Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2607
Ett lite spørsmål, vil fargen endres om jeg fyller vanlig vann fra springen i en flaske 60 prosent sprit? Selvsagt blir den svakere, men blir det en farge forandring?
Klem fra Betty
Hvis spriten består av etanol og vann, så vil ikke det å tilsette mer vann endre fargen, nei
Tusen takk for svar.
Klem fra Betty
Hvis du skal stjele sprit av foreldrene dine, og så fylle på vann for å skjule dine spor, så kok vannet først! Det vil smake vondt av den spriten over tid hvis du ikke gjør det.
Kan bli farge endring dersom det er ouzo da, da blir den melkhvit.
Sitat av gulsaft Vis innlegg
Hvis du skal stjele sprit av foreldrene dine, og så fylle på vann for å skjule dine spor, så kok vannet først! Det vil smake vondt av den spriten over tid hvis du ikke gjør det.
Vis hele sitatet...
Nå skal ikke jeg si så mye om, når dem begynner å lage barn, der sykesøster Betty bor. Men når hun har kommet til Freak, igjennom hva hennes sønn har sagt, så ser jeg det som overhengende sannsynlig at hun ikke behøver å stjele brennevin fra sine foreldre lenger...

Ellers så hvis dette er polsprit 60 %, så skal det ikke bli fargeforandringer av rent vann. Men er det f.eks. hembrent o.l., så kan det komme en fargeforandring, ja. Dette kommer av, at i hembrent er det ofte fusel. Fusel er et samlebegrep på stoffer som gir gjæraroma og mange andre leie aromaer. Her spiller bl.a. pentanol en ganske viktig rolle, men det er en drøss med andre stoffer også.
Poenget er, at disse stoffene er ofte uløselig eller tungt løselig i vann. Når du løser mer og mer vann i spriten, så felles disse stoffene ut av etanolen (spriten), og etanolen kan få et svakt melkehvitt preg (litt tåkete liksom).

Jeg har selv erfaring med å smake på hembrent (ca. 80-90 %), som det var mye fusel i. Jeg merket ikke dette, mens produktet var "rent"! Men jeg og en kompis skulle ta en drink, han med kola, jeg med Battery. Når vi blandet ned til drikkekonsentrasjon, så kom det en forferdelig stank av A/S sukker og gjær! Kompisen min helte det i vasken, jeg helte ut i dass og dro opp. Det luktet ganske lenge i den vasken, for å si det slik!..
Du har helt rett i dine antagelser aluminiunflorid
Vi har en flaske rein seksti stående i en krok på kjøkkenbenken, og den har jeg tatt litt av en skjelden gang.
Jeg fyllte på vann for å holde nivået i flasken, men nå har jeg kjøpt ny flaske og alt er på stell.
Tusen takk for svar alle sammen.
Klem fra Betty