Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 924
Hei og hopp tideli topp...

Nå har jeg endelig bestemt meg for å bli husløs. Grunnen er at, har man ikke noen plass og bo, så har man heller ikke husleie og da er det mye billigere og leve. Eneste problemet er leiekontrakten som jeg var så dum og skrev under på. Der står det at jeg MÅ bo der i ett år, og jeg har bare bodd der 4 måneder nå...

Jeg prata med en fyr jeg kjenner og han sa at den delen av kontrakten som sa det var ulovelig, men jeg klarer ikke å finne noe i loven som sier det.

Her er den delen av kontrakten som handler om varigheten:
5. Leieforholdets varighet
Leiligheten/hybelen overtas av leieren 01.10.01
Leieforholdet er tidsbegrenset til 3 -tre- år fra leiekontraktens inngåelse. Dog kan leietaker etter at leieforholdet har vart i 12 måneder, si opp leieforholdet med 3 -tre- måneders oppsigelsesfrist til utløpet av en kalendermåned. Oppsigelsen skal skje skriftelig. Ved fraflytting før utløpt oppsigelsestid må leietaker dekke utleiers ekstra kostnader i denne forbindelse, minimum kr. 1500,-
Vis hele sitatet...
Dette er vist ulovelig ifølge husleieloven men jeg klarer ikke å finne ut hvilke paragrafer jeg skal vise til når jeg sier opp med 30 dagers oppsigelse (i følge §7's første led og §8's første pungt).

Jeg kan kanskje klare og snike meg unna på §14, men siden det er over 14 dager siden jeg fikk vite at alle kontaktene i leiligheten er brannfalige så er det ikke sikkert det hjelper. Den eneste måten det kan hjelpe på er at på slutten av andre ledd av §14 står det at dette ikke gjelder om det er helsefarlig å oppholde seg i rommet/leiligheten, og vist det begynner og brenne i noen av kontaktene er det nokk ganske helsefarlig å være der inne.

Om noen kjenner godt til husleie loven eller kjenner noen som kanskje kan hjelpe og fortelle meg hva jeg kan bruke som arrgument for å flytte lovelig uten og bli ruinert så hadde det vært fint om dere hadde hjulpet meg med dette..

Lovene finner dere her: http://www.lovdata.no/all/nl-19390616-006.html

Jeg har funnet flere ulovelige ting i leiekontrakten og den retter seg ikke etter §5 (Skriftlige leieavtaler).. Er da hele kontrakten ugyldig?

Scha
Scha's Avatar
Trådstarter
Okay

Etter masse tid brukt i telefon og gjennomlesning av Husleieloven er jeg kommet fra til følgende. Vi har 30 dagers oppsigelsesfrist. Dette er fordi at i §5 står det:

Blir det til leieavtalen brukt blankett som er trykt eller fremstilt på annen mekanisk måte, skal det klart fremgå av denne om leieren får færre rettigheter eller flere plikter enn det følger av loven. Det må i så fall uttrykkelig nevnes hvilke bestemmelser i avtalen i så måte avviker fra reglene i loven. Er dette ikke gjort, blir bestemmelsen ikke bindende for leieren som for så vidt kan holde seg til loven.
Vis hele sitatet...
Som dere sikkert ser er det ikke spesifisert at leieforholdets varighet ikke er som i følge loven, derfor er det ugyldig, og derfor kan vi si opp med 30 dagers frist etter pungt 1 av §8.

Er det noen som ser noen svakheter i denne som kan gjøre at vi har oppsigelsestid på 3 måneder etter vi har bod der i ett år...

Scha
shit...1 årsbindingstid på hybel... hmm tvilsomt helt lovlig... ta en telefon til forbrukerombudet, dem er det trolig enklest å snakke med... enklest om du har en fax og kan faxe dem dokumentene...
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Med det samme vi er inne på dette temaet, hvilke lover/regler er det når det ikke blir skrevet noe kontrakt? Oppsigelsestid osv.
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av z0py3r
Med det samme vi er inne på dette temaet, hvilke lover/regler er det når det ikke blir skrevet noe kontrakt? Oppsigelsestid osv.
Vis hele sitatet...
ingen ?
Scha's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av z0py3r
Med det samme vi er inne på dette temaet, hvilke lover/regler er det når det ikke blir skrevet noe kontrakt? Oppsigelsestid osv.
Vis hele sitatet...
§ 8. Oppsigelsesfrister.

Leieforholdet kan bringes til opphør etter oppsigelse:

1. For beboelsesleiligheter på opptil 2 rom med eller uten kjøkken med minst 30 dagers varsel. Samme oppsigelsesfrist gjelder for enkelt beboelsesrom, garasjer og boder.
2. For leieforhold der leien er avtalt pr. dag med minst en dags varsel.
3. For alle andre leieforhold med minst 4 måneders varsel.
4. Når nedrivning eller ombygning av eiendom fører med seg at utleid leilighet eller rom må fravikes, skal oppsigelse i et hvert tilfelle skje med minst 4 måneders varsel. Denne frist kan ikke ved avtale fravikes til skade for leieren.

Endret ved lov 14 feb 1969 nr. 10.



Så det så...

Dessuten er det ikke hybel... Det er leilighet

Scha