Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4624
Heisann. Jeg ønsker å spille noen gamle klassikere (ps1 spill osv.), jeg har nå playstation 4.

Så lurer jeg på, er dette mulig?

Hva med spill som jeg kjøpte på Playstation store på Ps3 før i tiden, er det mulig å laste dette ned på Ps4? hvis ikke, er det mulig å få en form for erstatning for dette?

Jeg syns det er kjipt at jeg har brukt over flere hundre kroner på digitale kjøp av spill på ps3, også ikke ha mulighet til å spille de lenger :/
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg syns det er kjipt at jeg har brukt over flere hundre kroner på digitale kjøp av spill på ps3, også ikke ha mulighet til å spille de lenger :/
Vis hele sitatet...
Funker ikke PS3 spillene dine på PS3 lenger?
Jeg har ikke ps3 lenger, jeg har bare ps4
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har ikke ps3 lenger, jeg har bare ps4
Vis hele sitatet...
Da er det ikke Sony sin feil at du ikke kan spille de lenger. Du kjøpte PS3 spill til PS3. Hvis du kan spille de på konsoller i fremtiden så er det et salgsargument for å kjøpe ny konsoll, det betyr ikke at du har krav på å føle deg butthurt hvis fremtidig maskinvare ikke kan spille de gamle spllene. Har vi et norsk ord for det engelske ordet entitled?
Anonym bruker
"Tjukk Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da er det ikke Sony sin feil at du ikke kan spille de lenger. Du kjøpte PS3 spill til PS3. Hvis du kan spille de på konsoller i fremtiden så er det et salgsargument for å kjøpe ny konsoll, det betyr ikke at du har krav på å føle deg butthurt hvis fremtidig maskinvare ikke kan spille de gamle spllene. Har vi et norsk ord for det engelske ordet entitled?
Vis hele sitatet...
Wow, aggressive much?

Men helt seriøst, Sony startet jo PS3 eraen med litt fokus på reverse compatibility med PS2, så det er kanskje ikke så umulig at OP har erfaring med dette og derfor lurte på om det var noe lignende for PS4. Xbox One og 360 har jo kjempebra reverse compatibility, så kan jo hende at OP har erfaring derifra også. Uansett er det ikke nødvendig for deg å rakke såpass ned på OP.

Men til OP: nei, det finnes for øyeblikket ingen ordentlig måte å spille PS3 spill på en PS4.
Du omtaler jo selv spillene som PS3-spill, og det gjør Sony også. Det er kun Xbox som satser hardt på bakoverkompatibilitet. Flere og flere Xbox 360-spill funker på Xbox One, og etter hvert skal originale Xbox-spill begynne å funke på Xbox One også. Det betyr IKKE at du kan få erstatning for det som ikke funker. Det er bare ekstremt god service om de gjør det.

Du kan helt fint spille PS3/PS2/PS1-spillene dine selv om du har kjøpt PS4. Du måtte bare ha beholdt de forrige konsollene dine.

EDIT: Enten er det noe feil med anonymitetsfunksjonen, eller så er dette et flaut forsøk på å støtte seg selv.

EDIT: Ved forrige EDIT stod det at overliggende innlegg var "Trådstarter"
Sist endret av Likyhane; 7. september 2017 kl. 13:02.
Nå vet ikke jeg hvilke spille det er snakk om her, men de gamle spillene (som du kan kjøpe i PS Store og spille på PS4) er jo ikke spesielt dyre? Jeg har iallefall kjøpt et par gamle klassikere kun pga nostalgien (og prisen), men de har ikke akkurat holdt seg nok til å spille de aktivt utover en time eller to..
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Enkelte er kanskje litt i overkant aggressive men eh...
Det er ikke *helt* i banene av "hvorfor kan ikke DVD-spilleren min kjøre VHS-filmer?!" men nært nok.
Å spørre om erstatning blir derfor litt for dumt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Enkelte er kanskje litt i overkant aggressive men eh...
Det er ikke *helt* i banene av "hvorfor kan ikke DVD-spilleren min kjøre VHS-filmer?!" men nært nok.
Å spørre om erstatning blir derfor litt for dumt.
Vis hele sitatet...
Nei absolutt ikke nært nok ettersom det er en fysisk begrensning og ikke en kodesnutt som skal inn.

Jeg sammenligner dette heller med det håpløse opplegget om at vanlige musikkskiver ikke er støttet, håpløst og dårlig av Sony.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Nei absolutt ikke nært nok ettersom det er en fysisk begrensning og ikke en kodesnutt som skal inn.

Jeg sammenligner dette heller med det håpløse opplegget om at vanlige musikkskiver ikke er støttet, håpløst og dårlig av Sony.
Vis hele sitatet...
Eneste som skiller en iso-fil med Windows 32-bit og Windows 64 bit er også "kode", men du får ikke kjørt 64 bit Windows på en 32 bit CPU av den grunn.. PS3 hadde en jævlig sær (og awesome) prosessor i forhold til alt annet på den tiden, og de spillene som virkelig utnyttet den prosessoren må egentlig lages fra scratch hvis de skal kjøres (bra) på andre arkitekturer.

XP Pro er også bare "kodesnutter", men jeg klager ikke over det faktum at jeg ikke får kjørt XP på en Raspberry pi med ARM-prosessor..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Eneste som skiller en iso-fil med Windows 32-bit og Windows 64 bit er også "kode", men du får ikke kjørt 64 bit Windows på en 32 bit CPU av den grunn.. PS3 hadde en jævlig sær (og awesome) prosessor i forhold til alt annet på den tiden, og de spillene som virkelig utnyttet den prosessoren må egentlig lages fra scratch hvis de skal kjøres (bra) på andre arkitekturer.

XP Pro er også bare "kodesnutter", men jeg klager ikke over det faktum at jeg ikke får kjørt XP på en Raspberry pi med ARM-prosessor..
Vis hele sitatet...
Du misset hele poenget mitt, uavhengig hva som ligger på den vhs kassetten så passet den ikke. Fysisk er pri 1, deretter skal ting snakke sammen. Er kun derfor jeg poengteter at eksempelet suger balle, ikke for å diskutere ymse arkitekturer og hvem som har kodet hva.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så det er et "dårlig" poeng bare fordi du har et sykt kriterie om at så lenge den fysiske formfaktoren er lik så burde ting funke.
Prøv å mix/match strømledninger på to modulære PSU'er fra to forskjellige fabrikanter.
https://www.gottabemobile.com/ps4-ba...ity-explained/

PS4 Backwards Compatibility: Sony PlayStation Now

There’s no PS4 Backwards Compatibility program, but at least we know why. Sony was up front about its plans for old games at the console’s launch. Instead of adding hardware inside the PS4 to allow it to play old games, the company created PlayStation Now.

PlayStation Now is a streaming service that allows you to purchase access to games without purchasing the game itself. Sony’s servers and your high-speed internet connection handle all the heavy lifting. There are no discs involved. You don’t even have to get off the couch to purchase your favorite older games in store. Your PS4 becomes a streaming box that relays footage from PlayStation Network to your television set.

PlayStation Now costs money. That’s why it’s not as well-known as Microsoft’s Xbox Backwards Compatibility Program. It’s not included with a PlayStation Plus subscription at all. The service has hourly, daily and monthly rental rates per game. To get the most out of it, gamers should try the $20 monthly payment option that gets them access to lots of games.

PS4 Backwards Compatibility: PS2 Emulator for PS4

A PS2 emulator introduced after PS4 launched offers gamers a way to play some classic games on their console. Because there’s an emulator involved, there’s no need for a constant internet connection like there is with PlayStation Now. More importantly, you don’t have to keep paying for access to these PS2 games. Once you buy them, they are yours to keep and play for as long as you want.

Unfortunately, you don’t get access to these games without spending any money at all. They start at $9.99 through the PlayStation Store. Even if you own a physical copy of the game already, you’ll need to buy the PS4 compatible version again. These games have received some upgrades. They support high-definition displays, Share Play, streaming over Twitch, Trophies and Remote Play.
Vis hele sitatet...
Forresten, man kan helt fint laste ned ps2 og gamle arcade spill på ps4 og spille feilfritt.

De må bare kjøpes igjennom ps store.
Sist endret av Slæsken; 7. september 2017 kl. 19:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så det er et "dårlig" poeng bare fordi du har et sykt kriterie om at så lenge den fysiske formfaktoren er lik så burde ting funke.
Prøv å mix/match strømledninger på to modulære PSU'er fra to forskjellige fabrikanter.
Vis hele sitatet...
Jepp ett dårlig poeng fordi det ikke kan gå når formfaktoren absolutt ikke passer, jeg har heller ikke påstått att ting bare burde funke selv om formfaktoren legger til rette for det. Jeg utfordrer deg faktisk til å finne påstanden.
Eneste eksempelet mitt var en vanlig musikk-cd og at det burde gå om Sony gidder, en pokkers CD er ikke noe problem for Sony.
Det er du som drar i gang med x64 på x32 bits arkitektur og windows xp på arm arkitektur. Og som fortsetter å messe om at jeg er en idiot som tror alt ordner seg i la-la land om det bare passer sammen, jeg er ikke verdensmester, man samtidig forstår tom. en dust som meg at det er dumt å stappe strikkepinner inn i en stikkontakt selv om det passer.

Dette er pokker så enkelt, passer det ikke fysisk så kan det ikke gå, det er ikke noe å diskutere engang.

Skulle ikke tro det var så vanskelig som anonym bruker å bare "Ey faen, teit eksempel"
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det finnes plenty av workarounds når fysisk formfaktor på lagringsmediumet forandres. Har du en VHS så kan den videoen jævlig enkelt gjøres om til både betamax, DVD, BluRay, VP9, X.265 etc etc etc.

Det finnes ingen gode workarounds når koden er skrevet for en prossesor-arkitektur og du kun har tilgang til en helt annerledes prosessor-arkitektur. Å føle seg lurt når man kjøpte et PS1 spill i 1994 og ikke får spillt det 3 generasjoner senere i 2017 blir bare for dumt og fremstår som enormt arrogant, spesielt når man til og med nevner "har rett på erstatning".
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Jepp ett dårlig poeng fordi det ikke kan gå når formfaktoren absolutt ikke passer, jeg har heller ikke påstått att ting bare burde funke selv om formfaktoren legger til rette for det. Jeg utfordrer deg faktisk til å finne påstanden.
Eneste eksempelet mitt var en vanlig musikk-cd og at det burde gå om Sony gidder, en pokkers CD er ikke noe problem for Sony.
Det er du som drar i gang med x64 på x32 bits arkitektur og windows xp på arm arkitektur. Og som fortsetter å messe om at jeg er en idiot som tror alt ordner seg i la-la land om det bare passer sammen, jeg er ikke verdensmester, man samtidig forstår tom. en dust som meg at det er dumt å stappe strikkepinner inn i en stikkontakt selv om det passer.

Dette er pokker så enkelt, passer det ikke fysisk så kan det ikke gå, det er ikke noe å diskutere engang.

Skulle ikke tro det var så vanskelig som anonym bruker å bare "Ey faen, teit eksempel"
Vis hele sitatet...
Du får ingen innrømmelse her fordi du tar feil.
Så enkelt.

Den fysiske formfaktoren er på ingen måte mer viktig enn "en liten kode" som du påstår. Den "lille koden" kan være tusen ganger vanskeligere å jobbe rundt, til det punktet at du hadde hatt mer hell om du prøvde å stappe en VHS tape i en CD-spiller.

Og mulig jeg skuffer deg her, men det et ikke bare *jeg* som ser dette, og svarer deg. Vi er tydeligvis flere.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du får ingen innrømmelse her fordi du tar feil.
Så enkelt.

Den fysiske formfaktoren er på ingen måte mer viktig enn "en liten kode" som du påstår. Den "lille koden" kan være tusen ganger vanskeligere å jobbe rundt, til det punktet at du hadde hatt mer hell om du prøvde å stappe en VHS tape i en CD-spiller.

Og mulig jeg skuffer deg her, men det et ikke bare *jeg* som ser dette, og svarer deg. Vi er tydeligvis flere.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk lettere å fikse på en kode, det er gjort i en liten oppdatering det kjære deg
"minor bug fixes" er gjerne feil i blant annet kodingen.
Så nei, du vil langt ifra ha mer hell i å prøve å stappe en VHS inn i en CD spiller, hadde det vært omvendt derimot
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og hvem skal "fikse" koden? Hvorfor skulle de gjøre det gratis til alle mulige arkitekturer som kommer ut i tiårene som går etter lansering av spillet? Hvorfor skulle de gidde det når spillet eksplisitt ble solgt inn som kun fungerende på PS1, PS2, PS3 etc?

Hvis det er så enkelt, hvorfor gjør ikke du det? Du får sikkert lisensiert rettighetene til spillet imot at de originale eierene (hvis de fortsatt lever) får en liten sum av inntektene? Oh wait, det er jo ingen inntekter, dette har jo folk krav på selv om spillet ble kjøpt for 22 år siden. Du får vel bare gjøre det gratis da, det er jo som du sier bare en kode som må fikses. Easy peasy.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og hvem skal "fikse" koden? Hvorfor skulle de gjøre det gratis til alle mulige arkitekturer som kommer ut i tiårene som går etter lansering av spillet? Hvorfor skulle de gidde det når spillet eksplisitt ble solgt inn som kun fungerende på PS1, PS2, PS3 etc?

Hvis det er så enkelt, hvorfor gjør ikke du det? Du får sikkert lisensiert rettighetene til spillet imot at de originale eierene (hvis de fortsatt lever) får en liten sum av inntektene? Oh wait, det er jo ingen inntekter, dette har jo folk krav på selv om spillet ble kjøpt for 22 år siden. Du får vel bare gjøre det gratis da, det er jo som du sier bare en kode som må fikses. Easy peasy.
Vis hele sitatet...
Nei, Microsoft og Sony samt de fleste spillselskaper nå om dagen gjør dette ukentlig, såpass bør du vel klare å forstå, om ikke så har du egentlig ingenting i en diskusjon om konsoll, spill og bakover kompatibilitet å gjøre.
Det er gratis og det har det vært siden xbox 360 og ps3, godt mulig før dette også på tidligere konsoller.
Det har også vært i bruk på PC i EKSTREMT lang tid.
Betaler du kanskje for alle updates til alle programmer du bruker?
Betaler du for å oppdatere facebook på telefonen din kanskje?

Spillene kan godt ha vært eksplisitt den gangen, men nå er det en haug som har fått hd remakes, gamle ps2 klassikere har blitt lagt til og de har til og med lagt til en haug med NeoGeo klassikere ifra tidlig 90 tallet.

Om ingen hadde "fiksa koden" så hadde jo ingenting av dette vært mulig ettersom det har kommet i senere oppdateringer og ikke var tilgjengelig ifra begynnelsen.

Jeg kan ikke koding jeg, men for teamet som har kodet spillet så er nok det det null problem.
Du får sette deg litt mer inn i emnet også rapportere tilbake til oss

Eier du i det hele tatt en ps3/4 eller en xbox 360/one?
For det virker absolutt ikke slik.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det finnes plenty av workarounds når fysisk formfaktor på lagringsmediumet forandres. Har du en VHS så kan den videoen jævlig enkelt gjøres om til både betamax, DVD, BluRay, VP9, X.265 etc etc etc.
.
Vis hele sitatet...
Jepp, men eksempelet ditt er fremdeles dårlig, du må ha noe fysisk som dvden passer inni, eller noe som kan lese av tapen for deretter å utføre endringen, det vil uansett teknikk ikke få plass der dvd skal inn før endring er utført. Da er hele problemstillingen borte. Software løser ikke ett fysisk problem sånn uten videre, en codec er software, den leser ikke hverken VHS/DVD eller lignende trådløst.


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du får ingen innrømmelse her fordi du tar feil.
Så enkelt.

Den fysiske formfaktoren er på ingen måte mer viktig enn "en liten kode" som du påstår. Den "lille koden" kan være tusen ganger vanskeligere å jobbe rundt, til det punktet at du hadde hatt mer hell om du prøvde å stappe en VHS tape i en CD-spiller.

Og mulig jeg skuffer deg her, men det et ikke bare *jeg* som ser dette, og svarer deg. Vi er tydeligvis flere.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig tar jeg ikke feil, du kan stappe milliarder med linjer i alt mulig kode på en viss formfaktor, passer det ikke så hjelper det ikke om koden gjør den kompatibel med alt fra brødristere til dildoer til stormaskiner.

Og jeg kan garantere deg 100% at stapper du inn en ting der den ikke passer, så du enten brikker slotten, eller det du stapper inn knekker/knuses, så funker det ikke lenger. Det kan ikke funke fordi det er ødelagt. Uavhengig koden så funker det ikke.

Og nei, er ikke skuffet av at anon 1 og 2 "tror" at en kode endrer så ting funker selv om de ikke kan koble det til, jeg bare lei meg for at noen orker å krangle på dette. jeg vet at dere forstår, så jeg sammenligner det litt som vg.no diskusjon der motstander er ola dunk og som har gått livets harde skole.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Slæsken: Softwareutvikling koster penger, det er en stor forskjell på å lage og distribuere oppdateringer til systemer som er i bruk (windows, office, servere etc). Avhengig av softwaren så har de helt egne lag av utviklere på forskjellige arkitekturer (et lag tar ix86, et annet koder for ARM, et annet for RISC, etc) og de bruker penger på dette for det er verdifullt for firmaet å støtte disse arkitekturene.

Som tildigere nevt er spillmaskiner en veldig sær og spesifikk sammensetning av hardware for å gjøre et par ting bra: Grafikk og lyd.
Spill for visse konsoller må da programmeres veldig spesifikt for akkurat denne hardwaren, og på tidligere punkt hadde man plassrestriksjon pga fysiske mediet spillet ble distribuert på.
Jo mer spesifikk koden er jo bedre kan den utnytte hardwaren på gitt konsoll, jo mer generisk koden er (avhengig av tredjeparts biblioteker, snakker ikke direkte med hardware) jo mer plass tar den og jo mindre effektiv er den.

Så som anonyme brukeren nevner, må man faktisk starte helt fra scratch med kjernen av spillet (all grafikk og animasjon er selvfølgelig noe som kan gjennbrukes) for å gjøre de kompatibel med annen hardware.
Eksemplene du drar frem er jo nettopp tilfeller der man har tatt seg betalt for å få et spill på annen/nyere hardware og taler i mot saken du prøver å få frem. Det blir noe helt annet enn å ha en bakoverkompabilitet i en konsoll: forskjellen er å skrive ny kode som fungerer på annen hardware mot det å emulere gammel hardware for å kunne kjøre gammel kode direkte i ny hardware.

Så beklager men det er ganske klart at du ikke kan noe om koding, det er heller du som burde sette deg bedre inn i temaet før du bastant kommer med påstander.
Sist endret av Dodecha; 8. september 2017 kl. 11:22.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
jeg sammenligner det litt som vg.no diskusjon der motstander er ola dunk og som har gått livets harde skole.
Vis hele sitatet...
Ja, og det er du som er "Ola" i dette tilfellet.

Hvis det er bare å "skrive om litt på en kode", hvorfor i hule heiteste tror du folk bruker åresvis på å lage en konsoll-emulator, som kaaanskje funker sånn halvveis selv om den kjøres på en moderne PC med 8346 ganger mer hardware kraft enn den orginale konsollen?

Fordi kode og arkitektur har vel så mye å si som bare at "tingen skal fysiske passe inn i hullet".
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, og det er du som er "Ola" i dette tilfellet.

Hvis det er bare å "skrive om litt på en kode", hvorfor i hule heiteste tror du folk bruker åresvis på å lage en konsoll-emulator, som kaaanskje funker sånn halvveis selv om den kjøres på en moderne PC med 8346 ganger mer hardware kraft enn den orginale konsollen?

Fordi kode og arkitektur har vel så mye å si som bare at "tingen skal fysiske passe inn i hullet".
Vis hele sitatet...
Jeg forstår veldig godt at koding kan være komplisert, ta lang tid, men det ugyldiggjør ikke poenget mitt at det hjelper ikke om den ikke passer.

Greit nok at du/dere tolker kodesnutt til å blir en kort 1 linjers string når det er veldig mye mer, alle, tom. de som ikke koder vet at det er veldig mye mer som skal inn enn 1 linje. Det er derfor vi nå sitter og diskuterer, tror jeg. Fordi noen tok det 100% bokstavelig.

Det eneste jeg var interessert i å poengtere var faktisk den tåpelige sammenligningen med DVD og VHS, ikke mer, ikke mindre.
Så får du/dere poengtere at jeg burde ha skrevet tydeligere, f.eks. "de burde ha kodet instruksjonssettet på nytt for servicen sin del", det hadde jeg gått med på.

Det jeg aldri vil gå med på under noen som helst omstendigheter er at fysisk er mindre viktig enn kode, ikke fordi kode er enklere, mindre kompleks, gjør underverker osv, men av de enkle grunner som at hvis den ikke passer så er det samme faen hva slags kode som ligger der, den kan ikke kjøre.

Du bygger ikke ett hus uten grunnmur, da tryner huset. Men det betyr jo ikke at grunnmuren er mer kompleks, eller hva?
Sist endret av SinHazzard; 8. september 2017 kl. 13:15.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Jeg forstår veldig godt at koding kan være komplisert, ta lang tid, men det ugyldiggjør ikke poenget mitt at det hjelper ikke om den ikke passer.

Greit nok at du/dere tolker kodesnutt til å blir en kort 1 linjers string når det er veldig mye mer, alle, tom. de som ikke koder vet at det er veldig mye mer som skal inn enn 1 linje. Det er derfor vi nå sitter og diskuterer, tror jeg. Fordi noen tok det 100% bokstavelig.

Det eneste jeg var interessert i å poengtere var faktisk den tåpelige sammenligningen med DVD og VHS, ikke mer, ikke mindre.
Så får du/dere poengtere at jeg burde ha skrevet tydeligere, f.eks. "de burde ha kodet instruksjonssettet på nytt for servicen sin del", det hadde jeg gått med på.

Det jeg aldri vil gå med på under noen som helst omstendigheter er at fysisk er mindre viktig enn kode, ikke fordi kode er enklere, mindre kompleks, gjør underverker osv, men av de enkle grunner som at hvis den ikke passer så er det samme faen hva slags kode som ligger der, den kan ikke kjøre.

Du bygger ikke ett hus uten grunnmur, da tryner huset. Men det betyr jo ikke at grunnmuren er mer kompleks, eller hva?
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi alle ser hva du prøver å komme frem til, men poenget ditt faller litt bort når du bruker fysisk medium for data som eksempel: Det finnes teknologi for enkelt konvertering mellom disse fysiske formatene.
Det finnes derimot ikke noe software som kan ta kode bygd for ps3 arkitekturen og konvertere til fungerende ps4 kode, det er manuelt arbeid som krever flere med relevant utdanning og erfaring til å fullføre.

Grunnmur eksempelet er mer gyldig da det ikke finnes noen bransje som driver med grunnmurkonvertering, man river gjerne opp alt og starter på nytt, før man bygger hus.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Slæsken: Softwareutvikling koster penger, det er en stor forskjell på å lage og distribuere oppdateringer til systemer som er i bruk (windows, office, servere etc). Avhengig av softwaren så har de helt egne lag av utviklere på forskjellige arkitekturer (et lag tar ix86, et annet koder for ARM, et annet for RISC, etc) og de bruker penger på dette for det er verdifullt for firmaet å støtte disse arkitekturene.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt noe som helst sted at det er helt 100% gratis for alle parter.
Når jeg får en gratis oppdatering så ja, noen har selvfølgelig betalt for å lage den, men jeg trenger fortsatt ikke å betale noe, det var poenget.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Som tildigere nevt er spillmaskiner en veldig sær og spesifikk sammensetning av hardware for å gjøre et par ting bra: Grafikk og lyd.
Spill for visse konsoller må da programmeres veldig spesifikt for akkurat denne hardwaren, og på tidligere punkt hadde man plassrestriksjon pga fysiske mediet spillet ble distribuert på.
Jo mer spesifikk koden er jo bedre kan den utnytte hardwaren på gitt konsoll, jo mer generisk koden er (avhengig av tredjeparts biblioteker, snakker ikke direkte med hardware) jo mer plass tar den og jo mindre effektiv er den.
Vis hele sitatet...
Da har du nok misforstått hva jeg mente og ikke sjekket hvordan ps4 sine løsninger på dette er satt opp.
Ettersom PS4 ikke har bakoverkompabilitet har de i senere oppdateringer lagt til emulatorer.
Dette endrer jo på ingen måte hardware.
Det kommer jo ikke en liten sony dverg igjennom ledningen og oppgraderer delene.


Sitat av Dodecha Vis innlegg
Så som anonyme brukeren nevner, må man faktisk starte helt fra scratch med kjernen av spillet (all grafikk og animasjon er selvfølgelig noe som kan gjennbrukes) for å gjøre de kompatibel med annen hardware.
Eksemplene du drar frem er jo nettopp tilfeller der man har tatt seg betalt for å få et spill på annen/nyere hardware og taler i mot saken du prøver å få frem. Det blir noe helt annet enn å ha en bakoverkompabilitet i en konsoll: forskjellen er å skrive ny kode som fungerer på annen hardware mot det å emulere gammel hardware for å kunne kjøre gammel kode direkte i ny hardware.
Vis hele sitatet...
Det anonym bruker nevner har jo ingenting med tråden her å gjøre uansett og han nevner jo ingen steder at noe må gjøres ifra skratch.
Nå vet jeg ikke hvilke eksempler du tenker på ettersom jeg ikke har kommet med noen eksempler.


Sitat av Dodecha Vis innlegg
Så beklager men det er ganske klart at du ikke kan noe om koding, det er heller du som burde sette deg bedre inn i temaet før du bastant kommer med påstander.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg kan ikkenoe om koding og det har jeg sagt tidligere i tråden også
Men Anonym bør sette seg inn i hvordan en PS4 fungerer før han uttaler seg om det ettersom han ikke har peiling på det.

Hvilke påstander forresten?
At man kan spille ps2 og arkade spill ifra neogeo på ps4, samt også ps3 spill via ps now.
Noe en annen sa var fysisk umulig.

Hva skjedde egentlig med å holde seg til topic i tråder?
Mangelvare om dagen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Nei, Microsoft og Sony samt de fleste spillselskaper nå om dagen gjør dette ukentlig, såpass bør du vel klare å forstå, om ikke så har du egentlig ingenting i en diskusjon om konsoll, spill og bakover kompatibilitet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Her blander du flere ting sammen, påstanden fra trådstarter er at det burde være automagisk bakoverkompabilitet med alle ps3 spill på en ps4 konsoll.
Så hva Sony og Microsoft gjør av oppdateringer på sine systemer har ingenting med bakoverkompabilitet i spill å gjøre: Det er optimalisering av eksisterende kode, bugfiksing, fikse sikkerhetshull og noen ganger å legge til ekstra funskjoner.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Det er gratis og det har det vært siden xbox 360 og ps3, godt mulig før dette også på tidligere konsoller.
Det har også vært i bruk på PC i EKSTREMT lang tid.
Betaler du kanskje for alle updates til alle programmer du bruker?
Betaler du for å oppdatere facebook på telefonen din kanskje?
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke gratis, og her må jeg vel trå forsiktig for du er jo ekspert på å vri ord i munnene på andre: For sluttbrukeren er disse oppdateringene "gratis". Men de betales av noen, og det er ikke firmaet som lager softwaren. De tjener på disse oppdateringene fordi i noen tilfeller er hele systemet avhengig av oppdateringer: Om f.eks facebook ikke tettet et sikkerhetshull ville det i værte fall ende opp med at folk sluttet å bruke det og da kan ikke facebook tjene penger siden ingen ser på anonsene de tar seg betalt for å vise frem, og de har ikke brukerdata å selge til firmaer som er interessert i dét. Du får bruke facebook gratis fordi du genererer data de kan selge til andre og du ser på reklamene som er på siden.
Tidligere i konsollhistorien var det omtrent ingen bakoverkompabilitet, du kunne aldri kjøre NES spill på SNES; eller Sega Mastersystem I på Sega Megadrive.
Wikipedia har en oversikt over bakoverkompatible spillsystem. Vi ser Atari hadde noe, men det kom ikke i gang ordentlig før Gameboy advanced og Xbox kom på banen, så bakoverkompabilitet er ikke noe tradisjon.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Spillene kan godt ha vært eksplisitt den gangen, men nå er det en haug som har fått hd remakes, gamle ps2 klassikere har blitt lagt til og de har til og med lagt til en haug med NeoGeo klassikere ifra tidlig 90 tallet.

Om ingen hadde "fiksa koden" så hadde jo ingenting av dette vært mulig ettersom det har kommet i senere oppdateringer og ikke var tilgjengelig ifra begynnelsen.
Vis hele sitatet...
Og disse remakene koster penger i PS store nettopp fordi det krevde flere menneskers arbeidskraft og kompetanse for å gjøre konverteringen. Påstanden har aldri vært at det er umulig å gjøre noe bakoverkompatibelt eller remake, noe som du ser ut til å argumentere mot her. Påstanden har vært at det koster, og at man kan ikke forvente at konsoller skal være bakoverkompatible.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Jeg kan ikke koding jeg, men for teamet som har kodet spillet så er nok det det null problem.
Du får sette deg litt mer inn i emnet også rapportere tilbake til oss

Eier du i det hele tatt en ps3/4 eller en xbox 360/one?
For det virker absolutt ikke slik.
Vis hele sitatet...
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Det er faktisk lettere å fikse på en kode, det er gjort i en liten oppdatering det kjære deg
"minor bug fixes" er gjerne feil i blant annet kodingen.
Så nei, du vil langt ifra ha mer hell i å prøve å stappe en VHS inn i en CD spiller, hadde det vært omvendt derimot
Vis hele sitatet...
Som påpekt tidligere: nei det er ikke lettere, du blander helt forskjellige ting som sikkerhetsoppdateringer, bugfixer og det å reprogrammere noe fra grunnen for å støtte annen hardware.
Det er altså et helt hav av forskjell mellom en minor bugfix og en reprogrammering av en spillmotor, du sier jo at du ikke kan programmering så jeg skjønner ikke helt at du bastant kommer med slike påstander når du ikke besitter noe kunnskap om emnet.

Og du kunne spart deg for "kjære deg" kommentaren, du fremstår som særdeles hoven.


Sitat av Slæsken Vis innlegg
Jeg har ikke sagt noe som helst sted at det er helt 100% gratis for alle parter.
Når jeg får en gratis oppdatering så ja, noen har selvfølgelig betalt for å lage den, men jeg trenger fortsatt ikke å betale noe, det var poenget.
Vis hele sitatet...
Jo det har du, se lengre opp.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Da har du nok misforstått hva jeg mente og ikke sjekket hvordan ps4 sine løsninger på dette er satt opp.
Ettersom PS4 ikke har bakoverkompabilitet har de i senere oppdateringer lagt til emulatorer.
Dette endrer jo på ingen måte hardware.
Det kommer jo ikke en liten sony dverg igjennom ledningen og oppgraderer delene.
Vis hele sitatet...
Ok? Jeg har ikke nevnt noe om å endre hardware, jeg har presisert hvorfor en viss kode ikke kan fungere på forskjellig hardware og at emulering må til for å kjøre koden eller en reprogrammering av hele spillet må til.


Sitat av Slæsken Vis innlegg
Det anonym bruker nevner har jo ingenting med tråden her å gjøre uansett og han nevner jo ingen steder at noe må gjøres ifra skratch.
Nå vet jeg ikke hvilke eksempler du tenker på ettersom jeg ikke har kommet med noen eksempler.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev om at du i en setning sier noe er gratis, for så å komme med eksempler på remakes av spill man må betale for. Det er ikke det samme som å ha bakoverkompabilitet.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Nei, jeg kan ikkenoe om koding og det har jeg sagt tidligere i tråden også
Men Anonym bør sette seg inn i hvordan en PS4 fungerer før han uttaler seg om det ettersom han ikke har peiling på det.

Hvilke påstander forresten?
At man kan spille ps2 og arkade spill ifra neogeo på ps4, samt også ps3 spill via ps now.
Noe en annen sa var fysisk umulig.
Vis hele sitatet...
Nå spesifiserer du ikke hvilken post du refererer til, men ingen av Anonym postene har skrevet noe som er teknisk feil, det er her din manglende kunnskap kanskje har ført til enda flere missforståelser.

Ingen har sagt at det er fysisk umulig å spille ps2/arkade/neogeo/whateverplattform på en ps4. Noen presiserte at de fysiske formatene var viktig, noe jeg er uenig i siden konvertering av medium er noe vi har mye teknologi til å ta seg av automatisk. Å gjøre om kode fra en hardware arkitektur til en annen derimot krever et menneske med kunnskap og erfaring, det finnes ingen software/hardware som gjør dette automatisk for oss (enda).

Det er ganske pussig å lese at du mener andre burde sette seg inn i temaer som du selv åpenbart mangler mye kunnskap rundt, spesiellt med hovne påstander som denne under her:

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Hva skjedde egentlig med å holde seg til topic i tråder?
Mangelvare om dagen.
Vis hele sitatet...
Tråden er helt on topic og har engasjert flere til å være med i diskusjonen. Jeg må heller si at ydmykhet er mangelvare om dagen.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Slæsken Vis innlegg
[...] for teamet som har kodet spillet så er nok det det null problem.
Vis hele sitatet...
Husker du et spill som heter "Batman: Arkham Knight"?

Det var laget av proffer, med massevis av tid og et astronomisk budsjett.
Husker du også hvordan dette teamet, med all sin kompetanse og Warner Bros' uendelige ressurser sleit som faen for å få et spill som funka helt fint på Playstation til å funke i det hele tatt på enkelte datamaskiner med en million ganger bedre hardware?

Det er virkelig ikke "bare, bare" å skrive inn litt kode i en patch så funker alt enkelt og greit.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg tror vi alle ser hva du prøver å komme frem til, men poenget ditt faller litt bort når du bruker fysisk medium for data som eksempel: Det finnes teknologi for enkelt konvertering mellom disse fysiske formatene.
Det finnes derimot ikke noe software som kan ta kode bygd for ps3 arkitekturen og konvertere til fungerende ps4 kode, det er manuelt arbeid som krever flere med relevant utdanning og erfaring til å fullføre.

Grunnmur eksempelet er mer gyldig da det ikke finnes noen bransje som driver med grunnmurkonvertering, man river gjerne opp alt og starter på nytt, før man bygger hus.
Vis hele sitatet...
Når jeg svarte på vhs inn i dvd slot så snakket jeg utelukkende om formfaktor, det gjør jeg fremdeles, var derfor jeg la til grunnmur eksempelet.
Formfaktor bryr seg ikke om filsystem, apier, codecer, arkitekturer, kernel, instruksjonsett, protokoller, konvertering, osi modell, osv.

I en bisetning nevnte jeg at Sony burde vært kule nok til å ha støtte for gode gamle cd skiver.

Plutselig står folk som ikke gidder ha nick og forklarer meg forskjellen på x86 vs x64 og arm, og legger til meninger jeg ikke har ytret, hinter til at jeg tror det er ett lag mellom hw og software som automagisk oversetter alt som kommer uavhengig instruksjonssett. Det er ingen som trenger å belære meg det ettersom jeg ikke har sagt det.

Det er denne idiotien om å ikke kalle en spade for en spade jeg trigger på. Jeg er født firkantet og jeg mener det jeg har sagt, i tillegg er jeg politisk ukorrekt og snakker fra levra.
Så ergo: Snakker jeg om formfaktor så da snakker jeg utelukkende om det.