Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3987
Heisann! Ny Freak'er her Ett spm som har gnagd meg en stund...

Da jeg tidligere (ca 4 år siden) oppholdt meg en del i det belasta miljøet i byen jeg bor i, blei jeg og samboeren min tatt i en razzia, og kjørt ned på kammeret...da var det rett i avhør, pisse i kopp og hele sullamitten...men det jeg reagerte på var st de også skulle ha bilde av oss, typisk "mugshot", bilde tatt i profil og med ansiktet vendt fremover. Fikk ikke svar på hvorfor dette blei gjort, og har ei blitt noe klokere siden den gang...De andre involverte blei ikke tatt bilde av. Det er snakk om en mindre mengde marijuana som blei funnet.
Er det noen her som kan sitte inne med ett opplysende svar?
De skal ha et bilde til og gå ilag med rullebladet ditt. Sier seg vel selv?
Sitat av hideout Vis innlegg
De skal ha et bilde til og gå ilag med rullebladet ditt. Sier seg vel selv?
Vis hele sitatet...
Jojo det sier nå seg sjøl, og jeg skjønte såpass...men ettersom mange i min omgangskrets har vært borti onkel før, virker det ikke på dem som om dette er rutine...kun i litt mer omfattende saker :P litt derfor jeg spurte også, om det var noen som hadde samme erfaring. Om hva de kan ha mistenkt jeg var innblandet i fks, som resulterte i at bilder blei tatt...
Sist endret av TheNoneSuperior; 22. oktober 2016 kl. 23:31.
Sitat av TheNoneSuperior Vis innlegg
Jojo det sier nå seg sjøl, og jeg skjønte såpass...men ettersom mange i min omgangskrets har vært borti onkel før, virker det ikke på dem som om dette er rutine...kun i litt mer omfattende saker :P litt derfor jeg spurte også, om det var noen som hadde samme erfaring. Om hva de kan ha mistenkt jeg var innblandet i fks, som resulterte i at bilder blei tatt...
Vis hele sitatet...
Bildet blir ofte tatt i saker som omhandler store ting, eller om folk som er vanskelig å identifisere ved deres bankkort eller annen gyldig legitimasjon. Rett og slett så gjør det jobben deres lettere i etterkant om denne personen er innblandet i nye lovbrudd. Du har ingenting å frykte, for det er mest for deres egen del og for at de skal bruke mindre tid på å finne ut om tidligere lovbrudd og håndtering av en eventuell ny sak.
Ble tatt bilde av første gang da jeg var 17 og etter x antall arrestasjoner osv årene fremover måtte bildet fornyes etterhvert.. har vel tatt bilde 3 ganger nå.. de prata om at det burde fornyes hvert 4? År eller noe sånt uten mere utdyping av svaret. Sier ikke det er slik men jeg har måttet tatt nye bilder og fikk det som svar av politiet da jeg spurte
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
For noen tullete svar. Det politiet gjorde var å sikre opplysninger til strafferegisteret. Med andre ord kunne de ha grunn til å tro at du hadde gjort noe galt, og som kvalifiserte for registrering. Dersom det ikke skjedde noe videre i saken, blir disse opplysningene rutinemessig slettet. Det gjelder DNA-profilen, fingeravtrykk og bilder etc. Dersom du ble dømt for noe som kvalifiserer for varig registrering, usikker på hvor grensa går i dag, så blir du liggende der.

Politiet ønsker selvsagt ikke at dette slettes, og personlig har jeg mine tvil til at dette faktisk skjer. At de er noe overivrige i å registrere folk for å lette arbeidet i eventuelle senere saken skal man heller ikke se bort ifra.
Fikk selv beskjed om at de skulle ha både fingeravtrykk og bilde av meg. Har aldri gjort noe veldig alvorlig, kun fyllerør. Såvidt jeg vet er det det kun ved saker som kvalifiserer til 3mnd eller mer i fengsel hvor de kan kreve bilde. Sa pent nei og fikk beskjed om at "Da må du sitte i arresten over helgen til en rettsal sier du må". Ble sluppet ut etter 30 min. Men har jo ingenting å si uansett: Politiet søker bare i passregisteret etter bilder om de er usikre.