Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3713
Det hele startet med at kjæresten min kom på jobb og hadde et overskudd i kassen på 200 fra personen som hadde vakten tidligere.
Så når hun sluttet så la hun pengene i lommen siden hun viste ikke hvordan hun skulle legge pengene når hun sluttet siden hun ikke har jobbet der så lenge.

rett etter hun kom hjem sendte hun en melding til arbeidsgiver om at hun hadde pluss i kassen når hun startet og tok pengene med seg hjem. hun spurte om hun skulle komme innom dagen etter å henge de på tavlen noe som var greit for arbeidsgiver.

noen dager senere finner hun ut at arbeidsgiveren har snakket med en annen ansatt og sagt at kjæresten min stjeler fra kassen, noe som er helt feil. ikke gjorde hun det da og ikke har hun gjort det før.

men alle de ansatte har problemer med å få beløpet i kassene til å stemme når de slutter for dagen og kjæresten min er ca 2200 i minus. hun er ikke den eneste, en annen er 2000 og så er det en som er 1800.

det jeg lurer på siden min oppfatning er at arbeidsgiver mistenker min kjæreste for å stjele, er om arbeidsgiver har rett til å gå å snakke med de andre ansatte om dette? spesielt siden det ikke er noen bevis på det.
har hun sett på kameraet med kassen ser hun at hun har tatt 200 som hun sendte melding om rett etter hun kom hjem. det var aldri hensikten å stjele dem.

det er mange andre hendelser med denne arbeidsgiver hvor hun sier at en ansatt har sagt ting om en annen bare for å skape dårlig stemning.

hva burde vi gjøre med dette?
jeg tenkte på kontakte arbeidstilsynet? siden de ansatte ikke har noe form for pauser selv om de jobber 8 timer.
snakke med en advokat pga. det at arbeidsgiveren har hvis det er noe hensikt?

hva mener dere er smart?
Arbeidstilsynet trenger ikke være så dumt da du har krav på 30 mins pause ved 8 timers arbeidsdag, noe som skal stå i kontrakten hun har. Men er det overvåking over kassen ser de jo at det ikke er hun som stjeler. Såvidt jeg vet er det ikke noen regler mot at arbeidgiver spør kollegaene om de har sett noe mistenkelig men det kommer vel litt ann på hvordan h*n har spurt. Høres ut som en veldig useriøs arbeidsgiver. Mitt tips er å bytte jobb.
hvem gidder å jobbe på et sted med bare 30 min pause?
For meg virker det som noe ikke stemmer. Kjæresten din tok 200.- fra kassen helt uten videre for så å sende melding til sjefen om at pengene var tatt med hjem ?
Sitat av Sonic Vis innlegg
Arbeidstilsynet trenger ikke være så dumt da du har krav på 30 mins pause ved 8 timers arbeidsdag, noe som skal stå i kontrakten hun har. Men er det overvåking over kassen ser de jo at det ikke er hun som stjeler. Såvidt jeg vet er det ikke noen regler mot at arbeidgiver spør kollegaene om de har sett noe mistenkelig men det kommer vel litt ann på hvordan h*n har spurt. Høres ut som en veldig useriøs arbeidsgiver. Mitt tips er å bytte jobb.
Vis hele sitatet...
tingen er at de ikke arbeisgiver spurte ikke om den ansatte hadde sett noe mistenkelig men sa at "du må ikke stole på hun. hun stjeler fra kassen...."

Kjæresten har oppklart det med den andre ansatte så den ansatte vet at det ikke stemmer.

Så arbeidsgiver kom jo med anklager.

men hun tenker og slutte. men om det er fare for at hun får sparken er ikke det smarteste å da få sparken fremfor og si opp selv med tanke på et eventuelt søksmål?

Sitat av spelley Vis innlegg
For meg virker det som noe ikke stemmer. Kjæresten din tok 200.- fra kassen helt uten videre for så å sende melding til sjefen om at pengene var tatt med hjem ?
Vis hele sitatet...
skal forklare det igjen. de teller kassen når de starter på jobb og kassen inneholdt 2200 og det skal være 2000. så den som brukte kassen før har gjort feil med å lagt igjen 200 for mye.

når hun sluttet for dagen så hadde hun 200+ som egentlig var den personen som brukte kassen tidligere sitt. så hun kunne ikke bare legge de med sitt overskudd siden da blir hun 200+.

hun er ganske ny å viste ikke hvordan hun skulle gjøre det med de 200 så hun tok dem med seg å sendte en melding med en gang hun kom hjem.
Hva er egentlig saken her? datatilsynet, arbeidstid å pauser eller stjeling fra kassen?

Hvorfor skal du gjøre noe som helst ang. noen pauser eller video av kassen, når saken omhandler tyveri av penger? Det er en straffesak som har med politiet å gjøre.

I mine øyne virker hun skyldig, hvem tar med seg penger hjem fra arbeid? Hvorfor ikke ringe, sende sms til arbeidsgiver mens hun var på jobb? Evt legge den i kassen og forklare saken for neste skift? Evt bare "gjemme" 200 lappen på jobb, ringe arbeidsgiver å forklare hvor den ligger?

Saker som dette, som virker så "uskyldige", at man bare glemte det ene å det andre, samtidig som man prøver å finne feil på pauser, videokameraer, taushetsplikt osv hos arbeidsgiver, når saken handler om tyveri gjør at jeg tviler på at storyen er sann.
Ganske dumt av hun å ta de med seg. Vil tro de fleste matvarebutikker i Norge har safe. Det er også vanligvis klare regler for pengehåndtering. Jeg kan forstå at sjefen synes det er mistenkelig at hun tok de med hjem, men sjefen skal ikke snakke om dette med andre ansatte.Spesielt ikke si at de andre ikke må stole på hun osv.

Men jeg ville tatt en samtale med sjefen, og sagt at dette ikke er greit. Tror ikke hun kan få sparken, men bare ikke gi de ny grunn til å ikke stole på hun. Sørg for å alltid være i tide, ikke gjør dumme ting som å ta med butikkens penger hjem.
Helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor hun pakket pengene i lommen i utganspunktet.

Uansett hva ville jeg gitt vedkommende en skriftlig advarsel for denne hendelsen, uansett om det kom en "tilståelse" maskert som "jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre". For å ta med pengene som ikke er dine ut av butikken bør være nok til at bjeller mellom ørene begynner å ringe.

Når det gjelder baksnakking bør hun ta dette opp med sjefen sin. Uansett hva du har gjort som ansatt er det ikke lov å drive slik. Er hun organisert bør hun også legge til at hun vil ta saken videre dersom det ikke stopper med umiddelbar virkning.
Hvis hun sendte mld før noen spurte om pengene ser jeg ikke helt problemet da hun er ny. Men søksmål? Fra hvem dere eller arbeidsgiver? Jeg ville sluttet da du slipper og forklare hvorfor du fikk sparken til neste arbeidsgiver, tror uansett ikke at han kan sparke hun da vi har et meget godt oppsigelsesvern i norge.

her er det mest relevante jeg klarte å finne om arbeidsgivers utalelser om hun, hvis arbeidgiver gjør det gjentatte ganger går det vel under mobbing/trakassering.

http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/...-trakassering/

http://www.norsklektorlag.no/juridis...cle90-177.html

Arbeidsmiljølovens bestemmelse - § 4-3 Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet
(3) Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden.

Mobbing
Folk flest vil være enige om hva som er mobbing. Mobbing er for eksempel hvor en arbeidstaker blir fryst ut av kolleger ved at de i lunsjen flytter seg fra bordet hvor arbeidstakeren sitter, eller bevisst ikke setter seg ved samme bord. Hvor arbeidstakeren utsettes for baksnakking eller krenkende uttalelser fra kolleger eller arbeidsgiver, er det å anse som mobbing. Også hvor arbeidsgiver ikke inviterer en arbeidstaker til sosiale arrangementer som julebord eller unnlater å informere om møter, anses det som mobbing.
Sitat av waf Vis innlegg
Helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor hun pakket pengene i lommen i utganspunktet.

Uansett hva ville jeg gitt vedkommende en skriftlig advarsel for denne hendelsen, uansett om det kom en "tilståelse" maskert som "jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre". For å ta med pengene som ikke er dine ut av butikken bør være nok til at bjeller mellom ørene begynner å ringe.

Når det gjelder baksnakking bør hun ta dette opp med sjefen sin. Uansett hva du har gjort som ansatt er det ikke lov å dr slik. Er hun organisert bør hun også legge til at hun vil ta saken videre dersom det ikke stopper med umiddelbar virkning.
Vis hele sitatet...
det er jo heller ikke butikken sine penger!
Har vansker for å tro at noen vil risikere den nye jobben sin for småpenger, hvorfor sendte hun mld da? Fordi hun plutselig kom på at det var kamera der?
Sitat av bianchi_89 Vis innlegg

når hun sluttet for dagen så hadde hun 200+ som egentlig var den personen som brukte kassen tidligere sitt. så hun kunne ikke bare legge de med sitt overskudd siden da blir hun 200+.

hun er ganske ny å viste ikke hvordan hun skulle gjøre det med de 200 så hun tok dem med seg å sendte en melding med en gang hun kom hjem.
Vis hele sitatet...

Tenker hun ikke helt klart til vanlig? Det er da helt vanlig å la de 200 ligge igjen i kassa og forklare de som tar oppgjør at det er 200 for mye. Å putte de i lommen sin og ta med hjem er jo tyveri. Du sier også at de var der allerede når hun fikk kassa så da er det vel mulig at en annen ansatt hadde -200 på sitt oppgjør.

Høres ut som hun innså at hun kunne blit tatt for dette og derfor sendte SMS til sjefen for å redde seg selv.
Sist endret av Pledrik; 2. november 2012 kl. 18:06.
Ja var kanskje dumt å ta de 200 med seg hjem. Men hun kunne bare tatt de selv siden kassene er feil hver dag og 200 er normalt at de går i minus eller pluss. Hun skulle rekke en bussen og derfor hun ikke sendte melding når hun sluttet men når hun kom hjem.
Og poenget er ikke hva dere her inne tror om at hun tok 200 med seg hjem.
Men at arbeids giveren beskylder henne for og stjele ovenfor andre ansatte.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
det er jo heller ikke butikken sine penger!
Vis hele sitatet...
Jeg håper for din del at du ikke er seriøs nå.

Så lenge det ikke kan påvises at noen andre eier pengene så er det butikkens penger når de kommer fra kassen - ferdig det.

Sitat av bianchi_89 Vis innlegg
Poenget er ikke hva dere her inne tror om at hun tok 200 med seg hjem, men at arbeidsgiveren beskylder henne for og stjele ovenfor andre ansatte.
Vis hele sitatet...
Dette har vi allerede besvart på.

Sitat av waf Vis innlegg
Når det gjelder baksnakking bør hun ta dette opp med sjefen sin. Uansett hva du har gjort som ansatt er det ikke lov å drive slik. Er hun organisert bør hun også legge til at hun vil ta saken videre dersom det ikke stopper med umiddelbar virkning.
Vis hele sitatet...
Sist endret av waf; 2. november 2012 kl. 18:28.
Hun er ny kan ikke rutinen når det er for mye penger i kassa. Hu har ingen rundt seg å spørre, og må rekke bussen hjem. Var kanskje en korttenkt løsning å putte dem i lomma men hu vil bare gjøre et godt inntrykk og vise at hun passer på pengene.
Vil si det er dårlig opplæring hvis det er sånn at hun jobber alene det er stengetid og hu ikke er blitt satt inn i div ting som skal gjøres hvis det feks er for mye penger i kassa.

Når det gjeller arbeidsgiver så ser jeg ikke poenget med å spre rykter om at hu stjeler. Hvorfor ikke kalle henne inn til et møte eller gi hu sparken? Ingen arbeidsgiver vil vel ha ansatte de ikke stoler på. Uansett så kan jeg ikke se at du har noe god sak. Blir mere ord mot ord. Så hvis hu ikke liker seg på jobben får hu finne seg en ny jobb eller bare leve med det.
Her er det arbeidsgiver som oppfører seg ureglementert.

Når det gjelder opptelling av kasse/håndtering av kontanter er det en grunnleggende ting som arbeidstaker skal være satt inn i fra dag 1, det skal aldri være noen tvil om det.

Det er også ureglementert oppførsel å gå bak arbeidstakers rygg uten å ha konfrontert vedkommende først.

Korrekt prosedyre hvis man mistenker en arbeidstaker for underslag/tyveri er å først konfrontere vedkommende under 4 øyne, evt. med en tillitsvalgt til stede for å om mulig få avklart situasjonen.

Får man ikke det er en politianmeldelse neste.

Virker som om arbeidsgiver er en liten, eller kanskje en stor intrigemaker.

Det rådet jeg vil gi er å kontakte advokat så snart som mulig, en tyverianklage vil man ikke ha på seg uimotsagt.
Se det litt fra arbeidsgivers situasjon også. Arbeidsgiver opplever til stadighet manko i kassa, med andre ord så er det mange surrehuer på jobb, hva skal arbeidsgiver tro da? Arbeidsgiver er vel litt frustrer ettersom h*n mistenker at det er noen som stjeler.

Selvfølgelig går arbeidsgiver over streken med måten situasjonen blir håndtert på, dette er ikke greit og må selvfølgelig tas opp. Håper det ordner seg får det går ikke å jobbe når det er sånn.
Sist endret av SinHazzard; 2. november 2012 kl. 20:11.
Sitat av waf Vis innlegg
Helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor hun pakket pengene i lommen i utganspunktet.

Uansett hva ville jeg gitt vedkommende en skriftlig advarsel for denne hendelsen, uansett om det kom en "tilståelse" maskert som "jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre". For å ta med pengene som ikke er dine ut av butikken bør være nok til at bjeller mellom ørene begynner å ringe.

Når det gjelder baksnakking bør hun ta dette opp med sjefen sin. Uansett hva du har gjort som ansatt er det ikke lov å drive slik. Er hun organisert bør hun også legge til at hun vil ta saken videre dersom det ikke stopper med umiddelbar virkning.
Vis hele sitatet...
hvorfor skal hun få en advarsel? hun viste jo ikke hva hun skulle gjøre og informerte om at hun tok med pengene hjem i mens!, og informerte sjefen,

dem fleste oppegående sjefer hadde svart tusen takk men neste gang gjør du sånn og sånn, er bare uduglige sjefer som hadde gitt en uvitende ærlig ansatt en advarsel får dette!
Ta det opp på et møte med sjefen og de ansatte som har fått høre "sladderet". Det er den letteste måten å gjøre det på. Jeg ville gjort det siden det gjelder penger. Hadde det bare vært noe sladder så hadde jeg nok ikke brydd meg, men når det gjelder penger så hadde jeg tatt det opp. Ingen risikerer arbeidsplassen for lusne 200kr.
Hvis hun sendte melding til sjefen om at hun hadde tatt med seg pengene hjem for å unngå at de kom på avveie, så skjønner jeg ikke hvordan hun kan anklages for stjeling. Meldingen bør jo være håndfast bevis på at intensjonen hennes ikke var å stjele pengene. Hun bør ta kontakt med arbeidstilsynet, og forhøre seg om saken.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Ta det opp på et møte med sjefen og de ansatte som har fått høre "sladderet". Det er den letteste måten å gjøre det på. Jeg ville gjort det siden det gjelder penger. Hadde det bare vært noe sladder så hadde jeg nok ikke brydd meg, men når det gjelder penger så hadde jeg tatt det opp. Ingen risikerer arbeidsplassen for lusne 200kr.
Vis hele sitatet...
Om det TS skriver er 100% korrekt (noe jeg går utfra) er dette den beste metoden å løse dette på.

Kanskje ikke helt bra å ta med de 200,- men hun sa ifra og bør få beskjed om hvordan det skal gjøres neste gang, uten noen videre advarsel eller represalier.
Sitat av bianchi_89 Vis innlegg
Og poenget er ikke hva dere her inne tror om at hun tok 200 med seg hjem.
Men at arbeids giveren beskylder henne for og stjele ovenfor andre ansatte.
Vis hele sitatet...
Tar man med seg butikkens penger hjem, har man stjålet. Så sjefen har for så vidt rett. MEN han skal selvsagt ta dette opp med henne, ikke med noen andre på arbeidsplassen enn eventuelt sine overordnede.
Bare et tilfeldig spørsmål, er kjæresten ansatt i en bingokjede som bruker PayPoint-terminaler?
Sitat av seven_up Vis innlegg
I mine øyne virker hun skyldig, hvem tar med seg penger hjem fra arbeid? Hvorfor ikke ringe, sende sms til arbeidsgiver mens hun var på jobb? Evt legge den i kassen og forklare saken for neste skift? Evt bare "gjemme" 200 lappen på jobb, ringe arbeidsgiver å forklare hvor den ligger?
Vis hele sitatet...
Nå kommer jo det veldig an på hva slags jobb det er snakk om. Der jeg jobbet før var det helt vanlig at man tok med hele oppgjøret hjem etter endt skift dersom ting ikke stemte, og det ikke lot seg gjøre å finne ut av feilen der og da. Nå skal det dog sies at vi hadde personlige oppgjør, dog, og ikke en kasse (dvs. at vi hadde det fulle og hele ansvar for at oppgjøret var rett til enhver tid).

Uansett synes jeg det er feil å kategorisere slike ting på den måten du gjør her. TS kommer ikke med nok informasjon til at man kan lande på en slik konklusjon.
Sist endret av Orph; 3. november 2012 kl. 02:03.