Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2957
Kom over en relativt interessant video på YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=enZYe2qm1B4

Jeg er relativt sikker på at jeg vet hvilken gruve de befinner seg i midt i klippet, men klarer ikke helt å forstå hvor stollen de går inn i på starten befinner seg?

Har en helt OK oversikt over gruveområdene, men er litt lost nå. Noen ildsjeler som sitter på noe info?
Sist endret av Spelunky; 7. august 2017 kl. 14:39.
Du kan spørre Thoryllo her på forumet, han har god oversikt over det, og om jeg ikke tar feil har han også lagt ut en video fra samme sted.
Sitat av Kroniz Vis innlegg
Du kan spørre Thoryllo her på forumet, han har god oversikt over det, og om jeg ikke tar feil har han også lagt ut en video fra samme sted.
Vis hele sitatet...
Om du snakker om den videoen som ble lagt ut på YouTube for ikke så alt for lenge siden, så kan jeg bekrefte at det ikke er samme sted. K.N Stoll mangler et område på midten som gjør at den ikke tilkoblet med resten av "hovedsystemet" på Kongsberg.

Dette må jo være en relativt kjent inngang, da så mye ulovlig materiale er fraktet inn der? Er jo skrot og redskap over alt.

Gruveområdet er jo enormt, så det er en jævlig jobb å sitte på Google Earth å se gjennom hele åsen etter noe som ligner på inngangen.
Det er grunneier av gruva som holder på der. Det er ikke ulovelig materialet ettersom eieren tidvis arbeider med å sikre stedet. Har pratet med han om gruva og innbruddene som er gjort, og skjønner at han begynner å bli lei av at folk tar seg inn der ved å klippe utallige låser. Han er en veldig hyggelig fyr som først og fremst ønsker at stedet skal være sikkert slik at folk ikke skader seg der inne, men det er tilnærmet umulig da det er såpass mye trafikk der.

Om du reiser dit så kan det fint være at du møter på eieren ettersom han er der nå og da. Spør heller pent om en guidet tur om du finner ut navnet på grunneier. Det sagt så deler jeg ingen info om stedet av respekt til karen.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Det er grunneier av gruva som holder på der. Det er ikke ulovelig materialet ettersom eieren tidvis arbeider med å sikre stedet. Har pratet med han om gruva og innbruddene som er gjort, og skjønner at han begynner å bli lei av at folk tar seg inn der ved å klippe utallige låser. Han er en veldig hyggelig fyr som først og fremst ønsker at stedet skal være sikkert slik at folk ikke skader seg der inne, men det er tilnærmet umulig da det er såpass mye trafikk der.

Om du reiser dit så kan det fint være at du møter på eieren ettersom han er der nå og da. Spør heller pent om en guidet tur om du finner ut navnet på grunneier. Det sagt så deler jeg ingen info om stedet av respekt til karen.
Vis hele sitatet...
Takk for svar

Hadde egentlig ikke noe plan om å dra (selv om det sikkert kunne blitt noen kule bilder i området med stigene og trebroene).

Ble bare veldig forundret over alt stæsjet som lå inne i gruvene, og at de så ut som om det hadde vært "hobbygeloger" *host* på ferde enkelte steder.

Ville vært kult å få ferdseltillatelse fra eier en gang i framtiden - når han føler at stedet er sikkert nok for besøk

Jeg trodde forresten at hele området tilhørte bergverksmuseet, og at de hadde ansvar for sikring/drift?
Sitat av Spelunky Vis innlegg
Ville vært kult å få ferdseltillatelse fra eier en gang i framtiden - når han føler at stedet er sikkert nok for besøk

Jeg trodde forresten at hele området tilhørte bergverksmuseet, og at de hadde ansvar for sikring/drift?
Vis hele sitatet...
Ser den! Pratet med han i fjor og han er ivrig på å få sikret hele området og grave videre, men han hadde litt begrenset med tid. Det virket ganske usikkert hvor lang tid han kom til å bruke på å stelle i stand der, men det kan uansett bli interessant når det blir ordnet.

Bergverksmuseet eier nok størsteparten av gruvene, men det er faktisk en del gruver som er privateid og som fortsatt arbeides litt i. Det er ikke så veldig lett å skille mellom de privateide og de som driftes av museet, men det kommer vel frem på skilting tenker jeg
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Spelunky Vis innlegg

Ble bare veldig forundret over alt stæsjet som lå inne i gruvene, og at de så ut som om det hadde vært "hobbygeloger" *host* på ferde enkelte steder.
Vis hele sitatet...
"hobbygeologer" over en lav sko har tatt ut mineraler ulovlig og nærmest bedrevet gruvedrift. Søkt og lest litt på dette i dag da jeg ble nysgjerrig og det ser ut som det har foregått i langt større omfang enn bare de store kjente sakene.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
"hobbygeologer" over en lav sko har tatt ut mineraler ulovlig og nærmest bedrevet gruvedrift. Søkt og lest litt på dette i dag da jeg ble nysgjerrig og det ser ut som det har foregått i langt større omfang enn bare de store kjente sakene.
Vis hele sitatet...
Rett og slett et suspekt miljø med mange suspekte typer som ruinerer historiske gruver for egen gevinst.

Har vært episoder opp gjennom årene hvor disse gærningene har skrudd løs muttere og tent på bilene til ansatte som har gått vakt i området. Alvorlige trusler mot folk som motarbeider dette miljøet er også en gjenganger.

Gruvesystemet er enormt, så det er tilnærmet umulig å få tak i karene som har kontroll på hva de driver med. Kult å være interessert i mineraler, men om du velger å ødelegge viktige kulturminner i jakten på disse er det noe alvorlig galt med hodet ditt.