Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1755
Hei. Jeg går vg3 påbygging, og vi skal da ha en stor fordypningsoppgave som vi skal lage og presentere. Jeg har lyst til å skrive om norrønt språk. Kunne gjerne trengt noen tips og innspill til hvordan jeg kan bygge opp denne oppgaven, og hva som er viktig å ha med!
Læreren min har bare hatt en elev på skolen i løpet av 20 år som har presentert dette emnet, og han mener også at det nesten er umulig å få bedre karakter enn 4 på denne oppgaven. Jeg vil ha så gode karakterer som mulig på vitnemålet mitt, så vil jobbe hardt med denne oppgaven og få gode karakterer.

Er det noen her inne som har laga en oppgave om norrønt språk eller en presentasjon som dere kunne delt med meg? Hva mener dere er viktig å få med på å en slik oppgave?
Har ikke skrevet om norrønt språk før, men vil anbefale deg å lage en solid problemstilling og jobbe ut fra dette.
Sitat av Ningen Vis innlegg
Har ikke skrevet om norrønt språk før, men vil anbefale deg å lage en solid problemstilling og jobbe ut fra dette.
Vis hele sitatet...
Enig i at du trenger en solid problemstilling. Siden det er veldig begrenset med litteratur skrevet på norrønt språk (jeg antar dette er et særemne i norsk?) burde problemstillingen din ta utgangspunkt i den historiske konteksten rundt denne tiden (f.eks. hva er grunnen til at man begynner å skrive på Island/Norge?).

Så mulighet 1 er å se på norrøn litteratur i et historisk perspektiv, og ut i fra dette arbeide med hvorfor norrønt språk er viktig for forståelsen av språkhistorien.

Den andre muligheten jeg ser, er å ta for meg en kvadsamling, en edda eller lignende, og analysere en eller flere innenfor et teoretisk rammeverk som forklarer hva som er sjangertrekk i den norrøne litteraturen, og ut ifra dette igjen analysere, drøfte og reflektere.

På det rent tekniske når det kommer til norrønt språk, tror jeg det er særdeles vanskelig å finne en solid problemstilling å arbeide ut ifra, da det kan bli vanskelig å koble det opp mot relevant pensum.

Lykke til med oppgaven
Må man ikke sammenligne to bøker på fordypningsoppgaven? Det hadde vi i vertfall, sammenlignet skrivemåter osv fra forskjellige tidsepoker.
At han ikke tror det er mulig å få mer enn 4 på en slik oppgave, sier jo egentlig bare at han enten ikke har interesse for feltet eller at han ikke har tiltro til deg som elev.

Så om du ønsker bedre karakter, er det nok lurt å velge noe læreren interesserer seg for. Evt virkelig legge ekstremt mye energi i temaet du har valgt og gjerne kontakte noen som har skrevet doktorgradsavhandling på det.
Her er lenker til instituttene for lingvistikk ved UIB, UIO, NTNU og UIT. Se om du finner noen personer der med fokus på norrønt språk og spør om de kan anbefale noe godt introduksjonsmateriale. Du kan eventuelt også be om tips til en konkret problemstilling som passer til arbeidsmengden til prosjektet ditt.

Min erfaring med akademikere er at de veldig ofte blir glade for å kunne hjelpe når noen spør om fagfeltet deres, så det er bare å benytte seg av dem som ressurs.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
At han ikke tror det er mulig å få mer enn 4 på en slik oppgave, sier jo egentlig bare at han enten ikke har interesse for feltet eller at han ikke har tiltro til deg som elev.

Så om du ønsker bedre karakter, er det nok lurt å velge noe læreren interesserer seg for. Evt virkelig legge ekstremt mye energi i temaet du har valgt og gjerne kontakte noen som har skrevet doktorgradsavhandling på det.
Vis hele sitatet...
Er det sånn det fungerer? Hvis noen er interessert i noe så har de som regel lagt opp sin egen mening om emnet. Visse personer kan ta noe du skriver personlig og bli sint for noe du har skrevet i oppgaven.
Anbefaler å ta et emne som omhandler lærerens praksis, ettersom læreren må lese dette stoffet uansett og at du skriver om det gjør jobben hans/hennes lettere. Kan også backfire i og med at læreren vet mye om stoffet, og gir deg derfor flere feil.
Bare følg en mal for normale fordypningsoppgaver og utdyp på alt. 8 ord kan bli 120 med de riktige teknikkene.
Når du sier du har lyst til å skrive om norrønt språk, så antar jeg du har en viss interesse for det. Da bør du vel ha en sånn ca. formening om hva i dette emnet du syns er interessant? Norrønt språk kan jo være så mangt. Er det den norrøne grammatikken (fonologien, setningsstrukturen etc?) Er det utviklingen fra norrønt språk til de ulike nordiske språkene? Er det litteraturen?

Noe spesielt av en lærer å si at det er vanskelig å få god karakter på en oppgave...
Sist endret av Sigur80; 10. september 2017 kl. 17:56.