Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1114
Hvor sannsynlig er det at det blir en avkriminalisering av brukerdoser med stoff i Norge de neste årene?

Veldig liten antar jeg?
Med dette valgresultatet vil ikke det skje.
Vi henger så vanvittig etter på dette temaet at det er ynkelig og flaut. Uansett hvilken regjering Norge vil ha, så tror jeg at ingenting vil forandre seg. Det vanligste spørsmålet jeg har fått når jeg selv stiller dette spørsmålet blant folk er: "Hvis noen blir lagt inn etter overdose av brukerdoser, vil du da akseptere at skattepengene dine blir brukt for å redde denne personen?"

Yepp, tro det eller ei. Jeg har blitt stilt dette spørsmålet alt for mange ganger. Derfor har jeg veldig liten tro på dette, med mindre en bevegelse skaper forandring. Skjer det? Neh, neppe. Har jeg håp for det? Jo, jeg har jo det. Men håp kan vare livet ut.

Sitat av nehmZ Vis innlegg
Med dette valgresultatet vil ikke det skje.
Vis hele sitatet...
Sa nettopp at uansett hvilken regjering vil ikke dette skje. Men nå er det jo garantert av vi kan bli arrestert for å plukke flein i skogen på en rolig lørdagskveld. Hurra!
Sist endret av Milumental,-; 12. september 2017 kl. 02:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
[quote=Milumental,-;3399347]Det vanligste spørsmålet jeg har fått når jeg selv stiller dette spørsmålet blant folk er: "Hvis noen blir lagt inn etter overdose av brukerdoser, vil du da akseptere at skattepengene dine blir brukt for å redde denne personen?"

Men det gjør vi jo allerede. Vi betaler allerede mangfoldige millioner i alkoholassistert behandling. Og vidt meg bekjent, går også mine skattepenger til dette. Eller, tullinger som velger å hoppe utenor en fjell skrent av fri vilje, samme om de har fallskjerm eller ei. Oppstår det en ulykke, går mine skattepenger til rednings arbeid.

Så ser ikke helt problemet med det simple mot argumentet deer akkurat
Sist endret av Bruntogblandet; 12. september 2017 kl. 02:49.
Med Høyre og FRP vil det aldri skje, Venstre og faktisk KRF er de eneste partiene som vil se ann muligheten for andre reaksjoner enn straff etter det jeg har lest.
Har lest i valgprogrammene og på LUHM's oversikt over partiers holdninger.
Desverre er det uansett et stooort lass med godt voksene folk som er hjernevaska angående forbudspolitikken og sier at "neida, de har tatt masse folk nå nylig, det stod i avisene", eller "Det sender ett signal om at vi ikke syntes det er greit, tenk hvor mange heroinister vi ville hatt om vi ikke gjorde det". Dette sier de uten å en gang ha fått med seg f.eks avkriminaliseringen av generelt alle former for brukerdoser med "narkotika" i Portugal, og hvor mye færre overdoser det blei av det, sammenlignet med Norge som ligger godt ann til pallplass i VM med overdosedødsfall pr innbyger. På tross av at de egentlig ikke har noe kunnskap i feltet annet enn at de kjenner noen som har dødd, og at de husker han Nixon som ville gjøre verden til ett bedre sted.(Nå blir det og terror brukt for å argumentere for mere digital overvåkning)

Jeg blir oppgitt, men det virker for meg som eneste løsningen blir å vente og vente på at gamle, holdninger som fungerer mot sin hensikt dør ut, mens man prøver å tale sin sak uten å bli ugglesett, utestengt og busta for det. Ikke det beste utgangspunktet for en nøytral og god debatt med fokus på skadereduksjon og færre brukere.(som mange innerst inne driter i, for de er ikke "narkiser" selv.)
Sist endret av knert1; 12. september 2017 kl. 03:11.
[quote=Bruntogblandet;3399353]
Sitat av Milumental,- Vis innlegg
Det vanligste spørsmålet jeg har fått når jeg selv stiller dette spørsmålet blant folk er: "Hvis noen blir lagt inn etter overdose av brukerdoser, vil du da akseptere at skattepengene dine blir brukt for å redde denne personen?"

Men det gjør vi jo allerede. Vi betaler allerede mangfoldige millioner i alkoholassistert behandling. Og vidt meg bekjent, går også mine skattepenger til dette. Eller, tullinger som velger å hoppe utenor en fjell skrent av fri vilje, samme om de har fallskjerm eller ei. Oppstår det en ulykke, går mine skattepenger til rednings arbeid.

Så ser ikke helt problemet med det simple mot argumentet deer akkurat
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette jeg ønsker å vise frem. Om pengene går via alkoholassistert behandling eller disse tullingene som velger å hoppe utenfor en skrent - er av fri vilje. Det er det jeg stiller spørsmål over, og er det er derfor jeg har liten tro på at avkriminalisering vil være en fordel i de nærmeste årene. Det er derfor jeg mener at uansett hvilken politisk makt, så vil dette være et delikat og ikke minst paradoksalt spørsmål som vil bli ignorert i vår nærmeste fremtid.

Føler nå jeg da.