Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 7014
I dag opplevde jeg følgende:

1. Jeg tok bilde av en sivil politibil. En politimann gikk ut og ba meg slette bildet. Jeg sa at det har han ingen rett til å kreve. Da beslagla han kameraet. Jeg kunne hente det på mandag.

2. Jeg måtte oppgi navn og fødselsdato. Da han spurte om personnummer sa jeg at han ikke har krav på å få vite det. Da spurte han meg om jeg ville "bli med inn", og spurte "hvem tror du vet best hva jeg har rett til å kreve?". Det endte med at jeg oppga personnummeret.

3. Politibilen brøt vikeplikten for meg. Det heter seg at "Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.". Jeg måtte bremse, fordi jeg var usikker på om politibilen stoppet. Kan jeg anmelde sjåføren for brudd på dette punktet?

På forhånd takk for svar.
Sist endret av Freak; 3. november 2012 kl. 18:34.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Jeg også har lurt på hvor det står svart på hvit at man ikke kan ta bilde av en sivilbil? Kan hende regelen eksisterer, men jeg har ikke sett den. Og har stått i TS sin situasjon flere ganger, men da ofte av trass og kvalme.
Sist endret av CHillZoNE; 3. november 2012 kl. 18:37.
Det kommer helt an på. Du har lov til å ta bilder av både dem og bilen deres og det er ingenting de kan gjøre med det. Men når det gjelder bruk og publisering av bildet i ettertid så kommer det noen krav så du må passe deg for.
Du har ikke lov å ta bilde der en spesifikk person er hovedfokus i bildet og publisere det offentlig, med mindre bildet er av "offentlig allmenn interesse". Om det er en folkemengde som du har tatt bilde av så har du derimot rett til å publisere det hvor du vil.

Politiet hadde ikke rett til å konfiskere kameraet ditt, jeg ville gått til sak av prinsipp.
Sist endret av Juicekongen; 3. november 2012 kl. 18:46.
Takk, jeg skriver brev til spesialenheten nå

(av prinsipp, som du sier)
Sist endret av Freak; 3. november 2012 kl. 18:51.
Åndsverkloven § 45c
Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd.
Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.
Jeg har ikke gjengitt noe bilde. Det eneste jeg rakk var å TA bildet.
Husk å ta med det om vikeplikten også! da står kanskje saken din 1000 ganger sterkere altså!!!! Yes..

Gøy at mine skatte penger skal gå til å besvare brev som dette, får håpe de bare kaster det kjapt.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Husk å ta med det om vikeplikten også! da står kanskje saken din 1000 ganger sterkere altså!!!! Yes..

Gøy at mine skatte penger skal gå til å besvare brev som dette, får håpe de bare kaster det kjapt.
Vis hele sitatet...
Takk for relevant svar.
Sist endret av Freak; 3. november 2012 kl. 18:58.
ingen årsak! Husk vikeplikten!! da står som sagt sagen sikkert minst 1000 ganger sterkere! Og det at du måtte si hvem du var! Her lukter jeg virkelig en stor sak i opprulling!
Ettersom det ikke står i loven så tror jeg neppe han har lov til å ta kameraet ditt (??). OM han ikke har lov, så kan du vell anmelde han for tyveri også
Sitat av seven_up Vis innlegg
ingen årsak! Husk vikeplikten!! da står som sagt sagen sikkert minst 1000 ganger sterkere! Og det at du måtte si hvem du var! Her lukter jeg virkelig en stor sak i opprulling!
Vis hele sitatet...
Ingen stor sak. Prinsippsak.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Husk å ta med det om vikeplikten også! da står kanskje saken din 1000 ganger sterkere altså!!!! Yes..

Gøy at mine skatte penger skal gå til å besvare brev som dette, får håpe de bare kaster det kjapt.
Vis hele sitatet...
Skattepengene dine skal gå til å lønne en kompetent, profesjonell og tillitsvekkende politistyrke. Hvordan denne opptredenen var det minste profesjonell, kompetent eller tillitsvekkende er for meg et mysterium...
Synes opptreden var helt topp jeg! å si fra til små drittunger at man vil ha navnet deres osv så man vet hvem de evt er, slik liker jeg! Det betaler jeg gladlig for! Normale oppegående mennesker har da ingenting i mot å si navnet sitt til en tilfeldig politimann. Ei heller står vi å tar bilder av de.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Synes opptreden var helt topp jeg! å si fra til små drittunger at man vil ha navnet deres osv så man vet hvem de evt er, slik liker jeg! Det betaler jeg gladlig for! Normale oppegående mennesker har da ingenting i mot å si navnet sitt til en tilfeldig politimann. Ei heller står vi å tar bilder av de.
Vis hele sitatet...
Dette er prinsippsak. Hvorfor skal de få lov til å bryte loven..? Trodde den var lik for alle.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Synes opptreden var helt topp jeg! å si fra til små drittunger at man vil ha navnet deres osv så man vet hvem de evt er, slik liker jeg! Det betaler jeg gladlig for! Normale oppegående mennesker har da ingenting i mot å si navnet sitt til en tilfeldig politimann. Ei heller står vi å tar bilder av de.
Vis hele sitatet...
Fascinerende hvordan du setter mennesker i bås og uttrykker idioti i samme setning... At du også velger å se bort i fra enkelte handlinger men heller uthever de du tydligvis støtter understreker jo bare ignoransen din.
Enhver yrkesprofesjonel person har til plikt å oppføre seg etter bedriftens reglement og retningslinjer. Uansett hva du mener er normalt eller ikke, så var denne opptredenen utenfor politiets reglement. Hvorfor du støtter slikt er din sak, men for min egen del ønsker jeg et politi som er i stand til å forholde seg til de fastsatte reglene.
frø, problemet er at jeg tror ikke de bryter loven.. Men det er opp til retten å bestemme!

Spent på resultatet!

Regner med denne saken går hele veien siden det er en "prinsippsak" for fornærmede! ikke gi opp!
Hvorfor ta bilde av en sivil polisbil?
kan vel knipse bilder
av offentlige personer så mye mann vil!
anmeld politibetjenten får tyveri, skriv til media osv
PairADice, selvsagt, brøt de loven så er det noe annet. Men hvem politi bryter loven for å be fornærmede hente tlf på stasjonen mandag, det virker ikke som han prøvde å skjule det for sjefen...

Men det blir opp til retten! jeg ønsker selvsagt fornærmede lykke til på jakten for rettferdighet i samfunnet!
Du burde spurt om politinummeret hans.

Du har rett til å ta bilder/film av både politibil og politimann sålenge du ikke hindrer/blokkerer for etterforskning eller annet arbeid.

Send inn en klage/annmeldelse på personen om du vet hvem dette er, og forklar situasjonen.

De vil nok sansyligvis ikke gjøre så mye, men politiet vil nok ta en prat med personen det gjelder.

- Politiet har ikke rett til å ta kameraet ditt såklart! Dette er piss
Sist endret av Jazzy Fizzle; 3. november 2012 kl. 19:19.
Dessverre så vil jeg tro at det blir ord mot ord, uansett hva situasjonen innebar. Og en eller to tjenestemenn sitt ord trumfer (dessverre) alt hva du har å komme med. Håper du oppdaterer med positive nyheter, og overrasker oss. Men vil ikke håpe for mye på det.. Den såkalte spesialenheten består forøvrig av tidligere og øvrige politifolk i tjeneste. Vanskelig å komme i kontakt med, og vegrer seg (naturlig nok) for å dømme sine egne..
Sitat av seven_up Vis innlegg
Synes opptreden var helt topp jeg! å si fra til små drittunger at man vil ha navnet deres osv så man vet hvem de evt er, slik liker jeg! Det betaler jeg gladlig for! Normale oppegående mennesker har da ingenting i mot å si navnet sitt til en tilfeldig politimann. Ei heller står vi å tar bilder av de.
Vis hele sitatet...
Sikker på at du idet hele tatt betaler skatt? - du snakker/oppfører deg i ihvertfall som en unge...

Uansett:
Prinsipper er viktige! Politiet har også grenser og begrensning av utøvende makt. det var nok bare et LITE brudd. MEN politiet gir blanke om DU begår et aldri så lite lovbrudd.

Det skall gå begge veier!
visual, ingen vits for oss å krangle? Spent på hva rettsaken bringer! Er jo mye lettere å få dette avgjort skikkelig, med begge sider av saken belyst osv!

litt sikker på at jeg betaler skatt, men ikke helt, jeg er jo baby!
Sitat av seven_up Vis innlegg
visual, ingen vits for oss å krangle? Spent på hva rettsaken bringer! Er jo mye lettere å få dette avgjort skikkelig, med begge sider av saken belyst osv!

litt sikker på at jeg betaler skatt, men ikke helt, jeg er jo baby!
Vis hele sitatet...
Jaja, jeg ville bare poengtere det(punktum)

Både ja og nei. Ettersom dommen er det som er gjelene i Norge, så ja.
Etisk, Så er det bare en knekt's ord mot to ess... Altså, urettferdig hvis politiet er uærlige. Noe de ikke bør være!
Du kan være blandt de med frikort og en inntekt som fritar deg fra skattleggelse da. Evt jobbe svart som bare faen. Hvem vet? Du vet.

Nei, vi får gjøre som du sier og vente på resultat.
Jeg kan love deg at en anmeldelse mot politiet i denne saken ikke vil føre frem i det hele tatt. Det du der i mot kan gjøre, er å levere en formel klage til politimesteren i det aktuelle politidistriktet, og på den måten håpe at det fører til en sjekk av interne rutiner.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Men det blir opp til retten! jeg ønsker selvsagt fornærmede lykke til på jakten for rettferdighet i samfunnet!
Vis hele sitatet...

Hva får deg(og de andre her) til å tro at denne saken noen gang kommer opp for retten?
Navbruker fra Moss
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hva får deg(og de andre her) til å tro at denne saken noen gang kommer opp for retten?
Vis hele sitatet...
politiet i norge gjør som dem
vil, nesten alle saker
mot politiet ender med hennlegelse
Sitat av Freak Vis innlegg
I dag opplevde jeg følgende:

1. Jeg tok bilde av en sivil politibil. En politimann gikk ut og ba meg slette bildet. Jeg sa at det har han ingen rett til å kreve. Da beslagla han kameraet. Jeg kunne hente det på mandag.

2. Jeg måtte oppgi navn og fødselsdato. Da han spurte om personnummer sa jeg at han ikke har krav på å få vite det. Da spurte han meg om jeg ville "bli med inn", og spurte "hvem tror du vet best hva jeg har rett til å kreve?". Det endte med at jeg oppga personnummeret.

3. Politibilen brøt vikeplikten for meg. Det heter seg at "Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.". Jeg måtte bremse, fordi jeg var usikker på om politibilen stoppet. Kan jeg anmelde sjåføren for brudd på dette punktet?

På forhånd takk for svar.
Vis hele sitatet...
Hvis politibilen faktisk stoppet, men bare ikke viste det tydelig nok ville jeg holdt dette milevis unna klagen. Å ta med en sånn bagatell lukter "drittunge" lang vei. "De gjorde noe feil så da kan jeg gjøre hva jeg vil"-type argumentasjon holder heller ikke.

Du har derimot et veldig godt poeng, og det er absolutt helt urimelig av politiet å ta kameraet. Som tidligere sagt er det ingen begrensinger på å ta bilder av politiet (selv om det er begrensninger på å publisere).. og mange, inkludert meg, vil påstå at det er ekstremt viktig at politiet blir tatt bilder av.. fordi hvis ikke vi får muligheten til å passe på og dokumentere hva politiet gjør, hvem skal da gjøre det? Verken politiet eller spesialenheten for politisaker er spesielt troverdige i denne sammenhengen.

Håper du tar deg tid til å skrive en velformulert klage.. og jeg anbefaler sterkt å først levere den inn til politimesteren, og heller forsøke annmeldelse etterhvert.

Her er forøvrig politiets egen informasjon om hvordan klage på dem:
https://www.politi.no/tjenester/klage_pa_politiet/
Sist endret av DumDiDum; 3. november 2012 kl. 21:09.
Sitat av frø Vis innlegg
Dette er prinsippsak. Hvorfor skal de få lov til å bryte loven..? Trodde den var lik for alle.
Vis hele sitatet...
Ånei du;
http://www.youtube.com/watch?v=8NbpEKkfMxI
Pkt. 1 og 2, faller disse under en av disse paragrafene?

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-038.html

(er dette en klagesak eller noe for spesialenheten?)
Sist endret av Freak; 4. november 2012 kl. 08:42.
Sitat av Freak Vis innlegg
I dag opplevde jeg følgende:

1. Jeg tok bilde av en sivil politibil. En politimann gikk ut og ba meg slette bildet. Jeg sa at det har han ingen rett til å kreve. Da beslagla han kameraet. Jeg kunne hente det på mandag.

2. Jeg måtte oppgi navn og fødselsdato. Da han spurte om personnummer sa jeg at han ikke har krav på å få vite det. Da spurte han meg om jeg ville "bli med inn", og spurte "hvem tror du vet best hva jeg har rett til å kreve?". Det endte med at jeg oppga personnummeret.

3. Politibilen brøt vikeplikten for meg. Det heter seg at "Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.". Jeg måtte bremse, fordi jeg var usikker på om politibilen stoppet. Kan jeg anmelde sjåføren for brudd på dette punktet?

På forhånd takk for svar.
Vis hele sitatet...
Som du veit er det ingen lov mot å ta bilder av umerkede politibiler, politifolk eller noe annet i det offentlige.
Vil anbefale å filme politiet når man er i kontakt med dem. Da holdes alle parter ansvarlig for sine handlinger. Hvis opptakene overlever, forskjellige måte å sikre det på, så kan du ta fyren i retten.

Div trusler fra politiet er vel ikke noe nytt for folk på dette forumet.
noe ala http://www.youtube.com/watch?v=_va1ioLMxFQ
lykke til med å forsvare folkets rettigheter
Sitat av seven_up Vis innlegg
Spent på hva rettsaken bringer!
Vis hele sitatet...
Rettssak? For å ha brutt vikeplikten (som tross alt i praksis går på skjønn), og for å ha beslaglagt et kamera? Dette er en fillesak.

Jeg er forsåvidt enig i at det var feil av politimannen å beslaglegge kameraet, og det må man gjerne klage på, men politimenn har loven på sin side i det de ber om å få se legitimasjon (der står tross alt personnummeret og). Du må gjerne levere inn en klage, men det kommer ikke til å få noen konsekvenser, utover det at politimannen får vite at det er registrert en klage på han.

Man må ha i bakhodet av polititjenestemenn er mennesker de og, og svært mye av det de gjør baserer seg på å tolke situasjoner i forhold til ånden lovverket er skrevet i. Noen ganger gjør de feil, andre ganger er de kanskje litt vel romslige i sin tolkning av loven, men i det store og det hele gjør politiet det meste rett. Om vedkommende oppførte seg som en drittunge (noe jeg mistenker er tilfellet, som andre har også har bemerket), så er det klart at det medfører reaksjoner (uten at politiet skal ha ubegrenset rett til å pålegge sanksjoner, selvfølgelig).
Sitat av Orph Vis innlegg
Rettssak? For å ha brutt vikeplikten (som tross alt i praksis går på skjønn), og for å ha beslaglagt et kamera? Dette er en fillesak.
Vis hele sitatet...
Tror nok ikke det blir noen rettssak nei. Dropper forøvrig vikeplikt-saken. Innser at det blir litt vel.. teit.

Jeg er forsåvidt enig i at det var feil av politimannen å beslaglegge kameraet, og det må man gjerne klage på, men politimenn har loven på sin side i det de ber om å få se legitimasjon (der står tross alt personnummeret og).
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ikke legitimasjon på meg. Han spurte om fødselsnummer, men fikk først bare d-m-y. Han truet med å ta meg med inn, da ga jeg han de siste fem. Man er ikke pliktig å oppgi de siste fem.

Du må gjerne levere inn en klage, men det kommer ikke til å få noen konsekvenser, utover det at politimannen får vite at det er registrert en klage på han.
Vis hele sitatet...
Sender brev til spesialenheten.

Om vedkommende oppførte seg som en drittunge (noe jeg mistenker er tilfellet, som andre har også har bemerket), så er det klart at det medfører reaksjoner (uten at politiet skal ha ubegrenset rett til å pålegge sanksjoner, selvfølgelig).
Vis hele sitatet...
1. Jeg tok bilde som politiet ble med på
2. Jeg nektet å si hvorfor jeg tok bilde
3. Jeg nektet å oppgi siste del av fødselsnummeret
4. Jeg tok bilde den sivile politibilen
5. Jeg nektet å slette bildet, de beslagla kameraet

Ellers så gjorde jeg som de sa.

Jeg er født kverulant. Drittunge vil kanskje noen kalle meg. Men det er ikke det dette handler om. Jeg gjorde ikke noe ulovlig - politiet svarte med å gjøre noe ulovlig mot meg.
Sist endret av Freak; 4. november 2012 kl. 19:53.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
kan vel knipse bilder
av offentlige personer så mye mann vil!
anmeld politibetjenten får tyveri, skriv til media osv
Vis hele sitatet...
Ja man kan jo ta bilde av alt mulig rart, men det er en grunn til det som regel ihvertfall. Når noen tar bilder av polis, er det vel for det meste pga ett eller annet kriminelt relatert.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Ja man kan jo ta bilde av alt mulig rart, men det er en grunn til det som regel ihvertfall. Når noen tar bilder av polis, er det vel for det meste pga ett eller annet kriminelt relatert.
Vis hele sitatet...
Jepp.. og grunnen til at det være lov er at det litt opp og ned hvem av partene som gjør det kriminelle.
Sitat av Orph Vis innlegg
men politimenn har loven på sin side i det de ber om å få se legitimasjon (der står tross alt personnummeret og). .
Vis hele sitatet...
Bare så det er sagt, så er man ikke pliktig til å verken ha eller vise legitimasjon i Norge. Man er vel og merke pliktig til å fortelle hvem man er slik at politiet selv kan finne ut relevant informasjon. Personnummer behøver man heller ikke å oppgi, kun fødselsdato og år.
Hva med å kontakte pressen etter du har forsikret deg om dine rettigheter?
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Bare så det er sagt, så er man ikke pliktig til å verken ha eller vise legitimasjon i Norge. Man er vel og merke pliktig til å fortelle hvem man er slik at politiet selv kan finne ut relevant informasjon. Personnummer behøver man heller ikke å oppgi, kun fødselsdato og år.
Vis hele sitatet...
Du har rett. Jeg sjekket lovdata, det står kun at man er pliktig å oppgi navn, fødselsdato, bopel og stilling. De kan, imidlertid ilegge sanksjoner om de mistenker at vedkommende oppgir falsk data (3.13.4 §333 Straffeloven), noe som for meg virker som en underlig ordlyd. I praksis skal det altså svært lite til for å bli tauet inn om man nekter å fremvise legitimasjon, og polititjenestemannen er i dårlig humør.
Sist endret av Orph; 4. november 2012 kl. 20:50.
Send inn en klage å sløs bort tida deres. Kanskje betyr det at en stoner får være i fred.
Du må gjerne poste Brevet ditt til Politiet, og svaret fra dem.
Er veldig interessert i å se hva de har å si.
Sitat av Bekymret Mor Vis innlegg
Send inn en klage å sløs bort tida deres. Kanskje betyr det at en stoner får være i fred.
Vis hele sitatet...
At du og seven_up mener at det er feil å gå til sak mot offentlig tjeneste menn som bryter loven er helt greit.
Men dere kan gjerne se å kutte ut hele denne "Edgy" oppførselen å argumentere på en saklig måte uten å fremstå som et par drittsekker.
Sist endret av Juicekongen; 6. november 2012 kl. 14:26.