Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  183 12445
For det første vil jeg bar nevne at jeg er paranoid schizofren

Er du enig i at:

Gud ser alt?
Gud har evig liv?
Gud er ikke skapt men alltid eksistert?
Gud er universet og universet er gud?
Det finnes bare en gud?
Universet hadde ikke eksistert hvis det ikke fantes gud?

Så hvem eller hva er gud?
svaret er tid eller tiden =)

hva sier dere?
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Gud eksisterer kun som en menneskelig vrangforestilling..
Sitat av Hemen Vis innlegg
Hvor er gud?
Vis hele sitatet...
I himmelen
Sitat av Cappy Vis innlegg
Gud eksisterer kun som en menneskelig vrangforestilling..
Vis hele sitatet...
Den var fin
Mennesket skapte gud, ergo gud eksisterer ikke.
Gud er en hypotese med dårlige bevis.
En hypotese lever til den er avkreftet, og ikke blir gjenreist.
Eventuelt blir den en teori, men det skjer ikke i dette tilfelle da det kun er desillusjonerte som fortsatt holder fast ved hypotesen.
Sist endret av random13798; 16. desember 2010 kl. 23:50.
Hvorfor kan dere ikke komme med noe med fruktbart enn uttalelsene dere hittil har kommet med? Å påstå at Gud ikke eksisterer fordi mennesket har skapt det er ikke akkurat en holdbar påstand i mitt synspunkt. Dette er vel et tema som kan diskuteres på et veldig mye dypere plan enn slik?
Sist endret av m0b; 16. desember 2010 kl. 23:54.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Hemen Vis innlegg
Så hvem eller hva er gud?
svaret er tid eller tiden =)

hva sier dere?
Vis hele sitatet...
Jeg sier at du kaller "tid" for "gud". Hva er poenget med dette? Om du sier tid == gud, så gir det ikke mening å bruke begrepet "gud". Akkurat som mange som sier at "gud er naturen". Å bruke "gud" blir overflødig.
Sist endret av Jonta; 17. desember 2010 kl. 00:02.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Siden du spør hvorvidt jeg er enig, kan jeg svare meget kort: Nei, overhodet ikke.

Den lange versjonen:

Jeg ser ingen grunn til å tro at det eksisterer noen gud. Det finnes ingen ting som styrker "hypotesen" om guds eksistens, derfor er det heller ikke logisk å anta at det finnes noen slik. Om jeg påstår at det finnes en tekanne som roterer rundt jorden, men er usynlig for mennesket, har min "hypotese" like mye sannhetsverdi som "hypotesen" om en eventuell guds eksistens.
Er selv kristen og jeg skjønner ikke helt hvor så mange har et "negativt" syn på kristendom ( min oppfattning ). Det er jo en tro og man bør respektere hverandre for sin tro.

Men jeg skjønner at det er vanskelig å tro på noe så stort som Gud. Han som skapte alt, rettferdighet osv. Men for meg er det like vanskelig å forstå at noen tror på et kjempesmell utifra ingenting. Så hva er ingenting? Hvordan kom smellet.

( kunne skrevet mer og mer utfyllende men er ganske trøtt )
Det finnes da uendelige med teorier om hvor "gud" befinner seg.
er selv ikke religiøs men har lest en god del religiøse tekster i mitt liv.
Gud slik som jeg har tolket det kan ses på som det absolutt gode slik som sokrates sier det, Gud er derfor ikke plassert noe sted, men er heller en metafysisk Entitet lokalisert i menneskets sjel.
Det som da menes med
Gud ser alt?
Gud har evig liv?
Gud er ikke skapt men alltid eksistert?
Gud er universet og universet er gud?
Det finnes bare en gud?
Er ikke at ALT er skapt av gud, men at virkeligheten din formes utifra din egen oppfattelse av verden og alt du ser på som vakkert.
F.eks det med at "Universet hadde ikke eksistert hvis det ikke fantes gud?" Universet hadde eksistert vis det ikke hadde vært for din sjel(Gud), fordi det er slik du oppfatter det som er ditt univers.
Det finnes bare en gud, fordi gud ikke er noe universelt som er lik for alle, men er forskjellig fra person til person og hvordan man oppfatter verden og etikk.

Just my 2 cents
Dette er jo forskjellig fra hver person til person
Det er en rar og komplisert verden, hvor det ikke finnes noen fasit.
Sist endret av MintyTea; 17. desember 2010 kl. 00:09.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Swii Vis innlegg
Det er jo en tro og man bør respektere hverandre for sin tro.

Men jeg skjønner at det er vanskelig å tro på noe så stort som Gud. Han som skapte alt, rettferdighet osv. Men for meg er det like vanskelig å forstå at noen tror på et kjempesmell utifra ingenting.
Vis hele sitatet...
To spørsmål:
1: Hvorfor bør vi respektere hverandre for hverandres tro?
2: Hvorfor er det lettere for deg å tro på guden din, i stedet for en av de millionene av andre guder som finnes der ute?
Jeg tror Gud er en sinnsstemning, og ikke et vesen.
Sitat av Jonta Vis innlegg
To spørsmål:
1: Hvorfor bør vi respektere hverandre for hverandres tro?
2: Hvorfor er det lettere for deg å tro på guden din, i stedet for en av de millionene av andre guder som finnes der ute?
Vis hele sitatet...


1: For å si det slik, å respektere noen har ikke noe med tro å gjøre. Jeg respekterer individer som tror på natur religioner like mye som en muslim, det er fullt opp til dem. Og jeg tror at det er ikke kristne på dette forumet som respekterer andre sitt livssyn.
Kort fortalt

Jeg er veien, sannheten og livet, ingen kommer til faderen uten ved meg.


2: For meg så er det kristendommen som gir mest mening. Men dette har jo selvfølgelig at jeg har vokst opp i ett kristent hjem. Hadde jeg vokst opp i Iran hadde jeg nok vært muslim

Men det som gjør kristendom unik er tilgivelse. Det finner du ikke i de andre religionene, der må du gjøre ritualer. Men i kristendommen så har du Jesus som tok dine synder.


Nå har jeg ikke store planer å ha en kristendoms undervisning, for det er ikke helt meg
Gud er i hode ditt, og vil dermed se alt du måtte gjøre.
På mange måte det samme som samvittighet =)

Flott at folk kommer seg framover i livet ved å tro på noe "over seg selv". Nekter de ikke.
Selv tror jeg på karma og lever deretter.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Swii Vis innlegg
Det er jo en tro og man bør respektere hverandre for sin tro.
Vis hele sitatet...
Respekt i betydningen anerkjennelse, altså noe slikt som "Imponerende! Jeg er stolt av deg, ser opp til deg og synes troen din er flott/fornuftig etc!" synes jeg det er helt urimelig at man skal behøve å ha for andre. Respekt i betydningen aksept, altså "Jeg godtar at du har en annen tro enn meg.", derimot, er helt okai. Denne tvetydigheten gjør meg veldig usikker når noen snakker om respekt for andres religion.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg ser ut til å være ganske enig med Nygaard når det gjelder respekt. Men måten du formulerte det på; "Det er jo en tro og man bør respektere hverandre for sin tro." kan jeg absolutt ikke si meg enig i. Det ser veldig ut som om du sier at du respekterer folk på grunn av ("for" som du sier det) deres tro. À la "ah, du tror på en gud? Jammen da respekterer jeg deg, nettopp på grunn av troen din".
Sitat av Hemen Vis innlegg
Er du enig i at:
Vis hele sitatet...
Gud ser alt?
Ja, en Gud ser jo helt klart alt.

Gud har evig liv?
Selvsagt. Vi snakker om Gud.


Gud er ikke skapt men alltid eksistert?

Det er det som er det store spørsmålet. Jeg har vanskelig for å akseptere at noe bare kan "oppstå". Jeg er kristen og tror på Gud, men paradoksalt nok, så forstår jeg heller ikke at selv Gud bare kan dukke opp. Hvor kom Gud fra?

Gud er universet og universet er gud?
Dette tror jeg ikke er korrekt. Universet er bare en del av det hele, sammen med alle galakser, planeter, stjerner og tomrom det består av.

Det finnes bare en gud?
Jeg tror at det kun finnes én gud ja. Jeg tror også at de største religionene stammer fra de samme "historiene", men at de er nedskrevet av forskjellige personer, noe som har resultert i - til tross for likhetstrekk - at de likevel er ganske så forskjellige. Gud er den samme gud både i kristendommen og i Islam f.eks.

Universet hadde ikke eksistert hvis det ikke fantes gud?
Dette er jo basisen i troen. Så ja. Jeg er enig i dette.


Så hvem eller hva er gud?

Den allmektige? Ingen vet hvem Gud er, annet enn at han (jeg går ut i fra at vi snakker om hankjønn her) er Gud.

-
Jeg ser på meg selv som kristen, og mener bestemt at det er noe mer der ute. Likevel så ser jeg flere områder hvor jeg mener kristendommen kommer til kort, f.eks evolusjonsteorien. Jeg har også lest bibelen og mener at mye av det som står skrevet rett og slett er eventyr. Når det er sagt - og i fare for å bli ledd av - så er jeg overbevist om at noe passet på meg da jeg som barn ble påkjørt i 80 km/h. Fløy 20 m og landet rett mellom asfalt og en steinete grøft. Skolesekken skled opp og beskyttet hodet mitt. Politiet gikk og letet etter biter fra skoen min over en ganske lang distanse. De klippet opp buksa og hastet meg til sykehuset. Det var så mye blod, at de ikke fant ut at det kun var ett lite skrubbsår på den ene foten før de holdt på å rense det på sykehust.

Selv om jeg besvimte og var rimelig omtåket da jeg våknet, så husker jeg fremdeles den dag i dag ansiktsutrykkene til politi og ambulansepersonellet, og spesielt hun som renset såret mitt på sykehuset. De virket rett og slett mer overrasket enn lettet over at det hadde gått så bra
Sist endret av caperno; 17. desember 2010 kl. 00:29.
Sitat av Swii Vis innlegg
Men jeg skjønner at det er vanskelig å tro på noe så stort som Gud. Han som skapte alt, rettferdighet osv. Men for meg er det like vanskelig å forstå at noen tror på et kjempesmell utifra ingenting. Så hva er ingenting? Hvordan kom smellet.
Vis hele sitatet...
Hvis ingenting kan komme ut av ingenting, hvordan oppsto gud?
Så lenge kristne har skrevet ned noe sånt som dette nekter jeg å diskutere med noen kristne, kommer bare usakligheter.

Steining av folk som har gjort "urett"!

”Den som spotter Herrens navn, skal dø. Hele menigheten skal steine ham. Enten det er en fremmed eller en innfødt, skal han steines når han spotter Herrens navn”. (3. Mosebok 24:16).

”Når det i en mann eller en kvinne er en dødningemanerånd eller en spådomsånd, da skal de dø. De skal steines. Deres blod være over dem”. (3. Mosebok 20:27).
----------------------------------------------------
Steining av sønner som er ulydige!

” Når en mann har en ustyrlig og gjenstridig sønn, som ikke vil lyde sin far og mor, og som er ulydig mot dem selv om de tukter ham, da skal hans far og mor ta og føre ham ut til de eldste i byen, til byens port.

Og de skal si til de eldste i byen: Denne vår sønn er ustyrlig og gjenstridig. Han vil ikke lyde oss, han er ødsel og drikkfeldig. Da skal alle mennene i hans by steine ham til døde. Slik skal du utrydde det onde hos deg, og hele Israel skal høre det og frykte”. (5. Mosebok 21:18-21)
-------------------------------------------------------
Steining av dyr!

”Om en okse stanger en mann eller kvinne så de dør, da skal oksen steines. Kjøttet må ikke etes. Men oksens eier skal være fri for straff. Men dersom det er en okse som har pleid å stange, og dens eier er advart, men ikke passer på den, og den dreper en mann eller kvinne, da skal oksen steines, og dens eier skal også dø”. (2. Mosebok 21:28-29)

Jeg kommer aldri til å legge meg borti diskusjon med en kristen person, så lenge h*n ikke er åpen for nye synspunkter på ting. (noe jeg forsåvidt gjør nå :')
Å spørre et spørsmål angående kristendommen og Gud her på nFF er nyttesløst fordi alle geeksene har bestemt seg for at det ikke fins en gud. Er kun et fåtall kristne her, inkludert meg. Det er en TRO, som jeg syns virker mest fornuftig. Hva dere andre sier og mener kommer ikke til å forandre min tro og mitt syn i det hele tatt
Ja formulerte meg dårlig, kan si meg enig i det. Er det fremdeles lov å skylde på søvnløshet ?
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Respekt i betydningen anerkjennelse, altså noe slikt som "Imponerende! Jeg er stolt av deg, ser opp til deg og synes troen din er flott/fornuftig etc!" synes jeg det er helt urimelig at man skal behøve å ha for andre. Respekt i betydningen aksept, altså "Jeg godtar at du har en annen tro enn meg.", derimot, er helt okai. Denne tvetydigheten gjør meg veldig usikker når noen snakker om respekt for andres religion.
Vis hele sitatet...
Et konsept som ofte er misforstått. Det som burde være målet er rett og slett "Jeg godtar at du har en annen tro enn meg." varianten. Det er i alle fall det jeg setter i å respektere andre sin tro. Etter min mening er en stor del av det problemet folk som presser sin tro (eller mangel på tro) over på andre.
Ja, gud finnes i ditt hode og du ser vell ikke alt? gjør du?
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av Swii Vis innlegg
Er selv kristen og jeg skjønner ikke helt hvor så mange har et "negativt" syn på kristendom ( min oppfattning ). Det er jo en tro og man bør respektere hverandre for sin tro.

Men jeg skjønner at det er vanskelig å tro på noe så stort som Gud. Han som skapte alt, rettferdighet osv. Men for meg er det like vanskelig å forstå at noen tror på et kjempesmell utifra ingenting. Så hva er ingenting? Hvordan kom smellet.

( kunne skrevet mer og mer utfyllende men er ganske trøtt )
Vis hele sitatet...
Det er forsovet greit nok at de religiøse respekterer hverandres religion, men i prinsippet gjør denne respekten dem enda mer latterlige. For meg er det uforståelig at de som har en religion ikke blir skeptiske av at det finnes så ufattelig mange andre religioner der ute. Tror dere at alle religionene fungerer, eller at dere sitter på den enebårende sannheten? I såfall må det jo være trist at bare dere sitter på den sanne informasjonen. Er det ikke litt bemerkelsesverdig at at din religion mest sannsynlig stammer fra familie, venner eller en religiøs gruppe i nærheten av deg? Tenk om en annen religiøs gruppe et helt annet sted sitter på den sanne informasjonen.

Det jeg vil fram til er at respektkortet er oppbrukt. De religiøse kan ikke gjemme seg bak respekten som et stusselig offer hver gang de blir hakket på. Religion er på generelt grunnlag så fordummende at jeg enkelte ganger mister troen på menneskeheten.
Sitat av Swii Vis innlegg
Men for meg er det like vanskelig å forstå at noen tror på et kjempesmell utifra ingenting. Så hva er ingenting? Hvordan kom smellet. )
Vis hele sitatet...
I motsetning til visse, tror ikke de fleste på Freak, de vet :')

Å nei, ikke kom til nFF med et sånt spørsmål
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Så lenge kristne har skrevet ned noe sånt som dette nekter jeg å diskutere med noen kristne, kommer bare usakligheter.

(...)

Jeg kommer aldri til å legge meg borti diskusjon med en kristen person, så lenge h*n ikke er åpen for nye synspunkter på ting. (noe jeg forsåvidt gjør nå :')
Vis hele sitatet...
Altså, fordi at man er kristen så betyr ikke det nødvendigvis at man er enig og følger alt det som står skrevet i bibelen. For i så tilfelle hadde jeg vært en dårlig kristen.

Religion er blitt brukt til undertrykkelse og diskriminering i tusenvis av år. Det vil derfor ikke forundre meg om mye av det som står i de hellige skrifter kun er historier funnet på i den hensikt å kontrollere de troende, eller at det rett og slett er gode gammeldagse eventyr.
Sist endret av caperno; 17. desember 2010 kl. 00:36.
Menn av makt har i all sin tid brukt religion, da spesielt kristendommen i Europa, til å legge under seg landområder under et fellesskap. Det er den eneste grunnen til at religionen fortsatt lever i dag, undertrykking og maktutdøvelse.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
"Gud" (I en kristelig sammenheng) er jo i seg selv et ganske så snedig konsept. En autoritet som vi alle kan søke trøst og støtte hos, en ytre kraft som forklarer fenomene i samfunnet vi selv ikke forstår, noen vi til slutt også kan skyve ansvaret til.

Dessverre har det seg slik at nevrologene ved "University of California" har funnet en sammenheng med den åndelige transcedensen og følelsen av et mystisk nærver, med stimuleringen av deler av tinninglappen. Hvor de da faktisk har klart å reproduere slike følelser hos irrelgiøse mennesker. (hentet fra "hjernen", skrevet av Rita Carter) Dette beviser riktig nok på ingen måte at gud ikke eksisterer, men er et interessant aspekt i forhold til teologien.

Selv ser jeg på det å være religiøs/tro på noe overnaturlig (De to går kanskje ikke hånd i hånd?) som en ignorant, men samtidig positiv måte å leve livet sitt på, med tanke på at det automatisk fjerner mange av de både moralske og psykisk utfordrende problemstillingene vi mennesker møter i hverdagen.
"Tar de livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar du lykken ifra ham med det samme", right?
Sist endret av Johnny B; 17. desember 2010 kl. 00:47.
Gud kan være mye det.
i tidligere tider trengte folk noe å tro på og klenge seg til.
Dette samlet folket i en felles kamp for å overleve
Dette blir gjenspeilt i mange av religionene vi har her på på moder jord.

Noe å tro på er viktig for oss på denne kloden og kansje vi trenger det like mye i dag som i gamle tider.

Men først og fremst er religion ett verktøy for å samle folk i rolig og nyttig samkvem.

Hva som finnes der ute vet ingen,så kansje det finnes en gud eller( gudinnede De finns vet jeg)

Men enn så lenge må vi moderne menesker leve i uvitene om det.

For 5 tusen år siden levde det folk som var like intelegente som oss,de hadde bare ikke nokk kunskap om å utnytte naturresursene våres så rått som vi gjør.

God jul folkens
Menn av makt (legg merke til MENN av MAKT, menn brukte kristendommen for å undertrykke kvinner) Spesielt i Europa har Kristendommen blitt brukt til å skaffe seg makt, rikdom og land.

Hvordan klarte vi å samle Norge til ett land? joda, kristendommens grunnlag for undertrykkelse og "felleskap"

Klart, du trenger ikke følge alt som står i Bibelen, men den har lagt grunnlaget ditt. Ohh... nei vent, det var dine foreldres hjernevask det :O

PS: det ble en dobbelpost og jeg legger meg :O
Sist endret av Oransje; 17. desember 2010 kl. 00:47.
Man blir jo påvirket av miljøet rundt seg. Men det er svært mange bevis. Hvor mange skrifter finner vi at Keiser Augustus levde? ( tror det er rundt 3 skrifter) Men det er jo ingen som tviler på at han var keiser. Hvor mange Skrifter finner vi at Jesus levde? Flere hundre forskjellige skrifter!


Og det er svært mange religioner som linker sammen. De 2 største religionene i verden Islam og Kristendom. Innen for Islam så tror de på Abraham, Moses, Jesus osv. Men de tror på dem som profeter. De tror ikke at Jesus er Guds sønn, men en profet.

Selvfølgelig tror man at sin tro er den rette, men det betyr ikke at man skal undertrykke de som ikke er troende.

Kristendommen er den religionen som har mest misjonærer, dette er for å komme ut til dem som ikke har hørt.

Vi har jo vanligdagse bevis, på at det finnes noe overnaturlig bla Helbredelser. Noen tror sikkert at dette er tull, men jeg har sett at nære venner har blitt helbredet.

Dra på ett Helbredelses møte å test det ut


Nå er ikke jeg den mest allvitende kristne du finner her til lands, så er sikker på at det er flere som har bedre argumenter enn meg.

men det er slik jeg ser på det


PS: Spennende tråd
Sist endret av Swii; 17. desember 2010 kl. 00:52.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Swii Vis innlegg
Man blir jo påvirket av miljøet rundt seg. Men det er svært mange bevis. Hvor mange skrifter finner vi at Keiser Augustus levde? ( tror det er rundt 3 skrifter) Men det er jo ingen som tviler på at han var keiser. Hvor mange Skrifter finner vi at Jesus levde? Flere hundre forskjellige skrifter
Vis hele sitatet...
At Jesus levde er lite interessant å bevise. Det interessante i et religiøst perspektiv er hvorvidt han hadde overnaturlige evner og hvorvidt hans opphav var guddommelig. Å finne ut at Jesus levde har liten betydning for å finne ut av eksistensen til en eventuell gud.
Ser den. I skriftene blir det utført mirakler. Men det blir jo opp til hvert enkelt individ, på hvilken side av saken de ser det på.

Slik som jeg ser det, vil det alltid være argumenter for og imot og religion er ett svært vanskelig tema, noe som jeg også syns er vanskelig fordi det er så stort. I mitt perspektiv så er jeg overbevist om at det finnes en Gud, Jesus døde for mine synder.

Men nå holder jeg på å ramle av stolen, så takker og bukker for i kveld

~Swii
Dawkins spits it out:
Gud – en vrangforestilling – Dawkins
• Dawkins gjør i boken med samme navn en gjennomgang av kristendommens møte med vitenskapen. Det er gjennom vitenskapen at Dawkins mener det er viktig å bekjempe religiøse forestillinger. Han stiller spørsmålstegn ved hvorfor vi skal respektere religiøse forestillinger mer enn andre forestillinger. Som eksempel nevner han Bernard Russell sin tekanne. Russell kunne finne på å si at han trodde det var en tekanne i bane mellom jorden og Mars. Siden dette objektet er så lite, vil det vitenskapelig være umulig å motbevise. Er det da sånn at man skal ha respekt for denne forestillingen? Kan han påberope seg rettigheter og krenkelser dersom noen hevder dette ikke er sant?
• Dawkins påpeker at vi alle er ateister i forhold til mange guder, eksempelvis vil alle kristne være ateister i forhold til Tor og Odin eller Vishnu og Ganesha. Det man normalt sett definerer som ateister, er de som ikke tror på Gud, men hva eller hvem som er Gud eller Guder varierer i ulike religioner.
Vis hele sitatet...
Så dere kristne, hadde dere behandla mitt syn på tekanner som spinner rundt jorda med respekt på samma måte som dere forventer jeg skal tro på alt det pisspreiket i Bibelen?
Sitat av daaa Vis innlegg


Så dere kristne, hadde dere behandla mitt syn på tekanner som spinner rundt jorda med respekt på samma måte som dere forventer jeg skal tro på alt det pisspreiket i Bibelen?
Vis hele sitatet...



Svært, svært usakelig.

Men anyways, hvis du hadde sagt til meg at du trodde på tekanner som svirrer rundt jorden, så tror jeg at du hadde fått et ganske pent spørsmålstegn tilbake


Du må nå få tro hva du vil, men tenker du på at mennesker har satt tekanner ut i verdensrommet som går i en bane rundt Jorda,
Eller tenker du på Gudommelig tekanner
Sitat av daaa Vis innlegg
Dawkins spits it out:


Så dere kristne, hadde dere behandla mitt syn på tekanner som spinner rundt jorda med respekt på samma måte som dere forventer jeg skal tro på alt det pisspreiket i Bibelen?
Vis hele sitatet...
Viss (om) du hadde trodd på tekanner som spinner rundt jorda så hadde jeg fortsatt respektert/ikke respektert deg som person. Om jeg hadde trodd på det du tror på, tvilsomt. Men nå er det uinteressant for meg om du tror på det samme som jeg tror på, men hvorvidt du har et dypt problem med å respektere en person bare fordi han er uenig med din tro kan bare du svare på.

Så nei, jeg forventer ikke at du skal tro på det samme som meg.
Sist endret av FuzzT; 17. desember 2010 kl. 01:47. Grunn: Skrivefeil
Herregud! Hvorfor sitte å gruble på hvordan verden ble til? Det er INGEN som vet det.

Men en ting er nå ivertfall sikkert, det var ikke menneskets fantasifigur "gud".
Og "Jomfru" Maria ble nok bare tatt hardt på fylla med Josef, og hadde heelt glemt det dagen derpå

Bare forvirrede klovner som tror på den slags
Sist endret av Hackett; 17. desember 2010 kl. 01:58.
Sitat av Hackett Vis innlegg
Herregud! Hvorfor sitte å gruble på hvordan verden ble til? Det er INGEN som vet det.

Men en ting er nå ivertfall sikkert, det var ikke menneskets fantasifigur "gud".
Og "Jomfru" Maria ble nok bare tatt hardt på fylla med Josef, og hadde heelt glemt det dagen derpå
Vis hele sitatet...
Det er ingen som vet hvordan verden ble til, men du vet hvordan verden ikke ble til?
Sitat av daaa Vis innlegg
Så dere kristne, hadde dere behandla mitt syn på tekanner som spinner rundt jorda med respekt på samma måte som dere forventer jeg skal tro på alt det pisspreiket i Bibelen?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ledd av deg. På samme måte som jeg ler av scientologer.
Ikke fordi at jeg ikke respekterer deres tro, men fordi at jeg ser på det som en heller dårlig sci-fi historie. Av alle religioner som jeg har kjennskap til, så er scientologismen den eneste religionen som jeg ikke tar seriøst.

Det er forøvrig din rett til å være kritisk til kristendommen og andre religioner. Du får også tro på hva du vil. Ikke la meg stoppe deg
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
I motsetning til visse, tror ikke de fleste på Freak, de vet :')

Å nei, ikke kom til nFF med et sånt spørsmål
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne ha svaret uansett.
Hvorfor kom det store smellet akkurat det sekundet og ikke et sekund senere? Hvor kom materien fra?
Å si at du vet universet starta med "the big bang" og være fornøyd med det er i mine øyne ganske tåpelig.
Sist endret av Wilibald; 17. desember 2010 kl. 02:29.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Menn av makt har i all sin tid brukt religion, da spesielt kristendommen i Europa, til å legge under seg landområder under et fellesskap. Det er den eneste grunnen til at religionen fortsatt lever i dag, undertrykking og maktutdøvelse.
Vis hele sitatet...
Kom igjen da. I dagens samfunn, med religionsfrihet og kirker uten spesiell makt, må det selvsagt finnes andre grunner til at mennesker velger å tro på en religion. Følelsen av å ha et svar på livets mange mysterier og hverdagens kvaler kan jeg tenke meg er en av de virkelige grunnene til at kristendommen(og øvrige religioner) ennå eksisterer.

I en slik diskusjon som dette tror jeg vi bør se på situasjonen slik den er i dag, heller enn slik den var for så mye som hundrevis av år siden. Det slår meg ikke som veldig relevant at enkeltpersoner oppigjennom tiden har brukt kristendommen, og øvrige religioner, på en negativ måte for å kontrollere andre, når temaet er konseptet rundt det om gud(er) finnes. Man kan selvsagt argumentere med at det fremdeles hender at mennesker kontrollerer andre via frykt og med religion som medium, men man skal være flink til å generalisere for å få det til å bli en majoritet av verdens forskjellige menigheter og retninger.

At du i ett innlegg tar det som en selvfølge at kristne/jøder(basert på at du nevner bibelen, og ikke referer til noen personer) har sin tro som et resultat av sine foreldres "hjernevasking" tjener også diskusjonen svært lite, selv om vi i høyeste grad blir påvirket av våre foreldre er det alt annet enn en selvfølge; så vennligst ikke ta det som en.
Sitat av The Scientist Vis innlegg
You see, no one's going to help you Bubby, because there isn't anybody out there to do it. No one. We're all just complicated arrangements of atoms and subatomic particles - we don't live. But our atoms do move about in such a way as to give us identity and consciousness. We don't die; our atoms just rearrange themselves. There is no God. There can be no God; it's ridiculous to think in terms of a superior being. An inferior being, maybe, because we, we who don't even exist, we arrange our lives with more order and harmony than God ever arranged the earth.... We measure; we plot; we create wonderful new things. We are the architects of our own existence. What a lunatic concept to bow down before a God who slaughters millions of innocent children, slowly and agonizingly starves them to death, beats them, tortures them, rejects them. What folly to even think that we should not insult such a God, damn him, think him out of existence. It is our duty to think God out of existence. It is our duty to insult him. Fuck you, God! Strike me down if you dare, you tyrant, you non-existent fraud! It is the duty of all human beings to think God out of existence. Then we have a future. Because then - and only then - do we take full responsibility for who we are. And that's what you must do, Bubby: think God out of existence; take responsibility for who you are.
Vis hele sitatet...
vi må ikke ta tanken på gud altfor seriøst, det er greit at folk har en tro og visse gyldene regler for hvordan de skal ta vare på seg selv og andre.

men det blir på en måte feil at store folke grupper skal måtte ta stilling til disse reglene og motsatt. kan vi ikke bare bli enige om at det finnes ting der ute som vi gankse enkelt ikke vet om? om gud finnes eller ei, hvor mektig han er eller ikke og om han spiser pølse i brød eller ikke trenger mat i det heletatt.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Hva dere andre sier og mener kommer ikke til å forandre min tro og mitt syn i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Denne holdningen deler du med veldig mange andre religiøse og det er den holdningen som blir så latterlig dum: Uansett hva andre sier så skifter ikke jeg mening, jeg har bestemt meg for hva jeg skal tro og dermed basta.

Hvilken fordel får du av å være så urokkelig i din tro?

Personlig ser jeg på det som en stor ulempe å være så forutinntatt og lukket for andre muligheter, men det er nå bare min mening og ikke vondt ment.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Så lenge kristne har skrevet ned noe sånt som dette nekter jeg å diskutere med noen kristne, kommer bare usakligheter.

Steining av folk som har gjort "urett"!

”Den som spotter Herrens navn, skal dø. Hele menigheten skal steine ham. Enten det er en fremmed eller en innfødt, skal han steines når han spotter Herrens navn”. (3. Mosebok 24:16).

”Når det i en mann eller en kvinne er en dødningemanerånd eller en spådomsånd, da skal de dø. De skal steines. Deres blod være over dem”. (3. Mosebok 20:27).
----------------------------------------------------
Steining av sønner som er ulydige!

” Når en mann har en ustyrlig og gjenstridig sønn, som ikke vil lyde sin far og mor, og som er ulydig mot dem selv om de tukter ham, da skal hans far og mor ta og føre ham ut til de eldste i byen, til byens port.

Og de skal si til de eldste i byen: Denne vår sønn er ustyrlig og gjenstridig. Han vil ikke lyde oss, han er ødsel og drikkfeldig. Da skal alle mennene i hans by steine ham til døde. Slik skal du utrydde det onde hos deg, og hele Israel skal høre det og frykte”. (5. Mosebok 21:18-21)
-------------------------------------------------------
Steining av dyr!

”Om en okse stanger en mann eller kvinne så de dør, da skal oksen steines. Kjøttet må ikke etes. Men oksens eier skal være fri for straff. Men dersom det er en okse som har pleid å stange, og dens eier er advart, men ikke passer på den, og den dreper en mann eller kvinne, da skal oksen steines, og dens eier skal også dø”. (2. Mosebok 21:28-29)

Jeg kommer aldri til å legge meg borti diskusjon med en kristen person, så lenge h*n ikke er åpen for nye synspunkter på ting. (noe jeg forsåvidt gjør nå :')
Vis hele sitatet...
Kristendommen følger ikke det gamle testamentet, men det nye testamentet. Det som du har quota der gjelder for veldig, merk veldig, ortodokse jøder.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Denne holdningen deler du med veldig mange andre religiøse og det er den holdningen som blir så latterlig dum: Uansett hva andre sier så skifter ikke jeg mening, jeg har bestemt meg for hva jeg skal tro og dermed basta.

Hvilken fordel får du av å være så urokkelig i din tro?

Personlig ser jeg på det som en stor ulempe å være så forutinntatt og lukket for andre muligheter, men det er nå bare min mening og ikke vondt ment.
Vis hele sitatet...
Hva er det du tror på da? At det ikke finnes noen Gud? Denne meningen holder du fast på til tross for hva andre forteller deg om religionen sin?
Hvilken fordel får du av å være så urokkelig i din tro om at det ikke finnes noen Gud?

Hvordan kan du være så sikker på at det ikke finnes noen Gud? Det finnes jo ingen beviser som kan verken bekrefte eller avkrefte dette. Der har man bare meninger.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av Swii Vis innlegg
Man blir jo påvirket av miljøet rundt seg. Men det er svært mange bevis. Hvor mange skrifter finner vi at Keiser Augustus levde? ( tror det er rundt 3 skrifter) Men det er jo ingen som tviler på at han var keiser. Hvor mange Skrifter finner vi at Jesus levde? Flere hundre forskjellige skrifter!


Og det er svært mange religioner som linker sammen. De 2 største religionene i verden Islam og Kristendom. Innen for Islam så tror de på Abraham, Moses, Jesus osv. Men de tror på dem som profeter. De tror ikke at Jesus er Guds sønn, men en profet.
Vis hele sitatet...
Sjøl om det er gamle tekster betyr det ikke at vi kan stole på det som står der. Hvis noen om to tusen år leser et tilfeldig utvalg av tekstene som blir produsert i dag vil det gi et feilaktig inntrykk på hva som er virkeligheten i vårt samfunn.

Du kan dra opp så mange gamle tekster du vil, men det kommer adri til å rangere kristendommen som en større sannhet enn alle de andre religionene. Nesten alle religioner har tekster, og de som tror på dem gjør som deg. De drar dem fram som det enebårende bevis.

Sitat av Swii Vis innlegg
Vi har jo vanligdagse bevis, på at det finnes noe overnaturlig bla Helbredelser. Noen tror sikkert at dette er tull, men jeg har sett at nære venner har blitt helbredet.

Dra på ett Helbredelses møte å test det ut
Vis hele sitatet...
Per dags dato har ingen klart å bevise at helbredelser har noen annen effekt enn placeboeffekten.
Sitat av Hemen Vis innlegg
For det første vil jeg bar nevne at jeg er paranoid schizofren

Er du enig i at:

Gud ser alt?
Vis hele sitatet...
Ja
Gud har evig liv?
Vis hele sitatet...
Ja, og det har kvar ein som trur på han og.
Nå kjem den kompakte versjon av heile bibelen.
For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv
John 3,16
Vis hele sitatet...
Gud er ikke skapt men alltid eksistert?
Gud er universet og universet er gud?
Det finnes bare en gud?
Universet hadde ikke eksistert hvis det ikke fantes gud?
Vis hele sitatet...
Ja, gud har skapt alt. Men mennesket er skapt i Guds bilete.
Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem.1.mos 1:27
Vis hele sitatet...

Så hvem eller hva er gud?
svaret er tid eller tiden =)
Vis hele sitatet...
Feil, Jeg er.
Da sa Gud til Moses: «Jeg er den jeg er. Slik skal du svare israelittene: ‘Jeg Er‘ har sendt meg til dere.»
Jeg Er: Slik tydes det hebr. gudsnavnet Jahve, som er avledet av et hebr. ord for å være. I overs. gjengis det vanligvis med Herren.
Vis hele sitatet...
2.Mos 3:14
Vis hele sitatet...
---------------------------------------------------------

Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Så lenge kristne har skrevet ned noe sånt som dette nekter jeg å diskutere med noen kristne, kommer bare usakligheter.

Steining av folk som har gjort "urett"!

”Den som spotter Herrens navn, skal dø. Hele menigheten skal steine ham. Enten det er en fremmed eller en innfødt, skal han steines når han spotter Herrens navn”. (3. Mosebok 24:16).

”Når det i en mann eller en kvinne er en dødningemanerånd eller en spådomsånd, da skal de dø. De skal steines. Deres blod være over dem”. (3. Mosebok 20:27).
----------------------------------------------------
Steining av sønner som er ulydige!

” Når en mann har en ustyrlig og gjenstridig sønn, som ikke vil lyde sin far og mor, og som er ulydig mot dem selv om de tukter ham, da skal hans far og mor ta og føre ham ut til de eldste i byen, til byens port.

Og de skal si til de eldste i byen: Denne vår sønn er ustyrlig og gjenstridig. Han vil ikke lyde oss, han er ødsel og drikkfeldig. Da skal alle mennene i hans by steine ham til døde. Slik skal du utrydde det onde hos deg, og hele Israel skal høre det og frykte”. (5. Mosebok 21:18-21)
-------------------------------------------------------
Steining av dyr!

”Om en okse stanger en mann eller kvinne så de dør, da skal oksen steines. Kjøttet må ikke etes. Men oksens eier skal være fri for straff. Men dersom det er en okse som har pleid å stange, og dens eier er advart, men ikke passer på den, og den dreper en mann eller kvinne, da skal oksen steines, og dens eier skal også dø”. (2. Mosebok 21:28-29)

Jeg kommer aldri til å legge meg borti diskusjon med en kristen person, så lenge h*n ikke er åpen for nye synspunkter på ting. (noe jeg forsåvidt gjør nå :')
Vis hele sitatet...
Intreesant at du henter alle argumenta dine frå det gamle testametet. Det er ikkje så viktig i kristenlivet som det nye. Då er offeret over alle offer ofra, menneskesønnen, Jesus

Nå kjem den kompakte versjon av heile bibelen frå ein kristen ståstad.
For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv
John 3,16
Vis hele sitatet...
Som kristen les ein det gamle testamentet med brillene til det nye.
Sitat av caperno Vis innlegg
Hva er det du tror på da? At det ikke finnes noen Gud? Denne meningen holder du fast på til tross for hva andre forteller deg om religionen sin?
Hvilken fordel får du av å være så urokkelig i din tro om at det ikke finnes noen Gud?

Hvordan kan du være så sikker på at det ikke finnes noen Gud? Det finnes jo ingen beviser som kan verken bekrefte eller avkrefte dette. Der har man bare meninger.
Vis hele sitatet...
Hvor har han sagt at han er urokkelig i troen om at det ikke finnes noen gud? At man er ateist betyr ikke at man TROR at det ikke finnes noen gud. Det handler ikke noe om tro i det hele tatt faktisk, mere det motsatte.

Dersom du hadde kommet til meg med skuddsikre bevis for at en gud eksisterer ville du nok greid å overtale meg samt andre rasjonelle personer.

Hvis du spør meg om en gud finnes eller ikke kan jeg ikke si med hundre prosent sikkerhet ja eller nei, fordi man rett og slett ikke kan vite helt sikkert. Det samme gjelder også på spørsmål om flyvende giraffer og svevende tekanner. Ettersom du påstår at en gud finnes, er det deg bevisbyrden ligger på. Jeg derimot, påstår ingenting, men rett og slett at siden man ikke vet er det bedre å basere seg på vitenskapelige fakta som kan dokumenteres og testes.
Sist endret av andlov5000; 17. desember 2010 kl. 03:18.
Sitat av caperno Vis innlegg
Hva er det du tror på da? At det ikke finnes noen Gud? Denne meningen holder du fast på til tross for hva andre forteller deg om religionen sin?
Hvilken fordel får du av å være så urokkelig i din tro om at det ikke finnes noen Gud?
Vis hele sitatet...
Hva jeg tror på, det er ikke så rent lite, men jeg tror ikke på noen form for gud slik den blir fremstilt i kristendommen eller noen annen religion jeg har hørt om. Jeg tror ikke det finnes en bevissthet som følger med på og lytter til alle menneskene på jorda. Jeg utelukker derimot ikke at det kanskje finnes noe "større" en hva jeg eller noen person alene er, men ser ganske enkelt på dette som en naturlig følge av at dersom flere slår hodene sine sammen, kan de tenke ut og prestere ting man ikke er i stand til alene.

Og jeg er på ingen måte urokkelig, bare det siste året har jeg måttet endre syn på flere ting og min tro endrer seg stadig, men fram til noe (annet) blir bevist heller mitt syn til at, hva oss angår, startet det med et smell og deretter har evolusjonen tatt oss hit vi er i dag.

Sitat av caperno Vis innlegg
Hvordan kan du være så sikker på at det ikke finnes noen Gud? Det finnes jo ingen beviser som kan verken bekrefte eller avkrefte dette. Der har man bare meninger.
Vis hele sitatet...
Hvordan jeg kan være så sikker på at det ikke finnes noen gud slik bibelen beskriver, vel, med tanke på hvor lite enighet det er rundt religion blant troende er vel det i seg selv en ganske sterk indikasjon på at det er noe som skurrer. Ellers vil jeg vel egentlig bare si sunn fornuft.

Om jeg skal si noe om hva jeg tror gud er, så tror jeg at gud bare er en missforstått følelse og ikke noe overnaturlig vesen.
Sitat av Cappy Vis innlegg
Per dags dato har ingen klart å bevise at helbredelser har noen annen effekt enn placeboeffekten.
Vis hele sitatet...
Då kan eg kaste ut at vinden ikkje eksisterer.
Per dags dato har ingen sett vinden, men det dei har sett er efekta av vinden.
Vinden er usynleg,slik er og gud, men han virker i meg, og i deg.