Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4155
hei hallo

jeg har røyka på en daglig basis i rundt et halvt år nå, dog med noen pauser av og til, og jeg går til psykolog.
rus har selvfølgelig kommet opp i samtale, men jeg har kun fortalt om weed'n og ikke noe annet. Det jeg lurer på, er det no vits i at jeg forteller om at jeg bruker det regelmessig til henne? Kan hun gjøre noe med den informasjonen?
)
Kjører du bil, og ønsker å fortsette med det? Da bør du dessverre ikke si noe til helsepersonell om rusbruk, i hvert fall på generell basis. Med mindre psykologer har andre regler enn leger.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du førerkort? Hvis du har det og vil beholde det, ikke si en dritt.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Wow, ble slått med noen sekunder. What he said.

Men seriøst, hvis rusmidler er en stor del av problemstillingen så er det kanskje fint å utelukke det. Da mister behandlingen litt av poenget.
Om rusbruken derimot ikke er problemet er det best å holde det for deg selv, for det vil være det eneste problemet psykologen klarer å se.
Nei er det samme som leger. Finnes jo noen som driter i å rapportere riktignok men hva vinner du egentlig på å ta en så stor risk? Du kan senere få problemer med førerkort, barnervern og nav
Takk allesammen! Har ikke førerkort, men planer om å ta det hehe.
Om det hjelper så er hun nederlandsk, men hun har ikke ytret noen mening om det så hvorvidt det spiller noen rolle er egt irrelevant lol
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har en kompis som havnet på sykehus natt til 17 fordi han drakk litt for mye. Dette førte til at politiet nektet å godta søknaden om førerkort før han hadde tisset rent oss en lege. Han har aldri brukt narkotika noen gang, og var bare uheldig siste dagen i russetiden. Han fikk lappen etter legebesøket (dog etter lang tid fordi politiet ikke prioriterte å sende godkjennelse før etter flere uker)

Jeg ville altså vært forsiktig selv om du ikke har lappen, da det kan gjøre det vanskeligere for deg å ta sertifikatet i framtiden.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det kommer veldig an på psykologen og legen.

Regelen er at helsepersonell skal melde ifra til fylkesmannen om at de bør vurdere førerkort, dersom helsepersonell mener at du ikke lenger oppfyller krava. Det er altså veldig individuelt. Psykologen må selv mene du ikke er egnet til å kjøre feks.

Selv har jeg fortalt både fastlege og psykolog og alkohol, steroid og kokainbruk. (les, ikke misbruk)
tusen takk

da tror jeg det skal gå fint
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mener også at det er slik at de skal informere deg om at de kommer til å rapportere..? Usikker.
Vil på det sterkeste anbefale deg å være ærlig med psyk om all rusbruk skal du ha noe ut av timene der.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Vil på det sterkeste anbefale deg å være ærlig med psyk om all rusbruk skal du ha noe ut av timene der.
Vis hele sitatet...
Vil på det sterkeste IKKE gjøre det dersom rusbruken ikke er problemet.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Vil på det sterkeste IKKE gjøre det dersom rusbruken ikke er problemet.
Vis hele sitatet...
Og det er rus(mis)brukeren den rette til å avgjøre?
Ikke så veldig lurt, jeg var veldig åpen med psykolog på DPS med hasj blant annet. Har en epikrise hvor det står at jeg er avhengig av cannabis. Dermed må jeg igjennom 6 måneder med ukentlige urinprøver samt 2 år med sporadiske prøver. JÆÆÆÆVLIG kjipt for å si det sånn!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det kommer veldig an på psykologen og legen.

Regelen er at helsepersonell skal melde ifra til fylkesmannen om at de bør vurdere førerkort, dersom helsepersonell mener at du ikke lenger oppfyller krava. Det er altså veldig individuelt. Psykologen må selv mene du ikke er egnet til å kjøre feks.

Selv har jeg fortalt både fastlege og psykolog og alkohol, steroid og kokainbruk. (les, ikke misbruk)
Vis hele sitatet...
Jeg ville vært forsiktig med det. Selv om du ikke regner det som misbruk, vil helsepersonell se på all bruk som misbruk.
Hmmmm. Usikker på dette selv. Så de rapporterer selv om man ikke har lappen? Så hvis man skal ta den om et år eller to vil de kanskje spørre om pissings? Et sånt opplegg orker ikke jeg as, må ha litt frihet i livet mitt.

Men plukket opp et tips på forumet her en gang. Bare bytt ut hasj med alkohol. Skal forhåpentligvis på ADHD-utredning, tenker å si jeg ikke bruker narkotika, men liker å drikke meg veldig full på fest feks?
Anonym bruker
"Stum Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som jeg har erfart og vet har dem plikt til å melde fra til fylkeslegen, dersom de mistenker rusmisbruk. Det kan være feks å røyke en J hver helg...

Nå har jeg vert uten førerkort in14 mnd. Ikke kult
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det kommer veldig an på psykologen og legen.
Vis hele sitatet...
Det er også min erfaring, det er heller ingen automatikk her det er individuelle vurderinger.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Som jeg har erfart og vet har dem plikt til å melde fra til fylkeslegen, dersom de mistenker rusmisbruk. Det kan være feks å røyke en J hver helg...

Nå har jeg vert uten førerkort in14 mnd. Ikke kult
Vis hele sitatet...
Det er jo helt opp til deg, har du vært uten i 14 måneder så har du jo helt åpenbart gjort noe "feil". Det burde ikke være til hinder for å andre i å oppsøke hjelp og å være ærlige så de kan få den hjelpa de trenger.

Jeg har fått feildiagnoser pga rus og ruspersonligheten. Det er ikke mye kult. Hadde jeg kunne spolt tilbake og valgt hadde jeg lett heller tatt noen måneder uten lappen.
Sist endret av Yalla; 11. april 2018 kl. 08:39.
Jeg ville holdt kjeft.
Statlige instanser har like god forståelse for rus slik en evnukk har for onani.
Sitat av travaxa Vis innlegg
Jeg ville holdt kjeft.
Statlige instanser har like god forståelse for rus slik en evnukk har for onani.
Vis hele sitatet...
Helt enig.

Sitat av Yalla Vis innlegg
Vil på det sterkeste anbefale deg å være ærlig med psyk om all rusbruk skal du ha noe ut av timene der.
Vis hele sitatet...
Sitat av Stingray Vis innlegg
Vil på det sterkeste IKKE gjøre det dersom rusbruken ikke er problemet.
Vis hele sitatet...
Sitat av Yalla Vis innlegg
Og det er rus(mis)brukeren den rette til å avgjøre?
Vis hele sitatet...
Om du så har førerkort nå eller ikke, så er det mulig at de setter en diagnose på deg slik at du MÅ i gjennom det samme systemet når du skal ta førerkort. Det gjelder også om DU IKKE har førerkort.

Jeg ser du har planer om å ta førerkort, da må du nesten ta en avgjørelse. Jeg er selv inne i dette systemet og er for tiden rusfri, men jeg må si at hele opplegget har gjort vondt verre. For meg, så har det rett og slett forverret ting at jeg må gjennom det.

Om det for deg også kan forverre ting å havne i noe slikt, så vil jeg faktisk være forsiktig. Kanskje du får noe bedre hjelp av å være helt ærlig, men om situasjonen så blir verre om du havner i noe slikt, så er det kanskje lurest å holde kjeft om det eller rett og slett pynte litt på ting.

Dette er en avgjørelse du må ta selv. Er du villig til å gå i gjennom noe slikt? Er der verdt det?
Har en bekjent som gjorde det, da han tidligere leste logg eller utdrag fra timene (hva psykologen hadde notert og lastet opp på nett / journal) så sto det at personen hadde forsøkt cannabis og slikt, åpen informasjon for andre leger og psykologer tror jeg. Best å være forsiktig, noen rapporterer ikke mens andre gjør det.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Igjen som sagt, du må nesten kjenne litt på psykologen eller legen. De er PLIKTET til å informere FYLKESMANNEN dersom de mistenker rusbruk PÅVIRKER KJØREVNEN.

Det er altså veldig individuelt hva hvem mener er noe som påvirker kjøringen. Jeg har snakket med psykolog og legen om kokainbruk, steroidbruk mm. og de har ikke sagt noe.

En gang hadde jeg turnuslege, og hun sa hun lurte på om hun måtte rapportere det. Da påpekte jeg at det er kun dersom det påvirker kjøringen, og det gjør det jo ikke og at jeg spør henne om råd fordi jeg antar jeg kunne stole på legen min.