Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 7771
Hei,

Tenker å ta lettsykkel lappen og kjøpe meg en billig brukt lettsykkel på finn. Skal ikke bruke den mer enn et år ca, så har ikke så mye å si. Noen som vet en plass i stavanger området som er billig å ta a1 førerkort? Jeg har allerede trafikalt grunnkurs. Trenger jeg sykkel og utstyr for kursene? Hvor lang tid tar det, hvor mye ca koster det og hva må jeg gjennom? Hvor mange kjøretimer trenger jeg ca? Hvordan er kjøretimene? Er det en kjørelærer som sitter bak?... Finnes det noe intensivkurs i oslo eller stavanger? Er totalt grønn når d kommer til alt med motor, så jeg er ekstremt rådvill når jeg ser på sykler på finn.
Ridder av 1. klasse
Vet ikke om noen plass i Stavanger, men du trenger ikke sykkel og utstyr for kjøretimene. Trafikkskolene er pålagt å stille med sykkel og kjøreutstyr, det vil si jakke, bukse, hansker og hjelm.

Hvor lang tid det tar, er helt individuelt, kommer helt an på hvor "flink" du er.
Det har også litt å si hvor lang ventetider det er hos Vegvesenet på oppkjøringer.
I Bergen må du regne med 1-2mnd ventetid på oppkjøring hos Vegvesnet, vet ikke hvordan det er i Stavanger/Oslo, men er bare å ta en telefon til Vegvesnet, så finner du ut av det rimelig fort.

For å kunne melde deg opp til oppkjøring må du ha bestått teorien på klasse A1, så kan være greit å få den unna med en gang, jo raskere du tar teorien, jo fortere kan trafikklæreren bestille oppkjøring.

I det fleste tilfeller kjører trafikklæreren bak deg på egen sykkel, men du får ikke slippe ut i trafikken før du er klar for det. Opplæringen begynner som regel i en kjøregård eller på en parkeringsplass, der du øver på å kjøre skjegler osv.

Når det gjelder kjøp av sykkel, lærer du faktisk endel hos trafikkskolen hva du bør se etter. Se opp for sykkler som har vært veltet. Generelt er lettsykkler ofte skamkjørt av umodne tenåringer.
Du bør kontrollere dekker, kjede, styret, se gjerne etter riper/hakk, som kan være tegn på at sykkelen har vært veltet. Du bør også kontrollere bremser og at det ikker er noe galt med rammen på sykkelen. Hvis du googler litt, så finner du sjekklister for hva du bør se etter, ved kjøp av motorsykkel.
Det er en del obligatorisk for sykkel lappen. Du må ha følgende:
  • sikkerhetskurs vei
  • Obligatorisk teorikurs
  • +kjøretimer
  • +leie av utstyr
  • +utgifter leie sykkel oppkjøring
  • +utgifter teorieksamen

For kl A så må man også ha banekjøring, vet ikke om det er krav om banekjøring på A1.

Skal jeg tippe så vil A1 lappen koste deg mellom 12-17.000 avhengig av om du har kjørt noe sykkel før, hvor kjapt du tar ting etc.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt A2 (hvis du er 18+ ofc). Ca samme pris på lappen, bedre kvalitet på syklene iom at alle ikke er kjørt av 16åringer, og etter 2 år kan du oppgradere til A for en liten sum.
Ridder av 1. klasse
Her er noen linker som gir deg endel svar på ting du lurer på angående kjøring/oppløring.

http://www.laringforlivet.no/lett-mc-a1/

http://www.vegvesen.no/_attachment/61093

Sitat av frtoretang Vis innlegg

For kl A så må man også ha banekjøring, vet ikke om det er krav om banekjøring på A1.
Vis hele sitatet...
Det er ikke obligatorisk med banekjøring på klasse A1, men absolutt en fordel!
Etter min mening er det på banekjøringen du faktisk begynner å forstå hvordan ting funker.
Sist endret av Mchjort; 1. juli 2015 kl. 15:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
9 0
+ hvor mye koster forsikring og bensin og evt. andre kostnader (isåfall hvilke)?

Edit: tusen takk for alle svar! Sendte inn søknad om førerkort på vegvesenet, hva er det til for? Kan jeg ta teorien før noe annet? Isåfall hvor melder jeg meg opp?
Sist endret av Maddie1609; 1. juli 2015 kl. 15:49.
Sitat av Maddie1609 Vis innlegg
+ hvor mye koster forsikring og bensin og evt. andre kostnader (isåfall hvilke)?
Vis hele sitatet...

Det er jo umulig å si, hvem skal sykkel stå registrert på? Deg uten bonus eller mor/far med toppbonus? Skal du ha en rimelig sykkel eller en "kåpesykkel" som er dyrere å forsikre.

Bensin er en marginal kostnad ettersom du kan la sykkelen stå om du er blakk.
Det er vel vanlig å regne med ca 0.5l bensin per mil på lettsykler. Hvor langt tror du at vil kjøre per måned?

Forsikring og evt. reparasjoner er det som vil merkes økonomisk. Du kan være kjempeheldig med brukt sykkel eller du kan få et ihjelkjørt brom. Er du uheldig kan det bli kostbart. Er du heldig så trenger du kanskje ikke noe service siden du kun skal ha sykkel et år.

Bra tips om A2 om du har mulighet.

Ja teorien kan du ta når du vil. Du kan bare møte opp på trafikkstasjonen nær deg (forus?) og ta teorien. En trenger ikke time for det.

Søknad om førerkort må fylles ut og sendes, pleier å bli gjort av kjøreskolen. Men nå kan en vel gjøre det på nett tror jeg. Det gjøres vel for å se om en er skikket til førerkort tror jeg. '


Lykke til!
Sist endret av frtoretang; 1. juli 2015 kl. 15:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
9 0
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er jo umulig å si, hvem skal sykkel stå registrert på? Deg uten bonus eller mor/far med toppbonus? Skal du ha en rimelig sykkel eller en "kåpesykkel" som er dyrere å forsikre.

Bensin er en marginal kostnad ettersom du kan la sykkelen stå om du er blakk.
Det er vel vanlig å regne med ca 0.5l bensin per mil på lettsykler. Hvor langt tror du at vil kjøre per måned?

Forsikring og evt. reparasjoner er det som vil merkes økonomisk. Du kan være kjempeheldig med brukt sykkel eller du kan få et ihjelkjørt brom. Er du uheldig kan det bli kostbart. Er du heldig så trenger du kanskje ikke noe service siden du kun skal ha sykkel et år.

Bra tips om A2 om du har mulighet.
Vis hele sitatet...
Vet ikke enda om jeg skal registrere på meg for å bygge opp bonus, eller spare de pengene ved å registrere på mamma. Det koster vel ikke mer enn 6-700,- mnd? Hva er en kåpesykkel?

http://skagentrafikkskole.no/kurspåmelding

Hvilke skal jeg melde meg på?
Sist endret av Maddie1609; 1. juli 2015 kl. 17:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Det kommer an på:
-Er du under 18?
-Er du under 25?
Kåpesykkel er sykler med aerodynamisk kåpe - gjerne laget av glassfiber eller liknende komposittmaterialer. Grunnen til at disse ofte er dyrere å forsikre er at selv en velt fra stillestående ofte får kostbare følger, om kåpen knuses eller skades. En typisk super moto/off-roader feks vil tåle en velt fra stillestående stort sett helt uten skader, evt. kun skader på clutch/bremsehendel.

Eksempel på kåpesykkel



Super motard:

Trådstarter
9 0
Sitat av Switched Vis innlegg
Det kommer an på:
-Er du under 18?
-Er du under 25?
Vis hele sitatet...
Er 19

......

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Kåpesykkel er sykler med aerodynamisk kåpe - gjerne laget av glassfiber eller liknende komposittmaterialer. Grunnen til at disse ofte er dyrere å forsikre er at selv en velt fra stillestående ofte får kostbare følger, om kåpen knuses eller skades. En typisk super moto/off-roader feks vil tåle en velt fra stillestående stort sett helt uten skader, evt. kun skader på clutch/bremsehendel.

Eksempel på kåpesykkel



Super motard:

Vis hele sitatet...
Takk, siste jeg vil ha er sykkel som den øverste så det passer meg fint

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finn...=20012&ref=fas

Hvordan ser denne ut?
Sist endret av Maddie1609; 1. juli 2015 kl. 18:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Eg tok lappen for ca 1 år siden. Tok kun det som var obligatorisk Betalte. 6 k for banekjøring. 6 k for landevei kjøring. + timer (husker ikke hvor mange. Endte på en pris rundt 20000 inkl teorikurs for mc.
Man må ha banekjøring på lett mc. Det er en del av oppkjøringen. Man begynner oppkjøring med å kjøre øvelser. Det var hvertfall sånn ifjor..
Til sykkel kan eg anbefale Honda cbr 125. Den går på 0.2 pr 10 km. Veldig driftsikker. Hadde den samme sykkelen 4-5 år før eg solgte den no til fordel på bil. Ingen problem me den har det vert. Som andre sier, sjekk alltid at sykkelen Ikkje har blitt veltet. Da kan den ofte trekke til en side viss den har blitt skeiv..
Lykke til
Sist endret av norwegianhobo; 1. juli 2015 kl. 19:59.
Hvis du er 19 hvorfor ikke bare ta A2 med en gang? Prisforskjellen er ikke stor, og du kan som sagt få klasse A enkelt senere. Tar du A1 må du igjennom det meste av kjøreopplæring på nytt for å få A2/A.

Førstegangsforsikring er alltid dyrt, registrerer du den på deg selv ser du gjerne på 1500+ i måneden for ansvarsforsikring, (Bor du landlig vil dette være noe lavere) for en lett-MC. Det er lurt å ringe rundt til forsikringsselskaper og sette prisene opp mot hverandre.

Årsavgiften for motorsykkel er halvparten av den til bil, så 1875,- Bensinforbruket kommer an på kjørestilen din og motorsykkelen din, mellom 0.25 til 0.5 l/mil.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Du må ha alt av trafikalt grunnkurs, både teori (1,2,3,4), førstehjelp (5,6) og mørkekjøring (7). Så kan du begynne på A1-delen, og ta alt du trenger der. Start med mc-teorikurs, og etterpå er det en trafikal del. Til sist noe banekjøring og langkjøring. Så tar du teoriprøven, og til sist praktisk prøve. Det må absolutt ikke gjøres i denne rekkefølgen, og trafikkskolen har sikkert et eget opplegg som de fikser til deg. Null problem. Bare nevner det, hvis du en dag skal ta A så må du ta alt det der på nytt.

Derfor jeg anbefaler A2. Da får du oppgradere til A etter 2 år for 4-5000, i tillegg til å kjøre større og bedre sykler med mer hk som ikke er ungdomskjørte.

Ang. sykkelen så er det en 2-takter, så du burde kunne litt om motorer/ha skrudd litt før du kjøper den. Ellers ser den grei ut!
Trådstarter
9 0
Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
Eg tok lappen for ca 1 år siden. Tok kun det som var obligatorisk Betalte. 6 k for banekjøring. 6 k for landevei kjøring. + timer (husker ikke hvor mange. Endte på en pris rundt 20000 inkl teorikurs for mc.
Man må ha banekjøring på lett mc. Det er en del av oppkjøringen. Man begynner oppkjøring med å kjøre øvelser. Det var hvertfall sånn ifjor..
Til sykkel kan eg anbefale Honda cbr 125. Den går på 0.2 pr 10 km. Veldig driftsikker. Hadde den samme sykkelen 4-5 år før eg solgte den no til fordel på bil. Ingen problem me den har det vert. Som andre sier, sjekk alltid at sykkelen Ikkje har blitt veltet. Da kan den ofte trekke til en side viss den har blitt skeiv..
Lykke til
Vis hele sitatet...
Hvilke av de under A1 er obligatoriske: http://skagentrafikkskole.no/priser ? Hvordan sjekker man om den er veltet? Ser denne http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finn...=20012&ref=fas grei ut?

Sitat av Fekillix Vis innlegg
Hvis du er 19 hvorfor ikke bare ta A2 med en gang? Prisforskjellen er ikke stor, og du kan som sagt få klasse A enkelt senere. Tar du A1 må du igjennom det meste av kjøreopplæring på nytt for å få A2/A.

Førstegangsforsikring er alltid dyrt, registrerer du den på deg selv ser du gjerne på 1500+ i måneden for ansvarsforsikring, (Bor du landlig vil dette være noe lavere) for en lett-MC. Det er lurt å ringe rundt til forsikringsselskaper og sette prisene opp mot hverandre.

Årsavgiften for motorsykkel er halvparten av den til bil, så 1875,- Bensinforbruket kommer an på kjørestilen din og motorsykkelen din, mellom 0.25 til 0.5 l/mil.
Vis hele sitatet...
Kommer ikke til å kjøre motorsykkel senere så oppgradering er unødvendig, vil bare ha noe billig og greit for å komme meg rundt uten å vær avhengig av buss :-) 1500+ i mnd takk for svar!

Sitat av Switched Vis innlegg
Du må ha alt av trafikalt grunnkurs, både teori (1,2,3,4), førstehjelp (5,6) og mørkekjøring (7). Så kan du begynne på A1-delen, og ta alt du trenger der. Start med mc-teorikurs, og etterpå er det en trafikal del. Til sist noe banekjøring og langkjøring. Så tar du teoriprøven, og til sist praktisk prøve. Det må absolutt ikke gjøres i denne rekkefølgen, og trafikkskolen har sikkert et eget opplegg som de fikser til deg. Null problem. Bare nevner det, hvis du en dag skal ta A så må du ta alt det der på nytt.

Derfor jeg anbefaler A2. Da får du oppgradere til A etter 2 år for 4-5000, i tillegg til å kjøre større og bedre sykler med mer hk som ikke er ungdomskjørte.

Ang. sykkelen så er det en 2-takter, så du burde kunne litt om motorer/ha skrudd litt før du kjøper den. Ellers ser den grei ut!
Vis hele sitatet...
Har tatt trafikalt grunnkurs, så den er grei Kommer ikke til å ta A, så holder med A1 for min del Kan absolutt ingenting om motorer, så kanskje jeg bør vente med å finne en som er 4-takter da?
Sist endret av Maddie1609; 1. juli 2015 kl. 20:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du vil ha så lite vedlikehold som mulig, så se etter fire takter med bensininnsprøyting.

Luftkjøling er fint med mindre du sitter i trafikk/holder lav fart. Da kan motoren overopphetes.
Trådstarter
9 0
Hva er den billigste nye sykkelen jeg kunne kjøpt og hva hadde jeg fått for den etter ett års (pent) bruk?
Verdifall, spesielt på lett-MC er stort de første årene. I tillegg så er det godt mulig at du ender opp med et uforutsett møte med asfalten som ny sjafør. Kaskoforsikring er nødvendig på ny sykkel, men det blir fort 2000+ i måneden. (Sjekk en forsikringskalkulator!).

Du kan gjøre ett godt bruktkjøp hvis du følger med på Finn. Eksempler er CB125F/CBF125, Vareido 125/125XL, CBR 125R. Jeg tror ikke høy kilometerstand er ett problem, så lenge service er fulgt. (Hørte om en 125cc skolesykkel som hadde gått 140KKM+, det var en Honda 125 Virago). Det som er viktigere er att sykkelen ikke har blitt veltet i fart/vært i en ulykke. Støttevelt er generelt sett ikke noe å bekymre seg for.

Hvis du vil ha nytt ligger Honda 125erne på rundt 40K. De har 5 års garanti, så hvis du passer godt på den kan det være at du unngår det værste verdifallet, men se fortsatt mot 5K verditap første året. (Men dette avhenger selvfølgelig av kilometerstand).
Litt spesielt å omtale en sykkel med over 10.000 km som ubrukt bortsett fra at faren har kjørt noen få solskinnsturer

Om du ikke har erfaring med å skru selv bør du kanskje vurdere å kjøpe brukt sykkel fra forhandler med garanti - og helst lokalt om mulig. Brukt er alltid en risiko og med uflaks så kan en brukt sykkel bli svært kostbar. Pluss at en er uten sykkel all tiden det tar å få fikset den evt. spart opp cash til deler+service.

Sitat av Maddie1609 Vis innlegg
Hva er den billigste nye sykkelen jeg kunne kjøpt og hva hadde jeg fått for den etter ett års (pent) bruk?
Vis hele sitatet...
Om sykkelen er i god teknisk stand og også ser bra ut kosmetisk, uten noe særlig riper i lakken etc. så kan du nok regne med å tape ca 20-25% på et år i verdifall. Om du har muligheten til å kjøpe nytt er det absolutt å anbefale for da er du sikker på at sykkelen bare virker og du slipper kostbar service etc. Om du etter 1 år også har lav km stand så er det alltid et pluss og kan være med på å begrense tapet.

Er du mann el dame? Damekjørte sykler selges ofte for en høyere pris da de som regel ikke grisekjørt og slitt i filler.

De billigste 125 ccm syklene starter vel på 25-30 000.

Disse er begge rett under 30.000 nye. Du kan også sjekke om du finner overliggere, fjorårs modeller. Der kan det være bra priser.

Senke sk125
http://finncdn.no/mmo/2014/9/vertical-6/11/9/516/008/39_1341955284_xl.jpg

YAmaha ybr 125
http://finncdn.no/mmo/2015/5/vertical-6/27/3/598/168/93_1859834938.jpg

Og honda cb125 til rett over 30K.

http://finncdn.no/mmo/2015/6/vertical-6/10/2/604/246/62_1762453791_xl.jpg
Sist endret av frtoretang; 1. juli 2015 kl. 21:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Fant fort to gode alternativer på finn, i fylket Rogaland (gjetta du bodde i Stavanger pga du nevnte det i posten):

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finn...ckthrough=true
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finn...ckthrough=true
Begge er firetaktere, og passer nok til ditt bruk
Trådstarter
9 0
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Litt spesielt å omtale en sykkel med over 10.000 km som ubrukt bortsett fra at faren har kjørt noen få solskinnsturer

Om du ikke har erfaring med å skru selv bør du kanskje vurdere å kjøpe brukt sykkel fra forhandler med garanti - og helst lokalt om mulig. Brukt er alltid en risiko og med uflaks så kan en brukt sykkel bli svært kostbar. Pluss at en er uten sykkel all tiden det tar å få fikset den evt. spart opp cash til deler+service.



Om sykkelen er i god teknisk stand og også ser bra ut kosmetisk, uten noe særlig riper i lakken etc. så kan du nok regne med å tape ca 20-25% på et år i verdifall. Om du har muligheten til å kjøpe nytt er det absolutt å anbefale for da er du sikker på at sykkelen bare virker og du slipper kostbar service etc. Om du etter 1 år også har lav km stand så er det alltid et pluss og kan være med på å begrense tapet.

Er du mann el dame? Damekjørte sykler selges ofte for en høyere pris da de som regel ikke grisekjørt og slitt i filler.

De billigste 125 ccm syklene starter vel på 25-30 000.

Disse er begge rett under 30.000 nye. Du kan også sjekke om du finner overliggere, fjorårs modeller. Der kan det være bra priser.

Senke sk125
http://finncdn.no/mmo/2014/9/vertical-6/11/9/516/008/39_1341955284_xl.jpg

YAmaha ybr 125
http://finncdn.no/mmo/2015/5/vertical-6/27/3/598/168/93_1859834938.jpg

Og honda cb125 til rett over 30K.

http://finncdn.no/mmo/2015/6/vertical-6/10/2/604/246/62_1762453791_xl.jpg
Vis hele sitatet...
Er jente Vet du hvor i stavanger området jeg evt. kan kjøpe eldre modeller billig? Hva betyr ccm som i 125 ccm?

Sitat av Switched Vis innlegg
Fant fort to gode alternativer på finn, i fylket Rogaland (gjetta du bodde i Stavanger pga du nevnte det i posten):

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finn...ckthrough=true
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finn...ckthrough=true
Begge er firetaktere, og passer nok til ditt bruk
Vis hele sitatet...
Er ikke den til 24 000 litt dyr mtp at den har kjørt 11k km? Den andre virka litt stor, liker mer sånne som ligner på en crosser.
Sist endret av Maddie1609; 1. juli 2015 kl. 22:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Vil si prisen er forholdsvis rett, iom at han kjøpte den for 2 år siden til ~40 000. Men det går nok sikkert an å presse ned prisen med et par tusen
Er det noen her som vet hva som trengs for å oppgradere fra A1 til A2?

Syns det er fryktelig unødvendig at det ikke skjer automatisk, slik det var før. Da ble førerkortet automatisk oppgradert da man fylte 18.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Sitat av Odd Vis innlegg
Er det noen her som vet hva som trengs for å oppgradere fra A1 til A2?

Syns det er fryktelig unødvendig at det ikke skjer automatisk, slik det var før. Da ble førerkortet automatisk oppgradert da man fylte 18.
Vis hele sitatet...
Du må dessverre ta alt på nytt. Idiotiske regler..
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
For å oppgradere fra A1 til A2 trenger du, uten kjøretimer, Veiledningstime trinn 3, Sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk og Sikkerhetskurs på vei + oppkjøring som nå er todelt. Teoriprøven du har fra A1 gjelder for A2.

Skal du deretter videre til A etter to år med A2 trenger du totalt 7 timer med kurs, og kan deretter få A uten oppkjøring.
Sist endret av Sk!ppy; 2. juli 2015 kl. 00:35.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Mtp. kostnader osv:




Dette er ansvarsforsikring på min Honda CBF125M m. 30% bonus. (fra 2010 m. verdi rundt 20k)

Betaler 1875kr i årsavgift, og betalte ifjor drøyt 1500kr i servicekostnader.
Sist endret av Freddy_fred5; 2. juli 2015 kl. 00:55.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Kan uansett legge til at å ta A1 eller A2 blir omtrentlig samme prisen når du har null kjørerfaring fra før av, da du uansett vil ha behov for like mye kjøretimer. Da er det like så greit å gå rett på A2.
Trådstarter
9 0
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finn...m.stream.click

Ser denne greit ut? Er den 4 eller 2 takter?
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Det er en totakter, selve sykkelen ser forsåvidt bra ut - men den er ment for banekjøring, og dermed ikke registrert. Som du ser har den heller ikke blinklys, kjørelys, bremselys etc.

Honda CBR er kjent for å være driftsikre sykler (og 4-takter).

http://www.finn.no/59135820
http://www.finn.no/60579995

Når du endelig skal ut å kjøpe sykkel kan det også være verdt å ta med noen som har kunnskap om det - sjekk om du har en kompis eller far som har litt peiling.
Sist endret av Sk!ppy; 4. juli 2015 kl. 14:18.
Trådstarter
9 0
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Det er en totakter, selve sykkelen ser forsåvidt bra ut - men den er ment for banekjøring, og dermed ikke registrert. Som du ser har den heller ikke blinklys, kjørelys, bremselys etc.

Honda CBR er kjent for å være driftsikre sykler (og 4-takter).

http://www.finn.no/59135820
http://www.finn.no/60579995

Når du endelig skal ut å kjøpe sykkel kan det også være verdt å ta med noen som har kunnskap om det - sjekk om du har en kompis eller far som har litt peiling.
Vis hele sitatet...
Åja hahah ja, det er nok ikke så dumt, får se om jeg kommer på noen som har peiling. Takk!
Er du 19 så er det ren idioti å ta Lettsykkel-lappen. Gå heller for A2 (Som er et steg videre. Da kan du kjøre sykkler opp til 48HK (Framfor 15HK med A1).
Og med A2, så kan du i tillegg kjøpe en lettsykkel, om du vil det. Eller du kan gå for en større sykkel.

Jeg gikk videre fra A1 til A2 når jeg ble 18 år. Kjøpte ikke sykkel, men så veldig mye på Honda CBR 500, Yamaha XJ6 osv. Honda CBR er nok det billige valget. Fin sykkel, og billig i drift / vedlikehod