Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4899
Sitter i en litt kinkig situasjon hvor sjefen til samboeren min er vanskelig.
Jeg og sammboeren min er begge to lærlinger, dama har akkurat strøket på fagprøven sin etter en forlenget lærlingtid. Den orginale to års kontrakten hennes gikk ut i slutten av februar og det viser seg at hun ikke har vært godkjent lærling siden.
Da dama ville fortsette og øve på fagprøven på jobb fikk hun beskjed at dette var ikke noe hun fikk lov til lengre da hun ikke var lærling lengre.
I februar gikk kontrakten hennes ut som lærling men de skrev en midlertidig kontrakt , samme lærling kontrakt som tidligere bare med annen dato (denne var ikke godkjent med opplæringskontoret)

Så nå sitter hun i en jobb med lærling lønn, uten mulighet for og gjøre det hun må som lærling for fagbrevet som ikke er godkjent lærlingtid av opplæringskontoret.

Kan dama kreve lønn som fagarbeider uten fagbrev
Kan sjefen virkelig gjøre dette (da hun burde ha kontroll på dette) hva er det liksom som stopper bedrifter for og ansette de til halv lønn og klaime de er lærlinger da?


Hvem kan vi prate med om dette? Vi hadde ringt opplæringskontoret men det var lite de kunne svare på...

TLDR: sjefen til dama fikk henne til og signer en ugyldig lærling kontrakt da hun egentlig burde ha fått en arbeidskontrakt for fagarbeider uten fagbrev.
Sist endret av Rottejesus; 12. mai 2017 kl. 13:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Fagforening-snadder det her. Men er ofte to sider av samme sak, tør dama de å ta dette opp med sjefen på en rett måte? Prøv du å bli med på neste møte og spør rett ut.
Trådstarter
7 5
Kan man gå og prate med fagforeningene uten og være medlem? Er selv medlem men vet at hun ikke er det
Sitat av Rottejesus Vis innlegg
Kan man gå og prate med fagforeningene uten og være medlem? Er selv medlem men vet at hun ikke er det
Vis hele sitatet...
Kan hun ikke melde seg inn da? Når jeg organiserte meg, så krevde dem bare en liten prosent av lønnen. Så på den lønnen hun får, så blir det ikke mye dem skal ha. Jeg fikk da også gratis advokat, hvis jeg trengte det. Ring eller sen e-post til fagorganisasjonen dere.
Trådstarter
7 5
Sitat av Rottejesus Vis innlegg
Kan man gå og prate med fagforeningene uten og være medlem? Er selv medlem men vet at hun ikke er det
Vis hele sitatet...
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Kan hun ikke melde seg inn da? Når jeg organiserte meg, så krevde dem bare en liten prosent av lønnen. Så på den lønnen hun får, så blir det ikke mye dem skal ha. Jeg fikk da også gratis advokat, hvis jeg trengte det. Ring eller sen e-post til fagorganisasjonen dere.
Vis hele sitatet...

Har ringt de og vi blir og ordne dette i kveld regner jeg med, samt kontaktet gratis rettshjelp for og se om vi kan ha krav om dette
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Kan hun ikke melde seg inn da? Når jeg organiserte meg, så krevde dem bare en liten prosent av lønnen. Så på den lønnen hun får, så blir det ikke mye dem skal ha. Jeg fikk da også gratis advokat, hvis jeg trengte det. Ring eller sen e-post til fagorganisasjonen dere.
Vis hele sitatet...
Vær oppmerksom på at mange fagforeninger opererer med sperrefrister for når man kan få juridisk bistand, slik at det i mange tilfeller vil være for sent å melde seg inn etter at behovet har oppstått.
Sist endret av Pengui; 12. mai 2017 kl. 17:33.
Beste er vel uansett melde seg inn. Hjelp, eller ei i aktuelle sak. Er en del fordeler være organisert. Koster heller ikke mange kronene.

Det jeg ikke helt skjønner, er hvordan fagopplæringskontoret eller opplæringskontoret ikke kan være til hjelp i en slik situasjon?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Kan hun ikke melde seg inn da? Når jeg organiserte meg, så krevde dem bare en liten prosent av lønnen. Så på den lønnen hun får, så blir det ikke mye dem skal ha. Jeg fikk da også gratis advokat, hvis jeg trengte det. Ring eller sen e-post til fagorganisasjonen dere.
Vis hele sitatet...
Man har ofte karantenetid på eksisterende issues. Dette er et eksisterende problem.
Har litt vansker med å forstå hva du vil frem til.

Hun har gått i lære i to år og har fått den praksisen som kreves?
Arbeidsgiver har gitt henne litt mer tid til å klare prøven selv om han ikke får støtte til dette?

Hun kan ikke forvente fagarbeiderlønn når hun ikke er fagarbeider.

Snakk med opplæringskontoret om hjelp til ny lærlingekontrakt/forlengelse av kontrakten da det er deres greie og ikke arbeidsgivers.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er i utgangspunktet avtalefriheit på lønn. Unntaka er almenngjort tariffavtale i ein del bransjar, og tariffavtale i bedrifta. Om dei gjeld for uorganiserte vil variere. Det må du nesten sjekke ut konkret. Ein plass å starte er tillitsvald. Om du er usikker på kven som er tillitsvald kan du snakke med verneombod.
Hun jobber strengt tatt uten kontrakt. Husk at hun er ansatt hos opplærlingskontoret og opplæringskontoret har avtale med bedriften. Hun må prate med opplæringskontoret! Bedriften har strengt tatt ikke noe ansvar for å forlenge kontrakten hennes!