Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1636
Har lyst å koble til gopro kameraet mitt til et sånn radiostyrt helikopter og lurer om dere har noen anbefalninger og tips angående dette?
og filme med helikopter kan bli ganske vanskelig om ikke du er flink til og fly det fra før av. vist du ikke har noe erfaring med og fly rc helikopter fra før av så kan jeg anbefale deg og prøve og fly quadcopter først
Sammen med at jet er jævlig strengt, med tanke på at det er å se på som overvåkning. Så hvis du skal gjøre dette på en offentlig plass, må du sjekke med de riktige myndighetene. Der jeg anslår politiet og datatilsynet er de riktige.
http://www.komplett.no/dji-phantom-quadrocopter/793555

Den har tilkobling til gopro, anbefale deg å lese gjennom beskrivelsene. (skal selv kjøpe den snart)
Lær deg og fly først. Regel nr.1.

Du fester ikke bare kameraet og flyr sånn uten videre. En quad er noe du heller bør gå for mtp. filming.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Sammen med at jet er jævlig strengt, med tanke på at det er å se på som overvåkning. Så hvis du skal gjøre dette på en offentlig plass, må du sjekke med de riktige myndighetene. Der jeg anslår politiet og datatilsynet er de riktige.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke ulovlig å filme offentlig? Er vel kun eventuelt det å legge det ut i etterkant som kan fort bli ulovlig..
Sitat av Affe Vis innlegg
Det er vel ikke ulovlig å filme offentlig?
Vis hele sitatet...
Nei det er det ikke.

Datatilsynet har gjerne sine helt egne meninger om dette, men de er ikke i en posisjon til å bestemme hva som er lov, eller å håndheve noen som helst lover.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
For best mulig svar er det ofte lurt å besøke forum der ekspertisen er: fpv.no

Men for å svare på spørsmålet dit, skal du ha kamera på noe i lufte er quadcopter veien og gå..
Sitat av Wild Vis innlegg
Nei det er det ikke.

Datatilsynet har gjerne sine helt egne meninger om dette, men de er ikke i en posisjon til å bestemme hva som er lov, eller å håndheve noen som helst lover.
Vis hele sitatet...
Det er derimot ulovlig å:

-Ta bilder fra luften (dette gjelder med fjernstyrt helikopter også, uansett høyde) uten tillatelse fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
-Bruke frekvensene som vanligvis brukes i fjernstyrte helikopter og trådløst kamera (styrken til senderne er som regel langt over tillatt nivå på 10mW)
-Fly på en måte som setter andre mennesker i fare, noe som i praksis betyr at du må ha null personer innenfor et område rundt helikopteret hvis størrelse kommer an på høyden du flyr i (det må være null sjans for at helikopteret kan gå i stykker og falle ned på/bli blåst mot personer eller eiendom).
-Fly med utstyr som ikke er CE-merket (mange radioer er ikke dette).
-Fly høyere enn 121 meter

I praksis er det faktisk nesten umulig å fly FPV lovlig. Men sjansen for at du blir tatt er jo naturligvis meget lav hvis du flyr ansvarlig.
Sist endret av Grix; 31. desember 2013 kl. 19:59.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Fra hvor har du bestemelsen angående max høyde ifra?
Ridder av 1. klasse
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Fra hvor har du bestemelsen angående max høyde ifra?
Vis hele sitatet...

Du kan lese om disse bestemelsene på Norsk luftsportsforbund sin hjemmeside.

Står også litt inne på Luftfartstilsynet sine sider.

Med litt sunn fornuft, går dette stortsett greit, som nevnt tidligere er sjangsen for å bli tatt rimelig små, så lenge du ikke sirkulerer over slottet eller stortinget...
Sist endret av Mchjort; 31. desember 2013 kl. 20:54.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Fra hvor har du bestemelsen angående max høyde ifra?
Vis hele sitatet...
Er 400 fot som står i regelverket, som tilsvarer ca 121m. Bortsatt fra "legalese" dokumentene mchjort linket står det en del her: http://nrkbeta.no/2012/02/07/fjernst...lig-spionasje/

Over den grensen går du under samme regelverk som flytrafikk, da kreves masse papirarbeid og dyre lisenser og forsikringer for å kunne tillatelse.
nå er vell strengt tatt ingen som følger opp dette med hvor høyt man flyr osv. jeg har selv flydd modell fly og helikopter i 5-6 år nå aldri hatt noe problemer med værken at jeg har filmet eller fløyet for høyt
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Takker for svaret.
Som paragliderpilot er jeg selv underlagt NLF og regelverket.
Men for paragliding gjelder såklart andre regler.
Idag var jeg på en nyttårsfeiring der nabolaget hadde arrangert en samlet oppskytning, jeg merket 2 stk quad flygene over hustakt + mennesker, jævlig kule saker, dem holdt seg veldig stabil å hadde awesome blinkene lys.
Disse kom fra et privathus å tok oppmerksomheten til alle, helt til dem startet å fyre av
Sitat av KaiN Vis innlegg
Idag var jeg på en nyttårsfeiring der nabolaget hadde arrangert en samlet oppskytning, jeg merket 2 stk quad flygene over hustakt + mennesker, jævlig kule saker, dem holdt seg veldig stabil å hadde awesome blinkene lys.
Disse kom fra et privathus å tok oppmerksomheten til alle, helt til dem startet å fyre av
Vis hele sitatet...
Det som er med slikt, det skal holdes unna større folkemengder.
Var en quad som filmet området her også, den var godt plantet over et industriområde, men litt over de lovlige 121metrene så den fikk med seg mer enn de andre i bygda tenker jeg. Sto nesten bom stille bortsett fra at den sirklet bitte litt når den endret retning på filmingen mellom de to store byggefeltene.