Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 5522
Nikotinslave, det er det jeg er. Før røykte jeg 15-20 sigaretter hver dag og frykten for kreft eller bli alvorlig syk, var aldri til stedet.

Sitat av Wikipedia
Tobakksrøyking, og spesielt sigarettrøyking er den absolutt viktigste årsak til lungekreft, som i teorien burde være den letteste årsaken å unngå. I USA er det beregnet at sigarettrøyking har skylden for 79 til 90% av lungekrefttilfellene.
Vis hele sitatet...
Etter en ulykke i 2004, pungterte jeg den ene lungen min og lå 3 uker på hjerte og lunge avdelingen på Haukeland Universitetssykehus i Bergen. Jeg lå på rom sammen med 8 andre, og 5 av dem var lungekreftspasienter. Kanskje det var tilfeldig, men de 3 ukene med intense rop om mer smertestillende, fikk meg til å slutte med røyking på dagen. Jeg har ikke rørt en sigarett siden den gang.

Bare noen måneder etter sykehusoppholdet mitt, var jeg igjen en nikotinslave, denne gang for snus. Idag snuser jeg opptil en boks hver dag. Jeg tenker omtrent i samme bane som jeg gjorde om røyking, før sykehusoppholdet mitt, "Ja, det kan skade meg, men det skjer aldri meg uansett".

Jeg har ikke noe godt svar på hvorfor jeg ikke kaster snusboksen til helvete, sparer penger og verner helsen min bedre. Frykten min for kreft, blir større for hver dag som går. Trenger jeg virkelig en så kraftig "vekker" som jeg fikk i sykehusoppholdet mitt for å slutte å snuse? Hva er det i vi mennesker som får oss til å nærmest be om å bli syk?

Vi er såpass godt informerte i Norge idag, om at røyking, snus, dårlige matvaner tar knekken på helsen og gir alvorlige sykdommer. Hvorfor slutter vi ikke? Er det bare fordi vi er avhengige? Svake for et stoff kroppen egentlig ikke trenger? Vil vi bli syke?
Tror det er en blanding av avhengigheten og at faren er såpass "liten". Når det gjelder usunn mat, tror jeg det meste ruller på "En nå og da skader ikke", helt til du faktisk er mer eller mindre avhengig. Avhengigheten til mat / snop er en helt annen, grunnet at det er mye lettere å kontrolere enn nikotin, men samtidig vil jeg si mer tilgjengelig. Om jeg bestemmer meg for å IKKE spise noesomhelst av usunn mat og slutte å røyke (Jeg røyker faktisk ikke), så ville det for min del(Dette blir inviduelt)være mange flere ganger om dagen at en liten snack blir tilgjegelig, enn en røyk/snus.
Sist endret av Volch0k; 17. mars 2008 kl. 19:27.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Lev livet når du kan sier nå jeg. En eller annen gang tar du kveld uansett. Om det er fordi du har spist for mye potetgull, drukket for mye melk, spist for mange tomater, røyket eller snuset. Du ser hvor jeg vil hen ja? Alt er skadelig, uansett.

Jeg snuser fordi det er godt. Enkelt og greit.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av dain
Lev livet når du kan sier nå jeg. En eller annen gang tar du kveld uansett. Om det er fordi du har spist for mye potetgull, drukket for mye melk, spist for mange tomater, røyket eller snuset. Du ser hvor jeg vil hen ja? Alt er skadelig, uansett.

Jeg snuser fordi det er godt. Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke tomater er like skadelig som sigaretter og skjønner derfor ikke helt hvor du vil! Om man skal "leve livet når man kan", vil vel livskvaliteten ha noe å si? At man er frisk og i god form?
dain: Er virkelig det å snuse å leve livet? Dessuten handler ikke livet bare om å leve, men også om å dø. Jeg vil helst sovne stille inn fremfor å tilbringe mine siste år i smerte på et sykehus. Unnskyldningen om at alt er skadelig uansett er en typisk unnskyldning som kommer fra en som er klinkende klar over at han gjør noe direkte skadelig og som trenger en lettvindt måte å rettferdiggjøre det på.

Jeg kan ikke prate for andre, men for min del er det lett å holde meg unna meningsløse usunnheter slik som overforbruk av sukkervarer, røyking og snusing. Det koster svært lite tid og energi å være passelig sunn. Man trenger verken trene hver dag eller telle alle kaloriene man spiser. Lever man generelt sett sunt kan man heller skeie ut en gang i blandt. Det er å leve livet!
Sitat av dain
Lev livet når du kan sier nå jeg. En eller annen gang tar du kveld uansett. Om det er fordi du har spist for mye potetgull, drukket for mye melk, spist for mange tomater, røyket eller snuset. Du ser hvor jeg vil hen ja? Alt er skadelig, uansett.

Jeg snuser fordi det er godt. Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Nei, alt er ikke skadelig i modarate mengder.

Det å si at "En eller annen gang tar du kveld uansett" er bare dumt. Hvofor sier du det? Fordi det gjelder en så 'liten' ting som røyk/snus? Kjører du i 200 km/t på skogsveien, bare fordi "En eller annen gang tar du kveld uansett"? Jeg vil anta svaret ditt er nei. Hvorfor? Fordi her er det snakk om en betydelig større risiko. Skal vi drite i risikoen bare fordi den er såpass 'liten'?

Jeg tror folk må heller tenke på hva som er posetivt å negativt med det de gjør, og hva det fører til istedet. F.eks:

Røyking/snusing - Forsette eller ikke?
Negativt
-Bruker alt fra 50-350? i uka?
-Sjansen for kreft er der, og rammer flere enn du faktisk tror.
-De irundt deg? Eller tenker du bare på deg selv?
-Tennen/fingrene blir..ufyselig?

Posetivt
-Sparer faktisk de pengene som kan betye en ekstra kino/koslig middag med din kjære, HVER UKE.
-Minsker sjansen for kreft.
-Du sparer de irundt deg, for den dritten. (Ja, jeg vet om røykeloven, fortsatt mange plasser røyken hemmer andre.)
-Når du slutter, så begynner kanskje din vennegjeng, og andre til å tenke i samme bane?

Dette var bare et eksempel, det som poppet inn når jeg tenkte fort over det.
Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke slutter og snuse, jeg gjør det fordi jeg liker det, rett og slett.
Jeg ser vell på det som en risiko jeg er villig til og ta.
For tiden går det unna i overkant av en halv boks om dagen (Løs)

Jeg kjenner mangen som snuser, inkludert min egen familie, og jeg tror vell at det har noe med at ingen av dem har blitt rammet av noen seriøse sykdommer på grunn av snus.

Kan forestille meg ganske klart at om F.Eks min far eller noen av mine beste venner hadde fått kreft hadde det ikke tatt meg mer en et sekund og slutte.
Men nå har det seg jo slik at jeg kjenner folk som har snust mye lengre en jeg har levd, og aldri hatt problemer med det, annet en ett ganske så stort forbruk av penger.

Slik som jeg ser det har jeg en slags "Bill Hicks" mentalitet når det kommer til rusmiddler generelt, det er opp til hver enkelt, om man tenker seg om og finner ut at man syntes at det er verd pengene, rusen, den potensielle avhengigheten og alle de andre faktorene.

Akkurat nå har jeg ingen planer om og slutte.
Men en gang i framtiden, om jeg skulle finne på og få kreft, eller se noen jeg bryr meg om få livet ødelagt så skal det tenkes at mitt syn på det hele bli snudd på hodet.

Mennesker som ikke snuser, røyker drikker eller nyter noen andre rusmiddler dør hver dag.
Om jeg fikk dø med tilfredstillelsen og sinnsroen er jeg fornøyd.
På den andre side er jeg ikke fult så fornøyd om jeg dør når jeg er 25, men akkurat nå. Er jeg villig til og ta det som det kommer, det er tross alt ingen andre en min egen feil om snus, sukker, fett, eller noen av de andre skadelige tingene vi omgår og putter i oss hver eneste dag tar mitt liv.
Sist endret av Hardcore; 17. mars 2008 kl. 20:06. Grunn: Leif
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg skjønner ikke hvorfor folk snuser/røyker bare fordi det er godt. Det er så mye annet i livet som er godt som ikke er skadelig. Hvis man til en hver tid skal gjøre ting som er digg ser jeg ikke hva som stopper folk fra å skyte heroin. Da slipper du kanskje til å med å dø en smertefull død.. du lever i total lykkelighet en periode og så tar du bare kvelden med en overdose.

Jeg er ikke imot rusmidler generelt. Så lenge de har en funksjon er det greit. Alkohol i moderate mengder har en funksjon i det at det er et sosialt smøremiddel (og godt for helsen i beskjedne mengder). I mine øyne er både røyking og snusing ganske asosialt. Det finnes andre rusmidler som har funksjon, men det er offtopic.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skyfex
Jeg er ikke imot rusmidler generelt. Så lenge de har en funksjon er det greit. Alkohol i moderate mengder har en funksjon i det at det er et sosialt smøremiddel (og godt for helsen i beskjedne mengder). I mine øyne er både røyking og snusing ganske asosialt. Det finnes andre rusmidler som har funksjon, men det er offtopic.
Vis hele sitatet...
Da vil jo sigaretter være et ganske stort sosialt smøremiddel...
Sitat av Skyfex
Jeg skjønner ikke hvorfor folk snuser/røyker bare fordi det er godt. Det er så mye annet i livet som er godt som ikke er skadelig. Hvis man til en hver tid skal gjøre ting som er digg ser jeg ikke hva som stopper folk fra å skyte heroin. Da slipper du kanskje til å med å dø en smertefull død.. du lever i total lykkelighet en periode og så tar du bare kvelden med en overdose.
Vis hele sitatet...
Så var det dette med hvorvidt det er verd det i forhold til hva du gir av ditt eget liv.

Prøv og f.eks sitte i et møte, gjøre lekser eller vere i familiemiddag i konstant tung heroinrus.

Om det påvirker ens evne til og fungere i et sammfund er det kansje ikke verd det, slik som jeg ser på saken.

Ikke at man ikke kan fungere resten av uken om man F.Eks tar knips i helgene. Men om man er konstant ruset, er det få andre stoffer en nikotin der du bevarer evnen til og virke.
Sitat av Hardcore
F.Eks tar knips i helgene. Men om man er konstant ruset, er det få andre stoffer en nikotin der du bevarer evnen til og virke.
Vis hele sitatet...
Røykere er ganske høyt på statistikker om sykefravær etc., så man bevarer vel ikke akkurat den beste yteevnen.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nichotin
Røykere er ganske høyt på statistikker om sykefravær etc., så man bevarer vel ikke akkurat den beste yteevnen.
Vis hele sitatet...
Er det sant? Har du noen linker til statestikkene dine? Interessant!
Sitat av Nichotin
dain: Er virkelig det å snuse å leve livet?
Vis hele sitatet...
Tror at når dain sa det så mente han det litt annerledes. I alle fall sånn jeg ser det så er det å leve livet å snuse, røyke både tobakk og hasj, partydop(ikke for meg, men for en del andre), osv. Fordet så mener jeg ikke at tobakk/hasj er livet.
Må si meg enig med dain. Lever livet nå, problemene tar jeg senere i livet. Vet tankegangen min er temmelig dum, men det er nok bare sånn jeg er.
Sist endret av enanthate; 17. mars 2008 kl. 21:08.
Sitat av hyys
Er det sant? Har du noen linker til statestikkene dine? Interessant!
Vis hele sitatet...
Har ingen direkte link selv, men det viser seg på jobben min at de som røyker er oftere borte.
Enig. Lev livet for i dag. i morgen kan du bli overkjørt av en buss.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av dagfinmikkel
Enig. Lev livet for i dag. i morgen kan du bli overkjørt av en buss.
Vis hele sitatet...
..og om du ikke blir overkjørt av en buss imorgen eller noen gang, og får kreft når du er 40 år gammel, blir liggende i et smertehelvete og trygler om morfin hver annen time i noen måneder før du stryker med!
Det er livskvalitet det! Lev livet!
Sitat av hyys
Er det sant? Har du noen linker til statestikkene dine? Interessant!
Vis hele sitatet...
http://www.google.no/search?hl=no&q=...s%C3%B8k&meta=
Den eneste grunnen jeg kan finne for å røyke er å ligne på James Dean. Jeg hater virkelig røyk, lukten fører til direkte fysisk ubehag, men jeg kan ikke skjule det faktum at bilder som dette er uforskammet stilig.

Akk, siggen. Jeg elsker å hate deg, og jeg hater å elske deg.
Sitat av hyys
Jeg tror ikke tomater er like skadelig som sigaretter og skjønner derfor ikke helt hvor du vil! Om man skal "leve livet når man kan", vil vel livskvaliteten ha noe å si? At man er frisk og i god form?
Vis hele sitatet...
Hva som definerer god livskvalitet for deg behøver vel ikke nødvendigvis å være det samme som for alle andre? Folk er forskjellige og for noen så vil det å ta seg en røyk og drite i (eventuelle) helsemessige konsekvenser være det de forbinder med god livskvalitet. (dem om det) Men selv ikke den største optimist klarer vel å definere lungekreft/kols/whatever som noe positivt i livet deres vil jeg tro


Selv røyker jeg og har gjort det i omtrent 16 år nå. Og for å svare på ditt oprinnelige spørsmål så røyker jeg fordi jeg synes det er godt, og til tross for at jeg vet hva røyking (kan) føre til så har jeg ikke sluttet. Hvorfor? Fordi jeg synes røyk er godt (som sagt) og fordi kroppen min er avhengig av nikotin. Kjipt men slik er det nå en gang bare. Og selvsagt tenker jeg litt på de helsemessige delene ved det å røyke, noe jeg ihvertfall ikke gjorde i det hele tatt i mine yngre år. Så ignorant klarer jeg bare ikke å være at jeg kan se bort fra den slags nå lengre.

Strengt tatt så er vel avhengigheten 95% av grunnen til at jeg fortsatt røyker og hadde jeg kunnet slutte nå i dag uten at kroppen (nikotinsuget) hadde "protestert" seg så hadde jeg gjort det tvert. Svak? jepp. men realistisk i allefall :P

Jeg har uansett bestemt meg for at når dette året er omme så skal jeg være 100% røykfri og hadde jeg vært litt mere fornuftig så hadde jeg sluttet for lenge siden (og helst ikke begynnt i det hele tatt) Slutte skal jeg om jeg så må tygge nikotintyggis til tenna faller ut resten av livet
(noe jeg selvsagt ikke tenker å begynne med)
Røyking, det er et samfunnsproblem. Jeg lover dere, eneste grunnen til at noen begynner å røyke er faktisk fordi de ikke får lov til det! Dere vet sikkert bedre enn meg hvordan vi ungdommer er i den alderen. Vi vil prøve noe nytt, spennende, annerledes. Vi vil være mot foreldrene våre, være kule.
Og røyking er en del av det hele. Ikke minst blir vi påvirket indirekte fra TV, og media hele tiden.

Det finnes alltid "den kule/tøffe" gutten/jenta i gjengen/miljøet som oppfordrer alle rundt seg til å starte, og dette skjer i det tidspunktet hvor ungdommen er på sitt svakeste! Når de ikke eier noe selvsikkerhet i det hele tatt. Røyking kan ikke stoppes! Det er en sykdom, akkurat som døden. Og den spres seg videre fra generasjon til generasjon.

Svar til overskriften av trådleder:
Ja, vi er syke og vil være syke! Det er fordi vi ikke har stor nok dømmekraft over oss selv. Det nye samfunnet har ødelagt vår levemåte og påvirker den stadig. Vi har allerede tapt kampen mot røyking. Det er ikke en kamp engang! Vi / de fleste av oss er ikke sterk nok til å "face" virkeligheten! Det er for sent for en ny kamp mot røyking.
Sist endret av ...|...; 17. mars 2008 kl. 23:38.
jeg vil absolutt ikke bli syk. men røyk og snus gir meg en så god følelse, jeg blir så avslappa. første gang jeg røyka gjorde jeg det rett og slett for å prøve det, og da, selv om jeg ble litt kvalm, kjente jeg hvor avslappa jeg ble. når man går rundt med skuldra opp mot øre konstant er en følelse av avslapning deilig.

man kan si at trening og alt mye annet gir avslapning og letter på stress, men for meg er det rett og slett snus og røyk som virkelig får meg til å slappe av. hvis jeg noen gang blir syk av det, får det nesten bare være. jeg tar heller noen år med sykdom, enn å gå resten av livet mitt og være stressa som faen.
Tror jeg sier som Dain her, jeg lever livet så lenge jeg kan. Ja, snus og røyk er skadelig. Joda, jeg kan bli syk av det. Men, for å være helt ærlig, bryr det meg der sola sjeldent skinner.

Jeg blir ikke spesiellt gammel uansett, det vet jeg. Og jeg akter å leve de årene jeg har fullt ut!
Ser også at noen sier at man risikerer en lang og smertefull død, men det kan da umulig være så vanskelig å gjøre noe med ? Om jeg mot formodning skulle bli gammel, og jeg først kommer til det punktet der jeg er garantert 'en lang og smertefull død', så bruker jeg det første og beste jeg finner og tar mitt eget liv. Punktum.

Jeg har brukt dette argumentet før, og da fikk jeg kommentarer som: "Du hadde ikke klart å ta ditt eget liv, uansett." Joda, det klarer jeg uten problemer.
Sist endret av Lille Nikotin; 18. mars 2008 kl. 00:58.
Jeg tror mange av oss kommer til og få et litt annet syn på sånt når vi blir enda litt eldre og kanskje stifter familie. Da er det plutselig like enkelt og si at man kommer til og dø ung eller bare ville leve livet når du har en familie og ta deg av. Jeg skjønner dere godt, det er avslappende i en stressende hverdag, men etterhvert så får man andre prioriteringer og da blir det faktisk egoistisk og drite i hva man påfører seg selv.

En av grunnene til at det er så vanlig spør du meg, er fordi Nikotin faktisk er jævelig avhengihetsskapende. Tro det eller ei, men det har jo blitt rangert over flere andre typer narkotika. Men siden det ikke gir noen rus er det lett og bagatelisere dette i mangel på bedre ord.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Jeg satte selvsagt ting litt på spissen. Reaksjoner fikk man jo også gitt. Hardcore hadde et fornuftig innlegg (i motsetning til mitt kanskje), og jeg må si meg enig. Fattern snuser, og har gjort det i alle år. Har flere slektninger som har brukt snus mye lengre enn jeg har levd. Det er nok en av grunnene til at jeg ikke slutter, fordi det ikke er beviser nok for meg at snus er skadelig. Ikke er det til irritasjon for andre heller (bortsett fra dama..). Jeg har prøvd å slutte dog. Men det holdt i tre måneder så var det på'n igjen.

Røyk er en helt annen ting, og er noe jeg aldri kommer til å begynne med, selv om jeg gjerne røyker når jrg drikker, så har det aldri vært noe problem å holde det på det stadiet.
Sitat av hyys
Nikotinslave, det er det jeg er. Før røykte jeg 15-20 sigaretter hver dag og frykten for kreft eller bli alvorlig syk, var aldri til stedet.



Etter en ulykke i 2004, pungterte jeg den ene lungen min og lå 3 uker på hjerte og lunge avdelingen på Haukeland Universitetssykehus i Bergen. Jeg lå på rom sammen med 8 andre, og 5 av dem var lungekreftspasienter. Kanskje det var tilfeldig, men de 3 ukene med intense rop om mer smertestillende, fikk meg til å slutte med røyking på dagen. Jeg har ikke rørt en sigarett siden den gang.

Bare noen måneder etter sykehusoppholdet mitt, var jeg igjen en nikotinslave, denne gang for snus. Idag snuser jeg opptil en boks hver dag. Jeg tenker omtrent i samme bane som jeg gjorde om røyking, før sykehusoppholdet mitt, "Ja, det kan skade meg, men det skjer aldri meg uansett".

Jeg har ikke noe godt svar på hvorfor jeg ikke kaster snusboksen til helvete, sparer penger og verner helsen min bedre. Frykten min for kreft, blir større for hver dag som går. Trenger jeg virkelig en så kraftig "vekker" som jeg fikk i sykehusoppholdet mitt for å slutte å snuse? Hva er det i vi mennesker som får oss til å nærmest be om å bli syk?

Vi er såpass godt informerte i Norge idag, om at røyking, snus, dårlige matvaner tar knekken på helsen og gir alvorlige sykdommer. Hvorfor slutter vi ikke? Er det bare fordi vi er avhengige? Svake for et stoff kroppen egentlig ikke trenger? Vil vi bli syke?
Vis hele sitatet...
Jeg er en tidligere snuser, og når jeg snuste tenkte jeg ikke et sekund over potensielle skader. Hvorfor ikke? Jo, fordi de enda ikke har greid å dokumentere det. Det har enda ikke blitt presentert vanntett dokumentasjon på at snus kan føre til alvorlige konsekvenser for helsen. Hypoteser som virker fornuftige og studier med store mulige feilkilder er det eneste som tyder på at det faktisk er farlig.

Og om de med så mange studier under beltet ikke greier å produsere et udiskutabelt resultat,så kan det umulig være særlig farlig. Det er tilogmed leger som argumenterer for at gleden noen får i å snuse er bedre for sjelen enn snusen er ille for kroppen.

Selv sluttet jeg bare fordi jeg ikke gadd mer - jeg kom opp i 1 boks dagen og spurte tilslutt megselv om hva jeg egentlig fikk ut av å fyre i en snus når jeg knapt merket at den forrige var ute. Bortkastede penger for en fattig student.
Jeg snuste vel i en 4-5 år ca og bestemte meg vel bare for å slutte, kastet den siste boksen. Jeg så liksom ikke noe poeng med å snuse, det var jo godt og ta seg en pris når jeg var stressa osv men så ikke vitsen bare.
Nå er jeg veldig glad for at jeg sluttet men kjenner fortsatt litt av suget.

Jeg blir mektig irritert når jeg stadig ser nye snusbokser/typer i forskjellige farger, fasonger og smaker. Alle skjønner jo at målgruppen for disse produktene er unge mennesker, husker godt den første snusen jeg smakte! Porsjonsnus i blå boks med lakrissmak laget i små poser.

Enig med deg i innlegget over torsken! mange finner vel ikke ut av at det er ''feil'' før det er for sent, er vel det som er det største problemet når det gjelder avhengighet!

Ok, dette var vel egentlig ikke svar på noe av det du spurte om, men det passer kanskje litt inn allikevel.
Sist endret av gummiand; 18. mars 2008 kl. 03:30.
At snusere ikke slutter på dagen når de ser seg selv i speilet med en snus under leppa, det er og forbli et mysterie for meg.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Hardcore
Så var det dette med hvorvidt det er verd det i forhold til hva du gir av ditt eget liv.

Prøv og f.eks sitte i et møte, gjøre lekser eller vere i familiemiddag i konstant tung heroinrus.

Om det påvirker ens evne til og fungere i et sammfund er det kansje ikke verd det, slik som jeg ser på saken.
Vis hele sitatet...
Men hva er vitsen med å gjøre lekser/sitte i møte osv. hvis man er i heroinrus? Ingen av de tingene kan måle seg med gleden av rusen (snakker ikke av erfaring :P) Poenget mitt er at lykke burde ikke være et mål i seg selv i livet. Og jeg ser ingen annen funksjon i tobakken annet enn rus/litt lykke i hverdagen.
Sitat av Skyfex
Men hva er vitsen med å gjøre lekser/sitte i møte osv. hvis man er i heroinrus? Ingen av de tingene kan måle seg med gleden av rusen (snakker ikke av erfaring :P) Poenget mitt er at lykke burde ikke være et mål i seg selv i livet. Og jeg ser ingen annen funksjon i tobakken annet enn rus/litt lykke i hverdagen.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig, tobakk, på ingen måter bringer lykke inn i vårt liv. Det eneste den bringer er ulykke. Lukten, gule tenner, gule hender. Jeg personlig liker ikke folk som røyker og prøver å holde avstanden fra dem. Bussholdsplasser er det verste jeg har opplevd. Det at de ikke tar hensyn til andre er veldig egoistisk, de ødelegger både for seg selv og alle rundt dem.
Det er det samme med alle rusmidler, du blir avhengig av dem, du blir på mange måter en slave. Å være slave er på ingen måter lykke. Du burde kanskje revurdere det du just påpekte, selv om du har ytringsfrihet i dette landet!
Sist endret av ...|...; 18. mars 2008 kl. 12:47.
Sitat av ...|...
Jeg er uenig, tobakk, på ingen måter bringer lykke inn i vårt liv. Det eneste den bringer er ulykke. Lukten, gule tenner, gule hender. Jeg personlig liker ikke folk som røyker og prøver å holde avstanden fra dem. Bussholdsplasser er det verste jeg har opplevd. Det at de ikke tar hensyn til andre er veldig egoistisk, de ødelegger både for seg selv og alle rundt dem.
Det er det samme med alle rusmidler, du blir avhengig av dem, du blir på mange måter en slave. Å være slave er på ingen måter lykke. Du burde kanskje revurdere det du just påpekte, selv om du har ytringsfrihet i dette landet!
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke at det er noe og revurdere
Man får da en midlertidig lykke av snus og røyk når man metter suget eller får nikkosjokk? Akkurat som alle rusmidler så er det en midlertidig lykke, hvis ikke så hadde de jo ikke blitt brukt!
Sitat av ...|...
Jeg er uenig, tobakk, på ingen måter bringer lykke inn i vårt liv. Det eneste den bringer er ulykke. Lukten, gule tenner, gule hender. Jeg personlig liker ikke folk som røyker og prøver å holde avstanden fra dem. Bussholdsplasser er det verste jeg har opplevd. Det at de ikke tar hensyn til andre er veldig egoistisk, de ødelegger både for seg selv og alle rundt dem.
Det er det samme med alle rusmidler, du blir avhengig av dem, du blir på mange måter en slave. Å være slave er på ingen måter lykke. Du burde kanskje revurdere det du just påpekte, selv om du har ytringsfrihet i dette landet!
Vis hele sitatet...

Se hvordan du selv skriver.
Røyking er egoistisk? det er jo noe alle vet, men, staten bruker milliarder årlig på røykskade ofre, men har du noengang tenkt på hvor mye penger de får inn på røykavgift?
Har ingen kilder på dette, men skulle ikke forundre meg om de faktisk går i pluss når alle lungekreft pasienter er behandlet.

Men folk tenker ikke slik som deg, selv tar jeg meg en snus når jeg slapper av, det er godt og gir meg en god følelse, samt det som tideligere påpekt dekker et behov.
Når vi er på røyk er dette for meg til fest, da er det sosialt siden mange røyker da, og man gjerne går ut isammen og røyker samt blir kjent med nye folk.

Og argumentet ditt med at alle starter å røyke/snuse fordi de ikke får lov, holder ikke mål noensteder.
Finnes mange folk over 18 som begynner å røyke/snuse

Kanskje revurderer det du akkurat skrev? "Tobakk bringer ingen lykke inn i vårt liv/Tobakk bringer ingen lykke inn i mitt liv"

Snakk for deg selv, ikke norges befolkning.

Smoking is bad, mmmkay
Jeg begynte å snuse som 19/20-åring. Lest veldig mye om forskningrapporter angående helsefaren ved snusing, og snakket med lege før jeg bestemte meg for å begynne. Det jeg kom frem til var at den lille nikotinrusen, prikken over i'en i hverdagen, var for meg verdt den lille helsefaren ved snusing.

Og jeg syns alle fortjener "det lille ekstra" på samme måte som at alle (over 18) burde få lov til å ta seg en øl når de har lyst (selv om det også er skadelig), eller at alle kan få ta seg en hamburger når de vil (som jeg mener er like destruktivt som å ta seg en snus).

Og ser du på en av de dokumenterte farene ved snusing, høyt blodtrykk, så blir det bare barnemat i forhold til hva et usunt kosthold og lite mosjon vil føre til.

Det er sant at nikotin har vist seg å være mer avhengighetsskapende enn heroin og kokain, MEN det må sies at nikotin-abstinensene er ingenting i forhold til abstinensene ved narkotika. Nikotin-abstinenser er så og si bare psykiske.
Sitat av Kalakov
Jeg begynte å snuse som 19/20-åring. Lest veldig mye om forskningrapporter angående helsefaren ved snusing, og snakket med lege før jeg bestemte meg for å begynne. Det jeg kom frem til var at den lille nikotinrusen, prikken over i'en i hverdagen, var for meg verdt den lille helsefaren ved snusing.

Og jeg syns alle fortjener "det lille ekstra" på samme måte som at alle (over 18) burde få lov til å ta seg en øl når de har lyst (selv om det også er skadelig), eller at alle kan få ta seg en hamburger når de vil (som jeg mener er like destruktivt som å ta seg en snus).

Og ser du på en av de dokumenterte farene ved snusing, høyt blodtrykk, så blir det bare barnemat i forhold til hva et usunt kosthold og lite mosjon vil føre til.

Det er sant at nikotin har vist seg å være mer avhengighetsskapende enn heroin og kokain, MEN det må sies at nikotin-abstinensene er ingenting i forhold til abstinensene ved narkotika. Nikotin-abstinenser er så og si bare psykiske.
Vis hele sitatet...

Hvorfor du bestemte deg for å starte aner jeg ikke, men touche til det du sier, bra skrevet kp til deg, forklarer mye av grunnen til at jeg selv tar meg en pris iallefall =)
Sitat av torsken
Jeg ser ikke at det er noe og revurdere
Man får da en midlertidig lykke av snus og røyk når man metter suget eller får nikkosjokk? Akkurat som alle rusmidler så er det en midlertidig lykke, hvis ikke så hadde de jo ikke blitt brukt!
Vis hele sitatet...
En midlertidig lykke! Ikke noe mer ?
Det må da være utrolig tragisk at mennesker ødelegger både for seg selv og de rundt seg for en "midlertidig lykke". Jeg forstår ikke logikken
Hvordan ødelegger vi for andre rundt oss når vi snuser?

OG les innlegget til Kalakov, forklarer hvordan den lille prikken over ien er verdt de farene det medfører.
Sitat av Nubeland
Hvordan ødelegger vi for andre rundt oss når vi snuser?

OG les innlegget til Kalakov, forklarer hvordan den lille prikken over ien er verdt de farene det medfører.
Vis hele sitatet...
Jeg tok utgangspunkt i røyking generelt !
Sist endret av ...|...; 18. mars 2008 kl. 14:21.
HVordan ødelegger vi for folk rundt oss når vi røyker?
Røykeloven har sørget for at vi kun kan røyke ute, noe som gjør at ingen blir plaget av selve røyken.
Lukten? Lukten av røyk er som en hvilken som helst lukt, lukter han ikke røyk kanskje han lukter McDonalds, eller parfyme, at noen blir plaget av selve røyklukten skjønner jeg ikke.

Btw, "Generelt"

Men utdyp hvordan det er så egoistisk og at vi ødelegger for alle rundt oss.
Jeg vemmes hver gang jeg må stå på et sted sammen med folk som røyker. Fysisk ubehag og kvalme er effekten på kroppen min. Det opplever jeg som oftest to-tre ganger hver dag, gjerne på busstopp (jeg løsner sikringen på min revolver når folk står inne i busskuret og røyker) eller rett utenfor inngangsdøren til bygninger, som forøvrig gjerne står merket med «ikke røyk her»-skilt. En vakker dag går jeg amok med brannslukningsapperat.

«Jammen bra jeg kom forbi! Det brenner jo i trynet ditt!»
*Swwwwwwwwwwwosj*


«Lukten? Lukten av Zyklon-B er som en hvilken som helst lukt, lukter han ikke Zyklon-B kanskje han lukter McDonalds, eller parfyme, at noen blir plaget av selve Zyklon-B-lukten skjønner jeg ikke.»
Sitat av Skyfex
Men hva er vitsen med å gjøre lekser/sitte i møte osv. hvis man er i heroinrus? Ingen av de tingene kan måle seg med gleden av rusen (snakker ikke av erfaring :P) Poenget mitt er at lykke burde ikke være et mål i seg selv i livet. Og jeg ser ingen annen funksjon i tobakken annet enn rus/litt lykke i hverdagen.
Vis hele sitatet...
Men du skjønner vell hva jeg mener?
Med at det kansje ikke blir like lett og støtte eventuelle barn/Kone/kjæreste eller familie.
At om du befinner deg i en konstant heroinrus kan det komme til og ha en negativ innvirkning på menneskene rundt deg?

Lykke burde ikke vere et mål i seg selv, det er jeg enig i, hadde min egen lykke vert mitt eneste mål i livet hadde konstant heroinrus kansje vert greit.
[quote=Kalakov]Og jeg syns alle fortjener "det lille ekstra" på samme måte som at alle (over 18) burde få lov til å ta seg en øl når de har lyst (selv om det også er skadelig), eller at alle kan få ta seg en hamburger når de vil (som jeg mener er like destruktivt som å ta seg en snus). QUOTE]

Å ta seg en øl er da absolutt ikke skadelig, det er derimot sundt å drikken litt øl i blandt.. Men å drikke mye er som alle vet ikke så bra for helsa..
Sist endret av Teegah; 18. mars 2008 kl. 16:02.
Regn med å dø før alderen tar deg... røyk!
Sitat av Teegah

Å ta seg en øl er da absolutt ikke skadelig, det er derimot sundt å drikken litt øl i blandt.. Men å drikke mye er som alle vet ikke så bra for helsa..
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder som sier dette?
Høres litt mistenkelig ut at alkohol skal vere bra for kroppen.

Alkoholfritt øl kan det vere at man ikke tar noe skade av. Men det høres litt feil ut at alkohol skal vere godt for deg i mine ører.
Sitat av Hardcore
Har du noen kilder som sier dette?
Høres litt mistenkelig ut at alkohol skal vere bra for kroppen.

Alkoholfritt øl kan det vere at man ikke tar noe skade av. Men det høres litt feil ut at alkohol skal vere godt for deg i mine ører.
Vis hele sitatet...
Sitter på jobb, så har ikke tid til å lete så mye, men du kan jo lese her:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=351999

http://www.woman24.no/vekt_og_kosthold/article30984.ece

http://e24.no/oppogfrem/article2319510.ece
Sist endret av Teegah; 18. mars 2008 kl. 16:48.
Sitat av ...|...
Jeg er uenig, tobakk, på ingen måter bringer lykke inn i vårt liv. Det eneste den bringer er ulykke. Lukten, gule tenner, gule hender. Jeg personlig liker ikke folk som røyker og prøver å holde avstanden fra dem. Bussholdsplasser er det verste jeg har opplevd. Det at de ikke tar hensyn til andre er veldig egoistisk, de ødelegger både for seg selv og alle rundt dem.
Det er det samme med alle rusmidler, du blir avhengig av dem, du blir på mange måter en slave. Å være slave er på ingen måter lykke. Du burde kanskje revurdere det du just påpekte, selv om du har ytringsfrihet i dette landet!
Vis hele sitatet...
Definer lykke? Lykkefølelsen man får når man får seg dame, lykkefølelsen til en unge som åpner radistyrt bil på julaften - det er alt et resultat av hjernens kjemiske belønningssystem. Dette kan man reprodusere syntetisk og manipulere med f.eks MDMA (virkestoffet i ecstacy).

Hvordan kan du da si at dette ikke er lykke? Ved å ruse seg kan man faktisk oppnå mer lykke enn de fleste greier å oppleve ved noe gitt punkt i livet sitt. Jeg sier ikke at rusmiddler er noe man burde bruke til enhver tid, men jeg sier at brukt med måte så kan rusmiddler, i mine øyne, faktisk bringe lykke man ikke trodde var mulig.

At noen blir slaver av rusmiddler betyr ikke at det er djevelens verk. Noen blir slave av god mat og ødelegger livet sitt på det, det betyr på ingen måte at du ikke kan kose deg skikkelig med din favorittmat engang i blandt, enda det er dårlig for kolesterolet.

Sitat av Hardcore
Har du noen kilder som sier dette?
Høres litt mistenkelig ut at alkohol skal vere bra for kroppen.

Alkoholfritt øl kan det vere at man ikke tar noe skade av. Men det høres litt feil ut at alkohol skal vere godt for deg i mine ører.
Vis hele sitatet...
At alkohol, da spesielt vin, er sundt er på ingen måte noen hemmelighet. Er bevist opp og ned og fram og tilbake at dette har bl.a gunstige effekter på hjertet.

En fyllakule er derimot ingenting kroppen har godt av på noe plan. Dog man kan spekulere i at dersom man faktisk ser på det som et "lyspunkt" i enden av uken så er den psykiske positive effekten større enn den fysiske negative.
Sist endret av Elefanten; 18. mars 2008 kl. 16:57.
Hoja, i stand corected.
Sitat av Elefanten
Definer lykke? Lykkefølelsen man får når man får seg dame, lykkefølelsen til en unge som åpner radistyrt bil på julaften - det er alt et resultat av hjernens kjemiske belønningssystem. Dette kan man reprodusere syntetisk og manipulere med f.eks MDMA (virkestoffet i ecstacy).

Hvordan kan du da si at dette ikke er lykke? Ved å ruse seg kan man faktisk oppnå mer lykke enn de fleste greier å oppleve ved noe gitt punkt i livet sitt. Jeg sier ikke at rusmiddler er noe man burde bruke til enhver tid, men jeg sier at brukt med måte så kan rusmiddler, i mine øyne, faktisk bringe lykke man ikke trodde var mulig.

At noen blir slaver av rusmiddler betyr ikke at det er djevelens verk. Noen blir slave av god mat og ødelegger livet sitt på det, det betyr på ingen måte at du ikke kan kose deg skikkelig med din favorittmat engang i blandt, enda det er dårlig for kolesterolet.
Vis hele sitatet...
Tenk på det som en universal lykke. Jeg håper ikke du vil at jeg skal kategorisere lykken for deg, for da må jeg nok sette meg inn i filosofiens tankegang, som kan bli utrolig lang!
Vel, denne lykken er falsk, og falsk lykke kan ikke defineres som lykke. Forestill deg huset ditt brant ned i går kveld, du mista hele familien, alle sparingene dine og alt det du eide og elsket, kjæresten din brant også ned med huset, og ikke nok med det gikk bedriften din konkurs helt plutselig. Tar du en ecstacy og føler deg som den lykkeligste i verden ? Komigjen, greit du røyker. Men det er på tide å innrømme at røyking på ingen måter bringer lykke inn i ditt liv.

Legg merke til at jeg på ingen måter nevnte noe om djevelens verk. Ok, men mat kan kureres mye lettere enn ecstacy eller andre livsfarlige rusmidler. Du kan ikke og får ikke lov til å sammenligne det å bli slave for rusmidler med mat og andre typer sykdommer.
Det er helt forskjellige ting.
Sist endret av ...|...; 19. mars 2008 kl. 15:54.
..|..: hvordan i helsikke kan du vite hva som bringer andre folk lykke? Du virker så utrolig sikker på at det du mener er rett at du overhode ikke tenker over at andre folk faktisk ikke tenker akkurat som deg. Og når du tar deg friheten til å definere lykke for oss andre, kan du ikke skrive at andre ikke "kan og får lov" til å sammenlikne rusavhengighet med andre ting.

Det er på tide å innrømme at du ikke har peiling på hva du prater om. Nikotin gir meg lykke. En snus etter et måltid føles utrolig godt. En snus under eksamen føles godt og gjør den litt lettere. Uansett pokker om du ikke syns det gir DEG lykke, så gir det MEG lykke. Uansett hva du definerer som lykke, så gir det meg en lykke.

Skal du argumentere mot nikotin-bruk så burde du kanskje sette deg litt inn hvilken effekt nikotin har på menneskekroppen. Google it, finn en biologibok og les om adrenalin, ikke bare les på tobakk.no og annet anti-tobakk-propaganda.

Det er på tide å innrømme at du ikke
Sist endret av Kalakov; 19. mars 2008 kl. 16:04.
Sitat av Kalakov
..|..: hvordan i helsikke kan du vite hva som bringer andre folk lykke? Du virker så utrolig sikker på at det du mener er rett at du overhode ikke tenker over at andre folk faktisk ikke tenker akkurat som deg. Og når du tar deg friheten til å definere lykke for oss andre, kan du ikke skrive at andre ikke "kan og får lov" til å sammenlikne rusavhengighet med andre ting.

Det er på tide å innrømme at du ikke har peiling på hva du prater om. Nikotin gir meg lykke. En snus etter et måltid føles utrolig godt. En snus under eksamen føles godt og gjør den litt lettere. Uansett pokker om du ikke syns det gir DEG lykke, så gir det MEG lykke. Uansett hva du definerer som lykke, så gir det meg en lykke.

Skal du argumentere mot nikotin-bruk så burde du kanskje sette deg litt inn hvilken effekt nikotin har på menneskekroppen. Google it, finn en biologibok og les om adrenalin, ikke bare les på tobakk.no og annet anti-tobakk-propaganda.

Det er på tide å innrømme at du ikke
Vis hele sitatet...
Nei, hvordan i helsikke kan du vite det? Du som røyker? Da er det helt normalt for deg å argumentere det jeg sier og prøve å bevise det lille kanskje nokså tomme hjernen din om at DU har rett og ikke JEG. Hvorfor skjer det tror du ? Fordi du ikke klarer å innrømme at du selv er ulykkelig over snusen eller røykinga di! Jeg er glad for at det føles godt for deg, men du er faen ikke lykkelig over det. Da mener jeg objektivt sett og ikke subjektivt sett.
Se her, lykke kan både opfattes som en objektiv følelse/tanke/definisjon og en subjektiv tanke/følelse/definisjon. La oss si at du er lykkelig subjektivt sett, men du er ikke lykkelig objektivt sett. Jeg synes ikke du er lykkelig. Legg merke til at det er "lykkelig med røyking/snusing jeg snakker om" og ikke lykkelig pga penger eller evnt kjærlighet. For meg og mange andre er du ikke lykkelig når det kommer til røyking/snusing, for vi vet det, og du vet det: røyking ødelegger livet ditt totalt, ufattelig mange konsekvenser kommer du få i fremtiden. Snus under eksamen, det viser virkelig hvorfor du motargumenterer meg. Du er svak, og du må innrømme det. Klarer du ikke eksamen ? Blir det mye stress? hehe, Bra, bare løp unna alt. Ta deg en snus, du, så er alt over! Det er det som er tingen, ikke sant ? Løpe fra alt stresset i livet ditt når du ikke kan takle det?
Min venn, du er ulykkelig og jeg sier det fordi jeg vet det! Du er ikke klar over at du blir lurt av deg selv. Hjernen/underbevistheten din påvirker deg for å få deg til å ha en god samvittighet, få deg til å tro at du ikke gjør noe galt. For å FÅ MER NIKOTIN!

Tro meg, jeg vet mye mer enn deg om nikotin og hva røyk gjør med kroppen. Du aner absolutt ikke. Legg merke til at på min forrige post definerte jeg ikke lykke fordi lykke kan egentelig ikke defineres subjektivt. Det er så mange forskjellige meninger om det at det blir galt/feil av meg eller deg å definere. Jeg sier det fortsatt og er veldig seriøs:
Du som røyker har ikke lov til å sammenligne røyking med avhengighet av mat eller andre sykdommer, det er dette som får andre til å begynne på røyking, det lille "det gjør ikke noe du, du dør ikke av det" det er det som får ungdommer som meg til å begynne å røyke! De blir fristet og lurt, ikke minst avhengig for livet. Bra at det gir deg lykke, men "lykke til" senere når du får lungekreft og andre betennelser, da tenker du sikkert på den 13år gammle gutten på NFF. Jeg er ikke anti-tobakk propaganda! Klarer du å vinne med motargumenter skal jeg legge meg flat. Prøv deg, jeg er åpen for videre diskusjon for jeg synes dette er interessant!
Sist endret av ...|...; 19. mars 2008 kl. 19:33.
Du er jo ikke åpen for diskusjon i det hele tatt. Du påstår du vet mest om emnet, og nekter å i det hele tatt smake på hva andre sier. Du har et generaliserende tragisk syn på nikotin-brukere, og før du åpner ørene og øynene og tar hensyn til hva andre tenker burde du ikke få uttale deg om emnet.

Jeg tror deg ikke når du bastant hevder du vet mer om nikotin og røyking enn meg. Ikke fordi jeg kan forferdelig mye om emnet, men fordi det virker som alt du vet om røyking kommer fra advarslene du har lest på tobakkspakkene. Jeg anbefaler igjen å lese litt på nøytrale kilder og forskningsrapporter angående skader ved røyking og snusing (snusing spesielt; og om du finner noe som viser at snusing i menneskelige mengder "gir meg kreft og betennelse" så vil jeg gjerne lese det).

Jeg er på ingen måte for å rekrutere røykere eller snusere, om du tror det. Men jeg mener at voksne mennesker skal få lov til å velge å nyte nikotin uten at mennesker skal dømme de og se på dem som selvdestruktive idioter.

Jeg nevner det for sikkert 3. gang: Jeg begynte å snuse som 20-åring. Ikke fordi jeg var svak. Ikke fordi det var kult. Ikke fordi jeg ikke hadde lov til det. Og ikke fordi jeg var selvdestruktiv. Jeg undersøkte mye angående skader fra nikotin og snusing. Snakket med lege og prøvde å få i meg mest mulig informasjon angående emnet så langt mine kjemi- og biologi-kunnskaper rakk. Jeg begynte å snuse fordi jeg innså at det faktisk var en glede i snusingen. Og hvis du påstår at opiatene i hjernen min ikke er ekte glede, så tar du grusomt feil.

Poenget i dette innlegget var vel egentlig at du ikke uten videre kan dømme folk som svake idioter bare fordi du selv ikke forstår hvorfor de velger å nyte nikotin. Da burde du virkelig heller ta deg en snus og legge deg ned på sofaen og kjenne etter.
Sitat av Kalakov
Du er jo ikke åpen for diskusjon i det hele tatt. Du påstår du vet mest om emnet, og nekter å i det hele tatt smake på hva andre sier. Du har et generaliserende tragisk syn på nikotin-brukere, og før du åpner ørene og øynene og tar hensyn til hva andre tenker burde du ikke få uttale deg om emnet.

Jeg tror deg ikke når du bastant hevder du vet mer om nikotin og røyking enn meg. Ikke fordi jeg kan forferdelig mye om emnet, men fordi det virker som alt du vet om røyking kommer fra advarslene du har lest på tobakkspakkene. Jeg anbefaler igjen å lese litt på nøytrale kilder og forskningsrapporter angående skader ved røyking og snusing (snusing spesielt; og om du finner noe som viser at snusing i menneskelige mengder "gir meg kreft og betennelse" så vil jeg gjerne lese det).

Jeg er på ingen måte for å rekrutere røykere eller snusere, om du tror det. Men jeg mener at voksne mennesker skal få lov til å velge å nyte nikotin uten at mennesker skal dømme de og se på dem som selvdestruktive idioter.

Jeg nevner det for sikkert 3. gang: Jeg begynte å snuse som 20-åring. Ikke fordi jeg var svak. Ikke fordi det var kult. Ikke fordi jeg ikke hadde lov til det. Og ikke fordi jeg var selvdestruktiv. Jeg undersøkte mye angående skader fra nikotin og snusing. Snakket med lege og prøvde å få i meg mest mulig informasjon angående emnet så langt mine kjemi- og biologi-kunnskaper rakk. Jeg begynte å snuse fordi jeg innså at det faktisk var en glede i snusingen. Og hvis du påstår at opiatene i hjernen min ikke er ekte glede, så tar du grusomt feil.

Poenget i dette innlegget var vel egentlig at du ikke uten videre kan dømme folk som svake idioter bare fordi du selv ikke forstår hvorfor de velger å nyte nikotin. Da burde du virkelig heller ta deg en snus og legge deg ned på sofaen og kjenne etter.
Vis hele sitatet...
Snus består av en blanding av finmalte mørke tobakkssorter tilsatt vann, fuktighetsbevarende stoffer, salter og smaksstoffer. Over 2.500 kjemiske stoffer er identifisert i tyggetobakk. i tabell 1(s6) er angitt hovedinnholdet av snus.
Kreftrisikoen i forbindelse med snus er særlig knyttet til dannelse av nitrosaminer fra sekundære aminer og alkaloider som nikotin, nornikotin, anatabin og anabasin. Av andre kreftfremkallende stoffer som finnes i tyggetobakk kan nevnes polysykliske aromatiske hydrokarboner (PAH) og metaller som arsen, bly, kadmium og nikkel. Disse stoffene er tilstede i relativt små mengder. Videre forekommer polonium-210 som er en radioaktiv alfa-strålende isotop, og som kan forårsake kreft.Hos praktisk alle som jevnlig bruker snus, oppstår det en skade på slimhinnen der de plasserer prisen. I begynnelsen er rødlige forandringer et tegn på irritasjon. Etter hvert kan slimhinnen bli hvitaktig og fortykket ved at det dannes såkalt snusleukoplaki. Senere får det skadete området et mer rynket og gulbrunt preg. Ikke sjeldent oppstår det små sår og sprekker der snuspartikler samler seg. Etter en tid dannes en såkalt ”snuslomme”, en varig fordypning i slimhinnen der prisen pleier å ligge. Førti til sytti prosent av de som bruker snus utvikler slike snuslommer. Disse forandringene i slimhinnen kan hos enkelte være forstadiet til munnhulekreft.

• De helseskader vi kjenner ved bruk av snus er funnet hos menn som har begynt å snuse i høyere alder enn dagens snusere. Helseskadene blant dagens snusere som stort sett har begynt å bruke snus i relativ ung alder, kan derfor vise seg å være mer omfattende enn det som er kjent til nå.
• Bruk av snus gir ofte større avhengighet av nikotin enn røyking. Snus er derfor et mindre godt nikotinerstatningsprodukt ved røykeslutt.
• Bruk av snus øker risikoen for høyt blodtrykk. I en svensk undersøkelse er det funnet økt risiko for hjerteinfarkt ved bruk av snus. Et slikt resultat virker ikke usannsynlig, men det er nødvendig med flere undersøkelser før man kan konkludere med at det er en sikker økning i risikoen for hjerteinfarkt ved snusing.
• Bruk av snus skader tannkjøtt og munnslimhinne og øker risikoen for kreft i munnhulen.
• Det foreligger en undersøkelse som tyder på at snusing øker risikoen for type 2 diabetes på samme måte som røyking.
• Bruk av snus er angitt å doble risikoen for skader ved fysisk trening.
• Bruk av snus under graviditet og amming er ikke undersøkt. Nikotin kan imidlertid passere morkaken og dermed påvirke fosteret. Nikotin vil også gå over i morsmelken.

Bare gi opp, du har ikke sjans til å bevise at snusing ikke er skadelig!
Jeg er uinteressert i: når du begynte eller om du undersøkte i det hele tatt, det er fakta som jeg ikke kan bevise og som derfor jeg ikke tror på!
Du har ikke forstått hva diskusjon er, du står for en side av saken, jeg står for en annen og vi prøver å bevise hverandre hva som er rett og hva som er galt! -Du kan ikke si jeg ikke er åpen for diskusjon.


Kilde:
Heir T, Eide G. Injury proneness in infantry conscrips undergoing a physical training programme: smokeless tobacco use, higher age, and low levels of physical fitness are risk factors. Scand J Sci Sports 7: 304-311, 1997.
Sist endret av ...|...; 19. mars 2008 kl. 21:25.