Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3448
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er rett og slett nysgjerrig. Jeg leser mange steder for jeg har selv slitt mye, og ser mange som sliter. Folk prøver i desperasjon ut forskjellige ting fordi de vil vekk fra seg selv, depresjonen, få bedre konsentrasjon, mer energi eller bli sløvere..

Aner ikke hvordan udiagnotiserte får tak i ting, mulig venner... men folk prøver ut antidepressiva, antipsykotika uten å ha noen av diagnosene. Noen blir kvitt depresjonen av ap, men verre av ad. Noen reagerer med å bli ruset av metylfenidat, mens andre merker ikke noen ting engang på høye doser. Selv har jeg gått på Ritalin (resept), og det gjorde meg ikke særlig mer konsentrert. Var mer slik mange reagerer på antidepressiva (positivt), flat i følelsene i stedet for å falle ned, men kunne føle noe glede og.

Dette viser jo at medisinene kanskje fungerer forskjellig på forskjellige mennesker? At ingen medisin egentlig er beregnet for ditt eller datt.

Men hvorfor får ikke autister sentralstimulerende? Det må vel være dette de trenger...
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fordi sentralstimulerende har ingen medisinsk effekt på autister. Tvert i mot er det farlig og kan fremkalle enda mer aggressiv og uakseptabel oppførsel som allerede ligger latent hos mange autister.

Man får medisiner tilpasset sin lidelse og sitt behov. Det er ikke sånn at man bare kan prøve alt mulig for å se om man får det anderledes eller bedre, man gir for eksempel ikke antibiotika, antidepressiva, ritalin, what ever til pasienter som ikke trenger det som behandling heller.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva i alle dager får deg til å tro at autister trenger sentralstimulerende? Det henger ikke sammen i det hele tatt.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er ikke sentralnervesystemet svekkes hos autister da? De er liksom ikke oppmerksome. Og hvorfor er aggressivitet latent hos autister? Folk med adhd kan også være aggressive
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Autister får da sentralstimulerende.

https://nhi.no/sykdommer/barn/autism...me-behandling/
Autister. Kanskje en av de begrepene jeg opplever som mest stigmatiserende.

Du stiller medisinske spørsmål på et forum. Om det ikke er er regelbrudd er det hvertfall på kanten.

Skal jeg forsøke å svare deg vil jeg påstå at om man har en diagnose innenfor autismespekteret, kan man fint ha andre diagnoser som kan avhjelpes medisinsk. F.eks ADHD.

Videre finnes det mye og mangt av forskning og meninger om autisme, men en ting jeg aldri har hørt om før er at sentralstimulerende stoffer på noen som helst måte skal ha effekt hos disse menneskene, for diagnosen i seg selv.

Hvilke konkret effekt ser du eventuelt for deg man kan oppnå?
Sist endret av reklame; 20. mai 2020 kl. 00:49.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror du må sette deg litt bedre inn i de forskjellige lidelsene og hjernen. De to lidelsene har ingen sammenheng. Sentralnervesystemet er svekket og angrepet i mange sykdommer, for eksempel også Parkinson, MS, ALS, migrene ++++. Amfetamin/methylfenidat og sentralstimulerende medisin eller rusmidler gir ingen positiv medisinsk effekt på dette. Autisme er en utviklingsforstyrrelse hvor hjernen ikke er normalt utviklet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er ikke sentralnervesystemet svekkes hos autister da? De er liksom ikke oppmerksome. Og hvorfor er aggressivitet latent hos autister? Folk med adhd kan også være aggressive
Vis hele sitatet...
Kan det ikke tenkes, at svikt i oppmerksomheten kan ha flere grunner?
Altså det å sette et "=" mellom en autist og en person med bokstavdiagnose (ADHD o.s.v.) blir jo helt bak mål. En må da forske, og se hvordan hjernen fungerer under hver diagnose (MR, dissikering av døde hjerner og lignende), og ta det der i fra.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det skrives ikke sentralstimulerende til autister, ikke i Norge isåfall.
Jeg trodde det var slike ting som kunne hjelpe autister.

Du som skriver at tilleggsdiagnoser kan medisineres. Mene du at folk med autisme kan ha tilleggsdiagnoser? Blir de mer autistiske fordi de har disse disgnosene? Hva vil du si er best? Bare autisme eller adhd i tillegg?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det skrives ikke sentralstimulerende til autister, ikke i Norge isåfall.
Jeg trodde det var slike ting som kunne hjelpe autister.

Du som skriver at tilleggsdiagnoser kan medisineres. Mene du at folk med autisme kan ha tilleggsdiagnoser? Blir de mer autistiske fordi de har disse disgnosene? Hva vil du si er best? Bare autisme eller adhd i tillegg?
Vis hele sitatet...
Ja at sentralstimulerende skrives ut til autister er vanlig i Norge.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
så om du får autismediagnose blir du tilbudt medisiner?
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
så om du får autismediagnose blir du tilbudt medisiner?
Vis hele sitatet...
Ja, Conserta og Aduvanz er vanlig.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Haha, ikke sant? Nå lemper du på kravene.
Vis hele sitatet...
Serr du er helt fjern
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Serr du er helt fjern
Vis hele sitatet...
Hah, er jeg liksom det? Den var god.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har ett familiemedlem med Aspergers og ADD som får Concerta.
Autister er forskjellige akkurat som oss andre.
Medisinsk behandling legges opp etter hva slags lidelser de har og ikke autisme i seg selv. Den er det nok lite å få gjort noe med.

Det er ikke konsentrasjonen som ta nevner som er problemet. Det er mer det kognitive og det å forstå verden og uttrykke følelser som er problemet med autisme. Konsentrasjonen deres kan være fantastisk den.

I tillegg så kommer jo hvilken type og funksjonsnivå. Du har alt fra asperger til barneautisme. Savant må jo og nevnes.

Det er jo gjort tusenvis av meter med forsknig og jeg tror at vis sentralstimulerende funket så ville det vært brukt. Men ingen medisin biter på det, man behandler lidelser og 'utslag/symptomer' i mangel av bedre ord.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror du må sette deg litt bedre inn i de forskjellige lidelsene og hjernen. De to lidelsene har ingen sammenheng. Sentralnervesystemet er svekket og angrepet i mange sykdommer, for eksempel også Parkinson, MS, ALS, migrene ++++. Amfetamin/methylfenidat og sentralstimulerende medisin eller rusmidler gir ingen positiv medisinsk effekt på dette. Autisme er en utviklingsforstyrrelse hvor hjernen ikke er normalt utviklet.
Vis hele sitatet...
For MS brukes SS i noen grad for fatigue og ved parkinson kan det også ha noe positiv effekt så avhengog av symptombilde kan det virke positivt her, men det er kun ved ADHD og narkolepsi man ser betydelig bedring hos store grupper.
▼ ... over et år senere ... ▼
Litt sein til diskusjon men som en person med adhd å autisme får jeg 54mg conserta