Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1438
Sitter og ser på The L Word på Tv3 nå, og der er det en dame som er under etterforskning for "homofil oppførsel". Hva betyr dette? Er det på en måte ulovlig å være homofil i det amerikanske forsvaret?

Og gjelder dette i Norge også?
Sist endret av lille___meg; 22. desember 2008 kl. 22:49.
Det er ulovlig å vise disposisjoner eller intensjoner om å gjøre homoseksuelle handlinger i det amerikanske forsvaret. Men forsvaret der har også en policy om "dont ask, dont tell" som tilsier at om du kan (og skal) holde din homoseksuelle legning hemmelig i forsvaret og forsvaret skal heller ikke mase.

I Norge er det ingenting ulovlig med homofile i forsvaret; de kan være så åpne de vil (dvs. forhold mellom soldater uansett kjønn er vel fortsatt under generelle restriksjoner uten at jeg husker begrensningene og rekkeviddene).

Stevenam: herregud for et ubrukelig svar?
Sist endret av Kinseek; 22. desember 2008 kl. 22:58.
USA har en latterlig "politikk" om homofili i forsvaret som de kaller "Don't ask, don't tell". Dette betyr i praksis at man i teorien ikke har lov til å spørre den enkelte om han/hun er homo eller ikke, og at man oppfordrer homofile om å ikke fortelle om man er glad i gutter eller jenter. Alikevel har det amerikanske forsvaret sparket 11.000 mennesker siden 1994 pga homofili.

Dette skjer altså i verdens frieste land, demokratiets vugge, det globale fyrtårnet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Don't_ask,_don't_tell
Hvor kommer denne "holdningen" fra? Er det noe som kommer fra kristendommen (er ikke egentlig USA et "ikke-religiøst land?)?

Og hvordan får de til å sparke ut folk "lovlig" når loven sier at det er lovlig så lenge man ikke "viser" det?
Sist endret av lille___meg; 22. desember 2008 kl. 23:06.
Sitat av lille___meg Vis innlegg
Hvor kommer denne "holdningen" fra? Er det noe som kommer fra kristendommen
Vis hele sitatet...
Dels fra kristendommen og dels fra etablerte sosiale normer.

Sitat av lille___meg Vis innlegg
(er ikke egentlig USA et "ikke-religiøst land?)?
Vis hele sitatet...
USA er et høyst religiøst land. Grunnloven har et skarpt skille mellom kirke og stat, men menigmann i landet er sterkt religiøs og dette gir gjenklang i de folkevalgte og lovene.

Sitat av lille___meg Vis innlegg
Og hvordan får de lovlig til å sparke ut folk?
Vis hele sitatet...
Fordi loven gir dem lov.
Sist endret av Kinseek; 22. desember 2008 kl. 23:10.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Dels fra kristendommen og dels fra etablerte sosiale normer.


USA er et høyst religiøst land. Grunnloven har et skarpt skille mellom kirke og stat, men menigmann i landet er sterkt religiøs og dette gir gjenklang i lovene og de folkevalgte.



Fordi loven gir dem lov.
Vis hele sitatet...
Det er på en måte det jeg tenker på; siden grunnloven skaper et slikt skarpt skille, hvordan kan de kaste ut folk pga "homofil oppførsel"? Jeg vet ikke, jeg kan bare ikke forstå hvordan man kan mene at seksuell holdning kan ha noe å si på hvordan man kan forsvare landet sitt.
Sitat av lille___meg Vis innlegg
Det er på en måte det jeg tenker på; siden grunnloven skaper et slikt skarpt skille, hvordan kan de kaste ut folk pga "homofil oppførsel"?
Vis hele sitatet...
Fordi lover som diskriminerer mot homofile ikke bryter et prinsipp om skille mellom kirke og stat. Du kan ikke måle epler mot bananer.
Sist endret av Kinseek; 22. desember 2008 kl. 23:16.
Hva skal en homse i militæret uansett, de får holde seg til å shoppe!!! Hehe nei da bare kødder, forventa bare en sånn kommentar fra en eller annen idiot.

Har to kompiser av meg som testet en teori om dette når de var på sesjon. Han ene var helt i mot militæret og skytevåpen og alt som hadde med hele greia å gjøre, mens han andre var veldig gira på å komme inn og virket oppriktig intresert, men han la til at han håpet ikke det var noe problem at han var homofil. Han som ikke ville inn har de kontaktet mange ganger og han har fått utsatt det i mange år nå. Mens han som ville inn og sa han var homofil hørte aldri noe mer.

Dette kan jo være tilfeldig, men jeg synes det virker litt typisk. Jeg synes de brude kunne være åpne om hva de er, folk må lære seg å respektere dem og ikke late som om de ikke finns.
En sånn tråd som dette kan holde på evig tid. Jeg tror vi kan konkludere med at Styrings formen i USA er helt på trynet og at de fleste der borte er for trangsynte.
Det er jo jammen godt vi har folk som deg yellopillow, som vet hvordan en skal avslutte en slik tråd med et godt gammeldags generalsiserende utsagn, som påstår at en størstedelen av en hel folkegruppe er trangsynt.
Undersøkelser viser at det er et stort flertall blant usa-amerikanerenene som støtter homser i forsvaret. Folk flest er ikke så ille som massemedia påstår.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Undersøkelser viser at det er et stort flertall blant usa-amerikanerenene som støtter homser i forsvaret. Folk flest er ikke så ille som massemedia påstår.
Vis hele sitatet...
Jepp tror nok ikke dette landet er så trangsynt som folk skal ha det til, landsbyidioter finnes overalt!!
Unnskyld at jeg sier dette: Men verre idioti skal man lete lengere etter. Altså å diskutere dette som om det er et problem for oss. Jeg snakker selvfølgelig nå om at vi diskuterer USA`s forsvar og deres holdninger til homofile. Et hvert menneske ser jo at USA har en idiotisk politikk på dette. Og hvis noe, så burde jo diskusjon være; hvordan unngå dette?

Et homofilt forhold i en tropp er vel akkurat like brysomt som et hetrofilt forhold. Det kan skape komplikasjoner. Men det syke er jo at ikke aksepten for homofile øker i takt med aksepten for jenter i militæret. Disse to gruppene har det at de tiltrekkes av menn som felles nevner.

Men hvorfor er det ene mer galt en det andre? At det kan bli problemer ser de fleste. Selv om vi her snakker om meget små problemer. I hovedsak andre i troppen som føler seg brydd pga. andre. Men det er da ikke så vanskelig å lage en regel som omhandler forhold i samme tropp. Hva slags legning det gjelder er jo totalt likegyldig. Og på samme måte ville nok mange vært i samme problemstilling om de var i tropp med et familiemedlem.

Altså problemet oppstår jo når en skal differansiere på kjønn. Om en bifil ell hetrofil er grunn i at en tropp faller til fienden er jo meg totalt likegyldig. Jeg vil bare ikke falle til fienden. Og i samme setning må jeg jo påpeke at det er sykt hvorfor mange antatt hetro gutter tror alle homofile tiltrekkes dem.

Men som sagt tidligere, så er det jo liten vits å diskutere USA i alt dette. Hva har det med oss og gjøre. De er teite.
Sitat av Ezzi Vis innlegg
Hva skal en homse i militæret uansett, de får holde seg til å shoppe!!! Hehe nei da bare kødder, forventa bare en sånn kommentar fra en eller annen idiot.
Vis hele sitatet...
Ironisk nok er du den første som kommer med den.



Men jeg er imot homser i forsvaret. Jeg er generelt i mot homofili, da vi er skapt slik at gutt og jente passer sammen.

Mange homofile menn er også veldig feminine ( se Tønsbergs gater for eksempel). Feminine mennesker har ingen ting i forsvaret å gjøre.
Men det er vel ikke disse som melder seg på heller.

Jeg syntes at homofili er uriktig og stiller et land i dårlig lys. Jeg er helt for Don't ask, don't tell politikken. Dersom man ikke viser at man er homo, gjør det ingen ting.
Sitat av Pippole Vis innlegg
Jeg syntes at homofili er uriktig og stiller et land i dårlig lys. Jeg er helt for Don't ask, don't tell politikken. Dersom man ikke viser at man er homo, gjør det ingen ting.
Vis hele sitatet...
Forklar gjerne hvordan en som ikke viser at han er homofil strider bedre enn en som gjør det. Jeg vet ikke om du kødder i innlegget ditt. Dette vil jeg høre uansett!

Og hva regner du som og vise at man er homofil. En øredobb i (feil) øret? Analsex videotape? Fjær i hatten? tynn stemme? ..osv.
Sist endret av murloc; 23. desember 2008 kl. 01:48.
Hva jeg regner som å vise homofili er å være veldig feminin, fortelle alle at man er det, henge opp bilder av typen sin, klesstilen, og ja, en analsex videotape.

Jeg har ikke noe imot homser som er diskre i sin væremåte. Jeg liker bare ikke dem som viser det, da jeg mener at det ikke er riktig for to menn å være kjærester.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Pippole Vis innlegg
Ironisk nok er du den første som kommer med den.



Men jeg er imot homser i forsvaret. Jeg er generelt i mot homofili, da vi er skapt slik at gutt og jente passer sammen.

Mange homofile menn er også veldig feminine ( se Tønsbergs gater for eksempel). Feminine mennesker har ingen ting i forsvaret å gjøre.
Men det er vel ikke disse som melder seg på heller.

Jeg syntes at homofili er uriktig og stiller et land i dårlig lys. Jeg er helt for Don't ask, don't tell politikken. Dersom man ikke viser at man er homo, gjør det ingen ting.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke en gang hvor jeg skal begynne.

Hvis vi er skapt slik at gutt og jente passer sammen, hvorfor foretrekker da noen å ligge med en av samme kjønn? For de må jo gutt+gutt/jente+jente passe mye bedre sammen, hvis ikke hadde de vel ikke praktisert det.

Hvorfor har ikke feminine mennesker noe i forsvaret å gjøre? Dette skjønner jeg helt ærlig ikke, du må nesten forklare det for meg. Og til setning to, det er vel ikke slik at alle homofile bare sammenligner forskjellig rosanyanser og moteklær? Jeg regner med at du er heterofil siden du kommer med disse uttalelsene. Har du bare interesser som tyder på at du liker jenter? Jeg har masse til felles med jenter - jeg har langt hår, jeg liker musikk, jeg liker rødvin, jeg liker å ligge i en eng og se på himmelen (ja, jeg dro eksemplene der ut av ræva men jeg tror det fremhever poenget mitt) men jeg liker også elektronikk, jeg liker pupper, jeg liker jägermeister, jeg liker spill. Allikevel scoret jeg mer enn bra nok til å komme inn i militæret. Mener du at vi bare burde innrullere folk med 100% maskuline interesser/utseende? Da hadde det ikke blitt et særlig bra forsvar.

Og på hvilken måte stiller homofili et land i dårlig lys? Dette må være den minst gjennomtenkte kommentaren jeg har lest på lenge. Synes du alle i et land burde være prikk like? Med dette mener jeg at å den seksuelle legningen til forskjellige mennesker ikke er annet enn en forskjell. Ikke negativt, ikke positivt, bare annerledes.


Til slutt, håper jeg ikke skrev noe støtende over. Jeg måtte bare rable ned en post for å få ut noen av tankene mine.
Sist endret av Mr. Meow; 23. desember 2008 kl. 02:03.
Jeg liker også å se på himmelen, ligge i en seng og snakke, og mye mer som man forbinder med jente stuff.

Jeg mener at mennesket er skapt for å reprodusere seg selv. Jeg ser ikke helt hvordan man skal få til det med samme skjønn.

Nei, jeg syntes ikke at land burde være prikk like. Har ingen ting imot forskjellige religioner, hudfarger, regime, etc. Jeg er bare imot homofili, for både jenter og gutter.

Jeg syntes at vi bare burde innrullere folk som vil sloss, kamplystne og aggressive. Selv er jeg ingen av delene og syntes ikke at jeg har noe i militæret å gjøre.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Pippole Vis innlegg
Jeg mener at mennesket er skapt for å reprodusere seg selv. Jeg ser ikke helt hvordan man skal få til det med samme skjønn.
Vis hele sitatet...
Det er klart vi er designet for å reprodusere - det trenger man ikke en personlig mening for å få med seg. Jeg gidder ikke lete frem tall, men la oss si at 10% av verdens befolkning er homofile. Da er det 90% som, praktisk sett vel å merke, kan lage barn. Det må da vel være mer enn nok?

Sitat av Pippole Vis innlegg
Nei, jeg syntes ikke at land burde være prikk like. Har ingen ting imot forskjellige religioner, hudfarger, regime, etc. Jeg er bare imot homofili, for både jenter og gutter.
Vis hele sitatet...
Hva er galt med å ha en annen seksuell preferanse? Uansett hvor lite du vil det kommer det alltid (ihvertfall så lenge vi lever) til å eksistere homofile mennesker. Så du kan enten venne deg til det, eller slutte å oppholde deg i samme område som andre menn i frykt for at noen kommer til å legge an på deg.

Sitat av Pippole Vis innlegg
Jeg syntes at vi bare burde innrullere folk som vil sloss, kamplystne og aggressive. Selv er jeg ingen av delene og syntes ikke at jeg har noe i militæret å gjøre.
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig at homofile menn (jeg regner med det er menn du sikter til) ikke kan sloss, være kamplystne eller være aggressive? De er faktisk (helt sant!) mennesker akkurat som oss, og har de samme instinktene og følelsene. Selfølgelig finnes det homofile pasifister, men som du allerede har påpekt finnes pasifister også i heterofil utgave, så akkurat der har tydeligvis ikke seksuell legning særlig mye med saken å gjøre.
Sitat av Pippole Vis innlegg
Jeg syntes at vi bare burde innrullere folk som vil sloss, kamplystne og aggressive. Selv er jeg ingen av delene og syntes ikke at jeg har noe i militæret å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg sytnes vi burde inrullere folk som vil gjøre det beste for landet sitt.
Kan ikke homofile føle sinne eller være agresive?

Om alle i forsvare skal være slosskåte og agresive tror jeg at verden hadde gått ganske fort til helvette.
Hvorfor ikke unngå konfrontasjon?
Hvis din stereotypiske framsilling av homofile er korekt hadde verden vert ett bedre sted om det bare var homofile i forsvaret.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av Pippole Vis innlegg
Men jeg er imot homser i forsvaret. Jeg er generelt i mot homofili, da vi er skapt slik at gutt og jente passer sammen.

Mange homofile menn er også veldig feminine ( se Tønsbergs gater for eksempel). Feminine mennesker har ingen ting i forsvaret å gjøre.
Men det er vel ikke disse som melder seg på heller.

Jeg syntes at homofili er uriktig og stiller et land i dårlig lys. Jeg er helt for Don't ask, don't tell politikken. Dersom man ikke viser at man er homo, gjør det ingen ting.
Vis hele sitatet...
Alle mennesker er skapt forskjellige. Dette er noe du ikke kan endre på. Ja, vi er skapt mann og kvinne for å kunne reproduseres, men som i alt annet i denne verden vi lever i, så finnes det unntak!

Alle individer tiltrekkes av forskjellige ting. Vi har forskjellige meninger og oppfatninger. Vi liker forskjellige type farger, musikk og mat. Alle individer har forskjellig livsstil og levemåte. Forskjellig religion eller livssyn.
Hvorfor skal det da være så vanskelig å tro at noen kan like en av det samme kjønn?

Homofili er en helt normal ting og har eksistert i årtusener! Dette gjelder også dyreriket.
Det er noe vi alle må akseptere.

Homofile mennesker har like gode egenskaper som alle andre mennesker!
Det å si at homofile mennesker ikke har noe i millitæret å gjøre er et utrolig dumt utsagn, spør du meg, med mindre du kan komme med konkrete bevis på at homofile ikke kan håndtere et våpen like godt som heterofile.
@pippole:
Ok... jeg har en nabo her, fyren er mer eller mindre konstant på jakt og i fjellet, og er i det hele tatt ca 20x så macho som meg. Kjæresten hans er ikke fullt så, men du hadde aldri gjetta at han heller var homo ved å se på han. I det hele tatt hadde du ikke gjetta at de var homser hvis de ikke var åpne om det.

Jeg tror spesielt han første ville passe bedre i forsvaret enn 99% av resten av oss. Skulle han da ikke få lov, fordi han ville ha et bilde av kjæresten på rommet?
Når det er tomt for frivillige, fattige og psykisk syke kan det nok hende selv "The Fab Five" får en invitasjon i postkassen.
Sitat av Pippole Vis innlegg

Jeg mener at mennesket er skapt for å reprodusere seg selv. Jeg ser ikke helt hvordan man skal få til det med samme skjønn.

[...]

Jeg syntes at vi bare burde innrullere folk som vil sloss, kamplystne og aggressive. Selv er jeg ingen av delene og syntes ikke at jeg har noe i militæret å gjøre.
Vis hele sitatet...
Her er vi nok uenig, på et grunnleggende plan. Som mange andre, virker det som om du mener at mennesket bare er et dyr, hvis oppgave er å formere seg. Det er helt greit det, det er en gyldig, og ikke uvanlig filosofi. Jeg deler ikke ditt syn der, men jeg kan ikke påstå at du har feil heller. Andre må innse at vi har forskjellige syn på menneskers funksjon, og plass i naturen, og respektere at vi ikke er enige.

På den annen side, så virker det ikke som om du har forstått helt hvordan forsvaret fungerer. Hvis idealet hadde vært argressive, slosskjemper så hadde det norske forsvaret vært nærmere det som media viser av amerikanske soldater, altså "trigger-pullers" som synes det er kult å skyte personer med et håndkle på hodet. I det norske forsvaret fokuseres det sterkt på etikk, og norske soldater er nok kjent i Afghanistan ol. som et par hakk mer diplomatiske enn slik amerikanske soldater fremstår i USA. Det er MANGE kvaliteter som er viktigere hos en soldat, enn agresjon.