sitat av Lima Vis innlegg
http://www.hardware.no/artikler/stat...sitet/135151/3

Nødvendig med antistatarmbånd? Nei.
Vis hele sitatet...
Ein kan absolutt øydelegge komponentar med statisk elektrisitet. Som regel klarer ein ikkje å øydelegge vitale delar av kretsane, men ein kan vere uheldig. Det er lurt å td. vere i kontakt med jorda metall når ein jobbar med finelektronikk.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Ein kan absolutt øydelegge komponentar med statisk elektrisitet. Som regel klarer ein ikkje å øydelegge vitale delar av kretsane, men ein kan vere uheldig. Det er lurt å td. vere i kontakt med jorda metall når ein jobbar med finelektronikk.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg forstod språket ditt rett så mener du at statisk elektrisitet er farlig? Har du noen kilder på det, eller noe som kan bekrefte det?
Sitat av Lima Vis innlegg
Hvis jeg forstod språket ditt rett så mener du at statisk elektrisitet er farlig? Har du noen kilder på det, eller noe som kan bekrefte det?
Vis hele sitatet...
Klart det KAN være farlig for komponentene om du er litt uheldig. Men du prøver jo å unngå å gi noen kokos først, gå med fleecetøfler eller liknende går det jo bra.
Sitat av Lima Vis innlegg
Hvis jeg forstod språket ditt rett så mener du at statisk elektrisitet er farlig? Har du noen kilder på det, eller noe som kan bekrefte det?
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å google? Jeg kan ingenting om dette selv, men jeg prøvde fire forskjellige søkestrenger og samtlige returnerte en hel liste med kilder på dette.

Wikipedia er jo en slager, for eksempel.
Sitat av Lima Vis innlegg
Hvis jeg forstod språket ditt rett så mener du at statisk elektrisitet er farlig? Har du noen kilder på det, eller noe som kan bekrefte det?
Vis hele sitatet...
Statisk elektrisitet kan oppnå veldig høye spenninger, så ja statisk elektrisitet kan være farlig, noe lyn er et godt eksempel på. Man får riktignok ikke like store utladninger av å subbe rundt i tøfler på et teppe, men det kommer lett opp i noen tusen volt.

Den meste effektive kilden til personoppladning i dagliglivet er imidlertid gnidning mellom sko og gulv. Vi kan lett lades opp til flere tusen volt. Blir spenningen på kroppen ca 3000 volt eller mer i forhold til omgivelsene, får en lett støt ved berøring av metallgjenstander.
Vis hele sitatet...
Kilde

Så at komponenter som har driftspenning på 12v eller lavere kreperer av en utladning på si 2000v er ikke så veldig rart.
Sist endret av Veggen; 7. november 2013 kl. 21:13.
Er dere her på forumet så uvitende / dumme at dere tror at statisk elektrisitet ikke kan skade komponentene i elektronikk?
Da bør dere faktisk bare kikke litt på nettet om temaet før dere kommer med 'gode råd' her.

Man kan lese om problemer relatert til dette ganske ofte her på forumet.. Kanskje uten at feilkilden oppdages!
Jeg har jobbet med svakstrøm / elektronikk i flere tiår og VET hva jeg snakker om. Bedre å være trygg enn å få problemer.

Tror dere virkelig at det benyttes DYRT beskyttelses-medium for å pakke ned elektronikk? Er forhandlerne dere bruker idioter som bruker anti-statisk emballasje og tilsvarende utstyr når de skal reparere håpløse 'hjemmebygg'?

Bruk hodet og unngå dyre problemer!
Finnes det ikke en måte å "discharge" seg selv på? Litt unødvendig å kjøpe noe sånt om man har rota det til helvette bort neste gang man har bruk for det
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Finnes det ikke en måte å "discharge" seg selv på? Litt unødvendig å kjøpe noe sånt om man har rota det til helvette bort neste gang man har bruk for det
Vis hele sitatet...
Som det har blitt sagt mange ganger: Ta borti noe metall som er jordet, f.eks. en panelovn eller kjøkkenvasken. Bare pass på å ikke subbe bortover gulvet med ullsokker rett etterpå.

Personlig bruker jeg å la den jordede strømkontakten stå i PSUen, men skru av bryteren bak. Så bruker jeg et antistatisk armbånd som er koblet til kabinettet. Dette kjøpte jeg på ei tilfeldig datasjappe for rundt 20 kroner, og kom sannsynligvis fra ei kasse de brukte til eget bruk. Så ekstremt dyrt er det da ikke. Oppbevarer det i hovedkorteska, sammen med alle skruer og manualer jeg uansett burde ta vare på.
Sist endret av Dyret; 7. november 2013 kl. 22:31.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av woff Vis innlegg
Er dere her på forumet så uvitende / dumme at dere tror at statisk elektrisitet ikke kan skade komponentene i elektronikk?
Da bør dere faktisk bare kikke litt på nettet om temaet før dere kommer med 'gode råd' her.
Vis hele sitatet...
Jeg har lest masse rundt på nettet om det. Søkt i flere timer før, da jeg var veldig nysgjerrig på hva som faktisk stemmer. Det jeg har funnet er stort sett personlige meninger, og ingen faktisk dokumentasjon som støtter det ene eller det andre.
Derfor velger jeg å bruke mine personlige erfaringer, som er at selv om jeg har bygget flere pcer med null jording, dulting eller andre rare ritualer så har jeg ikke hatt noe ødelagt Hw.

Første pcen min bygget jeg på et teppegulv, hadde vell ikke hørt om ESD da engang. Men den fungerte resten av sin levetid forde.
Lykke til sier jeg! Det HAR jo gått bra en / flere ganger så da vil det selvsagt gå bra resten av livet.
Å bruke en drøy hundrelapp på trygghet er jo regelrett idioti på pc-utstyr som bare koster 10-50 tusen kroner og som du kanskje bare skal ha gleden av noen år.. (Ironi..)
En liten utladning kan skade en komponent i utstyret og feilen kan kanskje dukke opp om måneder eller år senere..
Anbefaler faktisk å bruke hodet og en hundrelapp eller to!
http://www.komplett.no/search?q=antistat

(Har montert mye datautstyr for forsvaret og DE tar nok ikke sånne sjanser!)
Det som kan skje, er at komponentene tar kveld etter en stund, og du finner ikke ut hvorfor dette skjedde. Det kan ta to dager eller to år. Alt er relativt. Dette forekommer, og vi gjør det ikke for moroskyld dersom vi bygger datamaskiner. Jeg har selv opplevd dette, men som Lima så fint påpeker avhenger dette mye av personlige meninger og erfaringer.
Mitt tips til deg er better safe than sorry kompis, alltid en god tanke.
For å sli det slik, så har jeg behandlet gammel hardware som ... vel, skrot... og jeg har aldri fått noe ødelagt av antistatisk elektrisitet. I teorien kan det vel ødelegge noe, men jeg tror ikke du har mye å frykte der. Jeg vil dog ikke anbefale å gni ballonger i håret og se om du kan få det til å smelle i prosessoren
Sitat av phish Vis innlegg
For å sli det slik, så har jeg behandlet gammel hardware som ... vel, skrot... og jeg har aldri fått noe ødelagt av antistatisk elektrisitet.
Vis hele sitatet...
Problemet med statisk (ikke antistatisk) utladning er at det som regel medfører defekter man som regel kriter opp til "shit happens" eller "elektronisk utstyr varer dessverre ikke evig", så det du egentlig mener er "ingenting har begynt å ryke eller sagt pang når jeg har satt sammen ting uten antistatisk lenke"..
Jeg har blandede erfaringer med statisk elektrisitet. På ungdomskolen lekte vi med en Van der Graaff generator, og ladet mennesker opp til det maksimale vi klarte. Man kan tenke seg at i normalt tørr luft inne trenger man ca ~1500V for å få en cm utladning, dvs et lite lyn. Vi klarte å få ganske lange utladninger (ca 10cm) og når vi koplet mange mennesker sammen ble det litt kraft i det også. Stakkars klasseforstander ble lurt til å ta meg i hånden når vi var i en slik lang rekke og han husker det den dag i dag.

Når det kommer til elektronikk, har jeg aldri såvidt jeg vet ødelagt noe med statiske utladninger, men jeg er stort sett flink til å ta på jordete plasser først. Har man egnet mekkeplasss for datamaskiner ol, så er det en fordel å skaffe seg en jordet metallstang slik at man har det lett tilgjengelig.

Skal noen ha tvil om at det er litt kraft i statisk elektrisitet, så demonterer dere en "klikk"-lighter og plukker ut tenn delen. Det er en piezoelektrisk krystall som når den blir utsatt for et slag så lager den elektrisk spenning nok til å lage en gnist. Helt nye gir de rundt 2Kv (sist gang jeg målte de, så gjorde de det). Ta den ut og stikk en binders inn mellom metalltoppen og plasthuset. Du har nå muligheten til å gi folk (ikke skadelig, men det gjør vondt) og elektronikk støt.

Ta feks en billig kalkulator, demonter den til du ser noe elektronikk og gi den et støt. Enten skjer det ikke noe, eller så endres oppførselen eller så dør den.

Uansett, en grei leveregel med datadeler for å få de til å vare lenge er at man vasker hendene før man monterer de, da slipper du at fettflekker drar til seg støv, samtidig som det er en utmerket måte å bli mindre statisk på.
Ein grei regel for å unngå å øydelegge elektroniske komponentar er også å unngå å ta over alt på kortet. Hald fingrane dine rundt kanten/vekke frå loddepunkt.
Sitat av skyeN Vis innlegg
Det som kan skje, er at komponentene tar kveld etter en stund, og du finner ikke ut hvorfor dette skjedde. Det kan ta to dager eller to år. .
Vis hele sitatet...
Gammelt nytt egentlig.
Dette ble oppdaget på 70 tallet og skaden ga ikke resultater nødvendigvis med det samme.
Jeg husker fremdeles et bilde fra 70-tallet tatt med elektronmikroskop som viser en punktering i en komponent forårsaket av en elektrostatisk utladning.
Det er en grunn til at serviceteknikere gjerne går i klær laget av bomull.
Armbånd finner du billig på ebay og dx.com
Hvis du tar i metallramma på pc-kabinettet mens du stapper i deler så hjelper dette.
Problemet er at det er lett å glemme seg og skaden er kanskje skjedd.
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Hvis du tar i metallramma på pc-kabinettet mens du stapper i deler så hjelper dette.
Vis hele sitatet...
hvis kabinettet er jordet ja, det er fremdeles vanlig at stikk ikke er jordet desverre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ueland Vis innlegg
hvis kabinettet er jordet ja, det er fremdeles vanlig at stikk ikke er jordet desverre.
Vis hele sitatet...
Det vil hjelpe uansett, ettersom du i det minste vil ha samme potensiale som det som er i pcen. Det viktige er å unngå potensialskilnader mellom deg og komponenter, ikkje nødvendigvis til jord...
Ingen tvil om at alt eller det meste hjelper! Men som sagt før så koster det omtrent nada å sikre seg når du skal sette sammen datautstyr for titusner av kroner.
Det er fortsatt også forskjell på den erfarne pcbyggeren som har holdt på lenge og førstereisgutten som har sitt første møte med konfirmasjonspengene omsatt i følsomme komponenter.

Jævlig surt å stå der ETTERPÅ med elektronikk som ikke virker eller har uforklarlige blåskjermer og feilmeldinger som NFF ikke forstår!
Ta ut bios-batteriet du gutten min!
Vet ikke om dette har blitt nevnt i tråden, men statisk elektrisitet trenger du nødvendigvis ikke å merke at skjer, og de fleste ladninger du sender ut vil ikke ødelegge kretskort og lignende med en gang. Men komponenter kan få senskader som følge av statisk elektrisitet, det vil si at komponenten kan plutselig slutte å virke om noen måneder eller 1 års tid på mystisk vis. Men det er da stor sannsynlighet for at dette er elektriske støt under montering sin feil, om du gjorde dette selv uten EMC armbånd.

Rådet FatMan ga deg i starten av tråden vil nok være den beste løsningen om man velger å ikke gidde å kjøpe EMC armbånd. Men EMC armbånd er jo en billig investering, som kan spare deg en del tid og penger må du huske.